Twee jaar geleden zijn we naar onze huidige woning verhuisd in Den Haag Ypenburg. Duidelijk te zien dat de eesrte eigenaren veel moeite in het ontwerp van de tuin hebben zitten, en dat de tweede eigenarenner niks aqn bijgehouden hebben.
We hebben al veel vooruitgang geboekt in de tuin. De zevenblad is verslagen, gras is weer gras ipv mos, flink terug gesnoeid waar nodig enz. Tijd voor het volgende stukje.
Een deel van de tuin lag een vlonder, lelijk en rot. Deze heb ik eruit gehaald. Alleen, de “aarde” is in slechte conditie. Er groeit wel het e.e.a. in maar toch “klopt” er iets niet. Graag jullie advies. Afgraven? Of valt er nog wat te herstellen?
De aarde lijkt niet op de rest van de tuin. Hij is grijs, poederig en lijkt water af te stoten, het water loopt er in straaltjes over weg zoals water over een vettig blad loopt. Dus na een regenbui is alleen de bovenste 5 cm nat. Is dit uitputting? Het resultaat van slakkengif? (Ik heb echt superveel slakkenhuizen onder de oude vlonder gevonden, al lijkt deze aarde ook in het gemeenschappelijke pad temliggen) Is de tuin aangevuld met iets geks?
Afgelopen jaar hebben er wat krijgertjes en zaaigoed gestaan, dit jaar gaan er vaste planten in. Ik neig ernaar om compost erdoor te mengen en het daarmee te proberen. Omdat dit natuurlijk makkelijker is dan flink afgraven. Immers, waar moet je met de grond heen en waar haalnik nieuwe grond vandaan?
Wie heeft er tips over hoe verder?
Iemand in de buurt wellicht die een kijkje kan nemen?