abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136760413
Dit roep ik al jaren. Ik zie echter dat men nog steeds over crisis praat. Alsof het iets tijdelijks is. Daarom een topic om te vernemen wat er onlogisch aan zou zijn.

Het Westerse model van welvaart is nergens meer op gebaseerd. Het Westen kende z'n hegemonie al sinds de Verlichting. Europa liep voorruit in ontwikkelingen. Na de gruwelijke oorlog met Nazi-Duitsland was Europa zwak en geruïneerd. Het stokje werd overgedragen aan de eveneens Westerse VS. De Westerse hegemonie bleef aanhouden. De hele wereld wilde betalen voor onze kennis, materieel en vernuft. Wat krijg je dan? Welvaart. We hadden mobieltjes van Nokia/Ericsson. TV's van Philips/Arizona/Telefunken. Wij hadden er immers verstand van. :)

De tweede en derde wereld landen wilden natuurlijk ook van onze welvaart kunnen genieten. En daar stelden ze ook op in. Nu ze stabieler werden, dankzij de Westerse infrastructuur, gingen ze zich in een stabiele omgeving ontwikkelen. Ze werden competitief. De eerste scheurtjes werden zichtbaar.
TV's/mobieltjes wordt namelijk al jaren in Aziatische landen gebouwd. Beter en goedkoper.
Idem voor computeronderdelen, zoals hardeschijven, moederborden, etc.
Goedkoop materieel en goedkoop personeel? Oost-Europa.
Kleding wordt al jaren in Zuid-Oost-Azië gemaakt.
Vee en landbouw? Latijns-Amerika/Afrika.
Und so weiter.

Ik zit in IT-branche. Echt geavanceerde projecten, met hoogwaardige software-ontwikkeling/PCB wordt meestal in India/China gedaan.
Op dit moment draait een project voor het Rijksoverheid wat aansluit op infrastructuur voor Apple/MacOS/Iphone voor alle ambtenaren.
Iphone en Mac's worden toch al in China gemaakt.
Applicatie-ontwikkeling hebben we uitbesteed aan een Indiër. Ik keek op z'n Linkedin. Hij heeft al 3 Universtaire masters in Computer Science, Elektrotechniek en Domotica behaald. Alledrie binnen 4 jaar. Hij werkt 70 uur per week. En wat vraagt-ie voor? 400 euro maandloon. Bruto. Hij leeft daarvan als een God daar, ik weet toevallig dat-ie 2 jonge maagden als vrouw heeft en aardig wat kinderen. Slimme kinderen ook.
Zie dat maar eens aan te komen bij een HBO'er hier die het tienvoudige voor zulk vraagt (C++ en objective-C in zeer geavanceerd framework), terwijl de Indiër zich kapot werkt.
Mijn oma wordt vertroedeld in bejaardenhuis door Filipijns en Pools zorgpersoneel (Den Haag). Filipijns personeel heeft zelfs een college level in medicijnen afgerond en werkt hier voor een knaak. Boekt hun voltallige maandsalaris naar hun thuisland, waar we niet van profiteren. Ziek? Linea recta terug naar Filipijnen. Dat zie ik niet gebeuren met duurbetaald Nederlands zorgpersoneel.

Massaproducten worden in buitenland geproduceerd. Beter en goedkoper.

Kortom. Wat kunnen we nog doen, en ook goedkoper? Weinig meer... Voor een tientje gaat niemand een hele week werken. Dan gaan ze maar een uitkering aanvragen. Bijstand, hier en daar subsidie en toeslag. Maar dat moet toch ook ergens van gefinancierd worden?
Waarom zouden de Tweede en Derdewereld landen überhaupt bij ons voor betalen, als het bij ze nog goedkoper kan en meestal tegen dezelfde kwaliteit?
Kortom, het is vrij vanzelfsprekend dat we teruggaan in welvaart. Wij produceren immers niet zoveel van waarde. Wij achteruit. De tweede/derde wereldlanden voorruit in welvaart, zodat we kunnen matchen. Of ze kunnen ons overstijgen. Zou nog logischer zijn, eigenlijk.

Maar nee! Dat kan niet! We moeten nog steeds welvarend kunnen leven! Ieder jaar op vakantie! Stufi en kamer voor dochter dat psychologie studeert! Nieuwe auto! De realiteit is voor de Westerse goegemeente nu eenmaal niet zo mooi. Om de eerste tekenen van scheurtjes in 2000 af te dekken dat ons welvarende leventje bedreigt, worden er allerlei schimmige subprime/hypotheken/financiering opgetuigd om ons onhoudbare welvaart in stand te kunnen houden. In plaats van ons welvaart in te leveren aan de derde wereld aan wie het toebehoort, fiancieren we een zeepbel van welvaart, terwijl Azië alsmaar groeit. Later in 2008 knapt de zeepbel alsnog. We're busted. Nu zijn we weer terug op ons plaats, namelijk het inleveren van welvaart. Gezien het verschil, zal het nog decennia duren voordat we weer matchen met Azië/Latijns-Amerika. Echter, het plotselinge weer rechttrekken van de verhoudingen wordt als crisis aangeduid. :?

Als je het logischer bekijkt, is het eerder een transitie. Het welvaartsverschil tussen ons en bijv. Azië valt niet meer te verantwoorden. Het is dan ook geheel terecht dat ze meer welvaart krijgen. En wij doen een stapje achteruit. Face it.

En zo langzaamaan wordt er een einde aan Pax Westen gemarkeerd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Robuustheid op 16-02-2014 02:54:09 ]
pi_136760421
Er is inderdaad nooit een crisis geweest, gewoon een te verwachten daling
-XOXO-
pi_136760429
Is goed man
  zondag 16 februari 2014 @ 03:23:38 #4
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_136760697
Ja nee dit is echt te lang
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
  zondag 16 februari 2014 @ 03:26:19 #5
381517 Zapata
held op sokken
pi_136760708
zolang die kutchinezen maar niet aan me uitkering komen
pi_136760756
Ik roep het ook al jaren en zie om me heen de transitie richting middeleeuwen ook al lang en breed plaatsvinden. Ik wil hier nu weg, daarom dat ik dit zeg. Het leven doet me motherfucking zeer. Het leven is kut, want ik zit in een put. Wat moet ik nou doen?
pi_136761048
Waarom schrijf je Arizona i.p.v. Aristona?
  zondag 16 februari 2014 @ 05:06:04 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_136761120
Nederland is klein, het is hier goed, rijtjeshuizen, een sociaal systeem dat (echte) armoede (grotendeels) voorkomt. FOK!.
Nederland zou van de hele wereld Nederland moeten maken

is een leuke job niet ? ;)
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 16 februari 2014 @ 05:16:50 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_136761161
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 02:29 schreef Robuustheid het volgende:
En zo langzaamaan wordt er een einde aan Pax Westen gemarkeerd.

De 8 grote banken blijven altijd winst maken met hun aandelensysteem ;)

Ten behoeve van de wereld zou het gewenst zijn dat die giga-winsten voor 50% geinvesteerd zouden worden in mondiaal ontwikkelings werk op alle niveau's. In plaats van ze jaar op jaar te storten in de zakken van de al meer dan welgestelden der aarde. Eerlijk delen, ze hebben er namelijk niet hard voor gewerkt, van eelt op de handen is geen sprake.. Ze hebben hun baan te danken aan vriendjespolitiek en corruptie. Scum.

[ Bericht 25% gewijzigd door sturmpie op 16-02-2014 05:47:06 ]
pi_136768662
Lijkt er op alsof ts alleen ziet hoe buitenlanders in nl geld verdienen maar niet hoe andersom Nederlanders in het buitenland geld verdienen: Shell, ASML, waterbouw.

Vind wel dat Nederland veel te duur is. Iedereen hier denkt voor zijn simpele kunstje 75 000 per jaar te kunnen verdienen.
  Admin zondag 16 februari 2014 @ 14:57:57 #11
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_136771393
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2014 02:29 schreef Robuustheid het volgende:

.
Mijn oma wordt vertroedeld in bejaardenhuis door Filipijns en Pools zorgpersoneel (Den Haag). Filipijns personeel heeft zelfs een college level in medicijnen afgerond en werkt hier voor een knaak. Boekt hun voltallige maandsalaris naar hun thuisland, waar we niet van profiteren. Ziek? Linea recta terug naar Filipijnen. Dat zie ik niet gebeuren met duurbetaald Nederlands zorgpersoneel.

Het zorgpersoneel is niet duurbetaald...
Dit soort praktijken zorgt er wel voor dat mijn baan verdwijnt en die van 30.000 anderen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 16 februari 2014 @ 15:16:12 #12
396386 sturmpie
for night & nature
pi_136772234
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 14:57 schreef yvonne het volgende:

[..]

Het zorgpersoneel is niet duurbetaald...
Dit soort praktijken zorgt er wel voor dat mijn baan verdwijnt en die van 30.000 anderen.
30 managers per afdeling
mwaah
  Admin zondag 16 februari 2014 @ 15:41:13 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_136773679
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:16 schreef sturmpie het volgende:

[..]

30 managers per afdeling
mwaah
Ik vind een manager geen zorgpersoneel hoor.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 16 februari 2014 @ 16:09:37 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_136775262
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 15:41 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ik vind een manager geen zorgpersoneel hoor.
het schijnt dat er wel heel veel van zijn die heel veel kosten, en idd, geen zorg verlenen.
pi_136780620
Dit idee heb ik dus ook, en het idee beangstigd mij. Ik heb van veel dingen kaas gegeten, maar weinig van modale economie. Daarom vraag ik mij ook af; hoe blijven wij competitief?
  zondag 16 februari 2014 @ 18:08:44 #16
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_136781326
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2014 17:48 schreef netflanders het volgende:
Dit idee heb ik dus ook, en het idee beangstigd mij. Ik heb van veel dingen kaas gegeten, maar weinig van modale economie. Daarom vraag ik mij ook af; hoe blijven wij competitief?
Uh, bezuinigen op Defensie natuurlijk. Si vis pacem, para bellum. En natuurlijk Brussel voor ons besluiten laten nemen. We heffen ons eigen land op. R.i.p. Nederland 1815-2014
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')