abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136717110
Ik was gister een paar oude TL bakken op aan het hangen in mijn nieuwe klushok.
het gaat om oude philips transformatoren met starters. (+- 40 jaar oud)
bij 2 stuks van de bakken ging steeds 1 lamp kapot. de elektrode (?) in de lamp smolt door en viel dwars door het glas naar onder, en het gas stroomde dus ook uit de buizen.
ik vond het nogal frappant dat 2 bakken hier last van hadden, en ook steeds 1 buis per bak.

deze bakken liggen nu mooi bij het oud ijzer en ik heb een paar goede bakken opgesnord die het wel deden.
dus mijn vraag is, waarom gingen ze kapot? ze hoeven niet meer gemaakt te worden. het is al opgelost.
kan de transformator kapot zijn? of iets anders?
  vrijdag 14 februari 2014 @ 21:30:32 #2
288202 wesleycool
meer beunen dan scholing.
pi_136717646
Waarschijnlijk dus de trafo die sluiting o.i.d. maakt. Kan ook zijn dat je starter niet goed is. Als je starter vast blijft hangen ofso blijft het gloeidraadje gloeien. Maar van een kapotte starter kan niet ineens het draadje of afsmelten of door branden. Dit gebeurt na een paar dagen pas.
Conclusie: waarschijnlijk de vsa
''een dag niet gebeund, is een dag niet geleefd''.
''De wereld is één groot gekkenhuis, en dit is het hoofdkantoor''.
  vrijdag 14 februari 2014 @ 21:31:49 #3
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_136717687
Voorschakelapparaat ligt in sluiting, komt wel vaker voor bij oude Philips armaturen. Netspanning over een TL-lamp betekent gelijk kapot.
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_136718782
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 21:31 schreef Made-In-Holland het volgende:
Voorschakelapparaat ligt in sluiting, komt wel vaker voor bij oude Philips armaturen. Netspanning over een TL-lamp betekent gelijk kapot.
oke, goed dat ik het weet. nu moet ik die dingen alleen nog snel naar het oud ijzer afvoeren 8-)
en hopen dat de andere niet stuk gaan ;(
pi_136718930
Waarom sowieso oude troep hergebruiken ? Zeker zulk oud spul. Voor 2 tientjes heb je nieuwe dubbele tlbalk armaturen met balken.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_136719253
maar een gloeidraadje kan toch niet zo heet worden om er zo makkelijk door heen te smelten? :o voor die tijd is de draad toch al los gesmolten :? maar als er wel spanning op blijft.. dan zou de starter ook moeten blijven hangen om de draad zo heet te krijgen....

alleen de VSA kan dit niet veroorzaken ;)
pi_136720554
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:01 schreef Fatty het volgende:
Waarom sowieso oude troep hergebruiken ? Zeker zulk oud spul. Voor 2 tientjes heb je nieuwe dubbele tlbalk armaturen met balken.
:')
ik heb straks voor meer dan 500 watt TL licht hangen op een werkplaats van 10 bij 5.
en als ik iets kan hergebruiken doe ik dat, ik had nog 10 bakken staan. dus waarom zou ik nieuwe kopen?
de buizen zelf waren 40 jaar oud maar nog nooit gebruikt daar ga ik toch geen nieuwe voor kopen?
nieuw kopen kan altijd nog, maar dat ben ik niet van plan!
pi_136720599
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
maar een gloeidraadje kan toch niet zo heet worden om er zo makkelijk door heen te smelten? :o voor die tijd is de draad toch al los gesmolten :? maar als er wel spanning op blijft.. dan zou de starter ook moeten blijven hangen om de draad zo heet te krijgen....

alleen de VSA kan dit niet veroorzaken ;)
het zijn ouderwetse dikke 80 watt lampen.
de gloeidraad is ongeveer een halve centimeter breed, misschien verklaart dat iets?
pi_136721081
lijkt me niet dat dat zoveel invloed mag hebben :? draad zal eerder doorbranden dan door het glas smelten lijkt mij :)
pi_136721679
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
lijkt me niet dat dat zoveel invloed mag hebben :? draad zal eerder doorbranden dan door het glas smelten lijkt mij :)
toch viel meerdere keren een stuk gloeiend metaal dwars door het glas heen.
Misschien dat het alleen een druppel was van het doorbranden. maar het gas stroomde wel uit de buizen.
  zaterdag 15 februari 2014 @ 02:07:50 #11
302818 Made-In-Holland
Concurrent van China
pi_136726148
Het zou kunnen, het is echter vrij ongebruikelijk dat er een gat in zo'n buis smelt.
Wel heb ik dit soort dingen zien gebeuren met starters, en dus met de lampen kan soms hetzelfde gebeuren
Dienstregelingen dient te allen tijde conform de trein te rijden.
pi_136733014
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 22:39 schreef -niemand- het volgende:

[..]

:')
ik heb straks voor meer dan 500 watt TL licht hangen op een werkplaats van 10 bij 5.
en als ik iets kan hergebruiken doe ik dat, ik had nog 10 bakken staan. dus waarom zou ik nieuwe kopen?
de buizen zelf waren 40 jaar oud maar nog nooit gebruikt daar ga ik toch geen nieuwe voor kopen?
nieuw kopen kan altijd nog, maar dat ben ik niet van plan!
Ikzelf neem in dit soort constructies, en al zeker met dit soort formaten en hoeveelheden mee dingen zoals brandveiligheid en zuinigheid. Vandaar m'n vraag / opmerking.
Death is my calling, vengeance my creed -- Kratos
pi_136734845
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 13:06 schreef Fatty het volgende:

[..]

Ikzelf neem in dit soort constructies, en al zeker met dit soort formaten en hoeveelheden mee dingen zoals brandveiligheid en zuinigheid. Vandaar m'n vraag / opmerking.
Daar ligt ts allemaal niet wakker van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')