abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136682646
We hebben 3 kinderen, een knul van 10, een knul van 7 en een meisje van 6 maanden. Sinds een paar jaar is de oudste heel vaak om het minste of geringste kwaad en begint hij te zeuren of dat het de slechtste dag van zijn leven is en dat hij beter dood kan zijn. Soms zegt hij dat hij een mes wilt pakken (heeft hij nog niet gedaan) en andere dingen. Deze boosheid zakt redelijk snel weer weg en hij snapt zelf ook niet helemaal waarom hij altijd zo boos wordt.
Op school (6e klas) gaat het prima, met allemaal achten en negens, hij heeft veel vriendjes waar hij regelmatig gaat spelen en hij sport met plezier. Gamen mogen ze met mate en altijd spellen die geschikt zijn voor zijn leeftijd (momenteel veel Minecraft).

Die boosheid komt tegenwoordig veel vaker en mijn vrouw en ik weten niet meer hoe we er precies mee om kunnen gaan. We lopen inmiddels al regelmatig op eieren om hem kalm te houden.

Heeft hier iemand ervaring mee of enig idee wat we het beste kunnen doen om hem hiermee te helpen?
pi_136682731
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:39 schreef Rorsach het volgende:
We lopen inmiddels al regelmatig op eieren om hem kalm te houden.
Kinderen moeten zich schikken naar jou en niet andersom.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_136682753
Huisarts -> psycholoog.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136682756
Overigens heb ik geen kinderen. Succes met die driftkikker verder en alles :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_136682888
Gewoon net als vroeger een goeie draai om z'n oren. Worden ze heus niet slechter van.
5 Ferrari's op videoband!
pi_136683221
quote:
3s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:41 schreef Geralt het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens, maar meestal is het een lieve knul. Ik kan best begrijpen dat hij af en toe chagerijnig is (ben ik ook wel eens), maar die agressie tijdens het kwaad zijn is nogal schrikbarend.

Het is niet zo dat ze nooit straf krijgen.
  donderdag 13 februari 2014 @ 21:52:09 #7
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_136683443
Kolenhok of Ritalin.
pi_136683554
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:48 schreef Rorsach het volgende:

[..]

Daar ben ik het mee eens, maar meestal is het een lieve knul. Ik kan best begrijpen dat hij af en toe chagerijnig is (ben ik ook wel eens), maar die agressie tijdens het kwaad zijn is nogal schrikbarend.

Het is niet zo dat ze nooit straf krijgen.
Zeggen dat ie beter dood kan zijn en een mes willen pakken is niet gezond. Als dat chagerijnig is.....
pi_136683652
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:53 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Zeggen dat ie beter dood kan zijn en een mes willen pakken is niet gezond. Als dat chagerijnig is.....
Da's dus net het agressieve deel.
pi_136683672
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:55 schreef Rorsach het volgende:

[..]

Da's dus net het agressieve deel.
Nee, wees eerlijk, dit zeggen is geen agressie. Slaan of schoppen is agressie.
Dit is niet gezond. Deze taal is bizar voor een kind van 10
ga met hem naar een psycholoog.
pi_136683694
Gewoon confronteren, Google een plaatje van een neergestoken kind. Net als waarschuwingen op pakjes peuken.
pi_136683838
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  donderdag 13 februari 2014 @ 22:11:08 #13
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_136684544
quote:
3s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:41 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dit lijkt mij wel het belangerijkste, fout die de meeste ouders maken is teveel ruimte geven op dat gebied.
Jullie zijn de baas, niet hun.
pi_136684673
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 21:41 schreef Ticootje het volgende:
Huisarts -> psycholoog.
Dit idd.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:11 schreef aequus het volgende:

[..]

Dit lijkt mij wel het belangerijkste, fout die de meeste ouders maken is teveel ruimte geven op dat gebied.
Jullie zijn de baas, niet hun.
Baas ben je op je werk (of niet :+ ) Kinderen zijn net mensen he...
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  donderdag 13 februari 2014 @ 22:15:55 #15
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_136684752
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 22:13 schreef Morretje het volgende:

[..]

Dit idd.

[..]

Baas ben je op je werk (of niet :+ ) Kinderen zijn net mensen he...
Dus? jij bent de baas over je kinderen niet andersom. Dat wil niet zeggen dat een refo opvoeding moet geven van voor de oorlog maar dat je hun niet behandeld als een prins of prinsesje en ze altijd maar hun zin geeft.
pi_136685761
Ik zie een hoop "ga naar een psycholoog" reacties: dat is een goed advies. Niet dat er persé iets mis is met je zoon, maar ook voor de handvatten mbt hoe jullie met hem om moeten gaan als hij zo boos is. Je huisarts kan je helpen met psychologen waar je in de omgeving terecht kan.
  donderdag 13 februari 2014 @ 23:28:35 #17
174211 RadioSlut
Magistrale zeikstraal
pi_136687832
Mijn zusje van 11 vertoont ook zulk gedrag. M'n ouders zijn naar de psycholoog gegaan, ze krijgt nu therapie en opdrachten geloof ik, en het gaat al wat beter. :)
Kaleidoscopiklimax
  donderdag 13 februari 2014 @ 23:41:59 #18
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_136688334
Serieuze reacties aub. Zogenaamd grappige adviezen heeft TS niets aan..
I`m not weird. I`m limited edition.
pi_136692478
Ik zou contact opnemen met de huisarts,en een verwijzing vragen voor een kinder psycholoog.

vertoont hij dit gedrag ook op school,tegen vriendjes?

Als je aan hem vraagt waarom hij dood Wilt wat krijgen jullie dan als antwoord?

heftig hoor en succes ermee.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_136693321
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 februari 2014 07:12 schreef _Bar_ het volgende:
Ik zou contact opnemen met de huisarts,en een verwijzing vragen voor een kinder psycholoog.

vertoont hij dit gedrag ook op school,tegen vriendjes?

Als je aan hem vraagt waarom hij dood Wilt wat krijgen jullie dan als antwoord?

heftig hoor en succes ermee.
Op school gaat alles prima, afgezien af en toe de normale ruzies tussen vriendjes. We hebben hem regelmatig gevraagd naar zijn reden om dit te zeggen, maar hij klapt dan altijd dicht.

Het wordt, denk ik, idd eens tijd om wat profi hulp in te roepen.
pi_136698790
Professionele hulp inschakelen betekent niet dat je faalt als ouder, maar gewoon dat je hulp nodig hebt als het anders gaat dan anders.

Succes ermee.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136745467
Ik schrik wel van het feit dat hij aangeeft dat hij maar beter dood kan zijn. Ik vraag me af of hij dat echt zo voelt of het roept omdat het shockeert. Het kan nooit kwaad om profi hulp in te schakelen inderdaad want als ouder wil je wel weten of je kind serieus depri is of dat hij het alleen uit simpele boosheid roept.

Daarom heeft hij waarschijnlijk ook geen antwoord als je het vraagt. Hij weet het zelf ook niet.

Daarnaast kun je hem wellicht alternatieven bieden om het te uiten. Laat hem zijn boosheid tekenen of schilderen (al is verf mss geen goed idee :+)) Laat hem ook meedenken in hoe boos hij eigenlijk is, op een schaal van 1-10, daar kun je allerlei creative dingen bij verzinnen. Hij kan ook op een kussen slaan (bokszak?) als hij het nodig heeft om zich af te reageren.

Want het is ook best lastig om met boosheid om te gaan. Zeker als kind. Het is een heel naar gevoel, je kunt er niets aan doen en iedereen is heeft het gedaan.
Trotse mamma :)
pi_136746287
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 18:55 schreef Faithz het volgende:
Ik schrik wel van het feit dat hij aangeeft dat hij maar beter dood kan zijn. Ik vraag me af of hij dat echt zo voelt of het roept omdat het shockeert.
Of dat hij zich zo naar voelt, dat hij niet per se dood zou willen, maar geen andere optie ziet in zo'n 'bui'.

quote:
Want het is ook best lastig om met boosheid om te gaan. Zeker als kind. Het is een heel naar gevoel, je kunt er niets aan doen en iedereen is heeft het gedaan.
Vaak zit er niet (h)erkend verdriet achter boosheid. Maar boosheid is voor veel mensen makkelijker te uiten.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_136746497
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 februari 2014 19:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Of dat hij zich zo naar voelt, dat hij niet per se dood zou willen, maar geen andere optie ziet in zo'n 'bui'.

[..]

Vaak zit er niet (h)erkend verdriet achter boosheid. Maar boosheid is voor veel mensen makkelijker te uiten.
Thnx voor de aanvulling. Helemaal mee eens :)

Het zijn net mensen die kindertjes ;)
Trotse mamma :)
  zaterdag 15 februari 2014 @ 21:11:06 #25
359498 Enfatruskiloin
En-fa-tru-skie-lé-wan
pi_136751004
Heeft hij vat op jullie door zulke uitspraken te doen?
MV NS FR DS MD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')