abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 13 februari 2014 @ 08:24:15 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_136653410
quote:
Kapitaalvernietiging universiteiten
Als het om slechte arbeidsomstandigheden gaat kijken we meestal naar banen voor lageropgeleiden. Geen vaste arbeidscontracten, flexibilisering en lage lonen is daar het standaardrecept. Inmiddels wordt duidelijk dat ook hoogopgeleide jongeren nog nauwelijks aan fatsoenlijk werk kunnen komen.

Afgestudeerden in het HBO en universitair onderwijs krijgen na hun stageperiode nauwelijks een kans op de arbeidsmarkt. Want, zo stelt de werkgever, de kandidaat heeft te weinig werkervaring. Ouderen met veel werkervaring zijn dan weer te oud en komen ook niet meer aan de bak wanneer ze eenmaal buiten de boot zijn gevallen. Werkgevers willen het onmogelijke, het bekende schaap met vijf poten. Tot zover niets nieuws.

Universiteiten manipuleren werknemers

Opmerkelijk is dat deze werkgeversmentaliteit nu ook is doorgedrongen tot de universiteiten. Hoogopgeleide wetenschappers krijgen geen vast dienstverband meer en worden met allerlei illegale trucs in een tijdelijk dienstverband gehouden. In de NRC van afgelopen zaterdag komt een wetenschapper aan het woord die al jaren met tijdelijke contracten van universiteit naar universiteit zwerft. Zonder enige kans op een vaste aanstelling en zonder een garantie op een fatsoenlijk inkomen. Al jaren kan deze man geen normale toekomst plannen met een eigen huis en gezin. Dat is zuur na jaren studie met de hoop op een beter leven. Universiteiten zetten hun werknemers zelfs onder druk om desnoods als ZZP’er voor de universiteit te werken, maar dat betekent dat de betreffende wetenschapper meerdere opdrachtgevers moet hebben, die er niet zijn. De medewerker wordt op die manier gemanipuleerd opdrachtgevers te verzinnen, wat leidt tot belastingfraude.

Volgens de laatste cijfers van de Vakbond voor de Wetenschap, de VAWO is het percentage wetenschappers met een tijdelijk contract sinds 1995 bijna verdubbeld. Van 22,8 procent in 1995 naar 40,7 procent in 2013. Promovendi zijn niet eens meegerekend, anders zou het percentage boven de 60 procent uitkomen. De cijfers zijn gebaseerd op de statistieken van de Vereniging van Universiteiten, de VSNU. Er is geen bedrijfstak in Nederland die zo’n grote flexibele arbeidsschil heeft.

Wetenschapper is wegwerpartikel
Het resultaat van deze kortlopende arbeidscontracten is dat er een gigantische kapitaalvernietiging plaats vindt. Wanneer een universitair docent na een of twee jaar moet vertrekken komt daar weer een nieuwe flexwerker voor in de plaats. Dat betekent dat de vertrekkende docent zijn materiaal min of meer in de vuilnis kiepert en dat de nieuwe werkkracht zich de betreffende stof zelf moet eigen maken. Van een fatsoenlijke kennisoverdracht is geen sprake. Dat valt van de vertrekkende wetenschapper ook niet te verwachten. Immers waarom loyaal zijn tegenover een werkgever die zijn medewerker als een wegwerpartikel behandelt? Om de 2 jaar vindt er aan de Nederlandse universiteiten een enorme kapitaalvernietiging plaats. Het gevolg is dat de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs aan de Nederlandse universiteiten achteruit holt.

Politiek is de boosdoener
Deze gang van zaken bewijst opnieuw dat de managerscultuur in het onderwijs een vernietigende uitwerking heeft op de motivatie en de loyaliteit van medewerkers. Nederland heeft bijna geen maakindustrie meer. We zijn getransformeerd tot kenniseconomie met een grote dienstensector. Het gemis aan een maakindustrie voelen we nadrukkelijk tijdens de huidige crisis. Die maakindustrie halen we ook niet zomaar even terug. Zaak is het dus om te excelleren in de kenniseconomie. Met de huidige mentaliteit om vooral de eigen managementzakken te vullen komt ons wetenschappelijk onderwijs geen steek verder. Maar er is meer. De grote boosdoener die ons onderwijs gemarginaliseerd heeft is de politiek. De jarenlange bezuinigingen en veranderingen binnen het onderwijs hebben de sector volledig uitgekleed. De goudzoekers aan de top van het onderwijs doen de rest dankzij de privatiseringsmentaliteit die vooral gepropageerd is door de VVD, CDA en D66.
bron
zie wetenschappers zijn domgehouden nietsnutten (volgends de maatschappij aangezien ze voor wegwerpartitel worden behandeld) die aangezet worden tot (belasting)fraude. En zelf maar denken dat ze wat weten. Tssk. En als je kennis hebt dan kom je nergens aan de bak. Welkom in Vernederland.

Mooi man maar ondertussen wordt het recht op onderwijs omgetoverd tot een zeer dwangmatige indoctrinatiegevangenis.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 13 februari 2014 @ 08:32:07 #2
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_136653473
Lambiekje waar vind je dit soort ongenuanceerde hersenscheten tot altijd. Chapeau.....
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  donderdag 13 februari 2014 @ 08:44:44 #3
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_136653576
Het is toch wel knap. Met een goed punt komen, en vervolgens de plank volledig mis slaan. Dit is zeker een probleem, en niet bepaald beperkt tot werken aan de universiteit.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_136653613
Lambiekjes deductievermogens moeten zich nog ontwikkelen. Het onderwijs inderdaad onderhevig aan een boel negatieve zaken op het moment, waaronder niveau daling... Maar goed... Het is BNW he? Een fatsoenlijke discussie daarover zonder wetenschappers te (proberen te) schofferen is lastig.
Ja doei.
pi_136653659
Hoger opgeleiden komen niet of heel lastig aan een baan. Klopt.

De bezuinigingen hebben het onderwijs geen goed gedaan. Ook mee eens.

Maar de conclusie die je daarna trekt is lachwekkend.
★★★
pi_136653889
quote:
1s.gif Op donderdag 13 februari 2014 08:51 schreef ajacied4lf het volgende:
Hoger opgeleiden komen niet of heel lastig aan een baan. Klopt.

De bezuinigingen hebben het onderwijs geen goed gedaan. Ook mee eens.

Maar de conclusie die je daarna trekt is lachwekkend.
Ja, maar met het mes op de keel dwingen tot het plegen van belastingfraude! Je ontkomt er niet aan als afgestudeerde/gepromoveerde.
Ja doei.
pi_136653923
Op de LTS zwakstroom hebben ze deze problemen niet.
pi_136655972
Kan alleen maar zeggen: Lambiekje-topic.
Tot op zekere hoogte begrijp ik wat je bedoelt, maar dan kom ik bij belastingfraude en dan ben je me weer kwijt. Ja, ik denk aan het feit dat ik die blauwe brief gisteren weer heb ontvangen en me een lastige klus te wachten staat :{ mmm misschien ook maar ontduiken.
Warrig antwoord op een warrige post.
  donderdag 13 februari 2014 @ 11:00:05 #9
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_136656417
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 10:43 schreef Lavenderr het volgende:
Kan alleen maar zeggen: Lambiekje-topic.
Tot op zekere hoogte begrijp ik wat je bedoelt, maar dan kom ik bij belastingfraude en dan ben je me weer kwijt. Ja, ik denk aan het feit dat ik die blauwe brief gisteren weer heb ontvangen en me een lastige klus te wachten staat :{ mmm misschien ook maar ontduiken.
Warrig antwoord op een warrige post.
Ach... Een enkele fulltime baan, huurhuis, geen kinderen. Dan ben je snel klaar :P
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_136656500
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:00 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ach... Een enkele fulltime baan, huurhuis, geen kinderen. Dan ben je snel klaar :P
Dat scheelt wel idd.
pi_136658100
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 08:24 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

zie wetenschappers zijn domgehouden nietsnutten (volgends de maatschappij aangezien ze voor wegwerpartitel worden behandeld) die aangezet worden tot (belasting)fraude. En zelf maar denken dat ze wat weten. Tssk. En als je kennis hebt dan kom je nergens aan de bak. Welkom in Vernederland.

Mooi man maar ondertussen wordt het recht op onderwijs omgetoverd tot een zeer dwangmatige indoctrinatiegevangenis.
Ik begrijp eigenlijk niet wat je conclusie is. Normaal geef je altijd af op de wetenschap.
En nu spreek je er schande van dat zelfs zij niet meer een behoorlijke baan kunnen krijgen?
Schandalig voor een beschaafd land dat de 'kenniseconomie' hoog in het vaandel heeft staan. Dat dan weer wel.
pi_136658856
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 11:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik begrijp eigenlijk niet wat je conclusie is. Normaal geef je altijd af op de wetenschap.
En nu spreek je er schande van dat zelfs zij niet meer een behoorlijke baan kunnen krijgen?
Schandalig voor een beschaafd land dat de 'kenniseconomie' hoog in het vaandel heeft staan. Dat dan weer wel.
Ik denk dat je het veel breder kunt trekken. Op dit moment is het voor iedereen moeilijk(er) om een baan te vinden. Van welke walk of life je ook komt.
pi_136659018
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 12:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik denk dat je het veel breder kunt trekken. Op dit moment is het voor iedereen moeilijk(er) om een baan te vinden. Van welke walk of life je ook komt.
Vakbonden, word wakker! :o
  donderdag 13 februari 2014 @ 12:21:06 #14
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_136659166
Een aantal van mijn vrienden doceert aan de universiteit, en zij hebben ook heel wat aan te merken op de arbeidsomstandigheden. Helaas is dit artikel wat merkwaardig.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  donderdag 13 februari 2014 @ 12:23:44 #15
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_136659247
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 12:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik denk dat je het veel breder kunt trekken. Op dit moment is het voor iedereen moeilijk(er) om een baan te vinden. Van welke walk of life je ook komt.
Dat hoor je overal ja, inc de constructies om mensen maar geen vast contract te hoeven geven... Via een detachering bureau exact hetzelfde werk doen, maar officieel via een andere werkgever, dus weer met een tijdelijk contract. Dat soort dingen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_136659333
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 12:23 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat hoor je overal ja, inc de constructies om mensen maar geen vast contract te hoeven geven... Via een detachering bureau exact hetzelfde werk doen, maar officieel via een andere werkgever, dus weer met een tijdelijk contract. Dat soort dingen.
Precies dat. Gewoon om maar minder te hoeven betalen. Het maakt mensen onzeker en ontneemt ze kansen ivm bijvoorbeeld een huis kopen en hun verdere toekomstbeeld. Geen vertrouwen meer.
  donderdag 13 februari 2014 @ 12:29:49 #17
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_136659443
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 12:26 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Precies dat. Gewoon om maar minder te hoeven betalen. Het maakt mensen onzeker en ontneemt ze kansen ivm bijvoorbeeld een huis kopen en hun verdere toekomstbeeld. Geen vertrouwen meer.
Nee dat niet eens per se denk ik. Die detachering mensen moeten ook weer geld hebben. Ze willen denk ik vooral niet het risico lopen iemand niet zomaar kwijt te kunnen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_136659534
quote:
Zonder enige kans op een vaste aanstelling en zonder een garantie op een fatsoenlijk inkomen. Al jaren kan deze man geen normale toekomst plannen met een eigen huis en gezin. Dat is zuur na jaren studie met de hoop op een beter leven.
Dat is toch juist positief vanuit jouw overtuiging Lambiekje? Waarom zouden mensen die zich een hoge opleiding kunnen permitteren automatisch 'recht' hebben op deze zaken?

Daarnaast klopt er geen zak van maar daar ben je toch blind voor.
  donderdag 13 februari 2014 @ 13:04:40 #19
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_136660911
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 12:32 schreef Deshain het volgende:

[..]

Dat is toch juist positief vanuit jouw overtuiging Lambiekje? Waarom zouden mensen die zich een hoge opleiding kunnen permitteren automatisch 'recht' hebben op deze zaken?
Wie kan het echt permiteren?

Mijn broertje heeft een leuke studie genoten... maar heeft ondertussen wel een schuld van 40k. Maar nog geen baan. Die generatie heeft GIGA-schulden voordat ze uberhaupt op de markt komen. Je hebt niets echt geleerd en kans op een baan is nul.

Het onderwijs is compleet ontspoort.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 13 februari 2014 @ 14:46:51 #20
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_136664493


[ Bericht 100% gewijzigd door Lambiekje op 13-02-2014 15:58:24 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_136664552
Ik gok dat je dit in je bigpharmatopic moest posten?
Ja doei.
  donderdag 13 februari 2014 @ 14:49:24 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_136664569
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:48 schreef motorbloempje het volgende:
Ik gok dat je dit in je bigpharmatopic moest posten?
uh ja
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_136664658
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 13:04 schreef Lambiekje het volgende:

[..]


Het onderwijs is compleet ontspoort.
Onhandige d/t fout :P

Anyways zoals al aangegeven in dit topic zie je het in te veel sectoren dat er geen vaste contracten meer worden afgegeven, dat er omwegen verzonnen worden zoals ZZP-er worden en daarmee forceren te liegen tegen de belastingdienst of via detacheringsbureaus onder verschillende namen in dienst blijven. Ik weet niet of het in de wetenschap kwalijker of minder kwalijk is dan in andere vakgebieden. Eigenlijk weet ik niet goed wat dit topic in BNW doet en hoe jij bij je enigszins rare bevindingen in de openingspost komt die weinig te doen hebben met het onderwerp en de inhoud van dit opiniestuk.
pi_136666961
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:51 schreef Stranger het volgende:

[..]

Onhandige d/t fout :P

Anyways zoals al aangegeven in dit topic zie je het in te veel sectoren dat er geen vaste contracten meer worden afgegeven, dat er omwegen verzonnen worden zoals ZZP-er worden en daarmee forceren te liegen tegen de belastingdienst of via detacheringsbureaus onder verschillende namen in dienst blijven. Ik weet niet of het in de wetenschap kwalijker of minder kwalijk is dan in andere vakgebieden. Eigenlijk weet ik niet goed wat dit topic in BNW doet en hoe jij bij je enigszins rare bevindingen in de openingspost komt die weinig te doen hebben met het onderwerp en de inhoud van dit opiniestuk.
Het toont wel aan dat Lambiekje in deze een valide punt heeft :P
pi_136667192
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 14:49 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

uh ja
Edit die post dan even leeg.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')