abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 februari 2014 @ 19:28:17 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_136637264
Niet dat ik eisen heb bij een vriendschap, maar wel verwachtingen op langere termijn.
Er is iemand in mijn leven die ik al jaren ken en beschouw als goede vriend. Maar de laatste tijd loop ik met twijfels rond in hoeverre ik deze vriendschap nog kan beschouwen als vriendschap.
Dit begon ik mij onlangs af te vragen omdat het patroon waar ik aan ergerde zich steeds herhaalde.
Regelmatig een poging ondernemen om iets af te spreken, waarop de reactie positief is, maar het resultaat negatief. "ja leuk, maar ik heb het de komende 2 weken erg druk"!
En zo gaat het dus maar door.

De opeenstapeling van teleurstellingen gaat aan mij knagen en wordt een kwelling. Het lastige is dat deze vriend ook bevriend is met een andere vriend van mij waar het juist wel goed mee klikt.
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  woensdag 12 februari 2014 @ 19:45:26 #2
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_136638042
Vriendschap als 'een echte band tussen mensen' komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor als vroeger, je maakt het jezelf gemakkelijk door er juist geen verwachtingen aan te stellen en er luchtig mee om gaan. Dus niet van 'oh shit we hebben al vijf weken niets samen gedaan straks zijn we geen vrienden meer'. Probeer ook met andere mensen om te gaan en ga zeker niet iemand claimen door steeds de enige te zijn die iets wil ondernemen.
pi_136638078
Verschilt per dag, per vriend.
pi_136639347
Met een vrouw? Nuecken.

Met een vent? Bier drinken.
  woensdag 12 februari 2014 @ 20:48:20 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_136641199
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 19:28 schreef Onnoman het volgende:
"ja leuk, maar ik heb het de komende 2 weken erg druk"!
Te druk voor jou, ja :Y
quote:
Het lastige is dat deze vriend ook bevriend is met een andere vriend van mij waar het juist wel goed mee klikt.
Niks lastigs aan, hij heeft het gewoon te druk voor jou. Waarom zou een gezamenlijke vriend een probleem zijn? Je kan toch gewoon een bepaalde afstand houden?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  donderdag 13 februari 2014 @ 16:30:01 #6
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136669384
Gewoon een groepje vinden die je 2 a 3 avonden per week kan zien. En een vriendin erbij. En dan heb je hem niet nodig.
we dan
pi_136669587
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 19:45 schreef Fanest het volgende:
Vriendschap als 'een echte band tussen mensen' komt tegenwoordig niet meer zo vaak voor als vroeger,
Bron?
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_136670492
Ik heb juist zo'n "vriend" van vroeger, waar ik allang geen zin meer in heb als ik eerlijk ben. Doordat er van alles is voorgevallen en onze levens inmiddels compleet uit elkaar zijn gelopen.

Als ik hem spreek ergens... of "een keer" 1x in de zoveel tijd een pilsje drinken prima, maar hij blijft continu aandringen op afspraken (elke 1/2 maand). En ik zeg ook meestal dus dat ik druk ben/geen tijd heb omdat ik het zo bot (en ook een beetje zielig) vind om zomaar te zeggen, nee ik heb geen zin om met jou af te spreken.

Ik vraag het ook nooit het komt altijd van zijn kant, en soms maak ik er wel tijd voor maar vaak heb ik er gewoon geen zin in. Als we wat drinken is het altijd wel gezellig maar het hoeft van mij allemaal niet echt.

Dus ben bang dat die gast ook gewoon vaak niet echt heel veel zin heeft om met je af te spreken maar dat hij het niet leuk voor jou vindt om dat zo direct te zeggen.
pi_136670612
quote:
10s.gif Op donderdag 13 februari 2014 16:34 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Bron?
Ik denk dat door whatsapp/facebook e.d. de nadruk wel steeds meer op de kwantiteit dan op de kwaliteit komt te liggen eerlijk gezegd.

Vooral bij meiden, die gaan elke week met andere groepjes uit, zetten alles op fb maar puntje bij het paaltje is het (de "vriendschap") allemaal gebakken lucht. (leeftijd 18/25).

Bij mannen heb je nog wel wat meer vaste vriendengroepen denk ik
pi_136670890
Vriendschappen met vrouwen : Nooit gehad

Vriendschappen met mannen : Moet gewoon ongedwongen zijn, chill, geen bewijsdrang tegenover elkaar. Initiatief moet van beide kanten komen.

Ben momenteel een vriend aan het kwijtraken die ik altijd als een hele goede vriend zag. Altijd lachen, uren lang met elkaar lullen, maar zelf zou hij mij nooit opbellen. Dat is hem de eer te na volgens mij. Hij kon wel altijd als ik hem opbelde, maar van hem komt niets vandaan. Inmiddels heb ik hem al sinds sinterklaas niet gesproken, omdat ik gestopt ben met hem elke keer opbellen. vind dat bijvoorbeeld wel erg jammer...
pi_136670970
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 17:06 schreef Sheldon. het volgende:
Vriendschappen met vrouwen : Nooit gehad

Vriendschappen met mannen : Moet gewoon ongedwongen zijn, chill, geen bewijsdrang tegenover elkaar. Initiatief moet van beide kanten komen.

Ben momenteel een vriend aan het kwijtraken die ik altijd als een hele goede vriend zag. Altijd lachen, uren lang met elkaar lullen, maar zelf zou hij mij nooit opbellen. Dat is hem de eer te na volgens mij. Hij kon wel altijd als ik hem opbelde, maar van hem komt niets vandaan. Inmiddels heb ik hem al sinds sinterklaas niet gesproken, omdat ik gestopt ben met hem elke keer opbellen. vind dat bijvoorbeeld wel erg jammer...
Bel m dan gewoon als je het jammer vind?
pi_136671196
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 17:09 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Bel m dan gewoon als je het jammer vind?
Ben echt niet gauw op mijn pik getrapt, deze vent zit thuis op zijn kamertje te wachten tot ik weer eens bel en daar kickt ie volgens mij op, terwijl hij dus zelf al sinds sinterklaas niets meer heeft laten horen.

Plaatst zijn ego een beetje boven de vriendschap, en dat wordt wel erg irritant na een aantal jaren. Verschil is alleen dat ik nog zat andere vrienden heb en dat hij praktisch de hele dag alleen binnen zit, maarja als je nooit initiatief neemt..
pi_136671788
Maar jij laat je ook beïnvloeden door je ego zo te lezen, alsof die gast thuis handenwrijvend op de bank zit te denken 'gna gna ik bel lekker niet'

Als t een goede vriendschap is dan zet je je trots even opzij en bel je hem.

Je kunt dan altijd nog eens aangeven dat je vindt dat ook hij de tel weleens mag gebruiken.
pi_136672213
Ik ben in onze vriendengroep het enige meisje, wanneer er iets afgesproken wordt, neem ik bijna altijd het initiatief. Heb wel eens in de groep gegooid van: waarom moet ik dat altijd doen? De heren geven gewoon aan dat ze er niet zo mee bezig zijn, minder behoefte aan, maar als het voor ze geregeld wordt vinden ze het hartstikke leuk. Het is dus een stukje gemakzucht gecombineerd met minder behoefte aan sociaal contact.

Bij jouw vriend speelt vast ditzelfde, of je moet niet doorhebben dat hij je zoals hierboven eerder gezegd eigenlijk niet moet en het niet in je gezicht durft te zeggen.
And the druids turn to stone...
pi_136672578
Geen idee, ik geef weinig meer om het idee van vriendschap. Diepzinnig praat heb ik geen zin in, oppervlakkige praat ook niet, af en toe wat leuks doen is voldoende.
pi_136720380
quote:
0s.gif Op donderdag 13 februari 2014 17:46 schreef Panthera1984 het volgende:
Ik ben in onze vriendengroep het enige meisje, wanneer er iets afgesproken wordt, neem ik bijna altijd het initiatief. Heb wel eens in de groep gegooid van: waarom moet ik dat altijd doen? De heren geven gewoon aan dat ze er niet zo mee bezig zijn, minder behoefte aan, maar als het voor ze geregeld wordt vinden ze het hartstikke leuk. Het is dus een stukje gemakzucht gecombineerd met minder behoefte aan sociaal contact.

Bij jouw vriend speelt vast ditzelfde, of je moet niet doorhebben dat hij je zoals hierboven eerder gezegd eigenlijk niet moet en het niet in je gezicht durft te zeggen.
Ja, klopt wel. Spreekwoordelijk: als je je bier het meest langzaam van de groep op drinkt dan drink je de hele avond gratis. Dat geldt ook voor vriendschap. Als je geen initiatief hoeft te nemen, omdat je gewoon lekker in je comfortzone computerspelletjes kunt spelen maar wel af en toe een telefoontje krijgt en dan denkt; mja, best aardig dat ik af en toe gebeld wordt - dan wordt je als mens "beloond" met je passiviteit en krijg je geen prikkel om er wat aan te doen.

Kortom, je moet mensen in eerste instantie aanspreken op hun passieve/luie gedrag en hen de kans geven om zich te verbeteren voordat je de vriendschap (definitief) opzegt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')