Anne | woensdag 12 februari 2014 @ 16:37 |
Van winterbanden tot kreukelzones, van snelwegen tot drempels, van de nieuwste sportwagen tot het oudste vehikel – alles wat met auto's en verkeer te maken heeft komt vanaf vandaag twee keer per week op de FOK! frontpage en hier in PTA langs. Djeez, superworm en Chuck_N0rr1s verzorgen om de beurt een stukje. Waarom kostbare brandstof gebruiken als je energie ook kunt opwekken met een dynamo? Dat dacht de 25-jarige instrumentenbouwer Antoine-Hippolyte Pixii in of net voor het jaar 1832. Hij vond in dat jaar de dynamo namelijk uit. De dynamo is door Pixii ontwikkeld op basis van het elektromagnetisme dat ontdekt werd door Michael Faraday. De Fransoos gebruikte een hoefijzermagneet; deze kon met een kruk rondgedraaid worden. De draaiende permanente-magneet was zo geplaatst dat de noord- en zuidpool wisselend langs de ijzeren kern bewogen. Pixii ontdekte dat de spoelen stroom opwekten als de magneet langs de kern kwam. ![]() Pixii’s eerste dynamo (bron:Wikipedia) Werking dynamo De dynamo is samen met de accu verantwoordelijk voor de stroomvoorziening van een auto. Zodra er een verbruiker aanstaat, dan gebruikt deze stroom. Met een draaiende motor zorgt de dynamo ervoor dat de accu niet leegloopt. De dynamo wordt aangedreven door de V-snaar. Deze snaar loopt over een zogeheten poelie, die een rechtstreekse verbinding heeft met de rotor. De rotor draait in de stator. Beide onderdelen hebben koperdraadwikkelingen. De spanning wordt geregeld door een spanningsregelaar. Deze zorgt ervoor dat de dynamo continu 14 volt levert. Een opengewerkte dynamo (bron:Wikipedia user Piero) Als de dynamo niet meer voldoende bijlaadt, dan gaat de acculamp branden. Andere symptomen zijn het uitvallen van de ruitenwissers, verlichting en de kachelventilator. Er kunnen meerdere dingen defect zijn: de spanningsregelaar kan kapot zijn, een koolborstel is versleten of de snaar staat niet meer strak genoeg of is gebroken. Hier kun je zien wat er allemaal in een dynamo zit: ![]() De dynamo is kapot, wat nu? In de meeste gevallen moet de dynamo in zijn geheel vervangen worden. De oude dynamo wordt dan opgestuurd naar een revisiebedrijf of de fabrikant. Zij zullen dan alle versleten en defecte onderdelen vervangen en de dynamo weer testen. De behuizing wordt hergebruikt na een grondige schoonmaak- en spuitbeurt. Het artikel op de FP is geschreven door Chuck-N0rr1s en kun je hier vinden. | |
GateWayX | woensdag 12 februari 2014 @ 16:39 |
Voor het opwekken van energie gebruikt de dynamo toch ook (indirect) brandstof? De motor draait immers niet vanzelf. | |
PeuRac | woensdag 12 februari 2014 @ 16:43 |
2 dingen kloppen niet: de accu levert de stroom aan boord en de accu vangt alleen de piekspanningen op. Auto accu's zijn ongeschikt voor continu belasting. En bij een kapotte dynamo is vrijwel altijd de spanningsregelaar kapot, deze unit is meestal eenvoudig te vervangen en repareren. Ook is een V-snaar zeldzaam tegenwoordig, het zijn vrijwel altijd multi-riemen. | |
jitzzzze | woensdag 12 februari 2014 @ 19:27 |
Dus wat is het dan wel? ![]() | |
PeuRac | woensdag 12 februari 2014 @ 19:41 |
Inderdaad ![]() Je accu gaat kapot wanneer de dynamo stuk is en er wordt (langdurig) doorgereden. | |
jitzzzze | woensdag 12 februari 2014 @ 19:44 |
Roger, dank je ![]() |