Ik ben een gezonde jongeman van achterin de twintig, heb een lieve vrouw en werk aan mijn eigen bedrijfje. In principe heb ik geen grote problemen en is er dus niks mis of iets waar ik echt voor moet vrezen.
Maar helaas, ik ben al jaren veel te veel bezig met de dood. Zowel bewust, maar nog vaker onbewust. Met bewust bedoel ik dat ook me vaak realiseer dat we allemaal doodgaan... Dat ik vaak ineens de ingeving krijg als ik met mijn ouders zit te praten, waar ik zielsveel van houd, dat ze er over een jaar of 10-15 toch wel eens niet meer kunnen zijn. Maar ook dat ik misschien ooit wel ziek word of een ongeluk krijg of iets dergelijks. Dat soort shit.
Maar wat eigenlijk nog erger is, is de onbewuste angst voor de dood die zich uit in allerlei andere angsten. Zo durf ik niet (meer) te vliegen, heb ik een fobie voor liften ontwikkeld en ben ik ook aardig hypochondrisch. Dat laatste uit zich bijvoorbeeld als ik lichamelijke klachtjes heb die ik niet kan verklaren. Heb ik bijvoorbeeld een keer hartkloppingen tijdens het sporten die harder zijn dan normaal, dan ben ik weer een week 'para' over dat er iets mis is met mijn hart. Heb ik een keer 3 dagen achter elkaar hoofdpijn dan moet er wel iets mis zijn... Hersentumor? Hersenbloeding? Dat soort dingen komen dan direct in me op.
Oke, het lijkt nu wellicht wel erger dan dat het is want op zich voel ik me 90% van de tijd prima en functioneer ik ook goed. Alleen, ik merk dat ik a) dingen uit de weg begin te gaan, zoals reizen, mensen bezoeken die 'hoog' wonen, etc en b) vaak niet kan genieten van 'het moment' omdat ik teveel in mezelf gekeerd zit.
Het probleem is ook dat dit een 'cognitief' probleem is. Ik zie bepaalde acties echt als een risico-onderneming. Bijvoorbeeld vliegen. Er storten nou eenmaal 50 vliegtuigen per jaar neer. Feit. En dan mag de kans inderdaad zeer klein zijn dat het mijn vliegtuig is, maar het gebeurt wel. Mijn brein redeneert dan dat het daarom ook beter is om niet in het vliegtuig te stappen. Geen kans om neer te storten is nog steeds beter dan 0.01% kans om neer te storten.
Hetzelfde met liften. Ik heb ooit met 5 man vast gezeten in een kleine lift en dat was een erg beangstigende ervaring voor mij. Nu wil ik geen lift meer in omdat er altijd een kans is dat de lift blijft hangen. Ik wil mezelf niet meer in situaties brengen waarin er iets mis kan gaan wat verschrikkelijke gevolgen heeft.
Wat frappant is, is dat ik dit soort gedachten vrijwel alleen heb bij zaken waarin ik zit 'opgesloten' en geen controle heb. Zit ik bijvoorbeeld zelf achter het stuur in de auto, dan heb ik hier geen last van. Ik rijd ook niet heel voorzichtig ofzo, gewoon 'normaal'. Maar mijn lichaam heeft een hekel gekregen aan 'onnatuurlijke' situaties waarover ik geen controle heb. Zoals dus bijvoorbeeld opgesloten zitten in een metalen buis boven de grond.
Hoop dat ik het zo een beetje helder heb kunnen uitleggen over hoe ik het leven ervaar.
Ik zou willen dat ik kon stoppen met piekeren en gewoon weer 'risico's' durf te nemen. Of nog beter, een vliegtuig instappen zonder het als 'risico' te zien... Ik ben nog veel te jong om mij dagelijks druk te maken over het einde van het leven.
Hoe kan ik dit stoppen? Hoe kan ik weer gewoon spontaan dingen gaan doen zonder het gevaar overal in te zien?
Is dit voor iemand herkenbaar? En hoe ga jij er mee om?