Misschien komt dat niet helemaal terug in dat verhaal, maar ik zeg niet dat ik gelijk heb. Ik probeer zoveel mogelijk factoren te laten meewegen in een discussie, en zal ook eerlijk toegeven als ik er naast zit als ik iets bijvoorbeeld niet zeker weet. Het gaat me voornamelijk om mensen die dingen beweren, en dit niet met fatsoenlijke feiten kunnen onderleggen. Of aannames maken die nergens op gestoeld zijn, maar ze wel aannemen voor feiten zonder er verder over na te denken. Zeggen dat het zeker X is, het niet zeker kunnen weten en weigeren toe te geven dat het ook Z of Y kan zijn.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:29 schreef WiXX het volgende:
Als ik je verhaal lees is de eerste vraag die in mij opkomt.
Waarom ben je zelf zo overtuigd van jouw gelijk en vind je iemand met een andere visie meteen dom?
Edit: Ik krijg sterk het idee in jouw post dat je andere mensen verwijt stellig te zijn. Maar zo kom jij ook op mij over.
Met borderline in de TT bedoel ik natuurlijk niet de aandoening, maar de Engelse uitdrukking; iets wat er dicht tegenaan zit. Excuus.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:34 schreef -Strawberry- het volgende:
Borderline? Nee.
Sociopaat? Twijfelachtig.
Narcist? Misschien.
Waarom vraag je dat aan anderen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:19 schreef VanitySquared het volgende:
Ben ik nou gewoon een misantroop die een overlevingsmechanisme heeft gecreëerd? Of is dit een precursor van een sociopaat, iemand die het totaal niet meer kan interesseren?
Zo erg is dat toch niet? Zo houd je je moeder gelukkig terwijl het jou (vrijwel niets) interesseert wat zij allemaal te zeggen heeft.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:19 schreef VanitySquared het volgende:
Echter merkte mijn vader op dat hij behoorlijk geschokt was nadat mijn moeder naar huis was. Hij vertelde me namelijk dat hij het apart vond hoe ik mijn moeder af en toe aan het manipuleren was zodat ze me naar de mond praatte en hoe ik het voor elkaar kreeg om elke gewenst emotie kon veinzen die mijn moeder van me op dat moment verwachtte. Hij was voornamelijk verbaast over het feit dat het me zo makkelijk afging. (hij had dit door omdat hij me een stuk beter kent dan wie dan ook, hij is de enige die altijd door mijn 'schild' prikt, maar hij heeft het ook lang niet altijd door).
Dit kan kloppen, zeker op de mijn werk. Ik bekleed de hoogste functie op mijn afdeling waardoor ik geen mentor meer heb. Weinig uitdaging inderdaad. In mijn sociale kring zijn er genoeg vrienden die me wel kunnen prikkelen en die koester ik ook.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:40 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik denk dat je gewoon iemand bent met goede sociale vaardigheden die je daarom ook goed kunt vijnzen. Misschien begeef je jezelf onder mensen die minder intelligent zijn dan jij. Als je door je omgeving niet wordt uitgedaagd of intellectueel wordt geprikkeld wanneer je daar wel behoefte aan hebt, dan kan je je inderdaad gaan ergeren en neerkijken op anderen.
Ik zou zeggen, omring jezelf eens met mensen waar je iets van kunt leren.
quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:44 schreef -Strawberry- het volgende:
Ook vind ik je erg rationeel en narcistisch overkomen. Je beoordeelt je vrienden op rationele wijze. Ik mis een beetje de emotionele verbondenheid. Als je emotioneel een klik met iemand hebt, dan doen die andere zaken als intelligentie en in jouw ogen debiele meningen er minder toe. Als je maar met iemand kan praten, op de ander kunt vertrouwen en lol kunt hebben samen.
Ik hang een waarde oordeel aan mensen, en hun vermogen om een punt te maken. Dat staat los van wat ik voor die mensen voel. Dat zijn twee aparte dingen.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:47 schreef Canillas het volgende:
Je benadert volgens mij mensen (de wereld?) uitsluitend cognitief oordelend, terwijl ergens een band mee hebben voornamelijk iets gevoelsmatig is. Het klinkt een beetje robot achtig, alsof je je zo van je eigen gevoel afgesloten hebt dat ergens echt contact mee hebben niet mogelijk is.
Koester je hen om wie ze zijn of omdat jij er wat aan hebt dat ze je kunnen prikkelen?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:54 schreef VanitySquared het volgende:
In mijn sociale kring zijn er genoeg vrienden die me wel kunnen prikkelen en die koester ik ook.
Jij maakt er in je hoofd van dat iemand niet jouw gelijke is, en dus minder is dan jou. Dat is niet iets wat je overkomt maar iets wat je zelf doet, met een reden.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 12:56 schreef VanitySquared het volgende:
Ik hang een waarde oordeel aan mensen, en hun vermogen om een punt te maken. Dat staat los van wat ik voor die mensen voel. Dat zijn twee aparte dingen.
Waar komt dan de term overlevingsmechanisme in je OP vandaan? Wat ben je aan het overleven? Je komt wel afgestompt over en als je zo afgestompt bent dat je je ongelukkig zijn niet voelt dan zit je volgens mij wel ergens mee, getuige de impuls hier een topic over te openen.quote:Zoals Mystikvm zegt, ik ben geen 'ongelukkig en afgestompt mannetje'.
quote:Ik hang een waarde oordeel aan mensen, en hun vermogen om een punt te maken. Dat staat los van wat ik voor die mensen voel. Dat zijn twee aparte dingen.
Zo te lezen zit er toch wel een beetje overlap in. Of misschien heb je jezelf dan verkeerd verwoord. Nou ja, als jij maar met jezelf kan leven en je niet hun leven verzuurt, toch?quote:... krijg ik daardoor wel een grotere hekel aan die persoon, ze dalen in mijn ranglijst, en ik zie ze niet meer aan als gelijk.
Waarom moet daar iets achter steken? Waarom moet hij iets wegstoppen? Kan de aperte domheid van de medemens, en de "frustratie" daarover niet genoeg reden zijn?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:22 schreef Canillas het volgende:
De vraag is daarom ook meer waarom jij gelooft dat je het nodig hebt om andere omlaag te halen en jezelf te zien als iemands meerdere? Waarom doe je dat? Wat stop je daarmee weg?
Sowieso hoe je oordeelt over mensen, dat je er in je hoofd van maakt dat jij zo te oordelen hebt over anderen, klinkt 1 en al verdrongen frustratie in door.
Omdat de aperte domheid van de medemens niet is wat je frustreert. Het is niet alsof dingen buiten je frustratie in jou stoppen, er bestaan alleen innerlijke frustraties die jezelf creëert aan de hand van hoe je jezelf ziet. Vervolgens 'kies' je dingen buiten je om die frustratie op te richten, om jezelf wijs te maken dat het daardoor komt dat je gefrustreerd bent en niet door jezelf. Dat zit erachter.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:30 schreef Mystikvm het volgende:
Waarom moet daar iets achter steken? Waarom moet hij iets wegstoppen? Kan de aperte domheid van de medemens, en de "frustratie" daarover niet genoeg reden zijn?
Dat moet hij dan toch gewoon lekker zelf weten? Men raakt ook gefrustreerd van een te late bus, regen terwijl je je paraplu vergeten bent en de boter die op is. Ergernis is helemaal niet erg. Hij heeft verder toch nergens last van? Hij is zich pas iets af gaan vragen toen zijn vader hem erop wees. Dat doet niet per sé vermoeden dat er zich diep van binnen iets afspeelt wat vooral opgelost moet worden. Dat jij dat wel vindt, dat is dan weer jouw probleem.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:38 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dingen zijn niet positief of negatief; je bent er positief of negatief over, dat heeft te maken met hoe je in het leven staat. Zelfde geldt voor de aparte domheid van de medemens want ook dat is uiteindelijk gewoon wat het is, het staat los van jou, dat jij het aangrijpt om daar iets negatiefs van te vinden is letterlijk jouw probleem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |