Misschien een tikkeltje overbodig ik ben gewend een TLDR neer te zetten voor mensen die het niet lezen. Maar misschien zijn die veel minder in dit forum. Alleen je losmaken van alledaagse zaken is lastig omdat het alledaagse zaken zijn. Ik zal gewoon naar school moeten, moeten werken etc. Alleen hoe ik daar mee omga hoe ik daar heen ga dat verschilt.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:06 schreef JustAsEasy het volgende:
Je 1 na laatste alinea is overbodig. Maar, er zit wel een kern van waarheid in wat je zegt. De enige manier is om je los te schakelen van alledaagse zaken. Maar of iedereen hier voor weggelegd is, is een tweede
Maar denk even aan reclame, onbewust kijk je er naar. En nog onbewuster zijn je aankopen afhankelijk van reclame.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:07 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Misschien een tikkeltje overbodig ik ben gewend een TLDR neer te zetten voor mensen die het niet lezen. Maar misschien zijn die veel minder in dit forum. Alleen je losmaken van alledaagse zaken is lastig omdat het alledaagse zaken zijn. Ik zal gewoon naar school moeten, moeten werken etc. Alleen hoe ik daar mee omga hoe ik daar heen ga dat verschilt.
Een groot probleem, waarin het menselijke verstand vrij denkt te zijn maar het dat niet is. En het ergere is dat er dan dus methodes zijn om een mens te bespelen en hem te forceren onbewust dingen te doen die verstopt zitten in zo'n reclame of gewoon de manier van reclame voeren zelf. Vrij problematisch als je het mij vraagt.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:11 schreef JustAsEasy het volgende:
[..]
Maar denk even aan reclame, onbewust kijk je er naar. En nog onbewuster zijn je aankopen afhankelijk van reclame.
Juist hier komt een exemplaar die denkt dat hij vrijheid heeft. Maar ook jij bent niet puur, jij bent ook een collectie van dingen die je hebt meegekregen in je jeugd etc.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:15 schreef Smack10 het volgende:
Een eigen mening hebben, zo moeilijk is het niet TS
Wat loop jij nou te oordelen, terwijl jij de persoon niet eens kent.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Juist hier komt een exemplaar die denkt dat hij vrijheid heeft. Maar ook jij bent niet puur, jij bent ook een collectie van dingen die je hebt meegekregen in je jeugd etc.
Omdat iedereen dat is, je kan niet opgevoed worden in een wereld waarin jij het enige menselijke wezen bent. Sowieso moet een volwassenen je eten geven of heb je als baby borstvoeding nodig er komt altijd communicatie aan te pas.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:29 schreef aijumu het volgende:
[..]
Wat loop jij nou te oordelen, terwijl jij de persoon niet eens kent.
Maak voor jezelf een onderscheid tussen wat is aangeleerd/wat je jezelf hebt aangeleerd en wat je werkelijk wilt. Laat het 1e vallen en richt je op het 2e, bedenk hoe je dat in de praktijk brengt.quote:Op maandag 10 februari 2014 21:58 schreef Spongeboss het volgende:
Hoe kun je erachter komen wat de maatschappij voor een invloed heeft gehad op jouw denken doen en opvattingen en hoe kun je jezelf daar los van maken om een vrij mens te worden?
Jij kan daar niet over oordelen, punt. En ene baby heeft niet perse borstvoeding nodig, daar heeft men, surrogaten voor uitgevonden. Het is zeker mogelijk om op te groeien, met zeer weinig tot amper geen sociaal contact. En neen, er hoeft geen communicatie te zijn tussen ouders, en kind.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:34 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Omdat iedereen dat is, je kan niet opgevoed worden in een wereld waarin jij het enige menselijke wezen bent. Sowieso moet een volwassenen je eten geven of heb je als baby borstvoeding nodig er komt altijd communicatie aan te pas.
Ja dat is iedereen knuppel en die overtuigingen ga je op den duur betwijfelen en kijken of deze niet anders kunnen.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Juist hier komt een exemplaar die denkt dat hij vrijheid heeft. Maar ook jij bent niet puur, jij bent ook een collectie van dingen die je hebt meegekregen in je jeugd etc.
Heeft niets met angst te maken, het is lastig om een schilderij dat geschilderd is terug te brengen naar een wit doek. Je kan erover heen verven maar dat gaat bij mensen niet. Dit is een grote knoop die je stuk voor stuk moet losmaken waar Alexander de Grote die knoop doorhakte, kan ik dat niet.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:38 schreef Canillas het volgende:
[..]
Maak voor jezelf een onderscheid tussen wat is aangeleerd/wat je jezelf hebt aangeleerd en wat je werkelijk wilt. Laat het 1e vallen en richt je op het 2e, bedenk hoe je dat in de praktijk brengt.
Voorwaarde zal in ieder geval zijn dat je stopt met het ''jáá máár de maatschappij.... geklaag want dat laat alleen maar zien dat je de maatschappij gebruikt om niet je angst om jezelf en wat je echt vind te laten zien onder ogen te hoeven komen.
Die moeten dan ook gevoerd worden aan een baby. Of loopt een baby naar de koelkast en gaat hij daar beginnen met die surrogaten zelf te maken?quote:Op maandag 10 februari 2014 22:39 schreef aijumu het volgende:
[..]
Jij kan daar niet over oordelen, punt. En ene baby heeft niet perse borstvoeding nodig, daar heeft men, surrogaten voor uitgevonden. Het is zeker mogelijk om op te groeien, met zeer weinig tot amper geen sociaal contact. En neen, er hoeft geen communicatie te zijn tussen ouders, en kind.
Waarom denk jij dat ik denk dat ik vrijheid heb en wat noem jij vrijheid?quote:Op maandag 10 februari 2014 22:27 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Wat je meeneemt uit een maatschappij/cultuur hoef je je niet vrij van te maken, het enige wat je hoeft te doen is je aandacht richten op wat je wél wilt. Reflecteer en vraag je af wat bij je doet en bij de gedachten die er zijn ''is dat wat ik wil? past dit echt bij mij?'' is dat niet het geval ga op zoek bij wat wel past.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:41 schreef Spongeboss het volgende:
Heeft niets met angst te maken, het is lastig om een schilderij dat geschilderd is terug te brengen naar een wit doek. Je kan erover heen verven maar dat gaat bij mensen niet. Dit is een grote knoop die je stuk voor stuk moet losmaken waar Alexander de Grote die knoop doorhakte, kan ik dat niet.
Het is geen excuus en geen gezeur het is hier een vraag, het enige wat ik heb bedacht tot zo ver is meditatie om mezelf los te maken van mijn ego. Maar dat is alles.
Omdat je zo debiel reageerde met 'een eigen mening hebben.'quote:Op maandag 10 februari 2014 22:43 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Waarom denk jij dat ik denk dat ik vrijheid heb en wat noem jij vrijheid?
Het gaat erom alles om je heen als een leugen en irrelevant te zien. Wat wij hier doen is een discussie hier over voeren wat ik wilde voorkomen, omdat een discussie voeren irrelevant is. Jij bent een leugen ik ben een leugen wat ik geloof maakt niet uit voor jou als individu, en waar jij in gelooft maakt niet uit voor mij als individu.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:46 schreef Canillas het volgende:
[..]
Wat je meeneemt uit een maatschappij/cultuur hoef je je niet vrij van te maken, het enige wat je hoeft te doen is je aandacht richten op wat je wél wilt. Reflecteer en vraag je af wat bij je doet en bij de gedachten die er zijn ''is dat wat ik wil? past dit echt bij mij?'' is dat niet het geval ga op zoek bij wat wel past.
Als je dingen gaat doen puur om niet zoals de maatschappij te zijn/doen dan laat je alsnog de maatschappij bepalen wat je bent/doet omdat je de maatschappij en niet jezelf als uitgangspunt neemt.
Dingen hebben invloed op je als jij ze de macht geeft om dat te doen, als bepaalde invloeden niet bij je passen laat ze dan en richt je op wat wel past/werkt.
Ik zie dit niet als een discussie, we wordt gewoon heen en weer gepraat wat mij betreft.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:50 schreef Spongeboss het volgende:
Het gaat erom alles om je heen als een leugen en irrelevant te zien. Wat wij hier doen is een discussie hier over voeren wat ik wilde voorkomen, omdat een discussie voeren irrelevant is. Jij bent een leugen ik ben een leugen wat ik geloof maakt niet uit voor jou als individu, en waar jij in gelooft maakt niet uit voor mij als individu.
Dat is de kern, dat is de hele kern waar het om gaat. Dus de discussie is zinloos ik geloof ook dat dat in de op staat. De eerste zin om pietje precies te zijn.
Hoe heb je dit gedaan beste man?quote:Op maandag 10 februari 2014 22:53 schreef Hoplahopla het volgende:
Welkom bij de club vriend.
Ik stel voor dat je alle gevestigde moralen laat varen en je eigen moralen opstelt. Heb ik ook gedaan... Dat kan soms best verhelderend werken, maar ook verwarrend.
Om de geheimen van een schatkaart te ontrafelen zul je die eerst moeten bestuderen, met andere woorden ik moet alles achterhalen wat door de maatschappij op mij is geprojecteerd. En die projectie dia's moet ik stuk voor stuk uit mijn zijn halen. DAt is lastig.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:53 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik zie dit niet als een discussie, we wordt gewoon heen en weer gepraat wat mij betreft.
Maar goed, als je weet dat alles een leugen is, je dat door hebt, wat belet je dan om daar naar te leven? Je posts staan boordevol tekst over dingen buiten je, externe zaken, terwijl authentiek leven en zijn vanuit het innerlijke komt. Hoe wil je daar ooit bij komen als je je zoveel met dingen buiten je bezig houdt? Je weet dat het leugens zijn waarom ze dan je aandacht geven?
Grijp je kansen zou ik zeggen...quote:Op maandag 10 februari 2014 22:55 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Hoe heb je dit gedaan beste man?
Hmm juist het is bijvoorbeeld wel zo dat je een lijn moet trekken. In principe gaan mensen die liegen zich soms schuldig voelen omdat ze denken dat liegen verkeerd is maar een leugen hoeft niet perse slecht te zijn. Maar stel je maakt een belofte en verzint een leugen waarom je hem niet hebt kunnen vervullen, dan is het lastig te bepalen of je juist of onjuist gehandeld hebt want de wil om aan beloftes te voldoen of die zorgvuldigheid is misschien iets dat de maatschappij heeft opgedrongen.quote:Op maandag 10 februari 2014 22:57 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Grijp je kansen zou ik zeggen...
Gewoon nadenken over de grenzen tussen moraliteit en ethiek. Iets kan moralistisch verkeerd zijn, maar ethisch misschien niet. En visa versa.
Ik neem als voorbeeld mijn relatie... Ik heb afgelopen jaar een vrouw leren kennen van 10 jaar jonger. Moreel is het misschien niet echt correct, maar ik zie niet in wat het probleem is. Ze is (net) geen minderjarige dus ik doe niets wat in strijd met de wet is. En sowieso... Als ik een relatie met een 14-jarige zou willen, wie bepaalt dan of dit goed of fout is? Een beetje absurd voorbeeld, maar snap je wat ik bedoel?
Jij bedoelt een geweten hebben? Een geweten heeft niet zoveel met moraliteit of vrijheid te maken.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:00 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Hmm juist het is bijvoorbeeld wel zo dat je een lijn moet trekken. In principe gaan mensen die liegen zich soms schuldig voelen omdat ze denken dat liegen verkeerd is maar een leugen hoeft niet perse slecht te zijn. Maar stel je maakt een belofte en verzint een leugen waarom je hem niet hebt kunnen vervullen, dan is het lastig te bepalen of je juist of onjuist gehandeld hebt want de wil om aan beloftes te voldoen of die zorgvuldigheid is misschien iets dat de maatschappij heeft opgedrongen.
Het wordt dus erg moeilijk op een moment.
De vraag is in welk opzicht is een geweten bepaald door mensen. Ligt dat vast per genetische bepaling of per opvoeding of combinatie van beide.quote:Op maandag 10 februari 2014 23:01 schreef Hoplahopla het volgende:
[..]
Jij bedoelt een geweten hebben? Een geweten heeft niet zoveel met moraliteit of vrijheid te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |