quote:
Op maandag 17 maart 2014 10:37 schreef DrSnuggle het volgende:Op het IEX forum zijn ze wel erg positief over Imtech en de aankomende jaarcijfers. Ik durf er niks over te zeggen maar wat denken jullie? Zal het nog kommer en kwel zijn of gaan we vanaf morgen alleen nog maar omhoog kijken?
Ik zie slechts 1 reden om positief te zijn over Imtech, dat is namelijk dat GS aan hun zijde staat. De slinkse mannetjes met stropdas kunnen vast heel erg veel voor elkaar krijgen (zoals bijv. een 78379ste uitstel van de bankconvenanten om maar niet ten onder te gaan).
Verder is het natuurlijk 1 grote ramp.
- geen dividend
- 1 grote puinhoop
- CEO die er weer vandoor gaat, waarschijnlijk omdat de toko niet meer te redden valt
- flinke schulden, Imtech kan niet eens hun kortlopende schulden voldoen
- als je een k/w van 14 uitrekent (en dat is nog ruim genomen gezien het feit dat 14 een normale verhouding is, wat bij Imtech niet het geval is..) zou Imtech 0,15¤ winst per aandeel moeten maken. Met 450 miljoen aandelen uitstaand lijkt me dat een erg pittige opgave.
- Als ik even snel 2012 erbij pak hebben ze een eigen vermogen van 556 miljoen, gedeelt door 450 miljoen aandelen geeft 1,23¤ boekwaarde. Gelet op de huidige koers van 2,1 betekent dit dat de prijs "iets" aan de hoge kant is (immers rampaandelen noteren bijna altijd onder boekwaarde!)
- Convenanten zijn reeds 3x uitgesteld en ook nog eens versoepeld, in 2013 had deze tent failliet gegaan als de convenanten WEL gehaald moesten worden toen
- verder zijn deze convenanten nog steeds een struikelbok, ik meen dat de leverage ratio iets van 3 moet zijn , terwijl dit de laatste keer nog 6 (?) was, bijna 2x zo hoog!
- Geen tot zeer slechte marges (wat weer niet goed is voor de leverage ratio waaraan voldaan moet worden), , ook; wie wilt er nu zaken doen met een bedrijf aan het infuus? Imtech heeft geen schijn van kans en moet alles maar accepteren, wat resulteert in werken onder kostprijs et cetera
- fraude praktijken, komt nog steeds naar voren
- 10 miljoen accepteren wat dan een "gift" moet voorstellen om het vertrouwen van de banken in Imtech uit te spreken, my ass (wat dus niets anders is dan een noodlening om de kas aan te vullen tegen een torenhoge rente, die de aandeelhouders uiteraard betalen

)
- de koers is al 90% gedaald, echter m.i. nog niet genoeg
Kortom, de schuld is nog steeds torenhoog, de convenanten zijn heel lastig haalbaar (en 3x reeds uitgesteld), geen tot weinig marge.
De slimmerik heeft vandaag turbo's short of put opties gekocht, of staat op zijn minst aan de zijlijn.