http://www.nu.nl/ondernem(...)ij-nederlanders.htmlquote:Beleggers speculeren op nood bij Nederlanders
15 februari 2014
Grote Amerikaanse en Britse beleggers speculeren flink op koersdalingen van grote Nederlandse bedrijven.
Vooral bij technisch dienstverlener Imtech, bodemonderzoeker Fugro en navigatiebedrijf TomTom zijn beleggers 'short gegaan', in de verwachting miljoenen te verdienen aan een koersdaling van het aandeel.
De ondergang van SNS Reaal heeft deze speculanten mogelijk 26 miljoen euro winst opgeleverd. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant van de meldingen bij toezichthouder AFM.
Bij short gaan lenen hedgefondsen aandelen van grote beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeraars. De hedgefondsen verkopen de aandelen en denken ze later terug te kopen, als ze ze terug moeten geven aan de uitleners, tegen een veel lagere koers. Het verschil is de winst.
Het aandeel staat nu eigenlijk geprijsd op faillissement ook omdat er zoveel shorters in het aandeel zitten. Als straks voor iedereen duidelijk is dat Imtech niet failliet gaat dan zit er sowieso wel in verdubbeling in.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 19:50 schreef Targaryen het volgende:
[..]
Sorry, ik ben er een beetje uit hoor. Dit is toch niet de enige reden dat Imtech gedaald zou zijn. Ik had iets vernomen van schandalen, fouten die gemaakt zijn in Polen en ik geloof ook in Duitsland.
Voordat daadwerkelijk alle zaken weer op orde zijn is er toch totaal geen garantie dat dit aandeel omhoog gaat? Sterker nog fors omhoog zal gaan.
Altijd nog geld dus een beperkt risico???? Een groot risico bedoel je! Al je geld kwijtraken behoort zeker tot de mogelijkheden bij Imtech. Oppassen dus!quote:Op zaterdag 15 februari 2014 10:53 schreef PaulieWalnuts het volgende:
En als het failliet gaat dan wordt Imtech in delen verkocht aan andere bedrijven dus je krijgt als aandeelhouder altijd nog geld voor je aandelen Imtech. Dus een beperkt risico
Ja je krijgt altijd een deel van je geld terug, het is geen SNS.quote:Op zondag 16 februari 2014 11:32 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Altijd nog geld dus een beperkt risico???? Een groot risico bedoel je! Al je geld kwijtraken behoort zeker tot de mogelijkheden bij Imtech. Oppassen dus!
Dat zeg je wel erg stellig!quote:Op zondag 16 februari 2014 11:33 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja je krijgt altijd een deel van je geld terug, het is geen SNS.
Failliete Eastman Kodak werd voor het laatst verhandeld voor 3 cent.quote:Op zondag 16 februari 2014 11:33 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja je krijgt altijd een deel van je geld terug, het is geen SNS.
dus?quote:Op zondag 16 februari 2014 15:14 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Failliete Eastman Kodak werd voor het laatst verhandeld voor 3 cent.
Een failliet bedrijf is niets meer waard.quote:
onzin, waarom zijn er dan curators? om lucht te verdelen?quote:Op zondag 16 februari 2014 15:21 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Een failliet bedrijf is niets meer waard.
Ja, om de spullen te verdelen, voor de schuldeisers. Niet voor de aandeelhouders.quote:Op zondag 16 februari 2014 15:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
onzin, waarom zijn er dan curators? om lucht te verdelen?
Dat er voor de aandeelhouders niets overblijft wil nog niet zeggen dat de waarde nul is!quote:Op zondag 16 februari 2014 15:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ja, om de spullen te verdelen, voor de schuldeisers. Niet voor de aandeelhouders.
Dat zeg ik nietquote:Op zondag 16 februari 2014 15:42 schreef monkyyy het volgende:
Oke, jij je zin. Bij een faillissement is het risico voor aandeelhouders beperkt.
quote:Op zondag 16 februari 2014 15:25 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
onzin, waarom zijn er dan curators? om lucht te verdelen?
Precies en die schulden zijn bij Imtech torenhoog dus voor de aandeelhouder blijft er echt niets, maar dan ook echt niets over.quote:Op zondag 16 februari 2014 15:26 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ja, om de spullen te verdelen, voor de schuldeisers. Niet voor de aandeelhouders.
Ja, aardig wat aandelen Imtech.quote:Op maandag 17 februari 2014 18:27 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
[..]
Precies en die schulden zijn bij Imtech torenhoog dus voor de aandeelhouder blijft er echt niets, maar dan ook echt niets over.
@ Pauliewalnuts; ik ben in de veronderstelling dat je zelf Imtech bezit, klopt dat?
Moet je ze eens verkopen en nog een keer je blik werpen op het totaalplaatje. Dan heb je er een betere kijk op. Koop je ze eventueel 2 dagen later terug. Met zo'n aandeel als dit zou ik dat zeker doen!quote:Op maandag 17 februari 2014 21:20 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja, aardig wat aandelen Imtech.
Verkopen zeker. Terugkopen zou ik even mee wachten tot ze wat lager staan en de vooruitzichten beter worden.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:39 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Moet je ze eens verkopen en nog een keer je blik werpen op het totaalplaatje. Dan heb je er een betere kijk op. Koop je ze eventueel 2 dagen later terug. Met zo'n aandeel als dit zou ik dat zeker doen!
Allang gedaan, vraag me over een jaar nog maar eens hoe ik terugkijk op deze belegging.quote:Op dinsdag 18 februari 2014 21:39 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Moet je ze eens verkopen en nog een keer je blik werpen op het totaalplaatje. Dan heb je er een betere kijk op. Koop je ze eventueel 2 dagen later terug. Met zo'n aandeel als dit zou ik dat zeker doen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |