abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_136561804
registreer om deze reclame te verbergen
Beste allemaal,

Onze ketel, een Remeha Avanta, geeft veelvuldig per dag de foutmelding E5. Er zijn al meerdere keren monteurs bij geweest, die het probleem niet kunnen vinden en al vele onderdelen hebben vervangen.

Nadat het leek alsof de ketel op storing ging wanneer er andere apparaten, die aangesloten waren op dezelfde groep, aan stonden, is de aardedraad naar het stopcontact van de ketel opnieuw aangesloten. Nu treedt de storing minder vaak op dan voorheen, maar ipv 7x per dag is het nu 1 a 2 keer geworden.

Ook de fabrikant,weet geen oplossing, daar ik ten einde raad ben, bij deze de vraag of er toevallig anderen zijn met hetzelfde probleem of mensen die een oplossing hebben!

Thanks!
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Houzer het volgende:
Hanzel is zo'n knuffelnewbie O+
pi_136561888
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:50 schreef Hanzel_lane het volgende:
Beste allemaal,

Onze ketel, een Remeha Avanta, geeft veelvuldig per dag de foutmelding E5. Er zijn al meerdere keren monteurs bij geweest, die het probleem niet kunnen vinden en al vele onderdelen hebben vervangen.

Nadat het leek alsof de ketel op storing ging wanneer er andere apparaten, die aangesloten waren op dezelfde groep, aan stonden, is de aardedraad naar het stopcontact van de ketel opnieuw aangesloten. Nu treedt de storing minder vaak op dan voorheen, maar ipv 7x per dag is het nu 1 a 2 keer geworden.

Ook de fabrikant,weet geen oplossing, daar ik ten einde raad ben, bij deze de vraag of er toevallig anderen zijn met hetzelfde probleem of mensen die een oplossing hebben!

Thanks!
Wat hebben de monteurs zoal vervangen? Het is een makkelijke storing namelijk.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136562036
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:52 schreef cvboer het volgende:

[..]

Wat hebben de monteurs zoal vervangen? Het is een makkelijke storing namelijk.
Printplaat, de pomp, ontluchter, druksensoren.

Dat was het denk ik.
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Houzer het volgende:
Hanzel is zo'n knuffelnewbie O+
pi_136562039
registreer om deze reclame te verbergen
Klinkt alsof de ontsteking faalt door onvoldoende weerstand op aarde.

Ionisatie probleem...
Laat die handjes wapperen!
pi_136562082
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:55 schreef Gieliovd het volgende:
Klinkt alsof de ontsteking faalt door onvoldoende weerstand op aarde.
Klinkt cool! ik ben echter niet technisch genoeg om dit om te buigen naar een oplossing...

Thanks voor mee denken!
Op vrijdag 30 juli 2004 13:25 schreef Houzer het volgende:
Hanzel is zo'n knuffelnewbie O+
pi_136562212
Ik ben geen CV ketel kenner maar je zou altijd een verlengsnoer kunnen pakken naar een groep waar de aarde 100% in orde is. Kieken wat ie doet.

Maar goed, cvboer is er al dus komt goed.
Laat die handjes wapperen!
pi_136562447
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:55 schreef Hanzel_lane het volgende:

[..]

Printplaat, de pomp, ontluchter, druksensoren.

Dat was het denk ik.
Wat een sukkels ;( Dat heeft niks met een E5 te maken. E5 is een ionisatie probleem. Ze moeten controleren: O2/CO2 waardes in de verbrandingsgassen, bij een Avanta is dit: CO2 8,80%, O2 5,2%.
Controleer de ontstekingstrafo, in rust mag de FL-waarde niet meer zijn dan 0,9 uA. Indien meer, vervang ontsteektrafo. monteer de gekartelde ring tussen trafo en grondplaat. Controleer de onsteekpen, de afstand tussen de elektrodes is 3 4 mm. Controleer de rookgasafvoer op windval of verstopping. Vervang het branderkoord voor eentje van grafiet.

Zo, hoop tekst, maar hiermee los je het probleem echt op.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136562959
Hier heb ik een paar jaar geleden wat voor geschreven voor collega's, misschien heb je er wat aan.

- Meet de aarde van het stopcontact (Max. ~1volt)
- Demonteer het branderdeksel en de brander, maar beide goed schoon met een schuurpapiertje of je koperborstel. Let goed op de zwarte stippen op de 3 uiteindes van het branderdeksel en op de brander, zorg dat deze niet meer te zien zijn!
- Monteer altijd een nieuwe pakking t.b.v. brander (grafiet)
- Controleer de statische en dynamische gasvoordruk
- Controleer de Co2 afstelling, controleer altijd de waarde op laaglast als je die van hooglast veranderd hebt en vice versa. Soms wil de waarde op laaglast wel eens verlopen zijn nadat je deze juist hebt afgesteld en de ketel op hooglast gecontroleerd hebt , in dat geval > gasblok vervangen
- Controleer je luchtaanzuiggedeelte op vervuiling
- Controleer of de voorplaat pakking goed gemonteerd is en deze geen rookgas lekt
- Controleer de sifon op verstopping
- Controleer of de juiste ontsteekpen/trafo combinatie toegepast is en of de onsteekpen/bougiekap goed gemonteerd is
- Controleer of er sprake is van rookgasterugslag
- Controleer of er sprake is van rookgasrecirculatie
- Verhoog het minimum toerental van de ventilator. Dit geldt in het bijzonder voor Avanta’s met een horizontale doorvoer, in overleg met Remeha veranderen!

Pas na deze handelingen kan je de trafo incl. ontsteekpen en eventueel de beveiligingsautomaat vervangen!
pi_136563517
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 19:59 schreef Gieliovd het volgende:
Ik ben geen CV ketel kenner maar je zou altijd een verlengsnoer kunnen pakken naar een groep waar de aarde 100% in orde is. Kieken wat ie doet.

Maar goed, cvboer is er al dus komt goed.
Ik ben ook geen cv kenner maar kan mij voorstellen dat de aarde van de waterleiding dus ook van de cv op hetzelfde verzamelblokje in de meterkast komt, vraag mij dus af of de aarde in de woning wel correct is?
  maandag 10 februari 2014 @ 20:33:29 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_136563910
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 20:14 schreef Glad_Janus het volgende:
Hier heb ik een paar jaar geleden wat voor geschreven voor collega's, misschien heb je er wat aan.

- Meet de aarde van het stopcontact (Max. ~1volt)
- Demonteer het branderdeksel en de brander, maar beide goed schoon met een schuurpapiertje of je koperborstel. Let goed op de zwarte stippen op de 3 uiteindes van het branderdeksel en op de brander, zorg dat deze niet meer te zien zijn!
- Monteer altijd een nieuwe pakking t.b.v. brander (grafiet)
- Controleer de statische en dynamische gasvoordruk
- Controleer de Co2 afstelling, controleer altijd de waarde op laaglast als je die van hooglast veranderd hebt en vice versa. Soms wil de waarde op laaglast wel eens verlopen zijn nadat je deze juist hebt afgesteld en de ketel op hooglast gecontroleerd hebt , in dat geval > gasblok vervangen
- Controleer je luchtaanzuiggedeelte op vervuiling
- Controleer of de voorplaat pakking goed gemonteerd is en deze geen rookgas lekt
- Controleer de sifon op verstopping
- Controleer of de juiste ontsteekpen/trafo combinatie toegepast is en of de onsteekpen/bougiekap goed gemonteerd is
- Controleer of er sprake is van rookgasterugslag
- Controleer of er sprake is van rookgasrecirculatie
- Verhoog het minimum toerental van de ventilator. Dit geldt in het bijzonder voor Avanta’s met een horizontale doorvoer, in overleg met Remeha veranderen!

Pas na deze handelingen kan je de trafo incl. ontsteekpen en eventueel de beveiligingsautomaat vervangen!
Prima lijstje. :)
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136564585
CVboer en Glad_Janus

Ik ben dus geen cv expert, maar vraag mij wel wat af.

Jullie stellen dat de aarding een spanning lager dan 1V mag voeren, vind ik nog hoog maar klinkt zeer aannemelijk. Is er nog een reden dat jullie de nul niet meten? Op het werk kom ik soms de meest vreemde storingen tegen omdat er weer een nul een te hoge spanning heeft, als de nul bijvoorbeeld 13V heeft blijft er effectief maar 217V over voor de ketel, doe daar de schommelingen in de netspanning en wat weerstanden van overbrengingen bij en voor je het weet heeft de ontsteking nog maar 210V over. Nu weet ik alleen niet hoe gevoelig dat spul is voor dergelijke schommelingen.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 10 februari 2014 @ 21:02:09 #12
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_136565614
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 20:43 schreef hottentot het volgende:
CVboer en Glad_Janus

Ik ben dus geen cv expert, maar vraag mij wel wat af.

Jullie stellen dat de aarding een spanning lager dan 1V mag voeren, vind ik nog hoog maar klinkt zeer aannemelijk. Is er nog een reden dat jullie de nul niet meten? Op het werk kom ik soms de meest vreemde storingen tegen omdat er weer een nul een te hoge spanning heeft, als de nul bijvoorbeeld 13V heeft blijft er effectief maar 217V over voor de ketel, doe daar de schommelingen in de netspanning en wat weerstanden van overbrengingen bij en voor je het weet heeft de ontsteking nog maar 210V over. Nu weet ik alleen niet hoe gevoelig dat spul is voor dergelijke schommelingen.
217 volt is voor de ketel geen probleem. Het aantal micro ampere waar ik over schreef zit in het secundaire circuit. 210 volt heb ik iig nog nooit gemeten, misschien dat het in de industrie anders is? Bij een sterke spanningsdip kan de ketel zeker wel in storing vallen, een E5 bij een Avanta krijg je zeker niet bij een spanningsdip.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_136565749
edit, nevermind
pi_136565975
quote:
10s.gif Op maandag 10 februari 2014 21:02 schreef cvboer het volgende:

[..]

217 volt is voor de ketel geen probleem. Het aantal micro ampere waar ik over schreef zit in het secundaire circuit. 210 volt heb ik iig nog nooit gemeten, misschien dat het in de industrie anders is? Bij een sterke spanningsdip kan de ketel zeker wel in storing vallen, een E5 bij een Avanta krijg je zeker niet bij een spanningsdip.
Ah primair/Secundair.

Mijn fout.

En 210V hoor je ook niet tegen te komen, maar het is mogelijk bij een slechte verbinding. Als een verbinding slecht is kun je hem gaan beschouwen als een verbruiker, en aangezien een verbinding in serie kan staan met bijvoorbeeld de cv ketel blijft er dan minder spanning over voor de ketel.

Even zeer simpel rekenkundig gezien. Stel de ketel is 10 Ohm, en een slechte verbinding voor de ketel is 5 Ohm, dan gaat 1/3e deel van de spanning op aan de slechte verbinding.

In de industrie kom je het natuurlijk wel sneller tegen omdat er veel meer verbindingen zijn onder extremere omstandigheden die dan ook nog veel vaker geschakeld worden, spanningsverlies op n fase door een slecht relaiscontact is zeer gebruikelijk bijvoorbeeld.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 10 februari 2014 @ 21:17:34 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_136566396
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2014 21:09 schreef hottentot het volgende:

[..]

Ah primair/Secundair.

Mijn fout.

En 210V hoor je ook niet tegen te komen, maar het is mogelijk bij een slechte verbinding. Als een verbinding slecht is kun je hem gaan beschouwen als een verbruiker, en aangezien een verbinding in serie kan staan met bijvoorbeeld de cv ketel blijft er dan minder spanning over voor de ketel.

Even zeer simpel rekenkundig gezien. Stel de ketel is 10 Ohm, en een slechte verbinding voor de ketel is 5 Ohm, dan gaat 1/3e deel van de spanning op aan de slechte verbinding.

In de industrie kom je het natuurlijk wel sneller tegen omdat er veel meer verbindingen zijn onder extremere omstandigheden die dan ook nog veel vaker geschakeld worden, spanningsverlies op n fase door een slecht relaiscontact is zeer gebruikelijk bijvoorbeeld.
Helder verhaal. :) ^O^
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')