Ja, ik heb er ook lang over getwijfeld. Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen is het wel haalbaar. Onze katten zijn bijvoorbeeld ook meer helden op sokken dan stoere jagers.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Is dit niet de kat op het spek binden? Ik weet zeker dat op zijn minst één van mijn katten geen rust zou hebben voordat ie zo'n ritten aan stukken heeft gescheurd.
Tja ik zou het gewoon niet doen.quote:Op maandag 10 februari 2014 14:08 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ja, ik heb er ook lang over getwijfeld. Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen is het wel haalbaar. Onze katten zijn bijvoorbeeld ook meer helden op sokken dan stoere jagers.
Klopt. Ik heb ze gisteravond even een kwartiertje bij elkaar gelaten. Kat 1 liep ze gewoon straal voorbij (had het niet door) en kat 2 was immens geboeid. Daarna viel het kat 2 ook op en hebben ze beide naast elkaar gebiologeerd naar de kooi gestaard.quote:Op maandag 10 februari 2014 15:33 schreef trovey het volgende:
In ieder geval nooit met elkaar alleen laten. je katten kunnen zo mak zijn maar het blijven katten en je weet nooit wanner het jachtinstinct ineens naar boven komt.Hier zijn het ook slome sokken maar toch heeft er eentje een keer kans gezien om door een piepklein deurtje de kamervoliere (vogels) in te komen....het was een drama toen ik thuis kwam.
Sindsdien zitten er overal musketonhaken op en is het gevaar geweken.
Doe in ieder geval musketonhaken op de deurtjes zodat zowel de katten als de rittens de deurtjes niet kunnen openmaken, wel zo'n veilig idee.quote:Op dinsdag 11 februari 2014 13:02 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Klopt. Ik heb ze gisteravond even een kwartiertje bij elkaar gelaten. Kat 1 liep ze gewoon straal voorbij (had het niet door) en kat 2 was immens geboeid. Daarna viel het kat 2 ook op en hebben ze beide naast elkaar gebiologeerd naar de kooi gestaard.
Heb met vriendlief een aantal afspraken gemaakt over hoe of wat. Het blijven zijn katten natuurlijk dus het zou erg lullig zijn als ze de hele dag in de keuken moeten blijven, zelfs als wij er gewoon zijn. Ik wil het steeds een stapje opbouwen. Ik laat ze er straks nog even een kwartiertje uit, kijken hoe ze zich gedragen. En dan vanavond als vriend thuis is laat ik ze er weer even uit.
Goede tip!quote:Op dinsdag 11 februari 2014 15:12 schreef trovey het volgende:
[..]
Doe in ieder geval musketonhaken op de deurtjes zodat zowel de katten als de rittens de deurtjes niet kunnen openmaken, wel zo'n veilig idee.
Hoe bedoel je, de katten in de kamer en de ratten in de keuken?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 22:56 schreef tombolafan het volgende:
Waarom dan niet de katten in de kamer en de ratten in de keuken? Sowieso imho niet heel praktisch om ratten en katten te houden als je weinig ruimte lijkt te hebben..
Als je niet wil dat er aan je meubels wordt gekrabd moet je geen katten nemenquote:Op donderdag 13 februari 2014 16:21 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, de katten in de kamer en de ratten in de keuken?
De reden dat we het zo doen (katten in keuken en ratten in kamer) is omdat we die katten altijd al de keuken indoen op het moment dat we weggaan. Reden daarvoor is omdat ze nogal de neiging hebben om nagels in de meubels te zetten of op zachte kussens te plassen als wij er niet bij zijn. De kooi staat nu op een bijzettafeltje in een rustig hoekje in de kamer dus deze manier is wat ons betreft praktischer.
Nee, als ik niet wil dat ze aan de meubels krabben dan laat ik ze er dus ook niet alleen mee.quote:Op donderdag 13 februari 2014 16:29 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Als je niet wil dat er aan je meubels wordt gekrabd moet je geen katten nemen
En als ze in huis plassen moet je eens gaan uitzoeken waarom ze dat doen. Zijn ze ziek? Zijn ze niet happy? Territoriumdrift? Een kat zo vaak opsluiten kan nóóit de oplossing zijn. Arme beestjes
En neem ook verdorie gewoon geen kleine beestjes in huis als je katten hebt. Denk een beetje na.
Echt..... zucht. *schudt hoofd*
Er zijn geen problemen. Ik weet namelijk niet wat ze doen als wij er niet zijn. Wat ik wel weet is dat de meubels helemaal gesloopt waren toen ik hier voor het eerst binnenkwam. En dat zachte dingen als kussens en fleecedekens stonken als wij sochtends weer beneden kwamen. Daarna ben ik inderdaad aan de slag gegaan met die katten. Ik heb ze naar de dierenarts gebracht, ik heb gevraagd wat de reden erachter kan zijn. Ze zijn niet ziek, ook niet territoriaal, niet happy kan ik me niet voorstellen. Ik heb ze het krabben af kunnen leren, dat plassen niet. Ik ben er wel achter gekomen dat het er maar één is die dat doet. Maar aangezien ik de baas ben, en niet die katten, bepaal ik dus waar ze komen en dat is dus niet in de woonkamer als ik er niet ben.quote:Op donderdag 13 februari 2014 17:22 schreef Holyme het volgende:
Katten opsluiten omdat er problemen zijn is géén oplossing, helemaal niet in zo'n kleine ruimte. Ik zou toch echt eens gaan kijken wat de reden voor dat gedrag is en daar mee aan de slag gaan, en het probleem dus bij de basis oplossen.
Je durft de katten er langer uit te laten, oftewel je laat ze ook vaak in de keuken als je wél thuis bent? Of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op donderdag 13 februari 2014 16:19 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Goede tip!
Inmiddels een paar dagen verder, ik durf nu de katten er langer uit te laten. Vandaag een dag vrij dus de katten zijn al vanaf 12 uur uit de keuken. En no problemo, liggen lekker op de vensterbank te slapen! Ook bij beweging in de kooi kijken ze niet echt meer op of om. Eentje wil nog wel eens de poten tegen de kooi zetten maar even terecht wijzen en ze gaat weer weg. Ben blij dat dit nu zo gaat, hopelijk blijft het zo.
Ja, nu met de rittens ben ik aan het onderzoeken hoe het gaat. Als ik merk dat de katten onrustig worden dan doe ik ze even terug in de keuken. Verder zijn ze er inmiddels weer gewoon constant uit, zelfs met beweging in de kooi worden ze niet nerveus.quote:Op donderdag 13 februari 2014 22:48 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Je durft de katten er langer uit te laten, oftewel je laat ze ook vaak in de keuken als je wél thuis bent? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En je komt erg onvriendelijk over naar de katten imho. Ja ze kunnen van je vriend zijn, maar jij 'bent wel de baas en beslist waar ze verblijven'? Een kat plast nooit zomaar naast de bak. Zijn er genoeg bakken? 3 wordt aangeraden in jullie situatie. En ja, een kat kan ongelukkig zijn, dat kan óók een oorzaak zijn...
Hoe is een kat achterbaks?quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:25 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ja, nu met de rittens ben ik aan het onderzoeken hoe het gaat. Als ik merk dat de katten onrustig worden dan doe ik ze even terug in de keuken. Verder zijn ze er inmiddels weer gewoon constant uit, zelfs met beweging in de kooi worden ze niet nerveus.
Nou... ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ze niet super leuk vind, omdat ze, of ja, eentje echt ontzettend achterbaks is. Verder ben ik wel gewoon lief voor ze hoor, eigenlijk draag ik er ook de meeste zorg voor. Met 'de katten zijn van mijn vriend' geef ik aan dat ik de voorgeschiedenis van de beestjes niet ken, hij heeft ze al 8 jaar, dus hij wel.
Nou, het eerdere voorbeeld wat ik al noemde. Ze weet dat ze dingen niet mag doen, en ze doet ze ook niet als wij beneden zijn, maar doet ze wel als ze weet dat wij haar niet kunnen zien. Dat soort dingen.quote:
Een kat is een kat. Die doet geen dingen om jou dwars te zitten.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:32 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Nou, het eerdere voorbeeld wat ik al noemde. Ze weet dat ze dingen niet mag doen, en ze doet ze ook niet als wij beneden zijn, maar doet ze wel als ze weet dat wij haar niet kunnen zien. Dat soort dingen.
Nee, dat snap ik ook wel. Vraag is, waarom doet ze ze dan terwijl ze dondersgoed weet dat het niet mag?quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een kat is een kat. Die doet geen dingen om jou dwars te zitten.
Bah, sommige mensen moesten geen katten hebben.
Fijn dat je in ieder geval al wel wat meer naar ze omkijkt dan dat jr vriend doet.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:25 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ja, nu met de rittens ben ik aan het onderzoeken hoe het gaat. Als ik merk dat de katten onrustig worden dan doe ik ze even terug in de keuken. Verder zijn ze er inmiddels weer gewoon constant uit, zelfs met beweging in de kooi worden ze niet nerveus.
Nou... ik moet wel eerlijk toegeven dat ik ze niet super leuk vind, omdat ze, of ja, eentje echt ontzettend achterbaks is. Verder ben ik wel gewoon lief voor ze hoor, eigenlijk draag ik er ook de meeste zorg voor. Met 'de katten zijn van mijn vriend' geef ik aan dat ik de voorgeschiedenis van de beestjes niet ken, hij heeft ze al 8 jaar, dus hij wel.
Omdat het een kat is en geen hond die je africht.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:41 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik ook wel. Vraag is, waarom doet ze ze dan terwijl ze dondersgoed weet dat het niet mag?
Nee, de vorige eigenaars moesten inderdaad geen katten nemen. Mijn vriend overigens ook niet. Beiden hebben meer fout dan goed gedaan met die beestjes. Maar nu ze er zijn doe ik ze ook niet weg.
Ook een kat kun je dingen aanleren. Het is niet zo dat, omdat het een kat is, die maar moet kunnen doen en laten wat ze wil.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Omdat het een kat is en geen hond die je africht.
Omdat ze kat is. Katten doen niet aan regels.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:41 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Nee, dat snap ik ook wel. Vraag is, waarom doet ze ze dan terwijl ze dondersgoed weet dat het niet mag?
Nee, de vorige eigenaars moesten inderdaad geen katten nemen. Mijn vriend overigens ook niet. Beiden hebben meer fout dan goed gedaan met die beestjes. Maar nu ze er zijn doe ik ze ook niet weg.
Je kunt het proberen maar die van mij kreeg ik ook niet meer opgevoedquote:Op donderdag 13 februari 2014 23:47 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ook een kat kun je dingen aanleren. Het is niet zo dat, omdat het een kat is, die maar moet kunnen doen en laten wat ze wil.
Ik zei het ook niet om schouderklopjes te krijgen, ik zei het omdat ik niet de indruk wil wekken dat ik een hekel heb aan die beestjes, absoluut niet. Wat wel zo is is dat ik dit nog nooit heb meegemaakt. Ik heb altijd katten gehad die opgevoed waren door mij of iemand anders.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:43 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Fijn dat je in ieder geval al wel wat meer naar ze omkijkt dan dat jr vriend doet.
Weet je, die dieren zijn in alles afhankelijk van jullie en ze kunnen niet zeggen wat ze voelen. Ze kunnen dat alleen uiten in hun gedrag. Dat kan helaas ook plassen naast de bak zijn (heb er hier ook 1, die doet dat als hij kwaad op me is, als ik plekjes van hem wegdoe (kapotte doos bijv) of als ik hem niet genoeg aandacht geef. Of een combi van die dingen.
Daar kan ik boos om worden maar dat snapt die kat niet. Dus ik probeer hem zijn ruimte en zijn aandacht te geven. En nu piest ie nog nauwelijks. Kleedjes en kussentjes liggen bijna altijd zo dat hij er niet bii kan of dat hij er niet op kan plassen.
En mijn bank is helaas naar de klote.
Maar mijn katten sluit ik niet op in 1 ruimte. Daar maak ik het probleemgedrag niet minder mee en hun geluk niet groter mee. Alleen de slaapkamer is verboden terrein vanwege het plassen en omdat ik licht allergisch ben, maar dat is een klein hok![]()
Ik weet natuurlijk niet hoe groot jouw keuken is, hopelijk is hij groot en is er in ieder geval voor beide katten een bak en plek om echt los van elkaar te zijn en genoeg bewegingsruimte. Anders blijf ik er toch bij dat ik het sneu vind voor ze.
Met zo'n kleine ruimte bedoel ik 1 ruimte voor een kat (of zelfs 2 katten), niet hoe klein/groot jullie keuken is. Dat had ik misschien beter kunnen verwoorden maar katten in 1 ruimte houden -of dat nu een keuken is of iets anders- kan problemen veroorzaken/verergeren. Nu lees ik later dat je er ook de bijkeuken bij hebt, dat scheelt alweer.quote:Op donderdag 13 februari 2014 19:24 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Er zijn geen problemen. Ik weet namelijk niet wat ze doen als wij er niet zijn. Wat ik wel weet is dat de meubels helemaal gesloopt waren toen ik hier voor het eerst binnenkwam. En dat zachte dingen als kussens en fleecedekens stonken als wij sochtends weer beneden kwamen. Daarna ben ik inderdaad aan de slag gegaan met die katten. Ik heb ze naar de dierenarts gebracht, ik heb gevraagd wat de reden erachter kan zijn. Ze zijn niet ziek, ook niet territoriaal, niet happy kan ik me niet voorstellen. Ik heb ze het krabben af kunnen leren, dat plassen niet. Ik ben er wel achter gekomen dat het er maar één is die dat doet. Maar aangezien ik de baas ben, en niet die katten, bepaal ik dus waar ze komen en dat is dus niet in de woonkamer als ik er niet ben.
Verder, zo'n kleine ruimte? Roep niet meteen dingen voordat je de feiten kent.
Precies. Ik heb ook katten, als ze eens wat doen wat niet mag dan word ik boos op ze in het ergste geval wapper ik met de theedoek. Een kat kun je best op zijn donder geven, wil niet zeggen dat ze het nooit meer doen maar ik heb toch het idee dat ze best beseffen wat ze wel en niet mogen in mijn bijzijn.quote:Op donderdag 13 februari 2014 23:47 schreef Truffeldoos het volgende:
[..]
Ook een kat kun je dingen aanleren. Het is niet zo dat, omdat het een kat is, die maar moet kunnen doen en laten wat ze wil.
Hey, bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:30 schreef Holyme het volgende:
[..]
Met zo'n kleine ruimte bedoel ik 1 ruimte voor een kat (of zelfs 2 katten), niet hoe klein/groot jullie keuken is. Dat had ik misschien beter kunnen verwoorden maar katten in 1 ruimte houden -of dat nu een keuken is of iets anders- kan problemen veroorzaken/verergeren. Nu lees ik later dat je er ook de bijkeuken bij hebt, dat scheelt alweer.
Omdat het voor de katten fijner is om gewoon los te lopen, en ongetwijfeld voor jullie ook (dat je niet altijd rekening hoeft te houden met katten opsluiten), ga ik er nog even verder op in.
Je hebt het over katten die niet opgevoed zijn, maar ik denk dat je misschien niet weet dat een kattenbak gebruiken geen kwestie is van opvoeden maar van instinct. Een kitten zal vanzelf gaan graven als je hem op een bak zet en ook een wilde kat die nog nooit een bak heeft gezien, zal de bak gebruiken als je hem in een kooitje zet met bak. In tegenstelling tot een hond, is er bij katten dus weinig opvoeden aan, meer in de juiste richting wijzen en zorgen voor voldoende bakken als ze klein zijn, zodat er altijd een bak in de buurt is. Dat je dus een kat hebt die de bak niet altijd gebruikt, betekent dus dat er ergens iets niet helemaal goed gaat, en noem ik dat inderdaad een probleem.
Het is goed wel van je dat je ze na hebt laten kijken! Want inderdaad, bakproblemen kunnen veroorzaakt worden door een medisch probleem. Maar hier zijn wat andere dingen die een oorzaak zouden kúnnen zijn. Misschien zijn deze allemaal al in orde bij jullie, misschien is het iets anders, misschien is het een combinatie van dingen.
-Te weinig bakken. Zoals al eerder gezegd, 1 per kat +1, dus in jullie geval worden 3 bakken aangeraden. Deze zouden dan op verschillende plekken in huis moeten staan, dus niet naast elkaar.
-Verkeerde plek van de bak. Katten willen graag wat privacy, en een wc in de buurt van (of zelfs naast) hun eten vinden ze vaak ook niet prettig![]()
-Verkeerde bak, met kap/zonder kap, grit wat de kat niet prettig vindt, een bak die niet vaak genoeg schoongemaakt wordt.
-Niet goed schoongemaakte plekken. Dat het voor ons fris en schoon ruikt, betekent niet dat de kat zijn urine niet meer ruikt, en zolang het niet goed schoon is, is de kans veel groter dat het opnieuw gebeurt. Een schoonmaakmiddel wat die geurstoffen afbreekt is zeker aan te raden.
Verder heb je het over achterbaks, of misschien beter gezegd, dat je je afvraagt waarom ze iets doet waarvan ze weet dat het niet mag. Ik denk dat je dat beter anders kan zien, ze doet iets niet om jouw te pesten of te vervelen, maar vanuit kat-zijn. Dat ze het dan niet doet als jullie in de buurt zijn, is omdat ze heeft geleerd dat jullie daar niet goed op reageren. Je hebt gelijk, je kan een kat inderdaad best wel opvoeden, mijn katten krabben bijvoorbeeld nooit aan meubels en dat zou ik ook echt niet prettig vinden. Maar dat staat niet gelijk aan kat-zijn onderdrukken (jij mag niet krabben), maar samen een weg vinden die voor allebei werkt (ik wil niet dat je aan de meubels krabt, maar jij wil krabben, hier heb je een krabpaal). Ik weet niet of je dat zo doet hoor, maar even voor de duidelijkheid![]()
Als ze aan de meubels krabt, vraag ik me bijvoorbeeld meteen af of ze wel voldoende krabpalen heeft, en of dat krabmogelijkheden zijn die zij fijn vindt. Mijn katten geven bijvoorbeeld de voorkeur aan een flinke hoge paal, waar ze compleet uitgerekt aan kunnen gaan hangen, maar sommige katten vinden een krabmatje op de grond weer fijner. Krabpalen worden niet alleen gebruikt voor het scherpen van de nageltjes, maar ook voor markeren. Het zou best zo kunnen zijn dat als ze eenmaal de vrijheid heeft (los lopen, zonder corrigerend baasje in de buurt) ze haar plekjes weer even wil markeren. Of je daar met je huidige meubels nog vanaf komt weet ik niet, helemaal als ze dat al zo lang bij die meubels doet doet, je zou ze dan onaantrekkelijk moeten maken en zorgen voor voldoende andere krabmogelijkheden, desnoods vlak naast de meubels.
Hopelijk gaan jullie toch nog eens verder kijken naar het probleem ipv de katten op te sluiten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |