sturmpie | zondag 9 februari 2014 @ 17:06 |
Hoe zit het met bijtelling ? Waarom is dat ? Je koopt een auto, je betaald 21% BTW, what d fuck moet die bijtelling nou weer voorstellen ?? ![]() http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijtelling | |
mvdejong | zondag 9 februari 2014 @ 17:13 |
Gewoon, je kunt in Nederland niet echt zonder auto, dus het Rijk ziet je als een fantastische doelwit om je te plukken. Lease-auto's kosten het Rijk geld, omdat ze van de winst van het bedrijf mogen worden afgetrokken, dus hebben ze verzonnen dat als je de lease-auto ook buiten de werk-situatie om mag gebruiken, je dus weer belasting moet gaan betalen. Gemakkelijker kunnen we het niet maken, duurder wel. | |
Tja..1986 | zondag 9 februari 2014 @ 17:13 |
Nee, je bedrijf/werkgever koopt een auto voor je werk -> Je gebruikt de auto ook privé -> Bijtelling. | |
Tja..1986 | zondag 9 februari 2014 @ 17:14 |
Wat een onzin. | |
sturmpie | zondag 9 februari 2014 @ 17:31 |
ja dat is het ook volgens mij ik vind dat raar je werkgever betaald je auto, hij betaald dus ook een flink bedrag btw. daarbij komt de wegenbelasting. die wegenbelasting is imho genoeg. een bijtelling is een romplomp aangelegenheid. rompslomp kost geld. ambtenarenapparaat = duur. bovenwettelijke uitkeringen moeten ook afgeschaft worden, want die maken het nog duurder. | |
sturmpie | zondag 9 februari 2014 @ 17:33 |
dat bedrijf betaald die auto's, betalen er btw over, en daarbij de wegenbelasting. is genoeg. als die werknemer/ondernemer de auto voor privé gebruikt, kan die met de werkgever/bedrijf dit regelen. de overheid heeft op dit terrein helemaal niks te zoeken imho. | |
mvdejong | zondag 9 februari 2014 @ 17:35 |
Als een prive-persoon een auto heeft, en belasting daarover betaalt, vangt het Rijk de hele som. Als een bedrijf een auto heeft, worden de kosten van het bezit en gebruik van de inkomsten van het bedrijf afgetrokken, en betaalt het Rijk feitelijk een deel daarvan weer terug aan het bedrijf. | |
Chinless | zondag 9 februari 2014 @ 17:38 |
En je vergeet de bpm | |
sturmpie | zondag 9 februari 2014 @ 17:39 |
ok het gaat over auto's, dus dan kunnen ze beter een systeem invoeren, dat de btw die men over auto's betaald, niet teruggevordert kan worden. das een stuk simpeler dan een bijtellingsregeling. en brengt imo meer in het 't laadje van de staatskas. | |
house_is_a_feeling | zondag 9 februari 2014 @ 18:22 |
Je kan beter gaan klagen over de bpm dan de bijtelling. | |
derLudolf | zondag 9 februari 2014 @ 18:55 |
Een auto van het werk is anders onbelast inkomen. Om dat deel van het inkomen te belasten is er bijtelling | |
boegschroef | zondag 9 februari 2014 @ 22:43 |
Ik denk dat je er niks van snapt.... Om te beginnen, een bedrijf betaald geen BTW... Nouja deze betaalde BTW krijgt ie gewoon terug. Bijtelling is ontstaan toen mensen met de bedrijfsauto prive gingen rijden. Een auto is voor een bedrijf belasting aftrekbaar kortom een bedrijf betaald nauwelijks belasting voor de aanschaf van een auto. (Dit heeft niets met de wegenbelasting te maken!) omdat je op deze manier de belasting kon omzeilen is er (terecht) bijtelling in het leven geroepen. Jammer genoeg is dit uiteindelijk ook weer doorgeslagen naar een melkkoe, maar het oorspronkelijke idee was volkomen terecht. | |
sturmpie | maandag 10 februari 2014 @ 06:45 |
als havist ken ik btw ik zeg dus: schaf die bijtellingsregeling af, en maak er een regeling van waarbij bedrijven, de btw over auto's, niet (volledig) terug krijgen. is een stuk simpeler, dan de bijtellingsregeling. en niet gaan zeuren, als we zo gaan beginnen, kan je het huidige btw-stelsel wel helemaal afschaffen. je kan een uitzondering maken op "(personen)auto-btw". gewoon afspreken dat men die btw voortaan niet (volledig) terug kan vorderen. en de bijtellingsregeling kan men dan afschaffen. men kijkt wat er aan bijtellingsregeling gewonnen wordt, en men vertaald dat naar het aanpassen van het btw-tarief op bedrijfsauto's. wat zou het gevolg zijn ? bedrijven/ondernemers zullen langer met hun huidige auto's blijven rijden, en minder snel nieuw aankopen, vanwege deze "nieuwe regel". voor de grotere bedrijven, zal het weinig uitmaken, die zullen misschien een minder dure auto aanschaffen, goedkoper merk, om zo het btw-betalen te compenseren. de staatskas krijgt zo waarschijnlijk wel een flinke boost. want die bijtellingsregeling is een rompslomp.regeling. ambtenaren zijn duur. waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. [ Bericht 19% gewijzigd door sturmpie op 10-02-2014 06:56:57 ] | |
boegschroef | maandag 10 februari 2014 @ 07:43 |
Nogmaals je snapt er niks van.... Dit heeft niets met btw te maken maar met bruto/netto inkomen. | |
JDude | maandag 10 februari 2014 @ 07:52 |
TS is dus van plan om bedrijven te laten opdraaien voor het privégebruik van lease-auto's door werknemers. Fantastisch. Er is een eenvoudige manier om geen bijtelling te betalen, namelijk alleen zakelijk rijden. Dan betaalt het bedrijf nog steeds geen btw en de werknemer geen bijtelling. Opgelost. Hoef je als werknemer alleen nog een privé auto te zoeken die je goedkoper kunt rijden dan het bedrag dat je anders aan bijtelling zou betalen. Veel succes daarmee. | |
sanderman112 | maandag 10 februari 2014 @ 17:25 |
Bijtelling is gewoon een X bedrag wat bij je inkomen word opgeteld, omdat je het voordeel hebt dat je een auto van de zaak hebt. De bijtelling is x% van de nieuwwaarde van de auto. Over de bijtelling betaal je daarna gewoon inkomensbelasting. | |
Catch22- | maandag 10 februari 2014 @ 17:26 |
Havist? je typt als een debieltje man. | |
sturmpie | maandag 10 februari 2014 @ 20:28 |
je typt als een debieltje hond | |
Catch22- | maandag 10 februari 2014 @ 20:29 |
je snapt er gewoon niets van, maakt niet uit. Je betaalt bijtelling als werknemer omdat het een verkapte beloning is waar je belasting over moet betalen. | |
sturmpie | dinsdag 11 februari 2014 @ 01:12 |
mijn mening is dat zoiets tussen werkgever en werknemer is. de overheid heeft zich daar niet mee te bemoeien. en daarom dacht ik, als ze dat zo nodig willen belasten, dan kunnen ze ipv bijtelling een speciaal btw-tarief-systeem invoeren voor bedrijfsauto's die ook voor privé kunnen worden gebruikt. (is een stuk simpeler) | |
Catch22- | dinsdag 11 februari 2014 @ 01:24 |
Dan snap jehet hele fenomeen inkomensbelasting gewoon niet | |
Leandra | dinsdag 11 februari 2014 @ 01:40 |
Loon is ook tussen werkgever en werknemer, maar daar wil de BD ook een deel van zien. Auto's waarvoor bijtelling betaald wordt zijn vaak verkapte secundaire arbeidsvoorwaarden, dus beloning. | |
sturmpie | dinsdag 11 februari 2014 @ 02:14 |
ok | |
sanderman112 | dinsdag 11 februari 2014 @ 23:47 |
Die auto van de zaak is gewoon loon in natura: je krijgt ipv geld die auto om te gebruiken en de belastingdienst ziet dit als inkomen. Btw betaal je als je iets koopt en die auto lease je die koop je niet.. Je betaald hier dus geen btw over | |
sturmpie | vrijdag 14 februari 2014 @ 04:44 |
er zit wel btw op lease, maar dat kan je terugvorderen via de fiscus. voor een particulier is dat als het ware een ondernemersregeling. want alleen ondernemers/bedrijvers kunnen btw terugvorderen van de fiscus. dit begrijp ik niet helemaal, want normaal is het zo, dat er btw geheven wordt op auto's e.d. bij lease is een auto opeens "vrij" van btw. dit klopt niet, het spoort niet met de normale btw-tarieven-regeling. ik vind de bijtellingsregeling voor verbetering vatbaar ipv de huidge rompslomp [ Bericht 5% gewijzigd door sturmpie op 14-02-2014 05:24:10 ] | |
Palomar | vrijdag 14 februari 2014 @ 11:43 |
Hoezo vind jij het dan allemaal een 'rompslomp'? Heb je zelf een leaseauto? Heb je er zelf nadelen aan ondervonden? Ik heb ook een leaseauto en vind het allemaal wel prima. Betaal 14% bijtelling en nog wat extra bijdrage aan mn werkgever (eigen keuze, omdat ik een wat duurdere auto heb gekozen). Vast bedrag per maand en geen cent meer. Kan onbeperkt tanken, geen onderhoudskosten etc. Stuk goedkoper dan een eigen auto rijden. | |
Catch22- | vrijdag 14 februari 2014 @ 11:50 |
hij snapt er gewoon geen flikker van, dat is wel duidelijk. | |
sturmpie | zaterdag 15 februari 2014 @ 00:50 |
ik snap er weinig tot niks van |