Een gezonde giraffe doden.quote:Gezonde giraf geslacht in zoo van Kopenhagen
Het is Deense activisten niet gelukt het leven te redden van de 18 maanden oude giraf Marius. Het dier is vanochtend gedood in de dierentuin van Kopenhagen, berichtte de BBC.
De giraf moest volgens de dierentuin wel dood, om inteelt te voorkomen. Het lukte het dierenpark niet Marius ergens anders onder te brengen. Het karkas van de jonge giraffe wordt gebruikt voor onderzoek en als voer voor carnivoren in het park. Veel mensen trokken zich het lot van de giraf aan. Een petitie om Marius te redden werd duizenden keren ondertekend. Ook zouden verschillende dierenparken op het laatste moment alsnog hebben aangeboden de giraf over te nemen.
Wetenschappelijk directeur Bengt Holst van de dierentuin liet de BBC weten dat de actie om Marius te redden "veel te ver ging." De giraf sparen zou volgens Holst niet in het belang zijn van de soortgenoten van Marius. Om het overleven van de soort te garanderen, moeten volgens Holst de giraffen met de beste genen worden uitgekozen. Hij benadrukte dat de dierentuin jaarlijks enkele tientallen dieren laat inslapen om te zorgen dat dierenbevolkingen gezond blijven.
Waarna hij dood was gegaan, omdat hij de natuur niet gewend is.quote:Op zondag 9 februari 2014 13:51 schreef Woestijnvos het volgende:
Ze hadden hem ook kunnen vrijlaten.
Als je even het overeenkomstige artikel op Fok!Nieuws had bekeken : Gezonde giraf afgemaakt in zoo Denemarken had je daarin kunnen lezen :quote:Op zondag 9 februari 2014 13:51 schreef Woestijnvos het volgende:
[..]
Een gezonde giraffe doden.Ze hadden hem ook kunnen vrijlaten.
quote:Herintroductie in de natuur zou een lang en onzeker proces zijn, terwijl niet eens zeker is of Afrikaanse landen eraan mee willen werken. Castratie zou het leven van de giraf ernstig verslechteren.
Onzin.quote:Op zondag 9 februari 2014 13:53 schreef Rezania het volgende:
[..]
Waarna hij dood was gegaan, omdat hij de natuur niet gewend is.
Ja man, het is niet alsof een giraf zo'n beetje alles van de ouders leert.quote:Op zondag 9 februari 2014 13:58 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Onzin.
Die dierentuin had dit ook van te voren kunnen weten en er zijn genoeg mogelijkheden om de giraffe op jonge leeftijd weer in het wild te introduceren. Het zal alleen inderdaad wat meer geld en moeite kosten...
Ik denk dat het onbegrip vooral zit in de motivatie en niet achter het doden van een dier. Ook deze giraf zal gebruikt worden als voedsel, maar dan voor de leeuwen. Of dat dan een giraf of een koe is lijkt me geen spannende discussie...quote:Op zondag 9 februari 2014 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom is een giraf zielugur dan dat kippetje, varkentje, kalfje dat je straks eet?
Wist je niet dat er herintroductieprogramma's bestaan voor jonge dieren uit de dierentuin die daar niet meer kunnen verblijven en dus terug naar het wild moeten..?quote:Op zondag 9 februari 2014 14:01 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja man, het is niet alsof een giraf zo'n beetje alles van de ouders leert.Dan moet je die giraf gelijk weghalen van zijn moeder en nagenoeg in het wild dumpen.
Misschien was dat er dan wel niet, of was het al te laat.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:04 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Wist je niet dat er herintroductieprogramma's bestaan voor jonge dieren uit de dierentuin die daar niet meer kunnen verblijven en dus terug naar het wild moeten..?
Er bestaan zelfs gevallen waarbij er een óf al voor geherintroduceerde adoptie-ouder aan te pas komt of zelfs wilde adoptie-ouders.
Ethisch onverantwoord gedrag van de dierentuin dus.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:05 schreef Rezania het volgende:
[..]
Misschien was dat er dan wel niet, of was het al te laat.
quote:Op zondag 9 februari 2014 14:07 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Ethisch onverantwoord gedrag van de dierentuin dus.
Natuurlijk is de hele bom van een verontwaardigde mensenmassa die losbarst overdreven voor 1 dode giraffe.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:09 schreef Rezania het volgende:
[..]Mensen moeten niet zo huillie huillie doen, anders mogen ze ook wel stoppen met vlees eten.
Ah, klinkt goed.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:06 schreef Rezania het volgende:
[..]
http://www.dailymail.co.u(...)ys-TV-chef-Hugh.html
Blijkbaar is het normaal om dieren in te laten slapen als er problemen kunnen ontstaan, dat er nu zo'n ophef over ontstaat is toeval. En het is onbegonnen werk om voor iedere diersoort van een dierentuin een programma te ontwikkelen dat dieren in het wild kan introduceren, daar is simpelweg geen geld voor, dus snap wel waarom de dierentuin vaker voor een spuitje kiest dan niet.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:10 schreef Tropanzia het volgende:
[..]
Natuurlijk is de hele bom van een verontwaardigde mensenmassa die losbarst overdreven voor 1 dode giraffe.
Maar als dierentuin weet je dat je dit risico loopt in deze tijd en ik denk eerlijk gezegd niet dat het hele positieve reclame is voor de dierentuin.
Dat is natuurlijk weer een non-argument...quote:Op zondag 9 februari 2014 14:09 schreef Rezania het volgende:
[..]Mensen moeten niet zo huillie huillie doen, anders mogen ze ook wel stoppen met vlees eten.
Maakt mij geen reet uit inderdaad...als ik maar vlees op mijn bord hebquote:Op zondag 9 februari 2014 14:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk weer een non-argument...
Of vind jij dat het ook niet uitmaakt op wat voor manier mensen dieren doden?
Giraffen zijn op dit moment gewoon onderdeel van een soort bio-industrie inderdaad.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:12 schreef Rezania het volgende:
[..]
Blijkbaar is het normaal om dieren in te laten slapen als er problemen kunnen ontstaan, dat er nu zo'n ophef over ontstaat is toeval. En het is onbegonnen werk om voor iedere diersoort van een dierentuin een programma te ontwikkelen dat dieren in het wild kan introduceren, daar is simpelweg geen geld voor, dus snap wel waarom de dierentuin vaker voor een spuitje kiest dan niet.
In dit geval vind ik het niet erg dat en hoe de giraffe is gedood. Kan wel ergere dingen bedenken dan een spuitje. Vooral omdat castratie zijn leven erg kut zou maken blijkbaar.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:13 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk weer een non-argument...
Of vind jij dat het ook niet uitmaakt op wat voor manier mensen dieren doden?
Maar jou vroeg ik dan ook niets.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Maakt mij geen reet uit inderdaad...als ik maar vlees op mijn bord heb
Dit slaat natuurlijk ook nergens op want hier in Nederland is het niet normaal om giraffenvlees te eten.quote:Op zondag 9 februari 2014 14:14 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Maakt mij geen reet uit inderdaad...als ik maar vlees op mijn bord heb
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |