abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zondag 9 februari 2014 @ 13:11:10 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_136500350
De 18 maanden oude giraffe Marius is kerngezond. Deense dierenliefhebbers begrijpen er daarom niets van dat de dierentuin van Kopenhagen het dier zondag om het leven wil brengen om inteelt onder de giraffes in het park te voorkomen.

Dierenrechtenactivisten zijn naar de directie van de dierentuin gestapt met het verzoek het leven van Marius te sparen, aldus de BBC. De dierentuin zegt dat het niets voor de jonge giraffe kan doen. Volgens directeur Bengt Holst kan Marius niet blijven, omdat de dierentuin dan in strijd met de Europese regels tegen inteelt zou handelen. Pogingen om de giraffe bij een ander dierenpark onder te brengen, hebben niets uitgehaald.

Holst heeft weinig begrip voor de ophef die is ontstaan over het lot dat de giraffe wacht. Hij verwees naar de situatie in een park ten noorden van Kopenhagen. Daar worden elk jaar 800 tot 900 herten gedood om te voorkomen dat de populatie te groot wordt, maar volgens Holst maken weinig mensen zich daar druk om.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_136502152
Wat een non-argument, waarom zou dat beest dood moeten? Je kan hem toch ook steriliseren (of eventueel castreren) dan is hij onvruchtbaar en kan hij fijn bij alle meisjesgiraffes blijven lopen zonder risico op inteelt.

Zal er wel op neerkomen dat een onvruchtbare giraffe niks oplevert maar wel flinke kosten met zich meebrengt. Meer in ieder geval dan een dode giraffe...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_136507112
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:52 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat een non-argument, waarom zou dat beest dood moeten? Je kan hem toch ook steriliseren (of eventueel castreren) dan is hij onvruchtbaar en kan hij fijn bij alle meisjesgiraffes blijven lopen zonder risico op inteelt.

Zal er wel op neerkomen dat een onvruchtbare giraffe niks oplevert maar wel flinke kosten met zich meebrengt. Meer in ieder geval dan een dode giraffe...
Dat laatste waarschijnlijk. En ik gok zo dat de dierentuin het toch al met minder inkomsten moet doen (is volgens mij met bijna alle dierentuinen zo). Ze doen het heus niet voor de lol.
http://forum.fok.nl/user/history/125058
  zondag 9 februari 2014 @ 15:40:42 #4
409579 LuDann
All the way
pi_136507281
bron?
  zondag 9 februari 2014 @ 15:42:06 #5
409579 LuDann
All the way
pi_136507364
Hij is al dood geloof ik.

quote:
A bid to save a young giraffe from destruction at Copenhagen Zoo has failed, and the giraffe was put down on Sunday morning.

Thousands of people had signed an online petitions appealing for a change of heart over the two-year-old called Marius.

The zoo said it had no choice because of its duty to avoid in-breeding.

Marius was due to be killed by a bolt gun, not a lethal injection, which would contaminate the meat.

The carcass will partly be used for research and partly to feed carnivores at the zoo.

The UK's Yorkshire Wildlife Park - which has a state-of-the-art giraffe house and the capacity for an extra male - was among several zoos which put in a last-ditch offers to take Marius.

It said it was "saddened" by the killing of the animal.

'Good practice'
Stine Jensen, from Denmark's Organisation Against the Suffering of Animals, said the situation "should not have occurred".

Continue reading the main story

Start Quote

I can't believe it. We offered to save his life. Zoos need to change the way they do business

Robert Krijuff
Director of Dutch wildlife park
"It just shows that the zoo is in fact not the ethical institution that it wants to portray itself as being, because here you have a waste product - that being Marius.

"Here we have a zoo which thinks that putting this giraffe down instead of thinking of alternatives is the best option," she said.

But Bengt Holst, scientific director at the Danish zoo, defended Marius's destruction, saying that giraffes had to be selected to ensure the best genes were passed down to ensure the animal's long-term survival.

He told the BBC it was a responsible practice on the part of zoos to manage their animal populations to ensure they remained healthy, with some 20-30 animals put down at Copenhagen Zoo in a typical year.

"Giraffes today breed very well, and when they do you have to choose and make sure the ones you keep are the ones with the best genes," Mr Holst told the BBC.

He said all zoos had been considered and there was no place for Marius - including at Yorkshire where, he said, any space should be reserved for a genetically more important giraffe. The campaign to save him, he said, had gone "much too far".

Animal rights campaigners have described the move as barbaric and have accused the zoo of being unethical.

The director of a wildlife park in the Netherlands, Robert Krijuff, whose last-minute offer of a place was also rejected, said: "I can't believe it. We offered to save his life. Zoos need to change the way they do business."
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-26098935
  Trouwste user 2022 zondag 9 februari 2014 @ 15:46:24 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_136507592
:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_136511213
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:37 schreef Hsgbomber het volgende:

[..]

Dat laatste waarschijnlijk. En ik gok zo dat de dierentuin het toch al met minder inkomsten moet doen (is volgens mij met bijna alle dierentuinen zo). Ze doen het heus niet voor de lol.
Nee, ze doen het inderdaad waarschijnlijk niet voor de lol. Maar dan moeten ze niet zeggen dat het niet anders kan want inteelt, dan moeten ze gewoon uitleggen dat het te duur en te lastig is.

In het artikel hier boven (waar staat dat het beest inmiddels al dood is) wordt wel duidelijker stelling genomen, hij was gewoon niet belangrijk/bijzonder/etc. genoeg om voor de fok te gebruiken. Dat overkomt wel meer mannelijke dieren, daar is niets aparts aan. Maar dan is het m.i. wel verstandig om daar duidelijk in te zijn zodat je mensen niet onnodig voor het hoofd stoot.

Ik vind het wel goed trouwens dat ze het dier gewoon geslacht hebben en het vlees aan de roofdieren gaan voeren, anders zou het helemaal zonde zijn.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_136511390
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:55 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Nee, ze doen het inderdaad waarschijnlijk niet voor de lol. Maar dan moeten ze niet zeggen dat het niet anders kan want inteelt, dan moeten ze gewoon uitleggen dat het te duur en te lastig is.

In het artikel hier boven (waar staat dat het beest inmiddels al dood is) wordt wel duidelijker stelling genomen, hij was gewoon niet belangrijk/bijzonder/etc. genoeg om voor de fok te gebruiken. Dat overkomt wel meer mannelijke dieren, daar is niets aparts aan. Maar dan is het m.i. wel verstandig om daar duidelijk in te zijn zodat je mensen niet onnodig voor het hoofd stoot.

Ik vind het wel goed trouwens dat ze het dier gewoon geslacht hebben en het vlees aan de roofdieren gaan voeren, anders zou het helemaal zonde zijn.
Wie weet wordt het gewoon uit de context getrokken in dit artikel? Als ik het zo lees kostte het de dierentuin veel moeite en op een gegeven moment moet je dan gewoon de knoop doorhakken.
http://forum.fok.nl/user/history/125058
pi_136511762
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 16:58 schreef Hsgbomber het volgende:

[..]

Wie weet wordt het gewoon uit de context getrokken in dit artikel? Als ik het zo lees kostte het de dierentuin veel moeite en op een gegeven moment moet je dan gewoon de knoop doorhakken.
Ik begrijp er een beetje uit dat de Deense dierentuindirecteur het helemaal niet zo'n probleem vind om overtollige (mannetjes?)dieren af te laten maken, aangezien hij aangeeft dat er zo'n 20 tot 30 dierentuindieren per jaar afgemaakt worden. Hij geeft ook aan dat de plek die er in Yorkshire was voor deze giraffe beter naar een belangrijkere giraffe kon gaan. Met andere woorden, dit beest was m.i. gewoon voorbestemd voor de slacht.

Niet dat daar (wat mij betreft) echt iets mis mee is, maar wees dan duidelijk en leg gewoon uit wat er gebeurd met al die overtollige (mannetjes)zebra's, gnu's, giraffes, etc. Dan hoeven mensen ook niet zo verbaasd en boos te zijn.
  maandag 10 februari 2014 @ 12:55:52 #10
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_136544157
Gelden die Europese regels ook voor Volendam?
pi_136546211
quote:
5s.gif Op maandag 10 februari 2014 12:55 schreef kibo het volgende:
Gelden die Europese regels ook voor Volendam?
Of urk…?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 12 februari 2014 @ 02:53:10 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_136614861
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 17:06 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik begrijp er een beetje uit dat de Deense dierentuindirecteur het helemaal niet zo'n probleem vind om overtollige (mannetjes?)dieren af te laten maken, aangezien hij aangeeft dat er zo'n 20 tot 30 dierentuindieren per jaar afgemaakt worden. Hij geeft ook aan dat de plek die er in Yorkshire was voor deze giraffe beter naar een belangrijkere giraffe kon gaan. Met andere woorden, dit beest was m.i. gewoon voorbestemd voor de slacht.

Niet dat daar (wat mij betreft) echt iets mis mee is, maar wees dan duidelijk en leg gewoon uit wat er gebeurd met al die overtollige (mannetjes)zebra's, gnu's, giraffes, etc. Dan hoeven mensen ook niet zo verbaasd en boos te zijn.
Het schijnt dat het regelmatig voorkomt dat mannetjesbeesten worden afgemaakt, om de simpele reden dat daar zowat altijd een overschot van is, inteelt, jadajada.
Of dit nu de 'beste' manier is om dit probleem - lees: de handelswijze van deze dierentuin - op te lossen is vraag twee. :X

Aan de andere kant... enorme ophef over een giraffe, maar hoeveel stiertjes, bokjes, oftewel 'verbruiksdieren' in de bio-industrie, ondergaan precies hetzelfde lot, zonder enige ophef daarover? ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_136619581
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 02:53 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Het schijnt dat het regelmatig voorkomt dat mannetjesbeesten worden afgemaakt, om de simpele reden dat daar zowat altijd een overschot van is, inteelt, jadajada.
Of dit nu de 'beste' manier is om dit probleem - lees: de handelswijze van deze dierentuin - op te lossen is vraag twee. :X

Aan de andere kant... enorme ophef over een giraffe, maar hoeveel stiertjes, bokjes, oftewel 'verbruiksdieren' in de bio-industrie, ondergaan precies hetzelfde lot, zonder enige ophef daarover? ;)
Ja, je staat er niet zo bij stil (althans, ik niet) maar van al die baby zebra's, giraffes, gnu's, buffels, etc. in dierentuinen is natuurlijk de helft een mannetje. En aangezien de gunstigste man/vrouw verhoudingen voor het houden van die dieren (en nog heel veel andere soorten) niet 1:1 is blijven er dus elk jaar een aantal mannetjes over. En wat doe je daar dan mee? Schijnbaar dus (in dit geval) hetzelfde als wat er met al die stiertjes en bokjes in de industrie gebeurt. Alleen wordt er maar weinig over gesproken.

Ik ben wel benieuwd hoe andere dierentuinen hier mee om gaan. Is daar een richtlijn voor of zo? Op marktplaats zetten is geen optie, dus wat dan? Worden ze geslacht? Verkocht aan handelaren (of particulieren, evt. in andere landen)? Weggegeven aan andere dierentuinen? Het lijkt me haast onmogelijk om ze allemaal in leven te laten blijven, tenzij je als dierentuin gewoon een hengstengroep of zo houdt. Maar dan hebben ze misschien wel meer ruimte nodig om rustig samen te leven en krijg je natuurlijk nooit jonkies.
  Trouwste user 2022 woensdag 12 februari 2014 @ 13:34:29 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_136623412
Moet je je als dier verplicht kunnen voortplanten ? Ik wil geen kinderen en ben vrijgezel.

Krijg toch ook geen nekschot.

pi_136624152
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 13:34 schreef tong80 het volgende:
Moet je je als dier verplicht kunnen voortplanten ? Ik wil geen kinderen en ben vrijgezel.

Krijg toch ook geen nekschot.

Dat is opzich jammer.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_136624245
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 13:52 schreef Miss_Isis het volgende:

Als jij het betaalt is het toch geen probleem? Het is een dode giraffe, maak je je ook zo druk om de duizenden koeien die per dag dood worden gemaakt?
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_136625731
Ik heb ff mee gelezen en ook ik vind het een walgelijke actie, want de giraffe heefd een naam gekregen en is niet gefokt om aan de leeuwen te worden gevoerd. Deze giraffe had gewoon naar een ander park had moeten gaan waar hij kon rennen en waar hij gewoon oud mocht worden.
het is geen nutdier maar een dier waar honderde mensen per dag naar kwamen kijken.
Een koe daarentegen is een nutdier die word juist gefokt voor vlees maar niet een giraffe.
pi_136634494
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 14:00 schreef HostiMeister het volgende:

[..]

Als jij het betaalt is het toch geen probleem? Het is een dode giraffe, maak je je ook zo druk om de duizenden koeien die per dag dood worden gemaakt?
Je hebt het tegen de verkeerde denk ik ;)

Ik ben me meer dan de doorsnee Nederlander bewust van waar vlees vandaan komt en hoe de dier/veehouderij werkt. En als je mijn andere posts in dit topic leest zul je zien dat het mij niet zozeer om de giraffe gaat, maar meer om (een gebrek aan) eerlijkheid en duidelijkheid over het lot van overtollige mannetjes dieren zoals deze giraffe :)
  Trouwste user 2022 donderdag 13 februari 2014 @ 12:11:54 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_136658858
quote:
0s.gif Op woensdag 12 februari 2014 13:57 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is opzich jammer.
:D

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')