Die EPDM lijkt me helemaal top. Ik had al naar PVC gekeken en dat is wel lichter dan bitumen maar toch nog te zwaar. EPDM is weer een stuk lichter dan PVC.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 20:02 schreef Gieliovd het volgende:
Als dit plan al wat zou zijn, dan zou ik ten eerste je materiaalkeuze veranderen.
EPS is k*t --> PIR platen.
Polycarbonaat --> EPDM dakbedekking.
Je gaat een donker hol creëren met dit plan, waar je nu een zee van licht hebt. Besef je je dat?
Kan je geen modernere constructie van het net plukken, zoals een dubbele kunststof kanaalplaten constructie met luchtlaag ertussen ofzo?
Glas rondom vervangen kost ca. 10.000 euro, en het dak door beter geisoleerde platen beter, nog steeds niet echt goed kost 17.000 euro.quote:Op zondag 9 februari 2014 08:19 schreef TR08 het volgende:
Je zou ook eens goed kunnen kijken waar nu je grootste warmteverlies ligt (konstruktie of de ramen).
Als de ramen het grootste probleem zijn en de konstructie verwaarloosbaar zou je eens kunnen kijken wat het kost om de ramen 1:1 te vervangen met HR++ glas.
Kosten voor glas zijn mij hard meegevallen toen ik een ruitje moest vervangen.
Wat betreft die zon heb je gelijk, maar ik wil er gewoon geen 17k in stoppen. Ik zal wel eens zoeken naar wat nu de best isolerende lichtdoorlatende platen zijn die verkrijgbaar zijn. Als dat meevalt is dat ook wel een optie.quote:Op zondag 9 februari 2014 15:54 schreef TR08 het volgende:
En wat is het verschil in R-waarde tussen beide oplossingen?
Volgens mij krijg je het onder HR++ glas met een heel klein beetje zon al heel snel lekker warm. In tegenstelling tot onder de geisoleerde platen.
Klopt, dat is voor het glas. Maar nu zit er ook al goed geisoleerd glas in, dus HR++ zijn maar procenten. De verliezen zitten in het dak.quote:Op zondag 9 februari 2014 20:55 schreef TR08 het volgende:
Ah ok. Ik meende uit je post te begrijpen dat glas vervangen met HR++ 10k kostte.
Wat voor budget kom je op met de oplossing waar je zelf aan werkt?
Ik denk dat je een verkeerd beeld van de constructie hebt. Rondom zit verticaal echt glas. In het dak zit dun polycarbonaat. De koudebruggen zitten in de wanden en in het dak, dus zeg maar het skelet van het gebouw.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:21 schreef TR08 het volgende:
Heb je er al over gedacht om dan alleen het frame aan de buitenzijde op nette wijze te isoleren? Als je aan de buitenkant die kokers netjes af weet te werken ben je je koubrug ook kwijt. Je ruiten zijn immers goed zeg je.
Denk aan repen EPS (25-40mm dik) over de constructiebalken , houten of alu U-profiel als afwerking eroverheen en evt schilderen. Is zelfdragend, licht en geeft de serre een iets zwaarder aanzien. Maar je houdt wel je licht
Oh, het is echt precies het ding als de foto in de OP, met als enige verschil dat in die foto maar aan 1 kant glas zit (in de schuifpui) en bij mij ook nog glas aan 1 zijkant zit.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:27 schreef TR08 het volgende:
Dat blijkt
Misschien is het anders handig om een keer echt foto's van jouw serre te posten met wat uitleg over de plannen/wensen. Als die er staan kijk ik wel nog een keer.
Dat laatste. Dit is krankzinnig als je kijkt naar de gangbare m2 prijs. Het gaat om 25m2, maar dit is de prijs die de leverancier vraagt voor het vervangen van de dakelementen incl montage. In die prijs zitten dus ook nieuwe aluminium frames, aandrijflijnen, rubbers (duur!) en de plaat zelf. Maar het blijft naar mijn mening idioot duur, maar als ik de schuifdakconstructie zou willen houden lijkt er geen alternatief te zijn.quote:Op zondag 9 februari 2014 21:37 schreef emil23 het volgende:
Wat is de oppervlakte van het dak? Je noemt wel 17000 voor polycarbonaatplaten, maar over hoeveel m2 hebben we dan? Mijn eerste gedachte: Of je hebt een mega, mega grote serre, of je betaalt veel te veel voor die platen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |