abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136468889

We hebben een oude serre met een schuifdak van 5x5m, zoals op het plaatje hierboven dat ik van internet geplukt heb. Nu is dat ontzettend slecht geisoleerd en totaal niet warm te stoken. Dat schuifdak is verder ook niet bijzonder handig en daarom wil ik er graag een geisoleerd vast dak op maken.

Dat mag vooral niet te zwaar zijn. Standaard oplossingen zoals OSB plaat met isolatieplaten en dakbedekking vallen daarom af, en ik dacht daarom aan een oplossing waarbij de huidige panelen eruit gaan, EPS plaat ervoor in de plaats komt en vervolgens een laag van polycarbonaat er overheen als bescherming. Dat geheel weegt dan ongeveer 4kg/m2 en dat valt binnen de normen van wat de constructie kan hebben.

Dwarsdoorsnede:

Nu denk ik dat als ik de EPS plaat direct op de aluminium H profielen lijm, dit los zal laten door het verschil in uitzetting. Ik wil daarom drie lagen gebruiken; boven en onder EPS met mes en groef om zo een mooie horizontale plaat te krijgen.

Tussen laag 1 en 3 leg ik ook EPS platen die even dik zijn als de H profielen. Alle EPS wordt aan elkaar gelijmd en op die manier klemt de gelijmde EPS plaat als het ware om de H profielen heen terwijl het verschil in uitzetting geen probleem meer is. Bijkomend voordeel is dat je geen koudebruggen in de vorm van de massief alu H profielen meer hebt.

Boven op de EPS wordt een dunne laag polycarbonaat gelijmd dat als dakbedekking dient.

Dit is wel misschien een wat ongebruikelijk manier, maar de standaardoplossingen vallen helaas af omdat deze zo zwaar zijn dat zowel de constructie als de fundering aangepast moeten worden en dat wil ik liever voorkomen. Denken jullie dat dit gaat werken? En is het wel mogelijk om polycarbonaat duurzaam op EPS te lijmen?

[ Bericht 1% gewijzigd door CafeRoker op 08-02-2014 14:21:08 ]
pi_136474724
Best wat views, maar geen reacties.

Dus jullie zijn waarschijnlijk ofwel sprakeloos van hoe briljant het plan is, ofwel sprakeloos van hoe achterlijk :+

Welke van de twee is het?
pi_136480854
Als dit plan al wat zou zijn, dan zou ik ten eerste je materiaalkeuze veranderen.

EPS is k*t --> PIR platen.
Polycarbonaat --> EPDM dakbedekking.

Je gaat een donker hol creëren met dit plan, waar je nu een zee van licht hebt. Besef je je dat?

Kan je geen modernere constructie van het net plukken, zoals een dubbele kunststof kanaalplaten constructie met luchtlaag ertussen ofzo?
Laat die handjes wapperen!
  zondag 9 februari 2014 @ 08:19:59 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_136494839
Je zou ook eens goed kunnen kijken waar nu je grootste warmteverlies ligt (konstruktie of de ramen).

Als de ramen het grootste probleem zijn en de konstructie verwaarloosbaar zou je eens kunnen kijken wat het kost om de ramen 1:1 te vervangen met HR++ glas.

Kosten voor glas zijn mij hard meegevallen toen ik een ruitje moest vervangen.
pi_136495043
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 20:02 schreef Gieliovd het volgende:
Als dit plan al wat zou zijn, dan zou ik ten eerste je materiaalkeuze veranderen.

EPS is k*t --> PIR platen.
Polycarbonaat --> EPDM dakbedekking.

Je gaat een donker hol creëren met dit plan, waar je nu een zee van licht hebt. Besef je je dat?

Kan je geen modernere constructie van het net plukken, zoals een dubbele kunststof kanaalplaten constructie met luchtlaag ertussen ofzo?
Die EPDM lijkt me helemaal top. Ik had al naar PVC gekeken en dat is wel lichter dan bitumen maar toch nog te zwaar. EPDM is weer een stuk lichter dan PVC.

Wat is precies je bezwaar tegen EPS? De isolatie per cm dikte is in dit geval niet zo spannend want het wordt sowieso een pakket van 15cm, en dat het smerig is bij brand vind ik bij een bijgebouw ook niet zo belangrijk.

Mochten we het licht kunnen houden is dat natuurlijk fijner, maar van wat ik gezien heb isoleren die platen op z'n best in de orde van 1/3 van wat je met dichte isolatie kunt bereiken. Dat is tenminste wat ik heb kunnen vinden met 32mm polycarbonaat. Terwijl ik dit tik bedenk ik dat er volgens mij ook nog een 55mm variant is. Eens even zoeken..

[ Bericht 5% gewijzigd door CafeRoker op 09-02-2014 08:55:02 ]
pi_136495054
quote:
99s.gif Op zondag 9 februari 2014 08:19 schreef TR08 het volgende:
Je zou ook eens goed kunnen kijken waar nu je grootste warmteverlies ligt (konstruktie of de ramen).

Als de ramen het grootste probleem zijn en de konstructie verwaarloosbaar zou je eens kunnen kijken wat het kost om de ramen 1:1 te vervangen met HR++ glas.

Kosten voor glas zijn mij hard meegevallen toen ik een ruitje moest vervangen.
Glas rondom vervangen kost ca. 10.000 euro, en het dak door beter geisoleerde platen beter, nog steeds niet echt goed kost 17.000 euro.
  zondag 9 februari 2014 @ 15:54:18 #7
14320 TR08
pi_136508025
En wat is het verschil in R-waarde tussen beide oplossingen?

Volgens mij krijg je het onder HR++ glas met een heel klein beetje zon al heel snel lekker warm. In tegenstelling tot onder de geisoleerde platen.
pi_136513690
quote:
99s.gif Op zondag 9 februari 2014 15:54 schreef TR08 het volgende:
En wat is het verschil in R-waarde tussen beide oplossingen?

Volgens mij krijg je het onder HR++ glas met een heel klein beetje zon al heel snel lekker warm. In tegenstelling tot onder de geisoleerde platen.
Wat betreft die zon heb je gelijk, maar ik wil er gewoon geen 17k in stoppen. Ik zal wel eens zoeken naar wat nu de best isolerende lichtdoorlatende platen zijn die verkrijgbaar zijn. Als dat meevalt is dat ook wel een optie.
  zondag 9 februari 2014 @ 20:55:38 #9
14320 TR08
pi_136522782
Ah ok. Ik meende uit je post te begrijpen dat glas vervangen met HR++ 10k kostte.

Wat voor budget kom je op met de oplossing waar je zelf aan werkt?
pi_136524248
quote:
99s.gif Op zondag 9 februari 2014 20:55 schreef TR08 het volgende:
Ah ok. Ik meende uit je post te begrijpen dat glas vervangen met HR++ 10k kostte.

Wat voor budget kom je op met de oplossing waar je zelf aan werkt?
Klopt, dat is voor het glas. Maar nu zit er ook al goed geisoleerd glas in, dus HR++ zijn maar procenten. De verliezen zitten in het dak.

Ik zei trouwens 17k, maar dat was eigenlijk 27: 10 voor nieuw glas (indien HR++) en 17 voor een wat beter geisoleerd officieel schuifdak. En het eindresultaat is dan nog steeds maar matig. Als je toch een dergelijk bedrag er in wil stoppen kun je beter een compleet nieuwe serre neerzetten met daarin ook een frame zonder koudebruggen.

Wat in de OP staat kost rond de 2000-2500. Ik heb er zojuist nog eens met een constructeur naar gekeken en we hebben toch iets gevonden om met stalen kokers de structuur iets te verstevigen zonder iets aan de fundering te veranderen. Die extra stevigheid zorgt ervoor dat het wat zwaarder mag zijn en daarom komen er dan nog houten platen onder de isolatie. Daardoor wordt het geheel veel steviger.. ik denk dat het dit gaat worden, en dat zal dan zo'n 3000 euro gaan worden. Bottomline is namelijk dat de liggers wel sterk genoeg zullen zijn maar dat de schuifpui waar die dingen op rusten de zwakke schakel is. Dus als we daar een metalen boog onder zetten mogen die bestaande liggers ook veel zwaarder belast worden.

Wel zal ik nog eens goed zoeken of er nog een fatsoenlijk isolerende doorzichtige oplossing mogelijk is want je hebt wel een punt dat dat misschien voor wat meer natuurlijke warmte kan zorgen.
  zondag 9 februari 2014 @ 21:21:28 #11
14320 TR08
pi_136524525
Heb je er al over gedacht om dan alleen het frame aan de buitenzijde op nette wijze te isoleren? Als je aan de buitenkant die kokers netjes af weet te werken ben je je koubrug ook kwijt. Je ruiten zijn immers goed zeg je.

Denk aan repen EPS (25-40mm dik) over de constructiebalken , houten of alu U-profiel als afwerking eroverheen en evt schilderen. Is zelfdragend, licht en geeft de serre een iets zwaarder aanzien. Maar je houdt wel je licht :)
pi_136524865
quote:
99s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:21 schreef TR08 het volgende:
Heb je er al over gedacht om dan alleen het frame aan de buitenzijde op nette wijze te isoleren? Als je aan de buitenkant die kokers netjes af weet te werken ben je je koubrug ook kwijt. Je ruiten zijn immers goed zeg je.

Denk aan repen EPS (25-40mm dik) over de constructiebalken , houten of alu U-profiel als afwerking eroverheen en evt schilderen. Is zelfdragend, licht en geeft de serre een iets zwaarder aanzien. Maar je houdt wel je licht :)
Ik denk dat je een verkeerd beeld van de constructie hebt. Rondom zit verticaal echt glas. In het dak zit dun polycarbonaat. De koudebruggen zitten in de wanden en in het dak, dus zeg maar het skelet van het gebouw.

De meeste kou lekt door het polycarbonaat dak. Het glas van de wanden is geen HR++ maar wel een goede kwaliteit dubbel glas. Dus prio 1 om de kou buiten te houden zou het vervangen van die kunststofdakplaten zijn en dat kost 17k. Eventueel het glas van de wanden rondom vervangen door HR++ zou nog zo'n 10k extra zijn en dat levert relatief weinig op omdat daar niet het primaire probleem zit.
  zondag 9 februari 2014 @ 21:27:58 #13
14320 TR08
pi_136524973
Dat blijkt :')

Misschien is het anders handig om een keer echt foto's van jouw serre te posten met wat uitleg over de plannen/wensen. Als die er staan kijk ik wel nog een keer.
pi_136525164
quote:
99s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:27 schreef TR08 het volgende:
Dat blijkt :')

Misschien is het anders handig om een keer echt foto's van jouw serre te posten met wat uitleg over de plannen/wensen. Als die er staan kijk ik wel nog een keer.
Oh, het is echt precies het ding als de foto in de OP, met als enige verschil dat in die foto maar aan 1 kant glas zit (in de schuifpui) en bij mij ook nog glas aan 1 zijkant zit.

Ik denk dat het als ik er aan ga beginnen een projecttopic wordt, maar eerst moet ik de komende maand nog even een grondwaterprobleem in een ander deel van het huis oplossen. Dit staat daarna op het programma :)
pi_136525577
Wat is de oppervlakte van het dak? Je noemt wel 17000 voor polycarbonaatplaten, maar over hoeveel m2 hebben we dan? Mijn eerste gedachte: Of je hebt een mega, mega grote serre, of je betaalt veel te veel voor die platen.
pi_136525912
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 21:37 schreef emil23 het volgende:
Wat is de oppervlakte van het dak? Je noemt wel 17000 voor polycarbonaatplaten, maar over hoeveel m2 hebben we dan? Mijn eerste gedachte: Of je hebt een mega, mega grote serre, of je betaalt veel te veel voor die platen.
Dat laatste. Dit is krankzinnig als je kijkt naar de gangbare m2 prijs. Het gaat om 25m2, maar dit is de prijs die de leverancier vraagt voor het vervangen van de dakelementen incl montage. In die prijs zitten dus ook nieuwe aluminium frames, aandrijflijnen, rubbers (duur!) en de plaat zelf. Maar het blijft naar mijn mening idioot duur, maar als ik de schuifdakconstructie zou willen houden lijkt er geen alternatief te zijn.

Maar gelukkig kan dat schuifdak me gestolen worden.. al geeft het wel aan waarom ik zelf van plan ben een alternatief te bedenken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')