abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136399562
Het is logisch dat je er als kind andere gedachten op nahoudt dan wanneer je in je puber/volwassenen jaren zit. Toch heb ik vaak het idee dat ik als kind, heel erg anders was dan nu. Woorden waarmee ik mezelf nu zou beschrijven zijn: Doorzetter, harde werker en altijd vooruit kijkend. Met dat laatste bedoel ik dat ik 'standaard' altijd drie jaar vooruit kijk, en naar de doelen die ik dan wil bereiken toewerk. Op zich een goede eigenschap, zolang ik maar in het 'nu' blijf leven.

Als kind was dit allemaal het tegenovergestelde. Ik keek nooit verder dan de dag waarin ik leefde en koos altijd de gemakkelijkste weg. Ik kon goed met iedereen opschieten en had veel vrienden, maar ik tekende/speelde liever dan dat ik huiswerk maakte/studeerde. Op de basisschool haalde ik daarom zelden een voldoende waardoor ik naar vmbo-b werd gestuurd. Rond mijn veertiende 'sloeg' het allemaal langzaam om, en besefte ik me dat ik door beter mijn best te doen, mezelf een betere toekomst kon geven. Dit leidde uiteindelijk tot mijn overplaatsing naar vmbo-T, daarna mbo 4 en uiteindelijk het hbo. Ik ben achteraf blij dat ik ben veranderd, en mezelf eindelijk bewust werd van mijn toekomst.

Voor mijn gevoel was mijn gedrag als kind wel gewoon normaal. Een kind wil toch liever spelen/gek doen ipv leren, en heeft zich toch geen besef van de toekomst? Toch waren andere klasgenootjes toen zich hier duidelijk wel van bewust. Zij gingen naar de havo en kwamen uiteindelijk net als mij terecht op het hbo (Maar dan wat vroeger natuurlijk). Ik vraag me af waarom zij wel zo vroeg het besef hadden dat ze hun best moesten doen, terwijl ik dat later pas kreeg. Een mogelijke hypothese zou zijn dat hun ouders strenger waren, terwijl ik nooit een druk op me heb gehad thuis. Natuurlijk hoopte ze thuis dat ik een mooi diploma zou halen, maar het was geen prioriteit.

Soms als ik hier over nadenk, vraag ik me af hoe ik mijn kinderen later het beste op kan voeden om het beste uit ze te halen. Iedereen heeft natuurlijk een andere mening over opvoeden, waardoor er uiteraard geen 'beste manier' is.

Hoe waren jullie als kind? Hadden jullie al snel het besef (uit jezelf, of dankzij ouders) dat goed je best doen wordt beloond (in de vorm van een mooi diploma en een goede toekomst) of waren jullie net als mij meer 'levensgenieters' die geen zin hadden om te leren/studeren. Naar mijn idee hebben basisscholen helaas geen objectieve kijk meer op hun leerlingen, waardoor slecht presterende leerlingen al snel worden bestempeld als 'vmbo materiaal'. Enigszins logisch, aangezien je slecht presterende leerlingen niet naar de havo stuurt, maar ik denk ook dat veel basisscholen niet het beste uit een kind (willen) halen. Zo had ik het idee dat bepaalde leerkrachten destijds niet eens zin hadden om mij een 'som' voor de derde keer uit te leggen, aangezien ik het toch niet zou snappen.
pi_136399633
Ik maakte nooit plannen voor de komende drie jaar....en doe dat nu ook nog niet. :') Heb wel gemerkt hoe onvoorspelbaar het leven is en leef nu bij de dag (uiteraard de zaken wel financieel in orde en zo mocht ik toch besluiten om 100 te worden :P )
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:39:07 #3
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136399665
Ik was de ideale zoon en nog steeds. Geen vader heeft ooit een betere zoon gehad.
we dan
pi_136399715
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:38 schreef trovey het volgende:
Ik maakte nooit plannen voor de komende drie jaar....en doe dat nu ook nog niet. Heb wel gemerkt hoe onvoorspelbaar het leven is en leef nu bij de dag (uiteraard de zaken wel financieel in orde en zo mocht ik toch besluiten om 100 te worden )
Nouja ik bedoelde vooral de hoofdzaken inderdaad. Zaken als financieel dus, maar ook doelstellingen als: 'Ik zou graag over drie jaar willen samenwonen'. Ik werk daarnaartoe door mezelf in te schrijven bij meerdere woningbouwverenigingen, geld te sparen enz. Vroeger was mijn mentaliteit meer: 'Ik zie wel dan'. :P
pi_136399755
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:40 schreef RonnieGardocki het volgende:

[..]

Nouja ik bedoelde vooral de hoofdzaken inderdaad. Zaken als financieel dus, maar ook doelstellingen als: 'Ik zou graag over drie jaar willen samenwonen'. Ik werk daarnaartoe door mezelf in te schrijven bij meerdere woningbouwverenigingen, geld te sparen enz. Vroeger was mijn mentaliteit meer: 'Ik zie wel dan'. :P
Uit huis gaan was hier een kwestie van afwachten wanneer ik aan de beurt was voor een huis. :P
Optimist tot in de kist
pi_136399861
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:41 schreef trovey het volgende:
Uit huis gaan was hier een kwestie van afwachten wanneer ik aan de beurt was voor een huis.
Dat is helaas inderdaad iets wat je niet in eigen handen hebt. :N
Ik ga wel pas actief zoeken over drie jaar natuurlijk. Ik heb mezelf nu ingeschreven in de hoop dat ik meer kans maak over drie jaar. En dan moet er ook nog eens toevallig iets vrij zijn in een van de plaatsen waar ik wil gaan wonen :D
pi_136399949
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:44 schreef RonnieGardocki het volgende:

[..]

Dat is helaas inderdaad iets wat je niet in eigen handen hebt. :N
Ik ga wel pas actief zoeken over drie jaar natuurlijk. Ik heb mezelf nu ingeschreven in de hoop dat ik meer kans maak over drie jaar. En dan moet er ook nog eens toevallig iets vrij zijn in een van de plaatsen waar ik wil gaan wonen :D
Hopelijk lukt het binnen 3 jaar. ;)
Optimist tot in de kist
pi_136399973
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:46 schreef trovey het volgende:
Hopelijk lukt het binnen 3 jaar.
Kans is klein tegenwoordig helaas. Gelukkig heeft het geen haast allemaal.
  donderdag 6 februari 2014 @ 13:55:02 #9
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_136400253
Even wat serieus trouwens. Maar in je OP lees ik vooral dat je niet slim genoeg was, denkt wel slim te zijn (maar je prioriteiten lagen gewoon verkeerd, algemeen beeld wat iedereen graag gelooft over zichzelf) en vervolgens later als je je best doet nog wel wat kan presteren. En dan het gevoel hebt dat de anderen niet genoeg hun best voor jou deden (basisschool leraren), terwijl je gewoon niet zo goed kon leren toen en ook niks ervoor deed (blijkbaar). Je zal vast wel slim genoeg voor hbo zijn hoor, maar wat je zegt is zo'n standaard verhaal van mensen die gemiddeld zijn qua intelligentie en gewoon te weinig deden.

En ja kinderen moeten soms gemotiveerd worden om wat te presteren. Als je ouders dat niet bij jou deden is het niet verwonderlijk dat je minder aandacht eraan besteedde. Is dus ook geen veroordeling ofzo. Maar het is niet zo dat de leraren dan niet goed waren of jij intelligent was toen omdat je dat gevoel hebt...
we dan
  donderdag 6 februari 2014 @ 17:38:18 #10
415986 Fanest
In Infinitum Libertas
pi_136407606
Het belangrijkste is volgens mij dat je kinderen laat beseffen hoe belangrijk het is dat ze goed hun best doen voor school, hun hele toekomst hangt ervaren. Wanneer ze dit begrijpen zullen ze zichzelf motiveren om naar een goed diploma te streven.

Punt is dat vrij veel kinderen (vooral de moeilijke leerlingen) voor deze informatie immuun zijn en nauwelijks vooruitkijken, ze snappen niet dat ze hun eigen toekomst aan het verkloten zijn door geen aandacht aan school te besteden. Deze kinderen moet je keihard aanpakken voor hun eigen bestwil.
pi_136409999
In sommige kinderen "zit" dat gewoon, en het valt of staat denk ik met de manier van er mee omgaan de ouders. Te streng is niet goed, te los denk ik ook niet.
Al kunnen die dingen ook nog wel weer goed uitpakken, er is niet 1 manier voor het opvoeden van je kind.

Ik heb een 6jes mentaliteit, maar ik haal wel alles. Ipv graag 9ens willen halen en dat voor 2 toetsen ook halen maar de rest niet halen zegmaar. Het kan allemaal

Al zou ik heus wel topcijfers willen halen natuurlijk :D
  donderdag 6 februari 2014 @ 19:05:24 #12
408723 F1978
I want to go with the flow
pi_136410494
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:35 schreef RonnieGardocki het volgende:
Hoe waren jullie als kind? Hadden jullie al snel het besef (uit jezelf, of dankzij ouders) dat goed je best doen wordt beloond (in de vorm van een mooi diploma en een goede toekomst) of waren jullie net als mij meer 'levensgenieters' die geen zin hadden om te leren/studeren
Bij mij toen der tijd in het voortgezet onderwijs was er best een mix van instellingen, ik samen met nog 4 andere leerlingen, waren wat meer volwassen en de rest toonde toch wel een stuk vaker kinderachtig gedrag.
Maar ik merkte het zelf vooral rond mijn 18e pas echt dat ik veranderde qua mijn kijk op werk en mijn toekomst en meer van dat soort zaken.
Ik nam het werk best serieus en ben er vanaf toen tot nu ook best goed in. (als zeg ik het zelf :D)
Mijn ouders zijn van nature wel pietje precies, maar op zich niet zo streng eigenlijk.
Het was bij hun eigenlijk vooral altijd dat ze zeiden "doe gewoon je best, meer kan je niet doen".
Subtiel en stabiliteit zorgen voor een goede balans in het leven.
pi_136412563
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:53 schreef vera166 het volgende:
Ik heb een 6jes mentaliteit, maar ik haal wel alles. Ipv graag 9ens willen halen en dat voor 2 toetsen ook halen maar de rest niet halen zegmaar. Het kan allemaal
Ik heb de 6jes mentaliteit soms ook :'( (Ondanks dat ik wel graag mijn best doe). Maar dat ligt ook een beetje aan het soort onderwijs. Op het middelbaar kon je met hoge cijfers je gemiddelde optrekken, terwijl je op het mbo en hbo toch wel je studiepunten krijgt. Gelukkig beland ik bijna in het 'competentiegericht' onderwijs waar je eindelijk weer cijfers kunt compenseren. Wellicht trekt dit mij uit de zesjes mentaliteit :P
pi_136419681
Ik vraag me af of kinderen, die naar Havo of VWO gaan, zich zo bewust zijn van hun toekomst, en daarom hun best doen. Als ik terugkijk deed ik het vooral omdat mijn ouders het belangrijk vonden denk ik. En braaf als ik was, ging ik er maar vanuit dat dit de beste weg was.
Mijn broertje daarentegen had die instelling niet, die heeft een beetje gelijkwaardig traject als dat van jou gevolgd. Vanaf MBO pas een beetje inzet gaan tonen zeg maar. En toch dezelfde opvoeding gehad.

Als t je makkelijk af gaat op school is het natuurlijk wel makkelijker om je bij de "wensen" van je ouders neer te leggen. Als je er geen zak aan vindt en het is nog moeilijk ook, snap ik dat je je motivatie wel kwijtraakt.

En tegen de tijd dat je dan op MBO of HBO zit, dan zie je eindelijk een beetje waar je het voor doet. Dat is toch het eerste moment dat je praktisch bezig bent met de dingen die je leert? Kan me voorstellen dat sommige mensen dan pas interesse krijgen.
  donderdag 6 februari 2014 @ 22:15:07 #15
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_136420306
mijn best doen was eigenlijk altijd verspilde moeite, met wat aanpappen ging het veel beter, lekker met zn allen matig doen zodat slecht gedrag van anderen niet zo opvalt
pi_136425033
Ik ben nog steeds hetzelfde als hoe ik altijd ben geweest.
Kijk niet ver naar voren, maak het me er gemakkelijk vanaf en "ik zie het allemaal wel" is mijn mentaliteit. Nu begin ik ook wel te beseffen dat dat niet goed is, dat die tijd voorbij is en ik wil die mentaliteit ook veranderen.
Echter heb ik dan weer iets nodig om naar toe te leven, en dat heb ik nu niet omdat ik gewoon niet weet wat ik nu echt moet met mijn leven.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 08:49:52 #17
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136428836
Alsof je op de basisschool daar mee bezig bent :N.

Ik fietste overal makkelijk doorheen op de basisschool. Middelbare school werd al wat lastiger want ik was niet gewend om iets te moeten doen voor goede cijfers. Neerwaartse spiraal, je kent t wel. Uiteindelijk niet afgemaakt, mbo gedaan en uiteindelijk toch aardig terechtgekomen. Met een mazzeltje dat dan weer wel.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136429470
Ik geloof niet dat je schooladvies en je citoscore veel te maken heeft met je inzet. Op de basisschool wordt weinig huiswerk gegeven, gaat veel klassikaal en heeft het dus meer te maken met intelligentie (hoe gemakkelijk pak je lesstof op) dan met je inzet. In het schooladvies tellen ze inzet wel mee maar dat maakt niet het verschil tussen vmbo en vwo.
Inzet speelt vooral een rol in het voortgezet onderwijs. Daarom zie je nogal wat pubers uitvallen op de school van hun advies. Ze kunnen het gemakkelijk aan maar doen er geen ruk voor.

Over mbo-hbo kan ik kort zijn. Hbo is niet meer wat het geweest is en in de praktijk merk ik een heel groot verschil tussen hbo-ers die vanuit het mbo doorgestroomd zijn en hbo-ers die gewoon van het havo komen (en niet daarvoor van het vmbo). Qua intelligentie missen die vaak toch het één en ander waardoor ze hun vak wel verstaan maar geen verbanden kunnen leggen of groeien in hun vak.
  vrijdag 7 februari 2014 @ 09:47:50 #19
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_136429795
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 09:29 schreef Ouder1 het volgende:
Ik geloof niet dat je schooladvies en je citoscore veel te maken heeft met je inzet. Op de basisschool wordt weinig huiswerk gegeven, gaat veel klassikaal en heeft het dus meer te maken met intelligentie (hoe gemakkelijk pak je lesstof op) dan met je inzet. In het schooladvies tellen ze inzet wel mee maar dat maakt niet het verschil tussen vmbo en vwo.
Inzet speelt vooral een rol in het voortgezet onderwijs. Daarom zie je nogal wat pubers uitvallen op de school van hun advies. Ze kunnen het gemakkelijk aan maar doen er geen ruk voor.

Over mbo-hbo kan ik kort zijn. Hbo is niet meer wat het geweest is en in de praktijk merk ik een heel groot verschil tussen hbo-ers die vanuit het mbo doorgestroomd zijn en hbo-ers die gewoon van het havo komen (en niet daarvoor van het vmbo). Qua intelligentie missen die vaak toch het één en ander waardoor ze hun vak wel verstaan maar geen verbanden kunnen leggen of groeien in hun vak.
Gvd wat een onzin zeg :') Ik ken slimme hbo-ers en domme. Dat heeft allemaal vrij weinig te maken met vooropleiding. Je kan bijvoorbeeld ook zelf van 3 havo naar mbo naar hbo. Kortom: die generalisaties die jij maakt zijn echt om te gieren.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_136430019
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 09:47 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Gvd wat een onzin zeg :') Ik ken slimme hbo-ers en domme. Dat heeft allemaal vrij weinig te maken met vooropleiding. Je kan bijvoorbeeld ook zelf van 3 havo naar mbo naar hbo. Kortom: die generalisaties die jij maakt zijn echt om te gieren.
Lees dan de post even goed. Er staat hbo-ers die alleen havo hebben gedaan en hbo-ers die alleen vmbo hebben gedaan en daarna mbo als opstap naar hbo.
En ja, uitzonderingen bevestigen altijd de regel. Vandaar ook het door mij gebruikte woordje 'vaak'.
pi_136433446
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 18:53 schreef vera166 het volgende:
In sommige kinderen "zit" dat gewoon, en het valt of staat denk ik met de manier van er mee omgaan de ouders. Te streng is niet goed, te los denk ik ook niet.
Al kunnen die dingen ook nog wel weer goed uitpakken, er is niet 1 manier voor het opvoeden van je kind.

Al zou ik heus wel topcijfers willen halen natuurlijk :D
Van mij krijg jij een 9/10 :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_136434191
quote:
10s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:09 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Van mij krijg jij een 9/10 :@

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt meneer bijles :D :') ...
pi_136434244
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 12:36 schreef vera166 het volgende:

[..]

Bedankt meneer bijles :D :') ...
^O^
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')