abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136390699
Ik heb een Opel Astra H uit 2004. Het gaat om een 1.6 benzine auto.
Probleem is dat wanneer de auto koud is en ik weg wil rijden hij als het ware vooruit springt van het stotteren. Ik kan ook niet stabiel rijden in z'n 2 of 3. (of heeft dat met toeren te maken?) File rijden/langzaam rijden is bijzonder irritant want ik moet steeds gas bij geven omdat hij anders gaat stotteren.

Weet iemand hier de oorzaak van?

Alvast bedankt. :)
pi_136390794
Heb je een toeren teller? Zo ja hoeveel toeren maakt ie koud bij de start? Verdwijnt het probleem als ie warm is?

Klinkt als een fout in de afstelling van het mengsel, als je een ODB 2 meter er aan hangt zie je misschien wat meer interessante meldingen en wat meer info over de oorzaak? Kan ook een kapotte sensor zijn, maar dan zou ik wel een melding op het scherm verwachten...

Bougies ook al gechecked? Wanneer zijn die het laatst vervangen?
  donderdag 6 februari 2014 @ 07:23:17 #3
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_136390801
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 07:01 schreef Trebo het volgende:
Ik heb een Opel Astra H uit 2004. Het gaat om een 1.6 benzine auto.
Probleem is dat wanneer de auto koud is en ik weg wil rijden hij als het ware vooruit springt van het stotteren. Ik kan ook niet stabiel rijden in z'n 2 of 3. (of heeft dat met toeren te maken?) File rijden/langzaam rijden is bijzonder irritant want ik moet steeds gas bij geven omdat hij anders gaat stotteren.

Weet iemand hier de oorzaak van?

Alvast bedankt. :)
Hoe koud? Alleen bij onder nul?

Hoor je wel aan het stationair draaien dat i op de shoke staat na het starten? Draait i verhoogt stationair dan?

Is het benzinefilter wel eens vervangen?
Kan vocht in gaan zitten, en dan heb je bij onder nul zo een ijsprop die de benzineflow bij hogere toeren / vermogen vragen tegenhoudt...
  donderdag 6 februari 2014 @ 09:19:34 #4
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_136392079
Bougies(kabels)
Gasklephuis
Vacuumslang niet goed meer
Onsteking
Katalysator
Temp sensor
Benzinefilter verstopt

Kan van alles zijn...

[ Bericht 21% gewijzigd door penny-wise op 06-02-2014 09:26:54 ]
pi_136392102
Moderne techniek die het nu af laat weten.
pi_136393773
Wanneer heeft 'ie voor het laatst een grote beurt gehad?

En je hebt het over 'als hij koud is', maar vervolgens geef je oo aan dat het ook is als je file rijdt; dan is hij toch al niet meer koud neem ik aan?
Ik zou beginnen met de bougies te vervangen, dat zijn slijtage delen die periodiek vervangen moeten worden, daarna eventueel de kabels, dan is de basis van de ontsteking in ieder geval in orde en kun je dat uitsluiten. Is het daarna nog steeds niet opgelost, denk ik dat je aan de techniek moet gaan denken, en als je daar niet handig in bent, wordt het de garage denk ik.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_136393850
- nu weten we het wel -

[ Bericht 80% gewijzigd door Sounddragon op 06-02-2014 10:42:50 ]
pi_136394218
Bougies/bougiekabels wellicht?
pi_136394235
Check ook eens je EGR. Deze kan vervuilt zijn en zou je schoon kunnen maken.

Gaat er een storingslampje branden? Of heb je daar geen last van? Ik gok het eigenlijk op de bobine. Die wil bij de Z16XEP [Denk dat je deze motor hebt] nog weleens kuren geven.

Start de auto verder wel goed?
pi_136395179
Koppakking
pi_136396284
Eerst troubleshooten, brand je CEL? uitlezen.

Brandt je CEL niet? dan is het meestal ontsteking gerelateerd, in het donker met een plantenspuit even spuiten over je bougiekabels, zie je vonken? vervangen die hap.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_136399676
Maybe valse lucht...check alles even op scheuren

gasklephuis kan ook een verotte pakking hebben geeft ook hele rare euvels.

Indd ook je kabels checken.
pi_136401743
quote:
1s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:39 schreef creative86 het volgende:
Maybe valse lucht...check alles even op scheuren

gasklephuis kan ook een verotte pakking hebben geeft ook hele rare euvels.

Indd ook je kabels checken.
Klopt inderdaad. Het kan erg veel oorzaken hebben.

TS, hoor je iets sissen onder de motorkap? Je zou je vacuum slangen eens kunnen checken.
pi_136405511
Bedankt voor jullie reacties, maar in 12 reacties zou het honderd oorzaken kunnen hebben.
Hier ga ik zelf niet uitkomen dus.. :P
pi_136488795
Logopedie voor Opel Astra's? :)
pi_136489416
Benzine + stotteren is toch meestel wel ontsteking. bougies + kabels, bobine en als die er nog op zit verdeler(kap), vermoed echter van niet.
.
  zondag 9 februari 2014 @ 00:07:43 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136490423
quote:
0s.gif Op donderdag 6 februari 2014 16:35 schreef Trebo het volgende:
Bedankt voor jullie reacties, maar in 12 reacties zou het honderd oorzaken kunnen hebben.
Hier ga ik zelf niet uitkomen dus.. :P
Tsja, als je zelf niet verder komt als tanken, olie peilen, en de ruitensproeier vloeistof bijvullen heeft het ook weinig zin om een topic te openen heah :+ Stotteren komt niet door de vuile lucht van de auto voor je, als je ervanaf wilt zul je vuile handen moeten krijgen om iets op te lossen of uit te vogelen wat er mis is, of had je gedacht dat we het per mail konden oplossen? :P

Ik stelde eerder al een vraag, die je ook niet beantwoordt; bougies en kabels, grote beurt... wanneer?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_136491134
quote:
7s.gif Op zondag 9 februari 2014 00:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Tsja, als je zelf niet verder komt als tanken, olie peilen, en de ruitensproeier vloeistof bijvullen heeft het ook weinig zin om een topic te openen heah :+ Stotteren komt niet door de vuile lucht van de auto voor je, als je ervanaf wilt zul je vuile handen moeten krijgen om iets op te lossen of uit te vogelen wat er mis is, of had je gedacht dat we het per mail konden oplossen? :P

Ik stelde eerder al een vraag, die je ook niet beantwoordt; bougies en kabels, grote beurt... wanneer?
Haha nee, maar ik denk misschien is het een smerig klepje ofzo, daar kan ik nog wel uitkomen. Maar, er worden zoveel mogelijke oorzaken aangedragen dat ik hem waarschijnlijk beter even kan wegbrengen.

Sowieso ben ik al wel wat aan het orienteren naar een andere Astra. Op de een of andere manier vind mijn auto olie lekker.. ik moet er per maand voor 50 euro aan olie inflikkeren. :{

Ik had wel een leuke op het oog, maar zie net op RDW dat de vorige eigenaar (de 2e eigenaar overigens) hem maar een half jaartje heeft gehad. Dan vraag ik mij af; waarom zo kort..?
pi_136491549
Als die olie binnen een paar weken opverbruikt wordt, heb je geen dure longlife meer nodig. Action voldoet prima.
.
  zondag 9 februari 2014 @ 01:03:35 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136492072
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 00:29 schreef Trebo het volgende:

[..]

Haha nee, maar ik denk misschien is het een smerig klepje ofzo, daar kan ik nog wel uitkomen. Maar, er worden zoveel mogelijke oorzaken aangedragen dat ik hem waarschijnlijk beter even kan wegbrengen.

Sowieso ben ik al wel wat aan het orienteren naar een andere Astra. Op de een of andere manier vind mijn auto olie lekker.. ik moet er per maand voor 50 euro aan olie inflikkeren. :{

Ik had wel een leuke op het oog, maar zie net op RDW dat de vorige eigenaar (de 2e eigenaar overigens) hem maar een half jaartje heeft gehad. Dan vraag ik mij af; waarom zo kort..?
Smerige klepjes zoals een EGR klepje is minstens zo 'moeilijk' om te fiksen als 4 nieuwe pitjes indraaien en een setje kabels erop klikken, maar uit je antwoord maak ik dus op dat je eigenlijk geen onderhoud doet behalve olie bijvullen.

De enige manier om uit te vogelen waarom die meneer hem wegdoet na zo'n korte tijd is domweg vragen en hem op zijn woord geloven denk ik.. blijft lastig met gebruikte auto's kopen. De pest is dat auto's die niet goed lopen niet zo best in de markt liggen, dus repareren of iig (laten) uitvogelen wat er mis is lijkt me niet geheel onverstandig, dan kun je daarna altijd nog besluiten of je hem houdt of weg doet. :)
pi_136492271
quote:
14s.gif Op zondag 9 februari 2014 01:03 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Smerige klepjes zoals een EGR klepje is minstens zo 'moeilijk' om te fiksen als 4 nieuwe pitjes indraaien en een setje kabels erop klikken, maar uit je antwoord maak ik dus op dat je eigenlijk geen onderhoud doet behalve olie bijvullen.

De enige manier om uit te vogelen waarom die meneer hem wegdoet na zo'n korte tijd is domweg vragen en hem op zijn woord geloven denk ik.. blijft lastig met gebruikte auto's kopen. De pest is dat auto's die niet goed lopen niet zo best in de markt liggen, dus repareren of iig (laten) uitvogelen wat er mis is lijkt me niet geheel onverstandig, dan kun je daarna altijd nog besluiten of je hem houdt of weg doet. :)
Wat versta je onder onderhoud? Dat ik iedere week onder de motorkap kijk? Ieder jaar met de APK krijgt hij ook een grote beurt.

De auto die ik ok het oog heb staat nu als occasion bij een garage.. betekent dat ze de auto dus al sinds oktober te koop hebben staan?
  zondag 9 februari 2014 @ 01:23:16 #22
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_136492528
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2014 01:10 schreef Trebo het volgende:

[..]

Wat versta je onder onderhoud? Dat ik iedere week onder de motorkap kijk? Ieder jaar met de APK krijgt hij ook een grote beurt.

De auto die ik ok het oog heb staat nu als occasion bij een garage.. betekent dat ze de auto dus al sinds oktober te koop hebben staan?
Een grote beurt als in; een rekening van 500+¤? of olie en een filtertje? Als het goed is kun je op de rekening dan terugkijken wat er allemaal gedaan is, bougies en periodiek ook de kabels, horen bij een grote beurt. Als je alleen olie en olie- en luchtfilter laat doen kijken ze verder ook nergens naar.

En ja, dat zou zomaar eens kunnen. Wellicht is hij dan te duur, of is het een auto die niet best verkoopt.. met die kennis in je achterhoofd kun je er dan soms best een leuke deal uitslepen want een autobedrijf is geen parkeerplaats; ze willen van die dingen af als het goed is :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')