abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 4 februari 2014 @ 18:00:07 #1
35189 Troel
scherp en bot
pi_136329566
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertijn)
Diana's mooie moestuin
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136329994
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 16:02 schreef Fripsel het volgende:
Ik heb afgelopen weekend zaden gekocht bij de Lidl, ze hadden van alles.
Was dat in Nederland bij de Lidl? Dan moet ik snel heen. Hoop snel van je te horen.
pi_136330099
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:11 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Was dat in Nederland bij de Lidl? Dan moet ik snel heen. Hoop snel van je te horen.
Ja in Nederland. Ze hadden ook van die potjes met bollen voor binnen staan, daar stonden ze naast.
pi_136330539
Ik kan trouwens wel wat advies gebruiken. Ik heb sinds afgelopen zomer een tuintje en dus absoluut geen ervaring met tuinieren. Het lijkt me leuk om een moestuintje aan te leggen, alleen omdat ik maar beperkt de ruimte heb, en het zonde vind om tijdens bepaalde seizoenen naar braakliggende grond aan te kijken had ik bedacht om veilingkratten op wieltjes te zetten, te bekleden en te vullen met grond. En daar mijn moestuintje in te maken.

Ik heb al wat zaadjes aangeschaft gedurende de winter, en wat advies is eigenlijk meer als welkom. Dus alle tips, of dingen die je te binnen schieten, spui ze maar! :D

Wat ik al heb:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb trouwens ook 2 binnen kasjes, daar staan nu kruiden in.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2014 18:28:42 ]
pi_136330588
Oeps, ik wilde editten, niet quoten >.<

[ Bericht 96% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2014 18:28:21 ]
pi_136332538
Fripsel, goed bezig! Die kratten zijn leuk! Vul ze met een mix van potgrond en die kokosblokken van de Action.
Wat je zaden betreft: Afrikaantjes nog even mee wachten. Eind april is vroeg genoeg.
Die Lidl-aardbeien zijn een soort bosaardbeitjes. Niet groot en niet echt lekker. Wel leuk als bodembedekker.
De tomaten zaaien in april. Ze groeien zo hard dat je ze anders niet meer binnen kunt houden. Pas half mei kunnen ze naar buiten.
Ik zie ook nog pepers. Die moet je wel vast zaaien. Ze groeien langzaam in het begin en kunnen dus prima binnen opgroeien.
Wacht ook nog even met de komkommer. Dat is echt een snelgroeier.
Succes dit seizoen!
Hoe..hoe..hoe..
pi_136339144
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja in Nederland. Ze hadden ook van die potjes met bollen voor binnen staan, daar stonden ze naast.
Oh dan ga ik daar spoedig kijken. Gek van engelse Tv heb ik speciale zaden net gekocht op:
http://www.plant-world-seeds.com/

Geven bij aankoop 2 zelfde zakjes gratis ene erbij..

[ Bericht 8% gewijzigd door marcel.nl op 04-02-2014 21:02:06 ]
  dinsdag 4 februari 2014 @ 21:01:23 #8
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_136339496
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 19:09 schreef G.J.K het volgende:
Fripsel, goed bezig! Die kratten zijn leuk! Vul ze met een mix van potgrond en die kokosblokken van de Action.
Wat je zaden betreft: Afrikaantjes nog even mee wachten. Eind april is vroeg genoeg.
Die Lidl-aardbeien zijn een soort bosaardbeitjes. Niet groot en niet echt lekker. Wel leuk als bodembedekker.
De tomaten zaaien in april. Ze groeien zo hard dat je ze anders niet meer binnen kunt houden. Pas half mei kunnen ze naar buiten.
Ik zie ook nog pepers. Die moet je wel vast zaaien. Ze groeien langzaam in het begin en kunnen dus prima binnen opgroeien.
Wacht ook nog even met de komkommer. Dat is echt een snelgroeier.
Succes dit seizoen!
Wel eerst even plastic in die kratten leggen ( ook de onderstaande wanden!!!!), met paar gaatjes in onderkant. Anders loopt het water er direct weer uit. En droogt je grond te snel uit.

Persoonlijk haal ik slechte resultaten met die mix van potgrond en kokos. Zit geen voedingswaarde in. Als je het toch zo wilt doen, meng er dan compost door. Of bijmesten gedurende het seizoen.

Zelf heb ik de tomaat een komkommer als gezaaid binnen.. Deze zullen wel al zeer groot zijn als ze begin mei de deur uit gaan. Kijk dan wel hoe ik het doen in de vensterbank.

Aardbeien zal je wel gelijk in hebben. Zelfde als met de aarbeienzaadjes van de ACTION. Waardeloos!!

[ Bericht 0% gewijzigd door RoodWitBlauw op 04-02-2014 21:07:54 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  dinsdag 4 februari 2014 @ 21:01:44 #9
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_136339507
Dubbel
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_136340564
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 21:01 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Wel eerst even plastic in die kratten leggen ( ook de onderstaande wanden!!!!), met paar gaatjes in onderkant. Anders loopt het water er direct weer uit. En droogt je grond te snel uit.

Persoonlijk haal ik slechte resultaten met die mix van potgrond en kokos. Zit geen voedingswaarde in. Als je het toch zo wilt doen, meng er dan compost door. Of bijmesten gedurende het seizoen.

Zelf heb ik de tomaat een komkommer als gezaaid binnen.. Deze zullen wel al zeer groot zijn als ze begin mei de deur uit gaan. Kijk dan wel hoe ik het doen in de vensterbank.

Aardbeien zal je wel gelijk in hebben. Zelfde als met de aarbeienzaadjes van de ACTION. Waardeloos!!
Ik heb zelf geen composthoop, en wilde me daar voorlopig toch ook nog niet aan wagen. Kun je goede voeding ook gewoon kopen? Ik heb er van de zomer eens bij staan kijken, en vind het maar lastig, 100ende soorten, en het is ook niet bepaald goedkoop. Nu is dat opzich geen probleem, als ik dan maar weet dat ik het goede heb.

Oh en bekleden was ik inderdaad van plan! Ik moet alleen nog even bedenken waarmee.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2014 21:19:37 ]
  dinsdag 4 februari 2014 @ 21:49:21 #11
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_136342447
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 21:18 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen composthoop, en wilde me daar voorlopig toch ook nog niet aan wagen. Kun je goede voeding ook gewoon kopen? Ik heb er van de zomer eens bij staan kijken, en vind het maar lastig, 100ende soorten, en het is ook niet bepaald goedkoop. Nu is dat opzich geen probleem, als ik dan maar weet dat ik het goede heb.

Oh en bekleden was ik inderdaad van plan! Ik moet alleen nog even bedenken waarmee.
Je kan zakkie mestkorrels kopen voor gazon en moestuin.
Zaterdag 22 maart is nationale compostdag. w/ Dan kan je gratis zakken compost afhalen bij je gemeente


Bekleden met vuilniszak of afdekzeiltje voor het verven
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_136344020
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 21:49 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Je kan zakkie mestkorrels kopen voor gazon en moestuin.
Zaterdag 22 maart is nationale compostdag. w/ Dan kan je gratis zakken compost afhalen bij je gemeente

Bekleden met vuilniszak of afdekzeiltje voor het verven
Bedankt voor de tips, aan iets simpels als een vuilniszak had ik nog niet gedacht! :)
pi_136353086
Gratis compost is bij ons afgeschaft :(
Kunnen tomaten en paprika's gewoon buiten als het regent? Ik heb eens gehoord ze dan vieze plekken zouden krijgen, en daardoor altijd binnen gekweekt moesten worden :@

Ik heb trouwens ook wat besteld gister:
STAMSLABONEN 'Calima' / 'Kylian' / 'Cor', 100g
SUIKERERWTEN 'Sugar Snap', 200 zaden (50g)
PEULEN 'Record', 100g
KROPSLA 'Appia', 3g
ECO-SALADE-SPINAZIE 'Renegade' F1, 250 zaden
BOSUIEN 'White Lisbon-Winter Hardy' / 'Evergreen Hardy White', ruim 1000 zaden (3g)
GROTE UIEN 'Noordhollandse Bloedrode', 5g
ZOMERWORTELEN 'Amsterdam 2' / 'Amsterdamse Bak', 4000 zaden (6g)
CITROENBASILICUM 'Kivumbasi Lime', 700 zaden (1g)
BIESLOOK 'Fijne', 1600 zaden (2g)

Aardbeien plantjes heb ik nog een kleine 20 staan (nadeel is dat het seizoens+doordragers door elkaar zijn) Maar ik weet niet of die opnieuw uitschieten ofzo, maar anders koop ik die zaden aanstaand jaar ook wel. Verder moet ik even kijken wat er nog meer allemaal bij gaat komen dit jaar :P Ik wil echt veels te veel denk ik zo :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 5 februari 2014 @ 08:50:36 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_136353549
Ik had mijn tiny tom vorig jaar gewoon buiten staan en geen last van vieze plekken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136357476
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 07:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Gratis compost is bij ons afgeschaft :(
Kunnen tomaten en paprika's gewoon buiten als het regent? Ik heb eens gehoord ze dan vieze plekken zouden krijgen, en daardoor altijd binnen gekweekt moesten worden :@

Ik heb trouwens ook wat besteld gister:
STAMSLABONEN 'Calima' / 'Kylian' / 'Cor', 100g
SUIKERERWTEN 'Sugar Snap', 200 zaden (50g)
PEULEN 'Record', 100g
KROPSLA 'Appia', 3g
ECO-SALADE-SPINAZIE 'Renegade' F1, 250 zaden
BOSUIEN 'White Lisbon-Winter Hardy' / 'Evergreen Hardy White', ruim 1000 zaden (3g)
GROTE UIEN 'Noordhollandse Bloedrode', 5g
ZOMERWORTELEN 'Amsterdam 2' / 'Amsterdamse Bak', 4000 zaden (6g)
CITROENBASILICUM 'Kivumbasi Lime', 700 zaden (1g)
BIESLOOK 'Fijne', 1600 zaden (2g)

Aardbeien plantjes heb ik nog een kleine 20 staan (nadeel is dat het seizoens+doordragers door elkaar zijn) Maar ik weet niet of die opnieuw uitschieten ofzo, maar anders koop ik die zaden aanstaand jaar ook wel. Verder moet ik even kijken wat er nog meer allemaal bij gaat komen dit jaar :P Ik wil echt veels te veel denk ik zo :')
Tomaten lopen risico wanneer ze buiten staan. Hier staat meer informatie.
Wij hebben een tuin bij de volkstuinen vereniging en daar is het vaak raak met de ziekte. We zetten de tomaten onder een afdakje, geven elke dag water. En we telen geen aardappels.
Aan het eind van het seizoen (wat dit jaar erg lang duurde) kwam de ziekte er in.. Veel vocht -> grotere kans..
http://www.moestuintips.n(...)hthora_in_tomaat.php

Paprika's kunnen veel hebben als ze eenmaal een stevige plant zijn. We zetten ze ook wel beschut, veel warmte.

Ik kan niet wachten tot het seizoen weer begint... :@

Edit: thuis op mijn balkon hebben mijn tomaten ook nergens last van gehad.
pi_136359986
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja in Nederland. Ze hadden ook van die potjes met bollen voor binnen staan, daar stonden ze naast.
Hier in Delfzijl waren nog geen zaden bij Lidl :'(
pi_136360003
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 07:59 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Gratis compost is bij ons afgeschaft :(
Kunnen tomaten en paprika's gewoon buiten als het regent? Ik heb eens gehoord ze dan vieze plekken zouden krijgen, en daardoor altijd binnen gekweekt moesten worden :@

Ik heb trouwens ook wat besteld gister:
STAMSLABONEN 'Calima' / 'Kylian' / 'Cor', 100g
SUIKERERWTEN 'Sugar Snap', 200 zaden (50g)
PEULEN 'Record', 100g
KROPSLA 'Appia', 3g
ECO-SALADE-SPINAZIE 'Renegade' F1, 250 zaden
BOSUIEN 'White Lisbon-Winter Hardy' / 'Evergreen Hardy White', ruim 1000 zaden (3g)
GROTE UIEN 'Noordhollandse Bloedrode', 5g
ZOMERWORTELEN 'Amsterdam 2' / 'Amsterdamse Bak', 4000 zaden (6g)
CITROENBASILICUM 'Kivumbasi Lime', 700 zaden (1g)
BIESLOOK 'Fijne', 1600 zaden (2g)

Aardbeien plantjes heb ik nog een kleine 20 staan (nadeel is dat het seizoens+doordragers door elkaar zijn) Maar ik weet niet of die opnieuw uitschieten ofzo, maar anders koop ik die zaden aanstaand jaar ook wel. Verder moet ik even kijken wat er nog meer allemaal bij gaat komen dit jaar :P Ik wil echt veels te veel denk ik zo :')
Waar besteld?
pi_136362461
quote:
17s.gif Op woensdag 5 februari 2014 11:48 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Tomaten lopen risico wanneer ze buiten staan. Hier staat meer informatie.
Wij hebben een tuin bij de volkstuinen vereniging en daar is het vaak raak met de ziekte. We zetten de tomaten onder een afdakje, geven elke dag water. En we telen geen aardappels.
Aan het eind van het seizoen (wat dit jaar erg lang duurde) kwam de ziekte er in.. Veel vocht -> grotere kans..
http://www.moestuintips.n(...)hthora_in_tomaat.php

Paprika's kunnen veel hebben als ze eenmaal een stevige plant zijn. We zetten ze ook wel beschut, veel warmte.

Ik kan niet wachten tot het seizoen weer begint... :@

Edit: thuis op mijn balkon hebben mijn tomaten ook nergens last van gehad.
Thanks voor de info YogaLove!
Ik kan inmiddels ook al bijna niet meer wachten.. *O*

quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 13:13 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Waar besteld?
Vreeken.nl
Maar tis wel ff wachten zie ik... >> De levertijd bedraagt normaal 1-3 weken. In het hoogseizoen (januari mei) kan dit oplopen tot 5 weken,

Nu wilde ik bij zadenkopenonline.nl ook nog wat kopen. Mensen hier ervaring mee?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_136430995
Gisteren de halve groentetuin omgespit. Wilde vandaag de andere helft doen, maar het is zo'n giga drekbende dat ik het mooi laat liggen tot na het weekend.
pi_136431347
Ik heb, geïnspireerd door de vroegplanters hier, al tomaat, paprika en peper geplant. Is de tomaat opeens heel hard gekiemd en gegroeid. Zijn nu twee slappe sliertjes van anderhalve cm die met ieder spoortje licht meebuigen.
Iemand een idee hoe ik die alsnog stoer en sterk krijg?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_136431743
Kouder en licht neerzetten.
De plantjes groeien te hard door de warmte waardoor ze meer licht nodig hebben dan de winterzon kan bieden.
pi_136433590
Dat is nog best een uitdaging in een huis waar onder elk raam een radiator staat.
Ik ga mijn best doen!
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_136433601
Ja klopt, ik heb vanochtend op facebook ook een stukje gelezen over nu al binnen zaaien.
Februari heeft eigenlijk nog te weinig daglicht. Een lamp erop stond ook als tip genoemd.
Ik wacht toch nog eventjes.
pi_136435078
als het kan de radiator op vorst-stand zetten. ik heb boven geen verwarming aan staan dus daar zou het wel kunnen maar ik wacht ook nog even.
pi_136440118
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 18:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ja in Nederland. Ze hadden ook van die potjes met bollen voor binnen staan, daar stonden ze naast.
Waar was dat bij de Lidl ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')