abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136328170
Ik ben aan een antieke radio gekomen omstreeks 1960.
Vrij bekend modelletje & het binnenwerk met de buizenversterker is kaduuk.
Verder niks bijzonders en heeft zijn beste tijd wel gehad.

Nu heb ik het idee opgevat om er een bluetooth speakertje van te maken.
Ondertussen ligt de hele radio uit elkaar, is de kast kaal geschuurd en de plastic onderdelen gereinigd. Het wordt nu dus tijd voor het binnenwerkje.
Aangezien ik daar niet heel veel kaas van heb gegeten vraag ik jullie hulp.

Het idee is om een bluetooth ontvanger op een jackplug aan te sluiten.
Deze jackplug gaat naar de versterker vanwaar deze naar de speaker gaat.
Alles wordt gevoed met een 12V aansluiting dmv een adapter.
Tussen de 12V aansluiting en de versteker wordt de oude draai knop van de radio verbonden.
Zie onderstaande afbeelding van het circuit.

Kan dit zo uitgevoerd worden en komt er dan een beetje behoorlijk geluid uit? Ik snap dat het geluid ook heel erg afhankelijk is van de speaker, maar is het een beetje behoorlijk met deze opstelling?

dinsdag 4 februari 2014 @ 17:55:07 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_136329366
Ga je die bluetooth ontvanger niet opblazen als je er 12 volt op zet? En kan je niet beter de uitgang regelen ipv de ingang?
pi_136333783
De bluetooth ontvanger heeft zijn eigen voeding.
Misschien is de uitgang regelen inderdaad slimmer, ik had hem zo echter op de website gevonden.
Maar nu ik er zo over nadenk is dat wel beter
  dinsdag 4 februari 2014 @ 19:56:04 #4
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_136335470
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 februari 2014 19:30 schreef Wzrd het volgende:
De bluetooth ontvanger heeft zijn eigen voeding.
Misschien is de uitgang regelen inderdaad slimmer, ik had hem zo echter op de website gevonden.
Maar nu ik er zo over nadenk is dat wel beter
Oh sorry hoor, dacht dat je dat schema zelf in elkaar geflanst had, maar kennelijk hoort hij gewoon zo te worden aangesloten. Dan kun je er wel vanuit gaan dat er geen spanning over die potmeter komt te staan, behalve dan het ingangssignaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Woelwater op 04-02-2014 23:05:15 (f-je erbij) ]
pi_136346162
Het is heel gebruikelijk om het ingangssignaal op deze manier te regelen met een potmeter.

Als dit het 'referentie ontwerp' is wat bij de versterkermodule hoort, zal het wel fatsoenlijk werken zo. Geluidskwaliteit van een kant-en-klare module zal ruim voldoende zijn.
pi_136347654
daar hebben ze echt van die efficiente versterkers voor die ze ook in kratradios steken etc :-)

combineer die met een bluetooth ontvanger.. ( als je ruimte genoeg in de radio hebt kan je daar ook gewoon een dubbel stopcontactje in bouwen.. kan je er gewoon 220V in steken.. en kan je zowel je versterker als BT module voeden :-)

( en andere zooi zo als bv wat lampjes )

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1516964 vind je vast wel nuttige informatie ;)
pi_136353956
Ik heb zelf ervaring met zo'n ta2024 module van helder hifi (komt voor een 10tje uit china). Erg goede module: zuinig, goed geluid en diverse beveiligingen (oa een demping bij wegvallen of aanzetten van de spanning, voor het onderdrikken van een plop). Een aanrader als je nog aan het orienteren bent!
pi_136381614
Heel erg bedankt!
Hier kan ik wat mee.
Nu alles even nalezen ;)
pi_136402381
Die TA2024 is een bazending inderdaad. Gebruikt weinig stroom, en klinkt als een klok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')