"hoe zeg je tegen iemand die bijna niks kan hebben dat ze eens een keer iets meer moet kunnen hebben!?"
Mijn vriendin (bijna 10 jaar samen) is een schat van een meid. Helaas is ze door haar ouders erg 'beschermend' opgevoed.
Ik moet met een kleine grinnik wel eens terugdenken aan de scene uit Hans Teeuwen show waarbij hij een kind weerbaar maakt door zijn tekening helemaal af te kraken.. Doel was om het kind weerbaar te maken voor de maatschappij. Waren haar ouders maar eens zo geweest denk ik dan... ;-)Daarnaast is mijn vriendin bewezen
HSP ofwel Hoog sensitieve persoonlijkheid.Tot zover de info waar ik mee worstel.
Het volgende is namelijk het geval:
Mijn vriendin is afgelopen najaar afgestudeerd en nu opzoek naar een baan. Echter, algemeen bekend is toch wel (zeker in deze tijd) dat dat niet zo makkelijk gaat. Solliciteren is moeilijk of kan moeilijk zijn, en afwijzingen zijn niet leuk maar horen er onomkeerbaar bij. Dat is niet direct iets persoonlijks en zo zou je het ook zeker niet op moeten pakken.
De combinatie van het feit dat ze niet zo zelfverzekerd is om zichzelf lekker te 'verkopen' tijdens een sollicitatiegesprek en de daaropvolgende afwijzingen zorgen er nu voor dat ze een meelijwekkend stukje 'niks' aan het worden is.
Ik ben het alleen nu wel een keer zat om de begripvolle, steunende enz... partner te zijn.
Uberhaupt, maar ook omdat
iedereen in haar omgeving zich zo opstelt en niemand nou gewoon eens zegt waar het op staat.
-verdiep je nou eens in een sollicitatietraining, er staan er genoeg gratis online.
-vat een afwijzing nou eens niet zo persoonlijk op
-verkoop jezelf nou gewoon eens een keer. bluf eens een beetje. Zeg geen 'nee' maar 'nog niet, wil ik wel' als het gaat om kennis bijvoorbeeld.
-enz..De vraag is echter, of nouja, ik ontvang wellicht wat tips, hoe ik een HSP die de weerbaarheid heeft van 0, eens 'op d'r plek zet' en gewoon duidelijk maak dat het allemaal wel eens tegenzit en dat ze er gewoon voor moet knokken. Ik ben het zalfende begripvolle zo zat omdat ik het eigenlijk gewoon niet eens ben met hoe zij er tegenaan kijkt.
Voetnoot: Ik hou ontzettend veel van mijn vriendin, zoals zij is er maar één en ik ben blij dat ik diegene mag zijn waar zij voor kiest. Het negatieve beeld wat ik hier bewust van haar schets is opgebouwd uit frustratie en draagt hopelijk bij aan wat genuanceerde tips van jullie omdat jullie nu begrijpen dat ze écht weinig lijkt te kunnen hebben. Ik heb heus al eens wat tegengas gegeven maar blijkbaar top op heden op de verkeerde manier. Er veranderd niks.[ Bericht 1% gewijzigd door Caipirinhia op 04-02-2014 13:06:06 ]