abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136305186
Ik heb zes dimbare halogeenspots op de badkamer, in het plafond ingebouwd dus.
Graag zou ik deze door led-spots willen vervangen.

Nu lees ik (bijvoorbeeld hier http://www.ledvoordeel.nl/blog/halogeen-vervangen-led-lampen/) dat ik dan ook de trafo moet vervangen omdat leds niet meer boven de minimale spanning uitkomen.

Klopt dit? Hoe kom ik erachter dat mijn trafo inderdaad vervangen moet worden? Gewoon proberen, of is dat niet zo'n goed idee? Of zou ik eventeel 1 van de 6 gewone halogeenspotjes kunnen laten zitten om zo die minimale spanning te bereiken?
pi_136305910
Als het 12V LED spots zijn zonder eigen driver dan moet er sowieso een andere trafo in.

Dimbare LED trafo dus.

Je gaat echt geen halogeen bolletje laten zitten...
Laat die handjes wapperen!
pi_136319622
Ik lees een ontzettend kul verhaal op die site.

10x30 Watt op één trafo? Ten eerste is 30 watt géén gangbaar vermogen voor 12V halogeenlampen en ten tweede zal iemand die de verlichting op fatsoenlijke wijze heeft aangelegd bij installatie van 10 lampjes minimaal 3 trafo's gebruiken, vaak zelfs 4 of 5. Van iemand die denkt te weten waar hij het over heeft zou je verwachten dat hij voor de beeldvorming van onwetende consumenten juist voorbeelden neemt die veel in de praktijk voorkomen. Dan heb je het over 10, 20, 35 of 50 watt halogeenlampjes.

Ook staat er niet wat ze bedoelen met een 'ouderwetse' trafo. Bedoelen ze daarmee een ringkerntrafo, of een gewone elektronische halogeentrafo wat al vele jaren de standaard is?
Ook het verhaal over stand-by gebruik is opmerkelijk. Bij een juiste aansluiting, wordt de 230V-zijde van de trafo geschakeld en is er dus geen stand-by verbruik omdat de trafo geen stroom krijgt als de lampjes zijn uitgeschakeld.

Allereerst de vraag: Wat voor spots heb je in de badkamer? Als je 12V spots hebt (zou wel moeten in de badkamer) zitten deze dan op 1 of meerdere transformatoren? En wat voor type.

En niet onbelangrijk: Welk type dimmer heb je nu? Fabrikanten van GOEDE LED-spots geven op hun website aan welk type spot geschikt is voor welke merken en type's dimmer. Vaak hoef je daarbij helemaal niet te kijken naar het minimale vermogen wat op de dimmer staat aangegeven. Een 60-600W Gloeilampdimmer kan soms feilloos werken als er 2x 4W LED's op worden aangesloten.
pi_136324969
Dankjewel voor jullie reacties.

Ik zal als eerste de trafo's eens gaan bekijken. Die liggen op het plafond, dus geen feest om die via de gaten van de spotjes naar buiten te halen, maar goed, er is geen andere manier vrees ik. Inbouwjaar van de spots is 2003 trouwens.

Dimmer, domme vraag misschien (waarschijnlijk), maar ik heb zo'n aan/uitschakelaar waar je op duwt om de boel aan (of uit) te zetten, en aan draait om het licht feller te krijgen. Hoe vind ik daar het type van? Wandcontact van de muur schroeven gok ik?
pi_136328596
Dimmertype vind je door de afdekplaat van de muur te halen. Op de voorkant staan alle gegevens (tenzij het een vaag merkloos geval is). De dimmer zelf hoeft niet uit de muur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')