abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136288665
Beste lezer,

Ik ben Maximiliaan een jongen van 20 jaar, en die altijd wel geïnteresseerd is geweest in bonsai boompjes. Alleen het is dus nooit gelukt om ze langer dan 2 maanden in huis te hebben, want daarna overleefde ze het niet!..

Maar nu ga ik het anders aanpakken en hoop ik dat mijn zaadjes een mooie bonsai boom word!
Ook al ziet u hieronder een pot die ik voor maar liefst 90 eurocent heb gekocht bij de action!

Ben benieuwd of het wat wordt, en anders kan ik altijd een duurder zaadje bij een bonsai winkel halen!

Natuurlijk zijn tips en handige weetjes altijd welkom ;)

Maximiliaan

[ Bericht 6% gewijzigd door Maximiliaan20 op 03-02-2014 16:28:00 ]
pi_136289013
Mijn bonsai boompje staat er al 10 jaar :p
pi_136289078
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 16:12 schreef Maximiliaan20 het volgende:
Beste lezer,

Ik ben Maximiliaan een jongen van 20 jaar, en die altijd wel geïnteresseerd is geweest in bonsai boompjes. Alleen het is dus nooit gelukt om ze langer dan 2 maanden in huis te hebben, want daarna overleefde ze het niet!..

Maar nu ga ik het anders aanpakken en hoop ik dat mijn zaadjes een mooie bonsai boom word!
Ook al ziet u hieronder een pot die ik voor maar liefst 90 eurocent heb gekocht bij de action!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ben benieuwd of het wat wordt, en anders kan ik altijd een duurder zaadje bij een bonsai winkel halen!

Natuurlijk zijn tips en handige weetjes altijd welkom ;)

Maximiliaan
Waarom een zaadje halen?

Je kunt toch beter een klein stekkie nemen ipv uit een zaadje opkweken.

Ik heb zelf ook geworsteld met binnenbonsais. Ik kreeg het niet voor elkaar om die fatsoenlijk op te kweken. Toen ben ik overgestapt op een buitenbonsai. Gewoon een jong boompje in een pot gekocht in het tuincentrum en die gaat als een trein.

Ik laat hem nu mooi over een steen heen groeien.

Het belangrijkste bij bonsai is wel veel geduld en goede materialen. Experimenteer met grondmengsels. Ik geef momenteel de voorkeur aan een 50/50 mix van akadama met gewone potgrond.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 3 februari 2014 @ 16:49:58 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_136290067
F&F / [Bonsai] Het grote kleine bomen topic deel 7

Altijd leuk, meer mensen die met bonsai willen beginnen...

Een esdoorn is alleen erg lastig om uit zaad op te kweken, worden vaak op een oude stam ge-ent.
Plus dat als je een boom uit zaad wil opkweken je alleen al een jaar of 5 bezig bent om alleen de boom al groot genoeg te krijgen om er een mooie bonsai van te maken.
(liefst na een jaar in de volle aarde om groei te bevorderen.)

Ik zou zelf naar een tuincentrum gaan om daar een leuk boompje te kopen (geen bonsai kopen dar, die zijn meestal binnen een jaar dood) of op http://www.bonsaishop.nl/bonsai.html een startset kopen.
Bij Kwekerij Roos hebben ze ook een hoop leuke bomen staan http://www.mijnwinkel.nl/shop24035/bonsai
  maandag 3 februari 2014 @ 17:04:56 #5
45 SiGNe
pi_136290644
Overigens, bij esdoornzaden moeten ze eerst gestratificeerd worden: ze moeten vorst meegemaakt hebben voor ze kunnen ontkiemen, ik weet niet of dat bij dit zaad ook is gedaan.
Ook worden esdoornzaden meestal gescarificeerd, er worden krasjes of sneetjes in de buitenste schil gemaakt zodat het zaad makkelijker door die schil kan komen.

Zelf ben ik bezig met zaden van naaldbomen, Dennebomen en jeneverbessen om precies te zijn..
Tot nu toe ook nog niet echt gelukt.
pi_137104279
winkeltjes die ""bonsai"" zaad verkopen :) Goed verdienen.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  donderdag 27 februari 2014 @ 03:44:56 #7
45 SiGNe
pi_137188094
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2014 20:40 schreef dramatiek het volgende:
winkeltjes die ""bonsai"" zaad verkopen :) Goed verdienen.
Jups, minstens 10x zoveel vragen voor hetzelfde zaad zonder het naampje "bonsai"
De naam pre-bonsai doet het ook best goed op dat vlak.
Bij de betere bonsai-winkels betekent dat een boom die in een kleine bonsai schaal staat maar de boom is nog lang niet "af", takken kunnen een hoop snoei gebruiken.
Soms is het ook een jonge boom die al een beetje voorgesnoeid en voorgebogen is maar nog niet in bonsai-schaal gezet, ook niet af.
De bomen zijn voorgeselecteerd op uiterlijk van de stam en vorm (oa.)

Nu zijn er ook veel winkels die een normale jonge boom die verder geen enkele behandeling heeft gehad als pre-bonsai verkopen, met eventuele mogelijkheden om er een bonsai van te maken is geen rekening gehouden, niets is voorgeselecteerd op uiterlijk.
't is alleen een jonge boom in een grote plastic pot... maar omdat ze het een pre-bonsai noemen betaal je er wel makkelijk ¤10 meer voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')