abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 februari 2014 @ 12:23:10 #1
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136279685
Hallo,

Eind vorig jaar heb ik een koelkast weggedaan, omdat er steeds een ijsklomp ontstond rond de thermostaat. Ik heb toen een andere, nieuwere tweedehands neergezet maar deze heeft nu hetzelfde probleem. Ik begin te vermoeden dat het niet aan de koelkast ligt, maar aan de omgevingstemperatuur. Mijn keuken zit namelijk een verdieping lager dan de rest van de woonruimte en ik heb alleen als ik ga koken de verwarming even aan. Het is dus normaal gesproken behoorlijk koud in de keuken. Kan het zijn dat dit het probleem veroorzaakt? En hoe weet ik wat de minimale temperatuur moet zijn? Zit ik met 16 graden ongeveer goed? (http://www.koelkast.nl/nieuws/klimaatklasse-van-een-koelkast/1312)

Nadeel is dat de stookkosten omhoog gaan als ik ook de keuken blijvend verwarm in de winter. Is dat niet veel duurder dan de koelkast wat harder laten werken?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  maandag 3 februari 2014 @ 12:29:31 #2
141593 GTIMk1
Wauw! Ik hier
pi_136279885
Heb even op Kieskeurig een paar willekeurige koelkasten bekeken, als minimum omgevings--temperatuur heeft men het over 10 graden.
Als het bij jou dus rond de 16 graden is, dan zit je zeker goed.
  maandag 3 februari 2014 @ 12:31:43 #3
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136279945
Maar wat voor problemen veroorzaakt een niet-kloppende omgevingstemperatuur precies? :) Is die ijsvorming daar een van? :)

Edit: http://www.milieuadvieswinkel.be/index.php/id/142
Daar lees ik idd dat de thermostaat ontregeld kan raken. Goh, als ik dat had geweten, had ik m'n oude ook niet hoeven vervangen :').

Is er een mogelijkheid om een koelkast wel te laten functioneren in een koude omgeving, zodat ik niet extra hoef te stoken? Of ben ik dan echt op koelkasten met een winterschakelaar aangewezen? Koelkast verplaatsen naar een warmere ruimte is niet echt een optie, aangezien 'ie dan op een andere verdieping is dan de keuken :P Niet handig!

[ Bericht 56% gewijzigd door _Dido_ op 03-02-2014 12:38:20 ]
And eternity in an hour.
  maandag 3 februari 2014 @ 12:42:37 #4
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_136280340
De koelkast minder koud zetten in de winter, en juist kouder in de zomer.

Wij hebben de koelkast ook in een uitbouw keuken, 's winters is het daar koud. (5 tot 10C) en dan zetten we de koelkast wat hoger; andersom in de zomer staat de volle zon erop en dan zetten we hem juist kouder. Als het al 5 graden in de keuken is dan hoeft de koelkast natuurlijk weinig tot geen werk te verzetten om te koelen tot 3 - 7C.

Wat ook erg belangrijk is is dat de koelkast zijn warmte kwijt kan (en dus niet helemaal ingebouwd zonder ventilatie staat)
Dum de dum
pi_136280537
Jah.. Wij hadden de onze in een keuken staan die niet verwarmd werd (en om hem nu in de woonkamer te zetten) daar vroor die steeds dicht, erger nog hij ontdooide het ook. en ik wilde hem bij de verhuizing wegdoen. Toch maar meegenomen, en hoewel die niet helemaal goed is loopt die nu in de zachtjes verwarmde geïsoleerde schuur/bijkeuken toch goed en lekt ook niet meer.

Ik weet niet of het echt duurder is.. Als je keuken nu zoals bij ons was, echt niet verwarmd wordt dan zal iedere keer als je de deur opent er ook veel warmte verloren gaan vanuit je huis. Daarnaast slaat je koelast minder vaak aan en uit.

10 graden is het al snel hoor. begin januari weggeweest ergens in dat weekend is de cv in storing gegaan, zijn 4 dagen weggeweest, maar terug komst was het huis nog altijd 13 graden. Ik woon in een jaren 30 woning met een jaren 70 dubbelglas isolatie.

Dus als het geen 30 graden vriest is het niet moeilijk dit bij te verwarmen. Wij hebben in de bijschuur, de kleinste radiator hangen die hebben bij de bouwmarkt, deze staat echt maar een heel klein beetje open, en zorgt dat het er altijd behaaglijk is. 1 cv'tje er bij is niet zo gek door, er stroomt toch al warm water naar toe.. tuurlijk zal het dan afkoelen, maar dat scheelt geen 100 euro per jaar of zo.

Het wordt anders als je hem elektrisch moet verwarmen.
  maandag 3 februari 2014 @ 14:05:45 #6
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_136283778
16 graden omgeving temperatuur lijkt mij niet te koud. Bij wel te koude omgeving is een kleine elektrische verwarming in het koelgedeelte van je koelkast de oplossing, dus een lampje van 5 à 15 watt ophangen onder de thermostaatknop en die de hele winter laten branden.

Zijn je deurrubbers nog OK? Lekkende rubbers is de snelste manier om ijsvorming te krijgen.

Als het een oude tweedehands is kan je mogelijk toch beter investeren in een nieuwe, energiezuinige. Terugverdientijd is rond de twee jaar!
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  maandag 3 februari 2014 @ 14:14:54 #7
401956 _Dido_
Remember me!
pi_136284125
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 14:05 schreef BartNH het volgende:
16 graden omgeving temperatuur lijkt mij niet te koud. Bij wel te koude omgeving is een kleine elektrische verwarming in het koelgedeelte van je koelkast de oplossing, dus een lampje van 5 à 15 watt ophangen onder de thermostaatknop en die de hele winter laten branden.

Zijn je deurrubbers nog OK? Lekkende rubbers is de snelste manier om ijsvorming te krijgen.

Als het een oude tweedehands is kan je mogelijk toch beter investeren in een nieuwe, energiezuinige. Terugverdientijd is rond de twee jaar!
Deuren sluiten goed en ik zie niks geks. Omdat ik het wel heel toevallig vind dat ik nu hetzelfde probleem heb als eerder, zoek ik de oorzaak eerst extern.

Voor een nieuwe koelkast geldt toch ook dat er een minimumomgevingstemperatuur moet zijn? Zie dus niet direct hoe dat een oplossing kan zijn voor mijn probleem? :)
And eternity in an hour.
  maandag 3 februari 2014 @ 14:24:00 #8
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_136284445
IJsvorming duid op te veel vocht, als er te veel warme (=vochtige) lucht de koelkast binnenkomt slaat dat vocht neer en gaat bevriezen. Vaak duidt ijs dus op lekkende rubbers.

Bij te lage omgevingstemperatuur slaat ie te kort aan en blijft ie dus juist te warm, met name je vriesvak doet het dan niet meer.

Mijn huis is maar een paar uur per dag boven de 15 graden en nog nooit koelkastproblemen gehad (en ook nog nooit een echt nieuwe koelkast maar wel redelijk nieuw).

Is de keuken heel vochtig?
Zet je er vaak warme dingen in je koelkast?
en dek je spullen af?

Edit: die terugverdientijd heeft niet direct met het probleem te maken hoewel de kans erg groot is dat je het er mee oplost. Tenzij het gedragsgerelateerd is.

Een echt oud model koelkast slurpt dus honderden euro's aan elektra per jaar, dat kan je dus met een echt nieuwe in twee jaar terugverdienen en dan heb je nog jaren lang een zuinige koelkast.

[ Bericht 23% gewijzigd door BartNH op 03-02-2014 14:32:26 ]
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')