Ah, gelukkig toch nog een biologiestudente gevonden! Ja, ik ga ook op kamers want vanaf Utrecht is het niet te doen.quote:Op zondag 2 februari 2014 14:16 schreef Butterfly91 het volgende:
Op de middelbare school behoorde ik ook niet tot de topleerlingen, integendeel zelfs. Alle bètavakken met een zesje afgerond (ja ook biologie) en natuurkunde zelfs met een 5.
Nu ben ik nog steeds geen topstudent en moet er zeker wel voor werken, maar met een 7 gemiddeld vind ik dat ik het best aardig doe (ik ben nu derdejaars bioloog aan de RU).
Je krijgt inderdaad wel wat scheikunde, natuurkunde en wiskunde, maar dit is vrij basic (vind ik) en daar hoef je niet bang voor te zijn. De vakken die betrekking hebben op moleculaire biologie en DNA in het eerste jaar vond ik lastiger.
Het is belangrijk dat jij het leuk vindt en dat je je er voor wil inzetten, maar laat je niet afschrikken door de marginale vakken.
Edit: ik zie dat het je met name om scheikunde gaat wat je lastig vindt. De scheikunde die ik heb gehad gaat niet verder dan citroenzuurcyclus, fotosynthese, Calvin cyclus en wat redox-reacties. Hoe dat in Groningen is weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het daar veel van afwijkt.
Wat het op kamers wonen betreft: denk je niet dat het juist verstandiger is? In de trein leren komt vaak weinig van terecht en de dagen dat de wekker ontiegelijk vroeg gaat voor een college om kwart voor negen en je rond etenstijd weer eens een keer thuis bent gaat je waarschijnlijk meer in de koude kleren zitten. Dan kun je beter lekker je eigen stekkie hebben
No problem. Ik had in het begin een beetje hetzelfde gevoel als jij. Omdat het op school niet zo lekker loopt met de richting waar je op wil, dat dat net zo gaat zijn als je studeert. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Biologie op school is niet te vergelijken met de studie biologie, maar dat is denk ik met de meeste studies zo.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:02 schreef BlueJeans het volgende:
[..]
Ah, gelukkig toch nog een biologiestudente gevonden! Ja, ik ga ook op kamers want vanaf Utrecht is het niet te doen.Bedankt voor je verhaal, ben er heel wat wijzer van geworden.
Oh, ik dat gevalquote:Op zondag 2 februari 2014 17:13 schreef Butterfly91 het volgende:
[..]
No problem. Ik had in het begin een beetje hetzelfde gevoel als jij. Omdat het op school niet zo lekker loopt met de richting waar je op wil, dat dat net zo gaat zijn als je studeert. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Biologie op school is niet te vergelijken met de studie biologie, maar dat is denk ik met de meeste studies zo.
Als je nog meer vragen hebt kun je die gewoon stellen
Kijk, van dit soort reactie moet ik altijd in m'n broek schijten hahaquote:Op zondag 2 februari 2014 17:16 schreef Isabeau het volgende:
Biologie aan de universiteit lijkt totaal niet op het niveau van biologie op het vwo. Je krijgt natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc. En het is niet makkelijk, je moet er echt wat voor doen als je niet een echt beta-type bent. Ik heb biologie en geneeskunde gestudeerd en geneeskunde was belachelijk simpel vergeleken met biologieIk heb overigens biologie gedaan aan de universiteit van Groningen. Je opleiding zal vnl in Haren plaatsvinden! Soms een periode in Groningen zelf als de labaratoria van scheikunde of natuurkunde worden gebruikt.
Wel een bijzonder leuke studieIk had eigenlijk mariene biologie moeten kiezen, maar koos voor medische biologie ivm de arbeidsmarkt
![]()
Ja, ik dus ook en toch koos ik het niet omdat er niet veel werk in isquote:Op zondag 2 februari 2014 17:41 schreef BlueJeans het volgende:
Kijk, van dit soort reactie moet ik altijd in m'n broek schijten haha![]()
Dat het in Haren is hoor ik nu pas voor het eerst. Maar goed, in een halfuurtje (?) fietsen ben je er wel denk ik. En ik denk zelf dat ik Marine Biologie ga kiezen, heb altijd iets met de flora en fauna van de oceanen gehad
Ik ga toch waarschijnlijk docent worden dus maakt het vrij weinig uit welke vakken ik bij biologie kies, ik moet alleen mijn bevoegdheid voor lesgeven halen. Maar voordat ik zover ben, is het alweer een paar jaar verder dus kan er nog alles veranderen qua keuzes. Heb zelf niet de grootste moeite met wiskunde, zolang ik dat gewoon bijhoudt, bij scheikunde moet ik me altijd extra hard inzetten helaasch.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:53 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ja, ik dus ook en toch koos ik het niet omdat er niet veel werk in isZo'n spijt van.
Je kan via de studentenvereniging ook duiklessen krijgen, heel populair (lotingssysteem), maar ook bijzonder goedkoop
Haren-Groningen is een kwartiertje fietsen. Met je studentenkaart heb je ook gratis toegang tot de Hortus die er naast zit.
Ik ben altijd heel slecht geweest in wiskunde, maar heb het toen toch gehaald met intensief studeren. Je kon vrijwillig elke middag je huiswerk samen met ouderejaars maken en dat heb ik toen braaf elke dag gedaan. Was best trots dat ik dat tentamen in 1x haaldeZelfde voor de andere betavakken; er is voldoende mogelijk op het gebied van begeleiding.
Omdat geneeskunde domweg heel veel stampwerk is (je moet heel erg veel weten) en biologie toch echt een bètastudie is. Geneeskunde is niet echt een bètastudie en maar weinig academisch. Het is toch in de basis een beroepsopleiding.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Isabeau, waarom vond jij geneeskunde veel gemakkelijker dan biologie?
Als dat alles is dan geldt dit verschil in moeilijkheidsgraad toch alleen voor de studenten die zwak zijn in wiskunde? Voor studenten die zwak zijn in het stampen is dan wellicht biologie juist gemakkelijker? Ik weet dat ze in België wel statistiek kregen (met de hand dus) bij de geneeskunde-opleiding, geen idee of dat dit nu nog zo is.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:26 schreef Isabeau het volgende:
Bij biologie bijv moesten we alle statistiek met de hand uitrekenen, alle formules kennen en kunnen toepassen. Bij geneeskunde werd SPSS gebruikt en hadden veel studenten echt geen flauw idee wat ze nou echt aan het doen waren. Chi-kwadraattoets? Dat is toch dat knopje in SPSS? Tsja, wat het precies doet....geen flauw idee.
Mwa, vergeleken met andere bèta opleidingen is biologie wel redelijk makkelijk hoor. Informatica bijvoorbeeld vond ik een stuk moeilijker. Maar het blijft sowieso subjectief natuurlijk.quote:Op zondag 2 februari 2014 17:16 schreef Isabeau het volgende:
Biologie aan de universiteit lijkt totaal niet op het niveau van biologie op het vwo. Je krijgt natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc. En het is niet makkelijk, je moet er echt wat voor doen als je niet een echt beta-type bent. Ik heb biologie en geneeskunde gestudeerd en geneeskunde was belachelijk simpel vergeleken met biologieIk heb overigens biologie gedaan aan de universiteit van Groningen. Je opleiding zal vnl in Haren plaatsvinden! Soms een periode in Groningen zelf als de labaratoria van scheikunde of natuurkunde worden gebruikt.
Wel een bijzonder leuke studieIk had eigenlijk mariene biologie moeten kiezen, maar koos voor medische biologie ivm de arbeidsmarkt
![]()
Wiskunde was maar een voorbeeldje. Biologie is heel wetenschappelijk gericht (geneeskunde amper), heeft lange dagen (eigenlijk 5 dagen in de week 's morgens college, 's middags practica), heeft domweg veel moeilijkere vakken (niet alleen wiskundequote:Op zondag 2 februari 2014 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als dat alles is dan geldt dit verschil in moeilijkheidsgraad toch alleen voor de studenten die zwak zijn in wiskunde? Voor studenten die zwak zijn in het stampen is dan wellicht biologie juist gemakkelijker? Ik weet dat ze in België wel statistiek kregen (met de hand dus) bij de geneeskunde-opleiding, geen idee of dat dit nu nog zo is.
Ik zeg ook nergens dat het de moeilijkste bètastudie is oidquote:Op zondag 2 februari 2014 19:43 schreef Shreyas het volgende:
Mwa, vergeleken met andere bèta opleidingen is biologie wel redelijk makkelijk hoor. Informatica bijvoorbeeld vond ik een stuk moeilijker. Maar het blijft sowieso subjectief natuurlijk.
Maar bij geneeskunde ligt de moeilijk niet zo zeer in de opleiding maar in het uitoefenen van het ambt dokterquote:Op zondag 2 februari 2014 19:46 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik zeg ook nergens dat het de moeilijkste bètastudie is oidIk zei alleen dat het moeilijker was dan geneeskunde en absoluut een bètastudie. Dat het niet lijkt op het niveau van biologie op het vwo, wat ik echt super eenvoudig vond.
Dat kloptquote:Op zondag 2 februari 2014 19:48 schreef Shreyas het volgende:
Maar bij geneeskunde ligt de moeilijk niet zo zeer in de opleiding maar in het uitoefenen van het ambt dokter
Yep, het toepassen van de kennis. Dat is het aspect wat geneeskundestudenten gemeen hebben met technische studenten.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:48 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Maar bij geneeskunde ligt de moeilijk niet zo zeer in de opleiding maar in het uitoefenen van het ambt dokter
Het is sowieso triest om te selecteren op basis van middelbare school cijfers. Zeker ook omdat de schoolexamens per school sterk verschillen.quote:Op zondag 2 februari 2014 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Moet je nagaan hoe raar het is dat we bij geneeskunde op populatieniveau leerlingen met hogere cijfers selecteren terwijl biologie moeilijker is. Nogal een vreemde allocatie van talent.
BlauweJeans, ben jij inmiddels gerust gesteld?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |