abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 februari 2014 @ 22:31:37 #1
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_136221327
Hallo beste FOK!ers

Ik heb de studie Biologie al jaren in mijn achterhoofd gehouden en sinds een jaar weet ik zeker dat ik dit héél graag wil studeren. Ik kan niks anders bedenken dat nog leuker zou zijn.

Alleen ik zit wel te twijfelen aan mezelf. Ik heb het profiel N&G met Aardrijkskunde. Voor de opleiding aan de universiteit is Natuurkunde vereist. Dit wil dit graag volgen in mijn tussenjaar voor een deelcertificaat.
Maar dan nu mijn onzekerheid: Biologie behoort tot de (lichte) Bèta opleidingen. Voor sk, bio en wis sta in magere zesjes. Alhoewel bio en wis me makkelijk af zouden moeten gaan, maar ik (vooral bij wis) de laatste tijd weinig heb gedaan, maar ik kan niet zeggen dat ik echt veel moeite heb met deze vakken. Scheikunde is daarentegen heel anders. Ik vind dit een moeilijk vak, en sta nu nog een 6, maar dit doe ik met veel moeite. Ik vind scheikunde verder wel een leuk vak, maar dus wel moeilijk. Als ik Biologie wil gaan studeren ben ik bang dat de studie te moeilijk wordt omdat er in het 1e jaar volgens mij aardig was scheikunde komt kijken (celniveau/biochemie etc) en ik zelfs het 1e jaar dezelfde vakken volg als farmacie studenten, dat schrikt mij toch wel af.

Daarnaast doe ik dus die opleiding volgend jaar pas in Groningen; dat betekent dat ik op kamers moet en voor mezelf moet zorgen. Is dit extra zwaar voor mij én om op kamers te wonen én Biologie studeren terwijl ik niet zo goed ben in scheikunde (en wellicht ook niet in Natuurkunde).

Ik vraag niet of ik deze opleiding zal moeten doen of niet (ik probeer het sowieso wel) maar hoe moeilijk is de studie Biologie? Iemand die het hier studeert of er meer vanaf weet? En komt er echt hele moeilijke scheikunde bij kijken? Is dit (als je er moeite mee hebt) wel makkelijk bij te benen door extra inzet etc want ik heb de motivatie zeker wel.

Gr
Want ik wil gezellig met je neutronenbommenstickers op m'n nieuwe tas gaan plakken!
pi_136222042
Als je een goed beeld wil krijgen van het wel of niet aankunnen en het interessant vinden koop, leen of download dan eens dit boek: http://www.pearsonhighered.com/campbell/
Het is maar een opervlakkige inleiding maar het geeft wel een aardig beeld. Ook boeken over celbiologie en biochemie zijn interessant om een indruk te krijgen. Je leert met die boeken wat over eiwitten, het DNA, de structuur van een cel, metabolisme, intra- en extracellulair transport van ionen en water etc.
Het is allemaal prima te volgen maar de een heeft er natuurlijk wat meer tijd voor nodig dan de ander.
Biologie is inderdaad bèta-light, je hoeft niet goed te zijn in wiskunde, natuurkunde en scheikunde om het aan te kunnen. Zolang je maar niet in de war geraakt als je wat chemische reacties moet onthouden/begrijpen of je met logaritmes en exponenten moet rekenen zit het wel snor. Interesse hebben in de stof en er intensief mee bezig willen zijn is belangrijker dan je bètatalent.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_136222232
Volgens mij kan je biologie aan heel veel verschillende universiteiten studeren. Wellicht ook eentje waarbij je niet direct op kamers zou hoeven? Het op kamers wonen zelf hoeft geen probleem te vormen qua tijd. De meeste studenten komen in de problemen door uitgebreid feestgedrag wat ze vertonen sinds ze op kamers wonen.

Ik heb zelf geen biologie gestudeerd, maar wel iets wat er op lijkt. Over de natuurkunde en scheikunde zou ik mij niet teveel zorgen maken. Een 6 voor biologie terwijl je dat wilt gaan studeren is mogelijk wel wat krap. Je zult bij je zelf na moeten gaan, komt die 6 door te weinig inzet, of komt het doordat je het echt moeilijk vind. Als dat laatste het geval is zou ik er nog wel even extra over nadenken.

Het zal heus niet altijd makkelijk zijn, maar met veel inzet kom je een eind. Je kan binnen de studie biologie ook meerdere richtingen kiezen na het eerste jaar. Dus dan kan je ook de dingen kiezen die je meer liggen.

Vaak kan je bij studies een dag meelopen met een eerste jaars. Zelf vond ik dat heel prettig, omdat je echt een gevoel krijgt hoe een gewone dag eruit ziet, hoe het niveau is en dat soort dingen.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 23:50:05 #4
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_136223945
Bedankt, informatie waar ik iets aan heb. Ik heb weleens in een (dacht ik) biochemie boek gekeken van een HBO-student, en zag daar best pittige dingen in staan.
Ondanks die 6 voor biologie vind ik de stof zelf van Biologie reuze makkelijk en vind het ook echt heel leuk. Ik denk dat het ook eerder aan mijn laksheid ligt dan aan de moeilijkheid zelf.

(Dat ik op kamers ga/wil heeft meerdere redenen: ik wil graag het huis uit, Utrecht -wat ik kan fietsen in drie kwartier- wil ik niet heen vanwege bepaalde mensen die ik ken en hen niet tegen komen maar vooral omdat me het echt super lijkt om op kamers te gaan in de fantastische stad Groningen! :) )

[ Bericht 0% gewijzigd door BlueJeans op 02-02-2014 00:01:01 ]
Want ik wil gezellig met je neutronenbommenstickers op m'n nieuwe tas gaan plakken!
pi_136225480
Je kan trouwens als je dat in de toekomst zou willen doorstromen vanuit biologie naar bio-informatica, een vakgebied wat nog steeds sterk in opkomst is (goede werkgelegenheid en interessant werk als het je ligt).
#NoDAPL
pi_136237803
Op de middelbare school behoorde ik ook niet tot de topleerlingen, integendeel zelfs. Alle bètavakken met een zesje afgerond (ja ook biologie) en natuurkunde zelfs met een 5 ;( .
Nu ben ik nog steeds geen topstudent en moet er zeker wel voor werken, maar met een 7 gemiddeld vind ik dat ik het best aardig doe (ik ben nu derdejaars bioloog aan de RU).

Je krijgt inderdaad wel wat scheikunde, natuurkunde en wiskunde, maar dit is vrij basic (vind ik) en daar hoef je niet bang voor te zijn. De vakken die betrekking hebben op moleculaire biologie en DNA in het eerste jaar vond ik lastiger.

Het is belangrijk dat jij het leuk vindt en dat je je er voor wil inzetten, maar laat je niet afschrikken door de marginale vakken.

Edit: ik zie dat het je met name om scheikunde gaat wat je lastig vindt. De scheikunde die ik heb gehad gaat niet verder dan citroenzuurcyclus, fotosynthese, Calvin cyclus en wat redox-reacties. Hoe dat in Groningen is weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het daar veel van afwijkt.

Wat het op kamers wonen betreft: denk je niet dat het juist verstandiger is? In de trein leren komt vaak weinig van terecht en de dagen dat de wekker ontiegelijk vroeg gaat voor een college om kwart voor negen en je rond etenstijd weer eens een keer thuis bent gaat je waarschijnlijk meer in de koude kleren zitten. Dan kun je beter lekker je eigen stekkie hebben :)

[ Bericht 16% gewijzigd door Butterfly91 op 02-02-2014 14:30:49 ]
  zondag 2 februari 2014 @ 17:02:30 #7
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_136245033
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 14:16 schreef Butterfly91 het volgende:
Op de middelbare school behoorde ik ook niet tot de topleerlingen, integendeel zelfs. Alle bètavakken met een zesje afgerond (ja ook biologie) en natuurkunde zelfs met een 5 ;( .
Nu ben ik nog steeds geen topstudent en moet er zeker wel voor werken, maar met een 7 gemiddeld vind ik dat ik het best aardig doe (ik ben nu derdejaars bioloog aan de RU).

Je krijgt inderdaad wel wat scheikunde, natuurkunde en wiskunde, maar dit is vrij basic (vind ik) en daar hoef je niet bang voor te zijn. De vakken die betrekking hebben op moleculaire biologie en DNA in het eerste jaar vond ik lastiger.

Het is belangrijk dat jij het leuk vindt en dat je je er voor wil inzetten, maar laat je niet afschrikken door de marginale vakken.

Edit: ik zie dat het je met name om scheikunde gaat wat je lastig vindt. De scheikunde die ik heb gehad gaat niet verder dan citroenzuurcyclus, fotosynthese, Calvin cyclus en wat redox-reacties. Hoe dat in Groningen is weet ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het daar veel van afwijkt.

Wat het op kamers wonen betreft: denk je niet dat het juist verstandiger is? In de trein leren komt vaak weinig van terecht en de dagen dat de wekker ontiegelijk vroeg gaat voor een college om kwart voor negen en je rond etenstijd weer eens een keer thuis bent gaat je waarschijnlijk meer in de koude kleren zitten. Dan kun je beter lekker je eigen stekkie hebben :)
Ah, gelukkig toch nog een biologiestudente gevonden! Ja, ik ga ook op kamers want vanaf Utrecht is het niet te doen. :s) Bedankt voor je verhaal, ben er heel wat wijzer van geworden. ^O^
pi_136245500
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:02 schreef BlueJeans het volgende:

[..]

Ah, gelukkig toch nog een biologiestudente gevonden! Ja, ik ga ook op kamers want vanaf Utrecht is het niet te doen. :s) Bedankt voor je verhaal, ben er heel wat wijzer van geworden. ^O^
No problem. Ik had in het begin een beetje hetzelfde gevoel als jij. Omdat het op school niet zo lekker loopt met de richting waar je op wil, dat dat net zo gaat zijn als je studeert. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Biologie op school is niet te vergelijken met de studie biologie, maar dat is denk ik met de meeste studies zo.

Als je nog meer vragen hebt kun je die gewoon stellen :)
pi_136245629
Biologie aan de universiteit lijkt totaal niet op het niveau van biologie op het vwo. Je krijgt natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc. En het is niet makkelijk, je moet er echt wat voor doen als je niet een echt beta-type bent. Ik heb biologie en geneeskunde gestudeerd en geneeskunde was belachelijk simpel vergeleken met biologie :X Ik heb overigens biologie gedaan aan de universiteit van Groningen. Je opleiding zal vnl in Haren plaatsvinden! Soms een periode in Groningen zelf als de labaratoria van scheikunde of natuurkunde worden gebruikt.

Wel een bijzonder leuke studie _O_ Ik had eigenlijk mariene biologie moeten kiezen, maar koos voor medische biologie ivm de arbeidsmarkt :{

[ Bericht 11% gewijzigd door Isabeau op 02-02-2014 17:28:58 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 2 februari 2014 @ 17:41:41 #10
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_136246656
quote:
14s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:13 schreef Butterfly91 het volgende:

[..]

No problem. Ik had in het begin een beetje hetzelfde gevoel als jij. Omdat het op school niet zo lekker loopt met de richting waar je op wil, dat dat net zo gaat zijn als je studeert. Maar uiteindelijk viel het reuze mee. Biologie op school is niet te vergelijken met de studie biologie, maar dat is denk ik met de meeste studies zo.

Als je nog meer vragen hebt kun je die gewoon stellen :)
Oh, ik dat geval :P
Wat bedoel je precies met is niet te vergelijken met biologie op school? Betekent dat dat je er dieper op ingaat, tempo hoger en meer wis/na/sk? En is het 1e jaar over het algemeen het moeilijkst omdat dat de verplichte vakken zijn?

quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:16 schreef Isabeau het volgende:
Biologie aan de universiteit lijkt totaal niet op het niveau van biologie op het vwo. Je krijgt natuurkunde, scheikunde, wiskunde etc. En het is niet makkelijk, je moet er echt wat voor doen als je niet een echt beta-type bent. Ik heb biologie en geneeskunde gestudeerd en geneeskunde was belachelijk simpel vergeleken met biologie :X Ik heb overigens biologie gedaan aan de universiteit van Groningen. Je opleiding zal vnl in Haren plaatsvinden! Soms een periode in Groningen zelf als de labaratoria van scheikunde of natuurkunde worden gebruikt.

Wel een bijzonder leuke studie _O_ Ik had eigenlijk mariene biologie moeten kiezen, maar koos voor medische biologie ivm de arbeidsmarkt :{
Kijk, van dit soort reactie moet ik altijd in m'n broek schijten haha :P
Dat het in Haren is hoor ik nu pas voor het eerst. Maar goed, in een halfuurtje (?) fietsen ben je er wel denk ik. En ik denk zelf dat ik Marine Biologie ga kiezen, heb altijd iets met de flora en fauna van de oceanen gehad :)
pi_136247144
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:41 schreef BlueJeans het volgende:

Kijk, van dit soort reactie moet ik altijd in m'n broek schijten haha :P
Dat het in Haren is hoor ik nu pas voor het eerst. Maar goed, in een halfuurtje (?) fietsen ben je er wel denk ik. En ik denk zelf dat ik Marine Biologie ga kiezen, heb altijd iets met de flora en fauna van de oceanen gehad :)
Ja, ik dus ook en toch koos ik het niet omdat er niet veel werk in is :') Zo'n spijt van.
Je kan via de studentenvereniging ook duiklessen krijgen, heel populair (lotingssysteem), maar ook bijzonder goedkoop ^O^

Haren-Groningen is een kwartiertje fietsen. Met je studentenkaart heb je ook gratis toegang tot de Hortus die er naast zit.

Ik ben altijd heel slecht geweest in wiskunde, maar heb het toen toch gehaald met intensief studeren. Je kon vrijwillig elke middag je huiswerk samen met ouderejaars maken en dat heb ik toen braaf elke dag gedaan. Was best trots dat ik dat tentamen in 1x haalde *) Zelfde voor de andere betavakken; er is voldoende mogelijk op het gebied van begeleiding.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_136247188
Oh wow, het is niet meer in Haren -O-
http://www.harenerweekbla(...)centrum-enige-optie/

:'(
  zondag 2 februari 2014 @ 17:59:45 #13
405616 BlueJeans
I'm feelin' eletric
pi_136247382
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:53 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, ik dus ook en toch koos ik het niet omdat er niet veel werk in is :') Zo'n spijt van.
Je kan via de studentenvereniging ook duiklessen krijgen, heel populair (lotingssysteem), maar ook bijzonder goedkoop ^O^

Haren-Groningen is een kwartiertje fietsen. Met je studentenkaart heb je ook gratis toegang tot de Hortus die er naast zit.

Ik ben altijd heel slecht geweest in wiskunde, maar heb het toen toch gehaald met intensief studeren. Je kon vrijwillig elke middag je huiswerk samen met ouderejaars maken en dat heb ik toen braaf elke dag gedaan. Was best trots dat ik dat tentamen in 1x haalde *) Zelfde voor de andere betavakken; er is voldoende mogelijk op het gebied van begeleiding.
Ik ga toch waarschijnlijk docent worden dus maakt het vrij weinig uit welke vakken ik bij biologie kies, ik moet alleen mijn bevoegdheid voor lesgeven halen. Maar voordat ik zover ben, is het alweer een paar jaar verder dus kan er nog alles veranderen qua keuzes. Heb zelf niet de grootste moeite met wiskunde, zolang ik dat gewoon bijhoudt, bij scheikunde moet ik me altijd extra hard inzetten helaasch.

Gelukkig is het niet meer in Haren, hoef ik niet meer ver te fietsen (ik lever mijn OV-kaart in namelijk). *O*
pi_136247478
Als je docent wilt worden zou ik absoluut voor mariene biologie gaan _O_
pi_136250979
Isabeau, waarom vond jij geneeskunde veel gemakkelijker dan biologie?
#NoDAPL
pi_136251271
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Isabeau, waarom vond jij geneeskunde veel gemakkelijker dan biologie?
Omdat geneeskunde domweg heel veel stampwerk is (je moet heel erg veel weten) en biologie toch echt een bètastudie is. Geneeskunde is niet echt een bètastudie en maar weinig academisch. Het is toch in de basis een beroepsopleiding.

Bij biologie bijv moesten we alle statistiek met de hand uitrekenen, alle formules kennen en kunnen toepassen. Bij geneeskunde werd SPSS gebruikt en hadden veel studenten echt geen flauw idee wat ze nou echt aan het doen waren. Chi-kwadraattoets? Dat is toch dat knopje in SPSS? Tsja, wat het precies doet....geen flauw idee.
pi_136251504
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:26 schreef Isabeau het volgende:
Bij biologie bijv moesten we alle statistiek met de hand uitrekenen, alle formules kennen en kunnen toepassen. Bij geneeskunde werd SPSS gebruikt en hadden veel studenten echt geen flauw idee wat ze nou echt aan het doen waren. Chi-kwadraattoets? Dat is toch dat knopje in SPSS? Tsja, wat het precies doet....geen flauw idee.
Als dat alles is dan geldt dit verschil in moeilijkheidsgraad toch alleen voor de studenten die zwak zijn in wiskunde? Voor studenten die zwak zijn in het stampen is dan wellicht biologie juist gemakkelijker? Ik weet dat ze in België wel statistiek kregen (met de hand dus) bij de geneeskunde-opleiding, geen idee of dat dit nu nog zo is.
#NoDAPL
pi_136252086
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:16 schreef Isabeau het volgende:

Mwa, vergeleken met andere bèta opleidingen is biologie wel redelijk makkelijk hoor. Informatica bijvoorbeeld vond ik een stuk moeilijker. Maar het blijft sowieso subjectief natuurlijk.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_136252143
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Als dat alles is dan geldt dit verschil in moeilijkheidsgraad toch alleen voor de studenten die zwak zijn in wiskunde? Voor studenten die zwak zijn in het stampen is dan wellicht biologie juist gemakkelijker? Ik weet dat ze in België wel statistiek kregen (met de hand dus) bij de geneeskunde-opleiding, geen idee of dat dit nu nog zo is.
Wiskunde was maar een voorbeeldje. Biologie is heel wetenschappelijk gericht (geneeskunde amper), heeft lange dagen (eigenlijk 5 dagen in de week 's morgens college, 's middags practica), heeft domweg veel moeilijkere vakken (niet alleen wiskunde :P ). Ik heb genetica gehad bij biologie en geneeskunde: geneeskunde leert je alleen wat je een beetje moet weten voor de praktijk. Biologie gaat er diep op in.

ok, soms zegt een plaatje wat meer, links biologie studieboek, rechts geneeskunde:

pi_136252276
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:43 schreef Shreyas het volgende:

Mwa, vergeleken met andere bèta opleidingen is biologie wel redelijk makkelijk hoor. Informatica bijvoorbeeld vond ik een stuk moeilijker. Maar het blijft sowieso subjectief natuurlijk.
Ik zeg ook nergens dat het de moeilijkste bètastudie is oid :P Ik zei alleen dat het moeilijker was dan geneeskunde en absoluut een bètastudie. Dat het niet lijkt op het niveau van biologie op het vwo, wat ik echt super eenvoudig vond.
pi_136252352
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:46 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik zeg ook nergens dat het de moeilijkste bètastudie is oid :P Ik zei alleen dat het moeilijker was dan geneeskunde en absoluut een bètastudie. Dat het niet lijkt op het niveau van biologie op het vwo, wat ik echt super eenvoudig vond.
Maar bij geneeskunde ligt de moeilijk niet zo zeer in de opleiding maar in het uitoefenen van het ambt dokter
pi_136252442
Moet je nagaan hoe raar het is dat we bij geneeskunde op populatieniveau leerlingen met hogere cijfers selecteren terwijl biologie moeilijker is. Nogal een vreemde allocatie van talent.
BlauweJeans, ben jij inmiddels gerust gesteld?
#NoDAPL
pi_136252456
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:48 schreef Shreyas het volgende:

Maar bij geneeskunde ligt de moeilijk niet zo zeer in de opleiding maar in het uitoefenen van het ambt dokter
Dat klopt :Y En je krijgt vanzelf bijzonder lange dagen zodra je coschappen gaat lopen. Maar de studie is niet moeilijk, terwijl ik best vaak oooh's en aaah's kreeg als ik zei geneeskunde te studeren omdat mensen denken dat het heel moeilijk is. Dat kreeg ik nou nooit toen ik biologie studeerde :D
pi_136252469
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:48 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Yep, het toepassen van de kennis. Dat is het aspect wat geneeskundestudenten gemeen hebben met technische studenten. ;)

Ik ga trouwens eens even dat boek inkijken, ik heb een ander boek voor celbiologie gebruikt dus ik ben benieuwd naar de verschillen. ;)
#NoDAPL
pi_136252471
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Moet je nagaan hoe raar het is dat we bij geneeskunde op populatieniveau leerlingen met hogere cijfers selecteren terwijl biologie moeilijker is. Nogal een vreemde allocatie van talent.
BlauweJeans, ben jij inmiddels gerust gesteld?
Het is sowieso triest om te selecteren op basis van middelbare school cijfers. Zeker ook omdat de schoolexamens per school sterk verschillen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')