abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136200180
Het gebeurt weleens in deze maatschappij, in de ene kring iets vaker dan de andere kring, dat mensen iemand zonder respect behandeld. Dit kan zich op allerlei manieren uiten. Het kan zijn dat jij met je tas naast je in de bus zit en een ogenschijnlijk normale man jouw tas oppakt en op de grond gooit en vervolgens naast je gaat zitten. Je kan op je werk hard bezig zijn aan een project en je collega gaat je op een gluiperige manier zwart maken voor andere collega's.Je kan in een college-zaal antwoord geven op een vraag en een klasgenoot scheld je uit voor nerd als grap. Kan ook 1 op 1 zijn, dat iemand direct of subtiel jou beledigd of in ieder geval met minachting behandeld.

Wat zijn de beste manier om op zo iemand te reageren? Zover ik het zie, kan je de reacties onderverdelen in drie manieren:

1. Negeren/erboven staan
2. Het niet respectvolle gedrag benoemen
3. Hard reageren

1. Bij negeren of erboven staan, wat het meest volwassen is (althans dat zeggen de oudere mensen), kan zeker effectief zijn maar lang niet altijd. Meer intelligente of in ieder geval "netjes" opgevoede mensen zien dat als een kracht, maar andere kringen zien dat snel als een zwakte. Stel je woont in een wijk met wat ruigere types en de hobby's of sporten hebben een net iets hogere gehalte van asociale mensen, dan is het slimmer om van je af te bijten. Ook de gemenerik zelf kan jouw negeren zien als zwakte en het als teken zien dat hij vaker dat soort grapjes bij jou kan uithalen. Voordat jij het in de gaten hebt, wordt jij stelselmatig gepest.Daarnaast is het ook zo dat negeren jouw gekwetste gevoel niet zal wegnemen. Stel de gemene opmerking of gedrag jou echt pijn heeft gedaan, zal negeren de pijn niet verminderen, ondanks het feit dat andere mensen het als een sterke reactie zien. Desalniettemin is boven dat soort gedrag staan een teken van sterkte en het zegt ook iets positief van jou als persoon.

2. Een ander tactiek is het niet respectvol gedrag benoemen, het liefs waar andere mensen bijstaan maar ook 1 op 1 is dit een goed tactiek. Stel iemand zit jou de hele tijd belachelijk te maken voor een groep, kan je ook kiezen om dat duidelijk te benoemen. Of als die persoon 1 op 1 iets zegt dat jij vindt dat over de grenzen ging, kan duidelijk tegen hem zeggen dat je dat niet vind kunnen. Het enige probleem is dat als jij niet zo goed in de groep ligt of de persoon echt minachting voor jou heeft, zal het niet zoveel helpen. Stel iemand maakt je belachelijk in de groep en benoemd het, maar niemand komt tot jou verdediging of ze vinden dat jij overdrijft, dan kan dat heel pijnlijk zijn. ook als die persoon jou echt pijn wil doen, dan gaat hij gewoon door met zijn gedrag. Als die groep of die persoon de relatie wel wil redden daarentegen, dan zullen ze iets aan de gedrag of situatie doen. En iets benoemen en dan weglopen is ook een goede manier om de ander persoon met een slecht gevoel achter te laten als jij toch het laatste woord wil hebben.

3. Hard reageren moet gewoon af en toe. Als iemand jou een sukkel noem, noem je zijn moeder een slet. Of als iemand jouw tas op de grond gooit, gewoon een klap geven. Ik zou dit niet aanraden, maar er zijn gevallen waar het wel te begrijpen is. In het algemeen zal je hiervoor geen respect krijgen, tenzij je sociale kring voornamelijk uit criminelen bestaat. Je kan goed gaan voelen erdoor, om jouw pester hard terug te pakken, maar andere mensen zullen juist van je schrikken en hooguit een beetje ontzag voor je hebben. Maar je moet ook niet willen om iedereen te vriend te houden of hun respect te hebben. Soms is het al voldoende als mensen weten dat ze je met rust moeten laten. Ik vind dat hard reageren als een laatste maatregel gebruikt mag worden, maar er zijn zeker gevallen waar het begrijpelijk is.

Je kan natuurlijk een combinatie van deze drie manieren gebruiken en soms gebruik 1 manier een andere keer een andere manier. Maar welke vind jij het beste persoonlijk? Welke zou jij later je kinderen aan om te gebruiken en welke gebruik je zelf nu? Vind je dat jouw manier goed werkt?
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:19:56 #2
402566 SgtPorkbeans
Emmenaren olé olé
pi_136200192
Gewoon een stoeptegel op de neus :D
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a'j ‘t zien van dizze kant.
pi_136200251
Dat verschilt toch per situatie?
Als iemand in de bus je tas wegzet en het is een dreigende grote kerel met drugsdoorlopen ogen zou ik voor negeren zijn
In het geval van de collega zou ik er juist iets van zeggen ivm de werksfeer. Maar is het je baas dan word het weer heel wat anders

Dus wat wil je met dit topic?
Ik denk niet dat er iemand is die zegt 'altijd optie x'
Dat zou niet slim zijn en niet werken in deze samenleving
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:23:45 #4
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_136200289
Negeren. Of rustig uitleggen waarom je iets niet vind.
pi_136200337
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:22 schreef rhubarbje het volgende:
Dat verschilt toch per situatie?
Als iemand in de bus je tas wegzet en het is een dreigende grote kerel met drugsdoorlopen ogen zou ik voor negeren zijn
In het geval van de collega zou ik er juist iets van zeggen ivm de werksfeer. Maar is het je baas dan word het weer heel wat anders

Dus wat wil je met dit topic?
Ik denk niet dat er iemand is die zegt 'altijd optie x'
Dat zou niet slim zijn en niet werken in deze samenleving
Er zijn natuurlijk mensen die vaker voor een optie kiezen dan een ander optie. En het gaat er ook om voor welke jij meer respect zou hebben of beter zou voelen.
Als een grote kerel met drugs-doorlopen ogen mijn tas wegzet zou ik heel misschien negeren als het echt een grote kerel is, maar ik zou niet blij voelen met mezelf omdat ik vind dat ik "zwak" heb gehandeld.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 11:26:59 #6
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_136200383
1. Wordt door sommige mensen gezien als zwakte of goedkeuring. Sommige mensen zien dat als moment om je te gaan "pesten". Hahaha hij negeert me, jongens!

2. Dit lijkt me nog het beste maar relatief veel mensen die zich misdragen zijn toevallig immuun voor sociale druk dus dat te kijk zetten is vaak weinig effectief

3. Ik ben heel erg van het "mijn recht om mijn arm te zwaaien eindigt bij jouw neus" principe ter bescherming van iemands vrijheid van meningsuiting maar tegelijkertijd herken ik dat sommige mensen (zowel mannen als vrouwen) echt niks anders dan een flink pak slaag nodig hebben als reality check. Wat dat betreft ben ik er nog niet uit. Hoe dan ook is geweld niet mijn stijl.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_136201225
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:19 schreef KingKloon het volgende:
Het kan zijn dat jij met je tas naast je in de bus zit en een ogenschijnlijk normale man jouw tas oppakt en op de grond gooit en vervolgens naast je gaat zitten.
Schandalig, ging hij naast je zitten?
  zaterdag 1 februari 2014 @ 12:21:04 #8
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_136201751
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_136202537
Optie 3 zorgt vaak voor escalatie, dan moet de ander daar weer overheen zeg maar en dat zorgt over het algemeen niet voor de meest constructieve gesprekken.

Ik vind optie 2 in principe toch wel de beste, je kunt altijd wat ruimte overlaten voor toeval of een gebrek aan zelfkennis bij de ander, waaruit dat respectloze gedrag is ontstaan. Als vervolgens optie 2 niet het gewenste resultaat oplevert, schakel je over naar optie 1.
  zaterdag 1 februari 2014 @ 13:11:33 #10
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_136203060
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 12:51 schreef ikweetzelf het volgende:
Optie 3 zorgt vaak voor escalatie, dan moet de ander daar weer overheen zeg maar en dat zorgt over het algemeen niet voor de meest constructieve gesprekken.

Ik vind optie 2 in principe toch wel de beste, je kunt altijd wat ruimte overlaten voor toeval of een gebrek aan zelfkennis bij de ander, waaruit dat respectloze gedrag is ontstaan. Als vervolgens optie 2 niet het gewenste resultaat oplevert, schakel je over naar optie 1.
Dat is waar met optie 3, dat klopt. Maar zoals specialK zei, er zijn mensen die niet van ophouden weet. Stel je kan iemand niet negeren en optie 2 werkt niet, is optie 3 dan toegestaan of vind je toch dat iemand iets anders moet gaan bedenken?
pi_136203439
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 13:11 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Dat is waar met optie 3, dat klopt. Maar zoals specialK zei, er zijn mensen die niet van ophouden weet. Stel je kan iemand niet negeren en optie 2 werkt niet, is optie 3 dan toegestaan of vind je toch dat iemand iets anders moet gaan bedenken?
Dat is persoonlijk denk ik. Ik ben zelf niet zo goed in optie 3 zeg maar, in mijn geval zou het de situatie niet oplossen en mij met een nog slechter gevoel achterlaten.
pi_136203482

OT...eerst 2 dan inschatten of het iemand is waar je een "gevecht" ( :`) verbaal/fysiek) mee zou winnen

NEE -> Weggaan

JA -> Over naar optie 3
  zaterdag 1 februari 2014 @ 17:06:22 #13
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_136210692
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 13:27 schreef DEVIEZEMAN. het volgende:
[ afbeelding ]

OT...eerst 2 dan inschatten of het iemand is waar je een "gevecht" ( :`) verbaal/fysiek) mee zou winnen

NEE -> Weggaan

JA -> Over naar optie 3
Zou je ook de groep mensen om je heen inschatten? Stel je bent in een vergaderruimte zou optie 3 jou doen dalen in de ogen van anderen, maar als je in de kroeg zit zou je juist stijgen in hun ogen.
pi_136210793
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 17:06 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Zou je ook de groep mensen om je heen inschatten? Stel je bent in een vergaderruimte zou optie 3 jou doen dalen in de ogen van anderen, maar als je in de kroeg zit zou je juist stijgen in hun ogen.
Ja zou ik totaal verschillend aanpakken idd. Ik denk dat ik in een vergaderruimte het niet zou laten escaleren.

Maar dan alsnog zou ik de persoon na de vergadering 1 op 1 wel even duidelijk maken dat hij dergelijke opmerkingen in het vervolg voor zich mag houden... Ik laat het niet "zomaar" overgaan dan zeg maar. Maar zou het zeker niet in een vergadering zelf oplossen.

En meestal, wordt zo'n stukje professionaliteit juist gewaardeerd door anderen en komt degene die zo'n opmerking maakt er dan toch onbesproken als "the bad guy" vanaf.
pi_136212310
Hangt van de situatie en de relatie met betreffende persoon af.

Zo reageer je bv anders tegen je baas dan tegen je kind.
"Pools are perfect for holding water"
pi_136231428
De beste manier om te reageren op respectloos gedrag is die tas oppakken en aan de kant zetten. Die stoelen zijn immers voor iedereen bedoeld. Het respect voor gemeenschappelijke voorzieningen in deze samenleving.
pi_136232463
quote:
12s.gif Op zondag 2 februari 2014 10:49 schreef Gray het volgende:
De beste manier om te reageren op respectloos gedrag is die tas oppakken en aan de kant zetten. Die stoelen zijn immers voor iedereen bedoeld. Het respect voor gemeenschappelijke voorzieningen in deze samenleving.
_O_
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_136232521
Ik vind negeren meestal beste manier, iemand beschouwen als lucht ^O^
Zeker als het gaat om mensen van een ander niveau :')
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
  † In Memoriam † zondag 2 februari 2014 @ 17:46:13 #19
137949 Disana
pi_136246875
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 11:19 schreef KingKloon het volgende:
Het gebeurt weleens in deze maatschappij, in de ene kring iets vaker dan de andere kring, dat mensen iemand zonder respect behandeld. Dit kan zich op allerlei manieren uiten. Het kan zijn dat jij met je tas naast je in de bus zit en een ogenschijnlijk normale man jouw tas oppakt en op de grond gooit en vervolgens naast je gaat zitten.
In dit geval begint het gebrek aan respect bij jou. Je dient die plek vrij te houden voor andere passagiers, het moet niet nodig zijn dat zij jou erop aanspreken of actie ondernemen.
  zondag 2 februari 2014 @ 19:32:57 #20
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_136251566
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 17:46 schreef Disana het volgende:

[..]

In dit geval begint het gebrek aan respect bij jou. Je dient die plek vrij te houden voor andere passagiers, het moet niet nodig zijn dat zij jou erop aanspreken of actie ondernemen.
Dat is maar een voorbeeld. Heb ik nog nooit persoonlijk meegemaakt. Maar als iemand jouw bezit zonder waarschuwing op de grond gooit zie ik die ander als de boosdoener. Er is bovendien niks mis met je tas naast je leggen als iemand naast je zit, als iemand op die plek wil zitten moet die persoon dat gewoon zeggen.
  † In Memoriam † zondag 2 februari 2014 @ 19:33:40 #21
137949 Disana
pi_136251603
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:32 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Dat is maar een voorbeeld. Heb ik nog nooit persoonlijk meegemaakt. Maar als iemand jouw bezit zonder waarschuwing op de grond gooit zie ik die ander als de boosdoener. Er is bovendien niks mis met je tas naast je leggen als iemand naast je zit, als iemand op die plek wil zitten moet die persoon dat gewoon zeggen.
Dat vind ik dus niet. Je dient die plek vrij te houden zodat een ander er niet om hoeft te zeuren.
  maandag 3 februari 2014 @ 19:58:09 #22
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_136298056
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 19:33 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat vind ik dus niet. Je dient die plek vrij te houden zodat een ander er niet om hoeft te zeuren.
Onzin. Als ik in de bus zit hou ik mijn tas liever niet op schoot of bij mijn voeten, dat zit minder prettig. En dat is geen probleem zolang niemand naast mij wil zitten. Als iemand duidelijk maakt dat wel te willen (stoppen naast de stoel of een blik naar mij is genoeg), dan zet ik alsnog mijn tas bij me. Iedereen blij, niks aan de hand.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')