Gaaf dat je al zo ver bent dat je inziet dat het toch niet de enige manier is..quote:Op zaterdag 1 februari 2014 02:45 schreef -_ het volgende:
Ik ben me er inmiddels bewust van dat dit streven naar het onbereikbare simpelweg niet vol te houden is en dat ik de gedachte dat het nooit genoeg is los zal moeten laten, wil ik mijn zelfkritiek verminderen. Met behulp van mindfulness probeer ik het ‘imperfecte’ te omarmen, maar ik stuit op veel verzet. Mijn hoge standaarden wil ik namelijk eigenlijk niet kwijt; ze hebben ervoor gezorgd dat ik mijn leven (rationeel gezien) prima op orde heb. Tevreden ben ik echter maar zelden, want het is nooit genoeg.
Hoe vind ik de balans die ik zoek?
Super!! Zo herkenbaarquote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:03 schreef BrandX het volgende:
Hoi, ONZ is op nummer 49
Herkenbaar TS. Het is iets wat ook bij mij speelt. Ik heb oa hiervoor professionele hulp die mij heel direct confronteert met wat en hoe ik dingen doe, en het waarom. Leer nu dat ''fouten'' maken, ofwel dingen niet altijd perfect/goed doen je juist als mens - mens maakt, wat bij je zelf een enorme druk weg haalt en waarbij je omgeving je meer als 'mens' ervaart. Ook ben je in ene meer benaderbaar voor mensen.
Een van de dingen die ik bijv. probeer te doen is: wat zou een close familielid of vriend/vriendin zeggen als je dit wat je nu doet niet lukt, of een ander resultaat heeft dan jij (per se) wil? Lastig iets, en ik heb de lef gehad om deze vraag te stellen aan een paar mensen.
De grap is dat bij 9 van de 10 dingen het hun helemaal niet interesseert, dat jij voor hun niet minder wordt als mens maar juist meer! Dat je niet onfeilbaar bent maar heerlijk gewoon mens.
Jup. Fijn dat jij op deze manier in het leven staat. Maar als jij 28 jaar lang iets in je hebt gehad dat verwachtte dat alles 120% moest, en het werkte ook altijd voor je, dan spring je niet 1,2,3 naar de gedachte: who cares.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:10 schreef fathank het volgende:
Je kunt niet alles goed doen. Who cares. De wereld draait gewoon door als je fouten maakt en morgen is iedereen het weer vergeten.
dat is een van de acceptatiedingen: leren accepteren dat anderen die rare gedachtenkronkel die ik heb, niet hebben en van hun proberen te leren, hoe zij omgaan met falen als iets niet lukt.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:13 schreef mriekz het volgende:
[..]
Jup. Fijn dat jij op deze manier in het leven staat. Maar als jij 28 jaar lang iets in je hebt gehad dat verwachtte dat alles 120% moest, en het werkte ook altijd voor je, dan spring je niet 1,2,3 naar de gedachte: who cares.
Klopt hoor! Daar ben ik nog regelmatig jaloers op!quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:15 schreef BrandX het volgende:
[..]
dat is een van de acceptatiedingen: leren accepteren dat anderen die rare gedachtenkronkel die ik heb, niet hebben en van hun proberen te leren, hoe zij omgaan met falen als iets niet lukt.
Wat ik als falen zie, en zij dus als 'oh shit mislukt, naja, next!'.
Klopt, als je alleen al vanaf heel klein kind geleerd hebt om dat juist NIET te doen, dan krijg je dit waar wij tegen aan lopenquote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:18 schreef fathank het volgende:
Kan ik me niks bij voorstellen. Leren relativeren en dingen in perspectief te zien. Zal vast heel moeilijk zijn voor sommigen maar daar hebben ze vast wel een of andere therapeut voor.
Puur nieuwsgierigheid omdat dit een ver van mijn bed show is (ik loop de kantjes eraf waar ik vind dat dat makkelijk kan, hogere standaard en oog voor detail heb ik uit pure noodzaak pas ontwikkeld toen ik 24-25 werd). Hoe leer je dit als klein kind?quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
Klopt, als je alleen al vanaf heel klein kind geleerd hebt om dat juist NIET te doen, dan krijg je dit waar wij tegen aan lopen.
Modelling. Mijn vader is ook een perfectionist, ik ging er vanuit dat het zo hoorde. Bewijzingsdrang, bevestiging zoeken hoorde er allemaal bij.quote:
In mijn geval: alles wat ik deed c.q. niet deed werd onder een vergrootglas gelegd en zwaar afgestraft als dat niet was zoals gewenst, zowel fysiek als mentaalquote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:42 schreef Seven. het volgende:
[..]
Puur nieuwsgierigheid omdat dit een ver van mijn bed show is (ik loop de kantjes eraf waar ik vind dat dat makkelijk kan, hogere standaard en oog voor detail heb ik uit pure noodzaak pas ontwikkeld toen ik 24-25 werd). Hoe leer je dit als klein kind?
Ik ken het probleem, ik heb daar in mijn werk ook vaker last van... probleem daarmee is idd dat het vrouwelijk geslacht (en terecht) niet op dat gedrag zitten te wachten.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 02:45 schreef -_ het volgende:
Mijn hoge standaarden wil ik namelijk eigenlijk niet kwijt; ze hebben ervoor gezorgd dat ik mijn leven (rationeel gezien) prima op orde heb. Tevreden ben ik echter maar zelden, want het is nooit genoeg.
Vastigheid vinden in veranderlijkheid, perfectie in imperfectie. Dat is waar voor mij geluk in schuilt.quote:“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.”
- Bruce Lee
Thanks.quote:Op zondag 2 februari 2014 18:10 schreef BrandX het volgende:
Mooi gezegd Gray! Die spreuk van Bruce Lee kende ik nog niet. *opslaat
Hier kan je meer vinden:quote:Empty your mind, be formless. Shapeless, like water. If you put water into a cup, it becomes the cup. You put water into a bottle and it becomes the bottle. You put it in a teapot, it becomes the teapot. Now, water can flow or it can crash. Be water my friend.
Inderdaad, heel mooi gezegd.quote:Op zondag 2 februari 2014 18:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Thanks.
Het inspireerde me ook tot zoeken naar meer uitspraken van Lee en zodoende ontdekte ik dat aan bovenstaande uitspraak nog iets vooraf ging:
[..]
Hier kan je meer vinden:
http://www.eyeballsout.com/quotes/brucelee.html
tof!quote:Op zondag 2 februari 2014 18:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Thanks.
Het inspireerde me ook tot zoeken naar meer uitspraken van Lee en zodoende ontdekte ik dat aan bovenstaande uitspraak nog iets vooraf ging:
[..]
Hier kan je meer vinden:
http://www.eyeballsout.com/quotes/brucelee.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |