Samenvatting:
Goede vriend heeft persoonlijke en lichamelijke problemen die psychotisch gedrag in hem naar boven halen, en ik sta machteloos terwijl hij zichzelf verder verliest.
Het lijkt erop dat het steeds slechter gaat met een goede vriend. Hij is een jonger dan ikzelf, zit aan de universiteit en is erg slim. Laten we hem Bas noemen. Bas stond altijd bekend als een rationele, rustige en verstandige jongen. Hij is al drie jaar samen met Tessa, zijn jongere vriendin. Twee jaar geleden ontmoette Bas en ik op een conferentie een toffe kerel uit San Francisco, Joey. Iets te tof, bleek afgelopen herfst, want Tessa werd verliefd op Joey en liet Bas vallen voor Joey. In de weken daarna ging Tessa een paar keer van de een naar de ander omdat ze twijfelde. Dit leverde Bas en Joey beide veel stress op maar accepteerden dat Tessa met hun gevoelens speelde omdat ze verliefd waren.
Tegelijkertijd werd bij Bas een zware vorm van epilepsie geconstateerd. Hiervoor moest hij aan medicatie met sterke emotionele bijeffecten. Ook begon Bas veel drugs te gebruiken. Voorheen gebruikte Bas af en toe drugs om te experimenteren, maar nu was nieuwsgierigheid niet meer de drijfveer tot drugsgebruik, maar het wegdrukken van emoties. Ook is het belangrijk om te melden dat Bas altijd al regelmatig waanideeën tijdens en kort na drugsgebruik had, zoals het idee dat zijn vriendin was vreemdgegaan of dat iedereen op het feestje waar hij was neonazi was. Tegenwoordig is Bas vrijwel altijd onder invloed van iets.
Tessa is teruggegaan naar Bas, en Bas ging een grote agressiviteit vertonen tegenover Joey. Hij bedreigde hem verbaal via telefoon, e-mail en SMS en als Bas wist dat Joey op een publieke plek was, dan zocht hij hem op om hem in elkaar te slaan. Dit heb ik en zijn andere vrienden altijd tegengehouden, maar hoe vaak we het ook probeerden, we konden hem niet overtuigen dat zijn gedrag moet stoppen omdat de consequenties niet te overzien zijn. Hij was er heilig van overtuigd dat het kapotmaken van Joey het juiste is om te doen.
Ik heb me gedistantieerd van de situatie omdat 'ie behoorlijk fucked up is, en ik een druk eigen leven heb waarop ik me moet focussen. Helaas liet Bas me geen keuze me toch te bemoeien, aangezien hij publiekelijk stennis ging schoppen met mij erbij. Nadat hij Joey probeerde te wurgen in een cafe afgelopen week heb ik zijn ouders gebeld met als doel om zijn agressiviteit te stoppen voordat het te laat is. Dit heeft tot gevolg gehad dat Bas zich gedistantieerd heeft van zijn ouders en zijn vrienden omdat hij denkt dat iedereen tegen hem is.
Een tijdje geleden belde Bas Joey met de vraag of ze het konden uitpraten. Ergens had ik de hoop dat hij het licht had gezien door middel van met zijn ouders te praten, maar niets bleek minder waar. Hij had die dag zes gram paddo's gegeten, een waanzinnig sterke dosis, en Joey vertelde dat de gedachtegangen van Bas tijdens het gesprek erg raar waren. Gelukkig is Bas nu wel gestopt met zijn agressieve gedrag, dus de druk is van de ketel. Er is geen risico meer dat iemand in contact komt met de politie of in het ziekenhuis belandt, en dit was wat ik als doel had gesteld.
Ik probeer niet te oordelen, wat erg moeilijk is, aangezien de handelingen van iedereen die betrokken is onbegrijpelijk zijn voor me. Ik heb steun geboden aan degene die het nodig had en geadviseerd keuzes te maken die de situatie niet zouden verergeren. Ik ben bang dat Bas een grotere aanleg dan gemiddeld heeft voor het ontwikkelen van een psychose en dat dit kan gaan gebeuren wanneer hij geen hulp gaat zoeken. Ik vind het erg moeilijk om een vriend die ik respecteerde te zien vervallen in dit gedrag en ben bang dat ik ik hem en hij zichzelf kwijtraak als dit zo doorgaat.
Ik heb inmiddels al een paar weken geen direct contact meer met Bas omdat ik me niet prettig voel in zijn buurt. Dit vind ik best wel vervelend maar ik weet ook niet wat ik anders moet.