abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136146702
Samenvatting:
Goede vriend heeft persoonlijke en lichamelijke problemen die psychotisch gedrag in hem naar boven halen, en ik sta machteloos terwijl hij zichzelf verder verliest.

Het lijkt erop dat het steeds slechter gaat met een goede vriend. Hij is een jonger dan ikzelf, zit aan de universiteit en is erg slim. Laten we hem Bas noemen. Bas stond altijd bekend als een rationele, rustige en verstandige jongen. Hij is al drie jaar samen met Tessa, zijn jongere vriendin. Twee jaar geleden ontmoette Bas en ik op een conferentie een toffe kerel uit San Francisco, Joey. Iets te tof, bleek afgelopen herfst, want Tessa werd verliefd op Joey en liet Bas vallen voor Joey. In de weken daarna ging Tessa een paar keer van de een naar de ander omdat ze twijfelde. Dit leverde Bas en Joey beide veel stress op maar accepteerden dat Tessa met hun gevoelens speelde omdat ze verliefd waren.

Tegelijkertijd werd bij Bas een zware vorm van epilepsie geconstateerd. Hiervoor moest hij aan medicatie met sterke emotionele bijeffecten. Ook begon Bas veel drugs te gebruiken. Voorheen gebruikte Bas af en toe drugs om te experimenteren, maar nu was nieuwsgierigheid niet meer de drijfveer tot drugsgebruik, maar het wegdrukken van emoties. Ook is het belangrijk om te melden dat Bas altijd al regelmatig waanideeën tijdens en kort na drugsgebruik had, zoals het idee dat zijn vriendin was vreemdgegaan of dat iedereen op het feestje waar hij was neonazi was. Tegenwoordig is Bas vrijwel altijd onder invloed van iets.

Tessa is teruggegaan naar Bas, en Bas ging een grote agressiviteit vertonen tegenover Joey. Hij bedreigde hem verbaal via telefoon, e-mail en SMS en als Bas wist dat Joey op een publieke plek was, dan zocht hij hem op om hem in elkaar te slaan. Dit heb ik en zijn andere vrienden altijd tegengehouden, maar hoe vaak we het ook probeerden, we konden hem niet overtuigen dat zijn gedrag moet stoppen omdat de consequenties niet te overzien zijn. Hij was er heilig van overtuigd dat het kapotmaken van Joey het juiste is om te doen.

Ik heb me gedistantieerd van de situatie omdat 'ie behoorlijk fucked up is, en ik een druk eigen leven heb waarop ik me moet focussen. Helaas liet Bas me geen keuze me toch te bemoeien, aangezien hij publiekelijk stennis ging schoppen met mij erbij. Nadat hij Joey probeerde te wurgen in een cafe afgelopen week heb ik zijn ouders gebeld met als doel om zijn agressiviteit te stoppen voordat het te laat is. Dit heeft tot gevolg gehad dat Bas zich gedistantieerd heeft van zijn ouders en zijn vrienden omdat hij denkt dat iedereen tegen hem is.

Een tijdje geleden belde Bas Joey met de vraag of ze het konden uitpraten. Ergens had ik de hoop dat hij het licht had gezien door middel van met zijn ouders te praten, maar niets bleek minder waar. Hij had die dag zes gram paddo's gegeten, een waanzinnig sterke dosis, en Joey vertelde dat de gedachtegangen van Bas tijdens het gesprek erg raar waren. Gelukkig is Bas nu wel gestopt met zijn agressieve gedrag, dus de druk is van de ketel. Er is geen risico meer dat iemand in contact komt met de politie of in het ziekenhuis belandt, en dit was wat ik als doel had gesteld.

Ik probeer niet te oordelen, wat erg moeilijk is, aangezien de handelingen van iedereen die betrokken is onbegrijpelijk zijn voor me. Ik heb steun geboden aan degene die het nodig had en geadviseerd keuzes te maken die de situatie niet zouden verergeren. Ik ben bang dat Bas een grotere aanleg dan gemiddeld heeft voor het ontwikkelen van een psychose en dat dit kan gaan gebeuren wanneer hij geen hulp gaat zoeken. Ik vind het erg moeilijk om een vriend die ik respecteerde te zien vervallen in dit gedrag en ben bang dat ik ik hem en hij zichzelf kwijtraak als dit zo doorgaat.

Ik heb inmiddels al een paar weken geen direct contact meer met Bas omdat ik me niet prettig voel in zijn buurt. Dit vind ik best wel vervelend maar ik weet ook niet wat ik anders moet.
pi_136146788
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:08 schreef noolk1e het volgende:
zoals het idee dat zijn vriendin was vreemdgegaan of dat iedereen op het feestje waar hij was neonazi was.
dat zijn geen irrationele angsten
pi_136146838
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:08 schreef noolk1e het volgende:
Hij had die dag zes gram paddo's gegeten, een waanzinnig sterke dosis,
paddos? truffels? droog?
pi_136146860
Sorry, ik weet hier bijzonder weinig vanaf maar ben zeer geïntrigeerd. Meeleesposttotikwataantevullenhebpost.
pi_136146882
maar het gaat nu dus beter met hem? :?
pi_136146929
Maar die "waan" dat iedereen tegen hem bevestig je wel even door hem te passeren en zijn ouders/instanties erbij te halen en hem niet persoonlijk te willen spreken, lamlul
pi_136147089
Die gast uit cali, gaat die nog eens terug trouwens? Zal al het een en ander kunnen schelen...
pi_136147091
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:17:14 #9
416020 K44S
The bearded man
pi_136147135
Enige oplossing denk ik : psycholoog.
De mentale dokter kan veel uithalen.
Als Bas dat gaat doen, zal er nog wel een tijd over heen gaan, maar hij al en MOET zich zelf herpakken.

Ik zelf ben tijdje bij psycholoog geweest en kan niet echt bevestigen of het me geholpen heeft.

Succes!
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_136147277
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:13 schreef Life2.0 het volgende:
Maar die "waan" dat iedereen tegen hem bevestig je wel even door hem te passeren en zijn ouders/instanties erbij te halen en hem niet persoonlijk te willen spreken, lamlul
Ik ga niet al je posts quoten, maar ik heb uiteraard eerst heel vaak met hem proberen te spreken maar hij was niet te vermurwen. Nadat hij meerdere malen geweld ging gebruiken en ik hem niet kon overtuigen te stoppen, heb ik zijn ouders gebeld.

Niet dat het erg relevant is, maar het waren zes gram gedroogde paddo's.
pi_136147291
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:16 schreef LelijKnap het volgende:
Die gast uit cali, gaat die nog eens terug trouwens? Zal al het een en ander kunnen schelen...

Classic, toevallig stond deze hier net op toen ik je post las. Dacht ook eventjes .. huh? hoe weet hij dat, voordat ik besefte dat het over die Joey ging.
"Pools are perfect for holding water"
pi_136147460
Ik weet niet hoe het nu met hem gaat. Ik zie hem weinig. Als ik hem zie is hij meestal zwaar onder de drugs. Van andere vrienden hoor ik dat ze hem weinig zien en dat hij heeft gezegd zich te willen distantieren van zijn vrienden.
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:24:35 #13
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_136147471
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:20 schreef noolk1e het volgende:

[..]

Ik ga niet al je posts quoten, maar ik heb uiteraard eerst heel vaak met hem proberen te spreken maar hij was niet te vermurwen. Nadat hij meerdere malen geweld ging gebruiken en ik hem niet kon overtuigen te stoppen, heb ik zijn ouders gebeld.

Niet dat het erg relevant is, maar het waren zes gram gedroogde paddo's.
tuurlijk is dat relevant, dat is een verschil van 10x de dosis _O-

en dat is niet zo extreem als jij blijkbaar denkt

maar is hij 12 dat je zijn mama en papa belt? dat wijf moet gewoon weg, klaar
pi_136147579
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:20 schreef probeer het volgende:

[..]

Classic, toevallig stond deze hier net op toen ik je post las. Dacht ook eventjes .. huh? hoe weet hij dat, voordat ik besefte dat het over die Joey ging.
Toeval, mooi iets. Ik zat toevallig net (naja, eergisteren) na een jaar weer eens een aflevering van californication te kijken, iets waar die ex/vriendin van z'n vriend alles van weet :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2014 20:27:21 ]
pi_136147662
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:26 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Toeval, mooi iets. Ik zat toevallig net na een jaar weer eens een aflevering van californication te kijken, iets waar die ex/vriendin van z'n vriend alles van weet :P
holy fuck .. dit is de 1e keer dat ik bij de naam van die serie de associatie met flink neuken in Californië maak. Eerst dacht ik gewoon altijd aan dat album van de chili peppers (ja ik weet dat je dat anders schrijft) ..

|:(
pi_136147774
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:28 schreef probeer het volgende:
holy fuck .. dit is de 1e keer dat ik bij de naam van die serie de associatie met flink neuken in Californië maak. Eerst dacht ik gewoon altijd aan dat album van de chili peppers (ja ik weet dat je dat anders schrijft) ..
_O- Het kwartje viel bij mij pas ook na vier seizoenen. Dacht eerst altijd dat het een term was voor het Californische leven (niet per se het seks(verslaafde) leven dan hè) 8)7
pi_136147851
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:13 schreef Life2.0 het volgende:
quote:
hoe vaak we het ook probeerden, we konden hem niet overtuigen dat zijn gedrag moet stoppen omdat de consequenties niet te overzien zijn. Hij was er heilig van overtuigd dat het kapotmaken van Joey het juiste is om te doen.
Ze hebben dus wel degelijk een poging gedaan en nadat hij Joey heeft proberen te wurgen zijn ze naar z'n ouders gestapt. Lijkt me niet zo'n hele vreemde actie eerlijk gezegd.
American ninja, Ninja Gaiden, Real Motherfucking ninja shit.
pi_136147888
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:30 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

_O- Het kwartje viel bij mij pas ook na vier seizoenen. Dacht eerst altijd dat het een term was voor het Californische leven (niet per se het seks(verslaafde) leven dan hè) 8)7
Jaaa precies, gewoon lekker chillen in de zon en zo, beetje surfen, beetje hip doen in Hollywood etc.
  donderdag 30 januari 2014 @ 20:57:22 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_136149296
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 20:31 schreef Miauw_Zedong het volgende:

[..]

[..]

Ze hebben dus wel degelijk een poging gedaan en nadat hij Joey heeft proberen te wurgen zijn ze naar z'n ouders gestapt. Lijkt me niet zo'n hele vreemde actie eerlijk gezegd.
maar zoals ik zei doe je daar niets goed mee, hij moet weg van die hoer en haar drama, wedden dat dat helpt?
pi_136151931
Hmm, statistisch gezien heeft hij de leeftijd om schizofrenie te ontwikkelen. Zeker als er schizofrenie in zijn familie voorkomt..

Maar alleen psychotisch worden kan ook, met de vele drugs...

Als vriend kan je niet zo veel, maar wellicht moet zijn familie de huisarts inschakelen...

Met een beetje geluk kan er gepraat worden. Dan kan de huisarts inschatten of er inderdaad mogelijk een psychose dreigt.. Bij dat vermoeden kan de GGZ langs komen en verder kijken in hoeverre Bas nog tot rede vatbaar is en wellicht vrijwillig een behandeling kan starten.

Maar misschien is er geen psychose en is met Bas goed te praten. Dan kan een goede psycholoog wat betekenen voor hem...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')