FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / "Licht snelweg uit kost juist geld"
arjan1112donderdag 30 januari 2014 @ 08:21
Het uitschakelen van de verlichting langs de snelweg levert geen financiële besparing op, maar kost juist veel geld. Rijkswaterstaat is tonnen kwijt aan aannemers die het licht handmatig inschakelen bij wegwerkzaamheden en grote ongevallen, schrijft het AD.

Door het uitschakelen van de verlichting wil Rijkswaterstaat tot 2020 35 miljoen euro besparen. De maatregel ging in op 1 september. Nu blijkt dat het uitschakelen van de verlichting jaarlijks weliswaar zo'n 600.000 euro oplevert, maar dat het handmatig inschakelen van de verlichting minimaal 2 miljoen euro kost.

Dit geloof je toch niet ?

http://nos.nl/artikel/603(...)kost-juist-geld.html
poemojndonderdag 30 januari 2014 @ 08:22
Is dit niet typerend voor vrijwel alle bezuinigingen? _O-
mstxdonderdag 30 januari 2014 @ 08:27
2 miljoen? Voor 1 miljoen wil ik ook wel een jaartje het land door rijden om wat schakelaars om te zetten. *)
Kumeriandonderdag 30 januari 2014 @ 08:39
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 08:27 schreef mstx het volgende:
2 miljoen? Voor 1 miljoen wil ik ook wel een jaartje het land door rijden om wat schakelaars om te zetten. *)
Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet..... Gezien het feit dat het hier om overheid gaat zullen er wel weer een laag of 10 aan authorisaties, controles en andere bureaucratische onzin.
BrandXdonderdag 30 januari 2014 @ 08:44
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 08:39 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet..... Gezien het feit dat het hier om overheid gaat zullen er wel weer een laag of 10 aan authorisaties, controles en andere bureaucratische onzin.
Controle en beheersing moet er zijn ja :( Dat je dat nou niet begrijpt :|W
De_Guidancedonderdag 30 januari 2014 @ 08:49
8)7
StateOfMinddonderdag 30 januari 2014 @ 09:06
_O- :')

Doodzonde dat het programma 'Over de balk' met Cas van Iersel toendertijd gestopt is.
Megumidonderdag 30 januari 2014 @ 09:10
quote:
1s.gif Op donderdag 30 januari 2014 08:22 schreef poemojn het volgende:
Is dit niet typerend voor vrijwel alle bezuinigingen? _O-
Precies en een bewijs van de incompetentie van de politiek.
CafeRokerdonderdag 30 januari 2014 @ 09:24
Waarom is de besparing maar 600.000 ipv 35 miljoen?
Onnomandonderdag 30 januari 2014 @ 09:26
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 08:21 schreef arjan1112 het volgende:
Het uitschakelen van de verlichting langs de snelweg levert geen financiële besparing op, maar kost juist veel geld. Rijkswaterstaat is tonnen kwijt aan aannemers die het licht handmatig inschakelen bij wegwerkzaamheden en grote ongevallen, schrijft het AD.

Door het uitschakelen van de verlichting wil Rijkswaterstaat tot 2020 35 miljoen euro besparen. De maatregel ging in op 1 september. Nu blijkt dat het uitschakelen van de verlichting jaarlijks weliswaar zo'n 600.000 euro oplevert, maar dat het handmatig inschakelen van de verlichting minimaal 2 miljoen euro kost.

Dit geloof je toch niet ?

http://nos.nl/artikel/603(...)kost-juist-geld.html
dit bericht mist alle details om zelf een redelijk beeld te kunnen vormen..
dus ik heb geen mening, al ben ik wel van mening dat het licht altijd aan moet blijven.. ook in woonwijken..
Me_Wesleydonderdag 30 januari 2014 @ 09:27
Waarom kost het 2 miljoen om verlichting aan te zetten?
skrndonderdag 30 januari 2014 @ 09:38
quote:
Uit documenten in bezit van de krant blijkt dat ambtenaren van de dienst al voor het besluit om de verlichting op de snelwegen 's nachts uit te zetten, vraagtekens hebben geplaatst bij de besparing die de maatregel zou opleveren.
Ja, laten we vooral niet luisteren naar mensen die de kennis wel hebben.
GTAnoobdonderdag 30 januari 2014 @ 09:38
Het zou jaarlijks 600,000 besparing opleveren.
Tot 2020 verwachten ze in totaal 35 miljoen besparing.

2020 - 2014 = 6 jaar x 600,000 =3,600,000 maximale besparing.

Waar komt de overige 31,400,000 vandaan?

faal
Kaneelstokjedonderdag 30 januari 2014 @ 09:40
Hoe kan het in vredesnaam zo duur zijn om lichten aan te zetten?
Killahtdonderdag 30 januari 2014 @ 09:49
Dit: :')
jatochneetochdonderdag 30 januari 2014 @ 11:19
Waarom kost lichten aan zetten geld, maar lichten uitzetten niks :?
kurk_droogdonderdag 30 januari 2014 @ 11:40
Mensen die huilen dat het donker is op de snelweg zonder lichten.. het is nooit donker in Nederland :')
niels0donderdag 30 januari 2014 @ 11:58
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 09:26 schreef Onnoman het volgende:

[..]

dit bericht mist alle details om zelf een redelijk beeld te kunnen vormen..
dus ik heb geen mening, al ben ik wel van mening dat het licht altijd aan moet blijven.. ook in woonwijken..
Van mij mag het licht juist altijd uitblijven. Ze zorgen maar voor goed reflecterende wegmarkering en op termijn mogen lataarnpalen van mij ook verwijderd worden. Scheelt nogal wat kosten aan verlichting-infrastruktuur. Gewoon 1 team een jaar of 10 hier op zetten en ze betalen van de opbrengst van het materiaal (staal, koper, aluminium etc).
Wespensteekdonderdag 30 januari 2014 @ 12:02
Er zal wel geen mogelijkheid zijn om alleen die delen te aan te zetten die nodig zijn en dus moeten er speciaal kabels voor getrokken worden of zo.
Onnomandonderdag 30 januari 2014 @ 12:06
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 11:58 schreef niels0 het volgende:

[..]

Van mij mag het licht juist altijd uitblijven. Ze zorgen maar voor goed reflecterende wegmarkering en op termijn mogen lataarnpalen van mij ook verwijderd worden. Scheelt nogal wat kosten aan verlichting-infrastruktuur. Gewoon 1 team een jaar of 10 hier op zetten en ze betalen van de opbrengst van het materiaal (staal, koper, aluminium etc).
daarom moet je denkwerk ook overlaten aan mensen die dat kunnen..
verlichting draagt enorm bij aan de veiligheid van de burgers als het gaat om lataarnpalen
niels0donderdag 30 januari 2014 @ 12:14
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 12:06 schreef Onnoman het volgende:

[..]

daarom moet je denkwerk ook overlaten aan mensen die dat kunnen..
verlichting draagt enorm bij aan de veiligheid van de burgers als het gaat om lataarnpalen
Volgens de ANWB heeft het nauwelijks invloed, uitgezonderd complexe verkeerssituaties.

Dankzij de verlichting op de autosnelwegen is er s nachts een verhoogde zichtbaarheid, maar mensen hebben de neiging om dan sneller te rijden en meer risicos te nemen.
Nielschdonderdag 30 januari 2014 @ 13:01
Doet me een beetje denken aan de bezuinigingen op de sluisbediening 's nachts en de gevolgen voor de binnenvaart.

http://www.refdag.nl/nieu(...)binnenvaart_1_781604
Onnomandonderdag 30 januari 2014 @ 13:05
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 12:14 schreef niels0 het volgende:

[..]

Volgens de ANWB heeft het nauwelijks invloed, uitgezonderd complexe verkeerssituaties.

Dankzij de verlichting op de autosnelwegen is er s nachts een verhoogde zichtbaarheid, maar mensen hebben de neiging om dan sneller te rijden en meer risicos te nemen.

met veiligheid doel ik op verlichting in straat dorp en wijk..
criminelen en verkrachters hebben vrijspel

op snelweg hebben veel mensen last van nachtblindheid..


maar goed.. met de google bril op komst zie ik vele wonderen naderen
niels0donderdag 30 januari 2014 @ 13:12
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:05 schreef Onnoman het volgende:
met veiligheid doel ik op verlichting in straat dorp en wijk..
criminelen en verkrachters hebben vrijspel
Ah zo. Ja daar zit wel wat in.
quote:
op snelweg hebben veel mensen last van nachtblindheid..
In 2013 ben ik in Denemarken een stuk of wat keer met de taxi geweest van Billund lufthavn naar Esbjerg over de daar onverlichte snelweg. Hele nette snelweg met goed reflecterende wegmarkering. Echt prima zicht. :)
Onnomandonderdag 30 januari 2014 @ 14:17
quote:
0s.gif Op donderdag 30 januari 2014 13:12 schreef niels0 het volgende:

[..]

Ah zo. Ja daar zit wel wat in.

[..]

In 2013 ben ik in Denemarken een stuk of wat keer met de taxi geweest van Billund lufthavn naar Esbjerg over de daar onverlichte snelweg. Hele nette snelweg met goed reflecterende wegmarkering. Echt prima zicht. :)
tja maar het probleem blijft dat je zicht beperkt blijft. Als je weg verlichting hebt, heb je beter zich op de horizon. Overstekend wild kan je zien naderen, je kan voorwerpen op het wegdek in een eerder stadium zien om ze te ontwijken.
Straatverlichting is weliswaar duur.. maar ben er nog steeds heilig van overtuigd dat het bijdraagt aan de veiligheid van elk type weggebruiker.

Ook het tegenliggend verkeer.. Mensen zullen sneller geneigd zijn hun 'groot licht' te ontsteken. Dit kan mensen verblinden. Maar ook zonder groot licht kan het mensen verblinden.
Daarnaast kan een lamp van een auto kapot zijn, of de remlichten..