Oke, dank je wel. Dat betekent dus grofweg dat ik bijna de schuld heb afbetaald (op een tientje na ofzo), en er nog iets overblijft wat neer zou komen op ongeveer het bedrag wat jij schetst.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:36 schreef Hallmark het volgende:
Volgens dit linkje mag de maximale rente 4% zijn. Dus dat is 93 euro nog wat per jaar. Dan daar bovenop incassokosten, die zijn maximaal 15%, dus 351 euro.
Wat is max 15%? De rente?quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:38 schreef miro86 het volgende:
Is max 15% per jaar, ex kosten incasso.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:40 schreef zakschijt het volgende:
Niet gelezen, maar als jij dat bent in je avatar zal je wel onredelijk zijn.
Er zijn echter helemaal geen incasso kosten in dit geval. Die regel staat op 0. Incassokosten kunnen niet zomaar als rente geregistreerd worden.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:24 schreef Scrummie het volgende:
Nu snap ik dat er zowel incasso kosten zijn, en dat ik ook rente moet betalen. Maar, ik vind het bedrag vrij hoog, op dit moment zou de rente meer zijn dan het bedrag dat in eerste instantie bij het incasso bureau binnen komt.
Dat linkje gaat over het niet betalen van een factuur. Dat is een heel ander geval. Het gaat hier over "uitgesteld betalen" ofwel een lening. Daar gelden andere regels voor.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:36 schreef Hallmark het volgende:
Volgens dit linkje mag de maximale rente 4% zijn. Dus dat is 93 euro nog wat per jaar. Dan daar bovenop incassokosten, die zijn maximaal 15%, dus 351 euro.
Dank voor je uitleg! Helder ook. Ik ga dat bezwaar dan ook direct indienen. Dank ook vooral voor de bevestiging dat ik hier niet de onredelijke gek ben die overal onderuit wil komen, want dat is bovenal niet het geval; iedereen mag krijgen waar ze recht op hebben.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:41 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Er zijn echter helemaal geen incasso kosten in dit geval. Die regel staat op 0. Incassokosten kunnen niet zomaar als rente geregistreerd worden.
Rente heeft bepaalde beperkingen. De wettelijke maximum rente op een lening is op dit moment 12% + wettelijke rente. De wettelijke rente is 3% dus totaal 15% per jaar maximale wettelijke rente op een lening. Zelfs al zouden ze die vanaf dag 1 gerekend hebben over het volledige bedrag (en dat kan niet aangezien je ook afbetaald hebt) dan zou je totaal bedrag nogsteeds onder de 4000 euro uit komen.
Als ik jou was zou ik bezwaar maken. Ze brengen hier onwettelijk hoge rente in rekening. Als ze daar incassokosten in verstopt hebben is dat hun probleem, niet dat van jou.
Overigens nog een heel erg belangrijk punt:quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:43 schreef Scrummie het volgende:
Dank voor je uitleg! Helder ook. Ik ga dat bezwaar dan ook direct indienen. Dank ook vooral voor de bevestiging dat ik hier niet de onredelijke gek ben die overal onderuit wil komen, want dat is bovenal niet het geval; iedereen mag krijgen waar ze recht op hebben.
Oke, dank nogmaals. Ik ga dat nog even uitzoeken. Het gaat om Leasy overigens, als ik een bedrijf mag noemen. (http://www.leasy.nl/klantenservice/kredietprospectus.aspx).quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:45 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Overigens nog een heel erg belangrijk punt:
Er zijn geen incassokosten en geen deurwaarders kosten. Er is dus nooit een rechtszaak geweest. Dat betekend dat de rente die je moet betalen niet bepaald wordt door het wettelijk maximum maar door het contract wat je getekend hebt voor de lening. Dat zal wellicht lager zijn dan het wettelijk maximum....
Op het koopcontract staat ingangsdatum 08/05/2006.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:50 schreef Bucketlist het volgende:
Wanneer heb je de producten gekocht op afbetaling?
2342,10. Met een rentepercentage van 15% rente op rente kan behoorlijk oplopen.
Dank! Gaat dus om het aankopen van producten op afbetaling bij de partij L'easy (http://www.leasy.nl/). Die partij levert inmiddels al geen producten meer in Nederland, hebben ze maar heel even gedaan.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:55 schreef Jobos1982 het volgende:
Ik heb even geen beeld om wat voor contract het gaat wat je destijds getekend hebt.
De incasso rente kan niet zo hoog zijn. Alleen je hebt hier inderdaad, zoals menigeen al gezegd heeft, niet te maken met incasso rente maar het rentetarief die het bedrijf van de dienst rekent. Als je geld leent bijvoorbeeld bij lenen.nl ofzo ligt de rente natuurlijk stuk hoger en stapelt op. Naast het opstapelen van de rente loopt deze ook veel langer.
Hopelijk gaat het goedkomen voor je maar kijk nog even het contract na zou ik zeggen. Succes in ieder geval!
Ah, wacht! Dan wordt het een ander verhaal.... Met 15% rente kun je dan aardig hoog uit komen. Ik ging uit van 2010 gestart..... Ik denk dat je dan best blij mag zijn met slechts 2500 euro aan rente..... Op 15% rente zou je op zo'n 5000 euro rente uit gekomen zijn....quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:53 schreef Scrummie het volgende:
Op het koopcontract staat ingangsdatum 08/05/2006.
Bah. Oke, duidelijk. Najah, heb de vraag ook uitstaan bij L'easy zelf inmiddels, en bij het incasso bureau. Afwachten maar wat hun te vertellen hebben, maar ik ga er dus nu vanuit dat het terecht is. Mocht ik anders bericht krijgen is het mooi meegenomen, en anders door de zure appel heen bijten.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:04 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Ah, wacht! Dan wordt het een ander verhaal.... Met 15% rente kun je dan aardig hoog uit komen. Ik ging uit van 2010 gestart..... Ik denk dat je dan best blij mag zijn met slechts 2500 euro aan rente..... Op 15% rente zou je op zo'n 5000 euro rente uit gekomen zijn....
TS valt nog onder de oude regeling omdat de rente opeisbaar was voor 2012,In 2006 gold een wettelijke rente op consumententransacties van 4%quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:41 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Er zijn echter helemaal geen incasso kosten in dit geval. Die regel staat op 0. Incassokosten kunnen niet zomaar als rente geregistreerd worden.
http://www.rijksoverheid.(...)dingspercentage.html
Rente heeft bepaalde beperkingen. De wettelijke maximum rente op een lening is op dit moment 12% + wettelijke rente. De wettelijke rente is 3% dus totaal 15% per jaar maximale wettelijke rente op een lening. Zelfs al zouden ze die vanaf dag 1 gerekend hebben over het volledige bedrag (en dat kan niet aangezien je ook afbetaald hebt) dan zou je totaal bedrag nogsteeds onder de 4000 euro uit komen.
Als ik jou was zou ik bezwaar maken. Ze brengen hier onwettelijk hoge rente in rekening. Als ze daar incassokosten in verstopt hebben is dat hun probleem, niet dat van jou.
Waar slaat dat nou opquote:Op woensdag 29 januari 2014 19:40 schreef zakschijt het volgende:
Niet gelezen, maar als jij dat bent in je avatar zal je wel onredelijk zijn.
quote:Partijen kunnen echter ook in hun overeenkomst of algemene voorwaarden vastleggen dat bij te late betaling een vooraf vastgelegd rentepercentage verschuldigd wordt. Als zij dat hebben gedaan dan is die contractuele rente verschuldigd, en niet de wettelijke rente. In de praktijk zal de contractuele rente hoger zijn dan de wettelijke rente.
De effectieve rente is ongetwijfeld hoger dan de wettelijke rente.quote:Geen incassokosten bij krediettransacties
Als sprake is van een krediettransactie waarop de Wet op het consumentenkrediet van toepassing is, dan mag het incassobureau of de deurwaarder geen incassokosten in rekening brengen. Dit is het geval bij een geldlening, huurkoop of koop op afbetaling. De wet is echter niet van toepassing indien:
- betaling binnen drie maanden nadat de geldsom beschikbaar is gesteld of het product is geleverd;
- er sprake is van een overeenkomst tussen particulieren;
- de effectieve rente niet meer bedraagt dan de wettelijke rente;
- de lening meer bedraagt dan ¤ 40.000,--;
- de lening onder hypothecaire zekerheid is verleend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |