Hey,
(TLDR onderaan)
Al vanaf de basisschool ben ik goed bevriend met een kerel, alleen de laatste tijd vraag ik me af of de vriendschap nog wel zo integer is als deze (in mijn ogen) altijd is geweest.
Aan de ene kant zou ik het jammer vinden als de vriendschap ophoudt te bestaan, want hij is een van de weinige mensen met wie ik gewoon urenlang kan lullen (nog steeds), en dan denk ik altijd weer van : Het is eigenlijk ook een chille vent gewoon.
Aan de andere kant heb ik het idee dat ik de laatste tijd steeds meer een soort van gebruiksvoorwerp ben voor hem. Hij is altijd best wel van de onderlinge concurrentie geweest, en een van zijn vervelende eigenschappen die hij altijd wel een beetje heeft gehad, maar de laatste tijd steeds meer, is dat hij indruk op mij probeert te maken met materialistische dingen, succes (voornamelijk van zijn ouders). Op zich is er niets mis mee om trots te zijn op je bezit, maar ik vraag me heel sterk af of hij deze dingen aanhaalt omdat hij er echt blij mee en enthousiast over is, of omdat hij mij wil overbluffen met dat soort dingen, onder het mom van ''Kijk eens wat ik heb, wat jij niet hebt'' zeg maar.
Aantal voorbeelden:
- Zijn ouders hebben een huis in Portugal. Paar keer per jaar gaat hij daarheen, meestal met zijn vriendin, soms met zijn vader/moeder. Toen het huis drie jaar geleden opgeleverd werd mocht ik welgeteld een keer mee voor een lang weekend, omdat hij aan mij wilde laten zien hoe mooi het allemaal wel niet was. Sinds dien ben ik nooit meer meegevraagd. Voor mijn gevoel is dit omdat ik nu weet hoe het er allemaal uitziet, en dat daarmee zijn doel is bereikt. Vorige maand tijdens kerst zat hij er weer met zijn vriendin, en dan krijg ik opeens na 2 weken niets van hem te hebben gehoord 4 foto's van hem met zijn vriendin daar in Portugal, zomaar out of the blue. Geen tekst erbij ofzo. Ik vraag dan nog of het een beetje chill is, wat ze gaan doen, maar daar volgt dan helemaal geen reactie meer op. Op mij komt dit zo over dat hij alleen even wil laten weten dat hij daar zit, en ik kan verder de schijt krijgen, maar ik moet het wel even weten. Ook moet ik nu al 3 jaar lang de verhalen aanhoren over dat huis : Dat de stenen in de badkamer zwart worden, en dat ze 2 maanden terug de buitenverlichting in de tuin hebben gekocht, maar in drie jaar tijd mocht ik alleen in het begin een keer mee...
- Toen hij net een half jaar met zijn vriendin had ging hij een midweekje naar Barcelona. Toen hij terug kwam vroeg ik hoe het was geweest, en vertelde hij even wat ze hadden gedaan. Twee weken later sprak ik hem, en zei hij met een bijna bespottelijke toon : ''Leuk dat je ook even vraagt hoe we het hebben gehad in Barcelona

'', waarop ik antwoordde : Daar hebben we het laatst toch al over gehad?

Ohja, inderdaad
En zo kan ik nog wel meer voorbeelden bedenken. Hij heeft het de laatste tijd voornamelijk over materialistische dingen ; De nieuwe auto van zijn ouders, het huis in Portugal, dat hij het altijd zo druk heeft, zijn ouders die naar een nieuwer (groter) huis aan het kijken zijn, etc etc.. Daarbij krijg ik steeds vaker het gevoel dat ik echt in de stront kan zakken, maar dat ik wel moet weten wat voor nieuwe dingen hij allemaal heeft en krijgt (omdat ik dan ineens een paar foto's via whatsapp gestuurd krijg).
Voorgaande klinkt misschien een beetje vreemd : Hoezo vrienden zijn met iemand die mij de ogen uit probeert te steken? Maar het is altijd zo net als ik denk : Deze gast moet ik links laten liggen, dat hij belt om een avondje te chillen en dat het dan weer ouderwets gezellig is, vooral als ik hem eerst even heb laten uitrazen over zijn en zijn ouders hun nieuwe spullen is het toch altijd wel weer prima..
Aan de andere kant gedraagt hij zich wel steeds meer alsof hij meer waard is dan ik ofzo. Ik moet hem wel vragen hoe zijn weekendje barcelona met zijn vriendin was, en als ik daar een keer niet genoeg aandacht aan besteed dan insinueert hij dat ik jaloers ben op zijn relatie. Terwijl hij andersom eigenlijk geen fuck geeft om wat ik in het dagelijks leven uitspook, maar dat is dan acceptabel ofzo.
TLDR: Vriend vanaf basisschool probeert mij laatste tijd steeds meer de ogen uit te steken met materialistische zaken in het kader van een onderlinge concurrentiestrijd die hij lijkt te voeren maar ik niet. Wat weegt zwaarder: dit vervelende gedrag, of het feit dat het naast dit gedrag toch ook wel chill is om een beetje te ouwehoeren/biertje te drinken?