abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136093046
Hoi Allemaal!

Mijn vriendin en ik hebben recent ons eerste huis gekocht en krijgen binnenkort de sleutel! *O*

Om mijn vraag wat uit te leggen eerst wat achtergrond van het huis:
Het huis betreft een oudere woning, vrijstaand uit de jaren '20 tussen maas en waal. de vorige eigenaren zijn vol enthousiasme begonnen aan een grote uitbouw die rondom loopt, maar moesten halverwege verkopen (relatieproblemen)

Het originele pand is ca. 13x8 meter, waar aan aan twee kanten in 'L'-vorm een uitbouw van ca. 3.5-3m dik heen gebouwd is. Het beton van deze uitbouw ligt er al en ziet er goed uit. De vorige eigenaar wilde er vloerverwarming in leggen maar is daar nog niet aan toegekomen. Wij zien dit ook wel zitten en nemen dit plan dus over. Er moet op de reeds gestortte 'L' vloer dus nog een vloerverwarming gelegd en dekvloer gegoten worden.

Aan de binnenkant van de L ligt de oude woonkamer, dit heeft een houten vloer,met daaronder een lege ruimte met wat oud (van tijdens de bouw) bouwafval er in. Wij willen graag deze houten vloer vervangen door ook een betonnen vloer. De nieuwe 'L'-vloer is tegen de oude buitenmuur aan gegoten.

Het is de bedoeling de oude woonkamer gelijk te gieten met de reeds gegoten 'L' vloer, om hier vervolgens vloerverwarming op te leggen en een grote dekvloer te gieten.

Wij wilden dit als volgt doen
- Houten vloer verwijderen.
- Zand hieronder goed aanstampen en vervolgens ophogen met zand, dit ook goed compacteren. (water+aanstampen) Dit ophogen doen wij tot: hoogte oude dekvloer - 15cm beton - 10cm isolatie = -25cm onder reeds bestaande vloer.
- Zeil leggen voor waterdichtheid
- 10cm isolatie leggen
- Rondom piepschuim 1cm voor afstand tussen muur en beton
- Bewapening leggen tot 2.5cm van de muur af, ondersteund door oude stukken steen
- 15cm beton storten
- Profit?

Hier bovenop komt dan vervolgens nog een dunne isolatielaag, gevolgd door netten, vloerverwarming en een cementen dekvloer. Hier bovenop komt dan uiteindelijk de houten vloer.

Vragen:
- Kunnen de houten balken onder de oude vloer in z'n geheel weg? Willen wij hier iets van laten uitsteken, of gewoon 'flush' met de muur afzagen?
- 15cm beton, meer of minder?
- 10cm isolatie, meer of minder?
- Isolatie onder de netten, van muur tot muur. Kan dit de betonvloer dragen? hoort dat?
- Stenen tussenmuur laten staan? Gaat dat geen probleem opleveren met de dekvloer straks? qua scheuren?
- Als stenen tussenmuur verwijderen, dan de nieuwe vloer A) gescheiden van de bestaande betonvloer storten, met 1cm piepschuim er tussen en dan een dekvloer over het geheel. of B) tegen de bestaande betonvloer storten, wapening middels chemische ankers vastzetten aan de bestaande vloer?

Zo, lang verhaal. Plaatje er bij voor de duidelijkheid: Je ziet de betonvloer hier op de voorgrond, de oude houten vloer op de achtergrond.
  woensdag 29 januari 2014 @ 15:06:43 #2
409503 awiebo
būter, brea en griene tsiis...
pi_136095451
Voor mijn gevoel nog wat meer beton. Dikker. Voor de rest ben je er aardig. En goed wapenen. Zorgen dat de vloer niet breekt raam dat de vloer in zijn geheel zakt. Zorgt dat je na aantal jaar alleen de randjes tussen vloer en wand opnieuw hoeft te kitten.
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_136103784
Thanks voor de tip, wat stel je voor, 25cm?

Aangaande de overige vragen nog tips?
pi_136105027
Ik zou juist wat meer isolatie (let op: drukvaste piepschuim) aanbrengen; dat levert z'n geld wel op. 15 cm beton lijkt me zat genooeg even aangenomen dat het geen garage wordt. Wapening op 1/3 (= 5 cm) van onderkant; daar is trekkracht het grootst.

Verder worden de CV-slangen vaak in een noppenfolielaag gedrukt, dus geen net(je). Maar vraag dat even bij de CV-spullenleverancier na wat ie adviseert.

Verder goede opbouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_136119867
Het wordt inderdaad geen garage, dus de 'normalie' belasting kan de vloer denk ik wel dragen. Echter, als ik toch stort maakt 5 cm meer of minder natuurlijk geen verschil in moeite.

Wat betreft het restje stenen tussenmuur, kan dat blijven staan tussen de twee betonvloeren, of moeten de vloeren in elkaar verankerd worden? Ivm. zetten is het wellicht wel zo handig als die twee los van elkaar staan tot de dekvloer komt, toch?
pi_136121712
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 15:06 schreef awiebo het volgende:Voor mijn gevoel nog wat meer beton. Dikker.
Ik zou zoiets niet "op het gevoel" doen, helemaal niet omdat TS straks met 2 verschillende betonvloeren te maken heeft.
De totale oppervlakte staat er niet bij, maar als het 20m2 is en je doet dan 25cm dik ipv 15 cm dan heb je al 2m3 extra beton, wat misschien voor de sterkte niet nodig is.
En ook een boel extra gewicht, wat misschien meer zakt als de vloer van de opbouw.
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 23:03 schreef Consco het volgende:
Wat betreft het restje stenen tussenmuur, kan dat blijven staan tussen de twee betonvloeren, of moeten de vloeren in elkaar verankerd worden? Ivm. zetten is het wellicht wel zo handig als die twee los van elkaar staan tot de dekvloer komt, toch?
Bedoel jij dat witte muurtje in het midden van de foto ? Volgens mij rusten daar 2 stalen balken op ..... :X
Of bedoel je de funderingsmuur waar de oude houten vloer op rust ?
quote:
- Zand hieronder goed aanstampen en vervolgens ophogen met zand, dit ook goed compacteren. (water+aanstampen)
Het verdichten van het zand zou ik trouwens met een trilplaat of een motorstamper (Wacker) doen, weet je wel zeker dat het zandgrond is ?
Misschien even kijken met een grondboor.

Als ik jou was zou ik even advies in winnen bij een aannemer of een constructeur.
  PR/Manusje van alles donderdag 30 januari 2014 @ 07:12:08 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_136124917
Wat een ruimte! :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_136133357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 januari 2014 23:45 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ik zou zoiets niet "op het gevoel" doen, helemaal niet omdat TS straks met 2 verschillende betonvloeren te maken heeft.
De totale oppervlakte staat er niet bij, maar als het 20m2 is en je doet dan 25cm dik ipv 15 cm dan heb je al 2m3 extra beton, wat misschien voor de sterkte niet nodig is.
En ook een boel extra gewicht, wat misschien meer zakt als de vloer van de opbouw.

[..]
Thanks voor de tip :)

quote:
Bedoel jij dat witte muurtje in het midden van de foto ? Volgens mij rusten daar 2 stalen balken op ..... :X
Of bedoel je de funderingsmuur waar de oude houten vloer op rust ?
haha, uiteraard het laatste stukje funderingsmuur, de rest laat ik graag zitten :D Mijn gevoel zegt eigenlijk dat het beter is om het te laten zitten zo, en er pas met de dekvloer een grote vloer van te maken.
pi_136134534
Mooi ruimte,
wat misschien ook fijn is om te weten dat wanneer men een beton vloer stort
dater een lange tijd nodig om uit te harden. Met andere woorden, als u beton wilt egaliseren, wilt storten, afwerken en daarna tegels of hout leggen dan moet u daar minstens 6 weken voor uittrekken.
pi_136432200
Ja, zoiets had ik ook begrepen. Dit is de reden dat we dat beton er zo snel mogelijk in willen hebben liggen, dan kunnen we daarna ten minste verder :)

Hoe veel zou het kosten als je het geheel door een aannemer laat doen, op het verwijderen van de oude vloer na?
  vrijdag 7 februari 2014 @ 13:16:08 #11
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_136435378
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 11:27 schreef Consco het volgende:
Hoe veel zou het kosten als je het geheel door een aannemer laat doen, op het verwijderen van de oude vloer na?
Dat is een vraag die je aan een aannemer moet stellen. ;)
pi_136802130
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 13:16 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Dat is een vraag die je aan een aannemer moet stellen. ;)
;);)

Kleine change of plans. De verkoper had aangegeven dat het zijn plan was om de vloer als volgt te doen:

- Zand indikken
- Folie
- Wapening (verankerd met chemische ankers in de bestaande fundering)
- 10cm beton

En dan vervolgens de isolatie voor de vloerverwarming en de vloerverwarming en dekvloer.

Zijn methode zou volgens hem beter zijn in verband met eventuele verzakking. Echter ben ik niet heel zeker over het leggen van die last op de fundering.

Heeft iemand hier een mening over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')