Hallo,
Ik bewoon een klein volkshuisje in een volksbuurtje in Brabant.
Tot drie jaar geleden huurde ik dat huisje van de woningbouw. Op een gegeven moment bleek bij bijna iedereen in ons straatje de aanbouw (keuken en kleine badkamer) in de verzakking te zijn en kregen we allemaal een nieuwe aanbouw. Op zich fijn, en van binnen ook best wel een kleine vooruitgang, ware het niet dat de aanbouw als een soort kant en klare caravan geleverd werd. Ineens had ik dus een caravan in mijn achtertuin(tje).
![Foto-CFAGGJPZ.jpg]()
Drie jaar geleden kon ik het huis via slimmerkopen kopen met een grote korting. Dat heb ik gedaan, eigenlijk vooral met het idee dat ik dan een aantal aanpassingen zou kunnen doen met behulp van bouwdepots die ik als huurder nooit op eigen kracht zou kunnen doen.
Zo liet ik luxe zonneluifels plaatsen, heb ik de voortuin aan laten leggen, liet ik een bad plaatsen in de badkamer en een tegelvloertje in de keuken. En ook heb ik van een vliering een ware bewoonbare zolder laten maken (groot dakkapel, isolatie,stucen, verven, vaste trap enz). Allemaal zeer geslaagd en heel erg fijn voor ons woongemak.
Ik woon hier met twee kindjes en werk zelf 0,7 fte in het Voortgezet Onderwijs (Kindjes zijn van een donor, dus er komt verder geen extra geld binnen ofzo). Ik ben degene die het moet doen.
Die kinderen worden nu wat groter en ineens kreeg ik het idee dat de woonkamer uitgebouwd moest worden. Idealiter zou ik de hele caravan weer weg willen laten halen, de woonkamer een meter of 2 à 3 verlengen (met openslaande deuren), de keuken naar de voorkant verplaatsen, (maar dan ìn de woonkamer) en een badkamertje op de aanbouw. En dan nog ergens beneden een wc.

Maar omdat ik boven nog geen water enzo heb, lijkt dit een soort onmogelijke opdracht kwa geld.
Even het plaatje: Op dit moment heb ik een hypotheek van 132.000 euro. Ik kan op eigen kracht in elk geval nog een bouwdepot opnemen tot ergens tussen de 145.000 en de 150.000. Maar daar red ik het nooit mee.
Is dit een droom die ik meteen weer overboord moet gooien? Hoe denken jullie daarover? Ik ben nogal geneigd in mogelijkheden te denken. Dit lezende, zijn er dan misschien tips? Dingen die ik als leek eens zou moet uitzoeken, uitpluizen? Waar liggen de mogelijkheden?