abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136065537
Hallo,

Ik bewoon een klein volkshuisje in een volksbuurtje in Brabant.
Tot drie jaar geleden huurde ik dat huisje van de woningbouw. Op een gegeven moment bleek bij bijna iedereen in ons straatje de aanbouw (keuken en kleine badkamer) in de verzakking te zijn en kregen we allemaal een nieuwe aanbouw. Op zich fijn, en van binnen ook best wel een kleine vooruitgang, ware het niet dat de aanbouw als een soort kant en klare caravan geleverd werd. Ineens had ik dus een caravan in mijn achtertuin(tje).

Drie jaar geleden kon ik het huis via slimmerkopen kopen met een grote korting. Dat heb ik gedaan, eigenlijk vooral met het idee dat ik dan een aantal aanpassingen zou kunnen doen met behulp van bouwdepots die ik als huurder nooit op eigen kracht zou kunnen doen.

Zo liet ik luxe zonneluifels plaatsen, heb ik de voortuin aan laten leggen, liet ik een bad plaatsen in de badkamer en een tegelvloertje in de keuken. En ook heb ik van een vliering een ware bewoonbare zolder laten maken (groot dakkapel, isolatie,stucen, verven, vaste trap enz). Allemaal zeer geslaagd en heel erg fijn voor ons woongemak.

Ik woon hier met twee kindjes en werk zelf 0,7 fte in het Voortgezet Onderwijs (Kindjes zijn van een donor, dus er komt verder geen extra geld binnen ofzo). Ik ben degene die het moet doen.

Die kinderen worden nu wat groter en ineens kreeg ik het idee dat de woonkamer uitgebouwd moest worden. Idealiter zou ik de hele caravan weer weg willen laten halen, de woonkamer een meter of 2 à 3 verlengen (met openslaande deuren), de keuken naar de voorkant verplaatsen, (maar dan ìn de woonkamer) en een badkamertje op de aanbouw. En dan nog ergens beneden een wc. :o Maar omdat ik boven nog geen water enzo heb, lijkt dit een soort onmogelijke opdracht kwa geld.

Even het plaatje: Op dit moment heb ik een hypotheek van 132.000 euro. Ik kan op eigen kracht in elk geval nog een bouwdepot opnemen tot ergens tussen de 145.000 en de 150.000. Maar daar red ik het nooit mee.

Is dit een droom die ik meteen weer overboord moet gooien? Hoe denken jullie daarover? Ik ben nogal geneigd in mogelijkheden te denken. Dit lezende, zijn er dan misschien tips? Dingen die ik als leek eens zou moet uitzoeken, uitpluizen? Waar liggen de mogelijkheden?
pi_136065614
Oh, en die verschrikkelijke aanbouw heb ik laten bekleden nog met hout, maar dat is misschien 5 tot 10 jaar oké en zal dan toch ook wel weer eens vervangen moeten worden.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 20:02:39 #3
180174 Diemux
People vs Me
pi_136065932
Voor zo'n extra uitbouw heb je natuurlijk ook een vergunning nodig ;)
pi_136066021
Ja, dat had ik ook al wel bedacht ja. Is toen voor die dakkapel ook aangevraagd. :Y

(Excuus, mijn toetsenbord pakt niet alles evengoed)
  dinsdag 28 januari 2014 @ 20:12:25 #5
180174 Diemux
People vs Me
pi_136066566
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:03 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Ja, dat had ik ook al wel bedacht ja. Is toen voor die dakkapel ook aangevraagd. :Y

(Excuus, mijn toetsenbord pakt niet alles evengoed)
Zou daar eerst eens naar informeren, is namelijk wel een flinke dealbreaker :P
pi_136066706
Op dit moment heb ik een hypotheek-adviesgesprek gepland om te kijken wat de maximale rek is.
Heb ik iemand uit de bouw gesproken die binnenkort even komt kijken wat de kostenverwachting ongeveer zou zijn.

En ik schrijf daar meteen even bij dat ik uitzoek of ik daar een vergunning voor zou krijgen.

Ja, misschien ben ik te vroeg met dit topic, zal ik toch echt eerst die stappen moeten doorlopen.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 20:19:13 #7
180174 Diemux
People vs Me
pi_136066955
Niet te vroeg hoor. Oriënteren, ideeën opdoen e.d. kunnen altijd.
pi_136067735
Een ander, minder duur idee is om de aanbouw te laten staan en alleen naast de aanbouw een stukje woonkamer aan te bouwen. Dat opperde mijn ouders :D .

Maar dat lijkt mij helemaal niks. Dan krijg je dus een stuk gewoon huis tegen een caravan aan ofzo, en dat raam dan? Ik zie niet voor me hoe dat ooit een mooie eenheid kan worden. Omdat keuken en badkamer dan gewoon blijven is het kwa geld natuurlijk wel een veel reëlere optie.
pi_136067872
Hier kijk je vanuit de woonkamer op de aanbouw. Ik zou dan dus alleen aan deze linkerkant moeten uitbouwen ofzo.
pi_136068098
En nog even van binnenuit:

Charmant (vind ik), maar een heel erg kleine woonkamer dus.
pi_136068147
De woonkamer zelf is een soort L-vorm. het smalle stuk is 2,5 bij 4 ongeveer en het bredere stuk (wat je hierboven deels op de foto ziet) is denk ik ongeveer 5 bij 4 meter.
pi_136068196
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:14 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Op dit moment heb ik een hypotheek-adviesgesprek gepland om te kijken wat de maximale rek is.
Heb ik iemand uit de bouw gesproken die binnenkort even komt kijken wat de kostenverwachting ongeveer zou zijn.

En ik schrijf daar meteen even bij dat ik uitzoek of ik daar een vergunning voor zou krijgen.

Ja, misschien ben ik te vroeg met dit topic, zal ik toch echt eerst die stappen moeten doorlopen.
Ik vraag me eigenlijk af of je nog wel een bouwdepot los krijgt. De regels zijn de afgelopen paar jaar behoorlijk veranderd. Zo mag je hypotheek nog maar 104% van je woningwaarde bedragen. Weet niet of je hypotheek heel veel lager is dan de huidige waarde van je woning?
pi_136068351
Ik heb de woning met 50 % korting gekocht. Slimmerkopen heet dat project Dat was toen ongeveer 85.000 euro geloof ik. De rest van de 132.000 euro is al bouwdepot geweest.

Maar de verkoopprijs was dus toen op 170.000 getaxeerd.
pi_136068621
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:44 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Ik heb de woning met 50 % korting gekocht. Slimmerkopen heet dat project Dat was toen ongeveer 85.000 euro geloof ik. De rest van de 132.000 euro is al bouwdepot geweest.

Maar de verkoopprijs was dus toen op 170.000 getaxeerd.
Ah. Dan zal het aan die voorwaarde voor het bouwdepot niet liggen. :)

Snap dat je de caravan niet mooi vind. Ik dacht trouwens dat het kunststof was i.p.v. bekleed met hout.
Heb je niet de mogelijkheid om eventueel aan de voorkant uit te bouwen? Misschien zeg ik iets heel geks.
pi_136068721
Het was ook kunststof, ik heb hem later met hout laten bekleden om nog iets van tuingevoel terug te krijgen. :P

Voorkant is onmogelijk. De dakkapel mocht ook niet voor, omdat het straatbeeld eenduidig moet blijven. Het zou ook wel heel gek staan, denk ik.
pi_136068880
Wat je op die foto hierboven ziet, is kunststof.

Zo ziet het er nu uit (alleen wat vergrijsd en verweerd enzo na dre jaar):
pi_136069000
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:35 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:
Hier kijk je vanuit de woonkamer op de aanbouw. Ik zou dan dus alleen aan deze linkerkant moeten uitbouwen ofzo.
[ afbeelding ]
Zeker als je een badkamer op niveau 1 wil aanbrengen zou ik die caravan een gooi geven ,en opnieuw beginnen.
Zitten er wel palen onder ?

Vorig jaar bij een maatje gedaan ,drie meter doorgetrokken en balkon .
50 rooitjes incl.keuken ,in jou kan je daar nog een badkamer bij optellen + bijkomend metselwerk .
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_136069151
Wat waren de kosten daarvan, als ik vragen mag? Was dat ook een meter of 5 breed?

Ik moet dan dus daarnaast nog een nieuwe keuken laten plaatsen, waterleidingen naar boven laten trekken en een hele badkamer bijbouwen hè. Dus dat komt er dan nog bovenop.

Er is wel een soort metselwerk onder die aanbouw ja, maar alleen aan die helft. De andere helft is gewoon tuin nu.
pi_136069246
Ah, dat is al stukken beter!
Ik zou denk ik een stuk extra aanbouwen, naast de huidige aanbouw, tot voor de achterdeur. Als ik het zo zie een meter of 2 / 2.5 ?
Je haalt je pas veel kosten op de hals als je de huidige aanbouw sloopt, denk ik.

Is er niet meer te maken van de aanbouw? Ik begrijp dat je hier ook niet heel enthousiast over bent. Was bekleden met hout echt de enige optie?
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:01:29 #20
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_136069367
Je beseft wel dat je bij verkoop die 50% korting weer terug dient te betalen aan de slimmerkopen toko?
Dwz. je hebt voor 85K gekocht, 85K korting gekregen.
Stel je huis is nu 150K waard, moet je bij verkoop 85K terug betalen en hou je dus 65K over om je hypotheek a 132K af te betalen en zit je met 67.000 euro rest schuld.

Ik neem aan dat je dat wel verteld is toen je via die toko kocht, maar meld het wel even voor de zekerheid :o . Ik heb een jaar of 8 geleden ook naar dat spul geinformeerd maar ben om die reden toch afgehaakt (en de beperkingen rond hypotheekverstrekkers, aan wie je verkoopt, wie je huis taxeert bij verkoop, etc. etc.).
pi_136069390
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 20:55 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Zeker als je een badkamer op niveau 1 wil aanbrengen zou ik die caravan een gooi geven ,en opnieuw beginnen.
Zitten er wel palen onder ?

[ afbeelding ]

Vorig jaar bij een maatje gedaan ,drie meter doorgetrokken en balkon .
50 rooitjes incl.keuken ,in jou kan je daar nog een badkamer bij optellen + bijkomend metselwerk .
Dit ziet er echt wel uit als wat ik voor ogen heb zelf!
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:04:52 #22
36431 bleiblei
pi_136069577
Ik bedenk mij nu trouwens dat het ook kan zijn dat Slimmerkopen wel % verlies pakt. Dus dan zou het rekensommetje hierboven zijn dat je 75K overhoudt bij verkoopwaardoor je 57.000 restschuld over zo houden. Maar goed... punt is, reken je niet rijk met dat slimmerkopen.
pi_136069578
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:01 schreef bleiblei het volgende:
Je beseft wel dat je bij verkoop die 50% korting weer terug dient te betalen aan de slimmerkopen toko?
Dwz. je hebt voor 85K gekocht, 85K korting gekregen.
Stel je huis is nu 150K waard, moet je bij verkoop 85K terug betalen en hou je dus 65K over om je hypotheek a 132K af te betalen en zit je met 67.000 euro rest schuld.

Ik neem aan dat je dat wel verteld is toen je via die toko kocht, maar meld het wel even voor de zekerheid :o . Ik heb een jaar of 8 geleden ook naar dat spul geinformeerd maar ben om die reden toch afgehaakt (en de beperkingen rond hypotheekverstrekkers, aan wie je verkoopt, wie je huis taxeert bij verkoop, etc. etc.).
Ja, ik weet dat ik de verbouwingskosten in principe kwijt ben, maar de meerwaarde die het huis straks daardoor waard is, is wel voor mij. De zolder is bijvoorbeeld een groot ruimte-vergrotend project geweest, wat zeker bijdraagt aan de waarde van het huis. Deze verbouwing (ook letterlijk ruimtevergroting) draagt ook zeker bij aan de waardevermeerdering.

Ik weet echter dat ik hier niet snel weg zal gaan. In mijn eentje kan ik voor hetzelfde geld nooit beter vinden (heb ik grondig uitgezocht), ik woon hier graag en ik doe de verbouwingen puur voor mijn eigen woongenot, niet voor de waarde van het huis. Avontuurlijk als ik ben, woon ik hier ws over 30 jaar nog als het huis is afbetaald :P .

Ik ben dus hlemaal niet bezig met verkoopwaares en dergelijke. Of mezelf rijk rekenen. Alleen maar met een zo fijn mogelijke plek creëren voor ons drietjes.
  dinsdag 28 januari 2014 @ 21:07:23 #24
36431 bleiblei
pi_136069716
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2014 21:04 schreef Groofsken-jeweetwel het volgende:

[..]

Ja, ik weet dat ik de verbouwingskosten in principe kwijt ben, maar de meerwaarde die het huis straks daardoor waard is, is wel voor mij. De zolder is bijvoorbeeld een groot ruimte-vergrotend project geweest, wat zeker bijdraagt aan de waarde van het huis. Deze verbouwing (ook letterlijk ruimtevergroting) draagt ook zeker bij aan de waardevermeerdering.

Ik weet echter dat ik hier niet snel weg zal gaan. In mijn eentje kan ik voor hetzelfde geld nooit beter vinden (heb ik grondig uitgezocht), ik woon hier graag en ik doe de verbouwingen puur voor mijn eigen woongenot, niet voor de waarde van het huis. Avontuurlijk als ik ben, woon ik hier ws over 30 jaar nog als het huis is afbetaald :P .

Ik ben dus hlemaal niet bezig met verkoopwaares en dergelijke. Of mezelf rijk rekenen. Alleen maar met een zo fijn mogelijke plek creëren voor ons drietjes.
Oh okee, ja sorry, ik werd getriggerd door het woord "korting" ;) .
pi_136069778
Zonder korting had ik überhaupt nooit kunnen kopen. ;)

Het is trouwens een huisje uit 1944, met hele hoge plafonds O+ .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')