Thanks!quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:22 schreef cvboer het volgende:
Automatische hygroscopische) ontluchter? Je weet wat hygroscopisch betekend?
Ontopic: waarom wil je een automatische ontluchter op je radiator? Oja, de aansluitmaat is 1/2"
Helderquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:30 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
[..]
Thanks!
Als het goed is zitten er plaatjes in die opzwellen bij contact met water.
Ik zag ook automatische ontluchters met een soort vlotter erin, maar die moet je verticaal monteren. Zal je net zien dat deze bij het laatste slagje aandraaien schreef zit.
Waarom? Omdat ik deze radiator elke dag moet ontluchten (blijft lauw/koud). De leidingen achter het schot onder het schuine dak (waar de radiator aan hangt) loopt iets schuin omhoog, waardoor er telkens weer lucht in komt.
Boven op zolder (hoogste punt) staan ook 2 ontluchters (op iedere buis een) op een verhoogde pijp, welke wel het meeste lucht uit de installatie haalt, maar helaas niet alles. (ketel staat beneden)
De installatie was wel geheel vrij van lucht na uren ontluchten in verschillende volgordes (kwestie van geluk), maar toen ging er weer een onderdeel in de ketel kapot waarvoor ze de installatie leeg hebben moeten laten lopen. Werkte het weer na weken kloten, ging het onderdeel een jaar later weer kapot..
Vroeger werden ze wel vaker gebruikt maar mijn ervaring ze gaan op de duur lekken, is een fiber achtige ring die bij uitdrogen krimpt en blij water uitzet.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:52 schreef cvboer het volgende:
[..]
HelderBen benieuwd naar je ervaring met dit type ontluchter, ik kende ze namelijk niet.
Zal mij benieuwen. Maar ook de meer bekende, vlotterontluchters, gaan op den duur lekken. Dit komt mede door vuil wat zich afzet op de afdichting.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 21:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vroeger werden ze wel vaker gebruikt maar mijn ervaring ze gaan op de duur lekken, is een fiber achtige ring die bij uitdrogen krimpt en blij water uitzet.
Yepquote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zal mij benieuwen. Maar ook de meer bekende, vlotterontluchters, gaan op den duur lekken. Dit komt mede door vuil wat zich afzet op de afdichting.
Zijn van het merk Caleffi, geen slecht merk, heb er wel een goed gevoel bij.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 06:21 schreef Gieliovd het volgende:
Zit ie goed? Horizontaal, gaatje boven.. Krijg er een hmm gevoel bij..
Zie voorgaande post, ja dus.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 12:31 schreef john2406 het volgende:
Die ringen of patronen zijn die te verwisselen met de druk op het systeem?
Dan ga ik toch maar voor het handmatig ontluchten als het niet zo is !
Ben wel benieuwd naar de droogtijd met de verwarming uit in de zomer, zouden ze droog zijn voordat er roest is?
Worden juist momenteel weer toegepast, ook de flamco automatische vlotterontluchter heeft dit soort ringen in de ontluchtingsdop, voor het geval de vlotter niet goed meer werkt, zo is de afdichting "gegarandeerd"quote:Op dinsdag 28 januari 2014 21:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Vroeger werden ze wel vaker gebruikt maar mijn ervaring ze gaan op de duur lekken, is een fiber achtige ring die bij uitdrogen krimpt en blij water uitzet.
Grootste oorzaak is dat de mensen de instructie niet kennen en de ontluchtingsdop vol open zetten of zelfs verwijderen, terwijl deze juist maar 1 slag open gedraaid moet worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 22:01 schreef cvboer het volgende:
[..]
Zal mij benieuwen. Maar ook de meer bekende, vlotterontluchters, gaan op den duur lekken. Dit komt mede door vuil wat zich afzet op de afdichting.
Tap jij dan de verwarming 's zomers af? Anders kunnen die plaatjes toch niet droog komen te staan, voor die ontluchters zal het niet uitmaken of de radiator nu koud of warm is zolang de installatie maar op druk blijftquote:Op vrijdag 31 januari 2014 18:16 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Volgens mij staat hij op automatische wanneer helemaal dichtgedraaid en wanneer je hem een slagje opendraait op handmatig. (dan gaat er dus water uit het gaatje stromen)
Nu las ik iets in dit topic over roest. In de zomer zijn de plaatjes waarschijnlijk droog, dus komt de binnenkant van de radiator in contact met de buitenlucht de staan, waardoor roest kan gaan vormen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |