Uhm? Nee?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:26 schreef RetepV het volgende:
Even een korte (en hele grove en onnauwkeurige) berekeningschatting. Zeg dat een standaard led 20mA trekt by 1.5V. 3 leds trekken dus 60mA bij 1.5V.
Een 9V batterij levert iets van 300mAH op bij 100mA stroomverbruik.
De 9V wordt grofweg door 6 gedeeld om 1.5 volt te krijgen. De wet van ohm stelt dan dat die 300mAH vermenigvuldigd kan worden met 6. Dus 1800mAH bij een belasting van 100mA op 1.5V.
Aangezien de leds 60mA trekken, mag de 1800mAH nog vermenigvuldigd worden met 100/60, en dat maakt 3000mAH.
Dus (ontzettend) grofweg geschat, zal de accu 3000 uur mee gaan. En dat is 250 dagen.
Aangezien de schatting ontzettend grof is, kan het ook wel 200 dagen zijn. Maar 3 maanden zal het zeker wel zijn, dat is 90 dagen.
Dit is geen argumentatie. Kom met wat beters. Ik doe ook een beetje moeite.quote:
Dat deed ik, 1 post boven je.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 12:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
Dit is geen argumentatie. Kom met wat beters. Ik doe ook een beetje moeite.
- bij leds in setie blijft de stroom gelijkquote:En ik schreef er 'ontzettend grove schatting' bij. Welke van die drie woorden begrijp jij niet?
Bij 3 leds in serie valt er minder spanning over de weerstand, waardoor de stroom lager is (wet van Ohm).quote:Op dinsdag 28 januari 2014 15:06 schreef generalbrain het volgende:
Hoi !
Dank je...
heu ? ik dacht dat de stroom door de led minder zou worden bij een grotere weerstand. Maar nu zeg jij dat bij 1 weerstand van 560 ohm + 3 leds de stroom 1ma zou zijn en bij 3x 560ohm is het 10ma. Ik zou dus denken dat met 3 weerstanden de stroom dus lager is dan bij 1 weerstand...ben nu even in de war.
Normaal strromt er geloof ik 20ma door de led voor optimale brightness dus bij 10ma is de brightness dan ook maar 50% ? of is het verval niet zo groot in brightness ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |