abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136032217
Vraagje: Schoonpa wil een bewegingsmelder vervangen door een tijdschakelaar. Drie daden uit de muur naar de huidige schakelaar:
bruin - fase
blauw - 0
zwart - schakel

bruin/blauw kan ik gewoon stopcontact op monteren (helaas geen aarde). Maar volgens mij kan ik geen conventionele tijdschakelaar hierop aansluiten? Afhankelijk van de manier waarop de stekker in het stopcontact zit maak ik dan kortsluiting?
  maandag 27 januari 2014 @ 23:10:21 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_136032561
Denk dat als de stekker er verkeerd om inzit dat de lamp gewoon 2 x 0 krijgt en dus niet zal gaan branden.
Al is je omschrijving wel enigzins vaag
pi_136039042
Ik zat te denken om 0 door te lussen naar één van de polen in de stekker maar pas als je gaat liggen denken komt het: dat hoeft natuurlijk niet. Gewoon maar één van de stekkerpolen aansluiten op zwart is genoeg. Dan werkt het gewoon (als deze goed is ingestoken) of je hebt idd 2 x 0. dan is het alleen te hopen dat de centraaldoos goed is aangesloten. Thanks voor de bevestiging...

gr

Bas

[ Bericht 13% gewijzigd door bvdbos op 28-01-2014 06:38:26 ]
  dinsdag 28 januari 2014 @ 07:23:01 #4
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_136039247
de bewegingsmelder schakelt tussen twee draden zwart en (bruin of blauw). Deze schakeling ga je vervangen door een schakelaar die op een vaste tijd aan gaat en weer uit. Dus moet je dezelfde twee draden door je tijdschakelaar laten schakelen ^O^

edit:

of bedoel je met tijdschakelaar zo'n stekker met tijdsklok erin?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_136039262
Om e.e.a. te verduidelijken: De lamp hangt op een andere plaats dan de sensor, leidingen liggen door de muur. Bij de lamp komt dus blauw-zwart uit de muur (ik neem aan dat er ook een aardedraad bij ligt), bij de sensor blauw-bruin (voeding) en een zwarte schakeldraad.
pi_136039276
Yep :) Sorry, dacht dat dat duidelijk was...
pi_136039921
Bedoel je met een timer een schakelklok? Ik bedoel hier mee onderandere deze;
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/198520/
Zo ja, dan kan je die gewoon op de plaats van de bewegingsmelder monteren, je hebt daar dezelfde draden voor nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')