Beste Fok!ers,
Ik moet binnenkort mijn eerste auto kopen. Ik had eerder een deal waarbij ik een auto kon lenen, maar ik maak teveel kilometers om dit praktisch te houden. Er zijn soms maanden waarin ik 5000 kilometer maak bijvoorbeeld.
Ik heb wel een aantal eisen aan mijn auto:
- Hij moet veilig zijn. Dit betekend minimaal 4 euroncap sterren, voor-, zij- en hoofdairbags, ABS en ESP en een stevige kooiconstructie.
- Hij moet comfortabel zijn. Dit betekend goede stoelen met een lendesteun, prettige vering, lekker stil aan de binnenkant, alle creature comforts als cruise control, climate control, smartphone integratie, etc.
- Hij moet hard kunnen. Ik rijd 2x per week op de autobahn en wil dus dat het ding het volhoud 10 uur per week 200km/u te rijden. Ook moet hij op die snelheid op zijn gemak zijn. Ik heb geen zin om dan op de topsnelheid van een auto heel ongemakkelijk te rijden. Hij moet stabiel op de weg liggen, nog steeds relatief stil zijn, de radio moet het geluid goed kunnen overstemmen, etc.
- Hij moet veel feedback doorgeven. Ik hou ervan wanneer een auto een mechanisch gevoel heeft. Het stuur moet doorgeven wat er gebeurd met de wielen, de koppeling moet lekker terugvechten, sturen moet precies gaan, etc.
- Hij moet zuinig zijn, het liefste ook op snelheid. Natuurlijk gaat het niet lukken een fatsoenlijke auto te vinden die 1 op 30 rijd op snelheid, maar 1 op 10 is een bezwaar.
- Hij moet betrouwbaar zijn. Wanneer het onvermijdelijk misgaat, wil ik ook geen exotisch merk met enorme reparatiekosten.
Er zijn natuurlijk veel leuke auto’s met die eisen. Een BMW M550d lijkt me een perfecte autobahn cruiser. Heel comfortabel, lekker snel, redelijk zuinig dus veel range, etc.
Alleen helaas ben ik niet zo rijk. Mijn budget is tussen de ¤1500 en ¤2000 voor de auto zelf. Daarnaast heb ik nog ¤200 a ¤300 per maand voor vaste lasten.
Grootte maakt me niet zoveel uit. Ik zat zelf te denken aan een middenklasse auto. Een kleinere of juist grotere auto is ook geen probleem. Ik zoek gewoon een auto die aan de bovengenoemde eisen voldoet.
Ik heb zelf een beetje onderzoek gedaan en er zijn een paar auto’s die me wel wat lijken.
Een Ford Mondeo mk3 V6 station lijkt me wel wat. Hij is lekker groot, redelijk comfortabel, redelijk snel, redelijk betrouwbaar, redelijk zuinig, klinkt lekker en schijnt goed te sturen. Een grote 2.2 TDCI zou ook een optie zijn als ik mijn budget rek. Het voordeel is dat hij zuiniger rijdt.
Een andere optie is de Volvo V40 T4. Hij is lelijker, duurder en minder zuinig dan de Mondeo. Het ding heeft ook geen curtain airbags. Ook zitten alle modellen die ik kan betalen boven de 200k kilometers. Aan de andere kant is hij ook net iets sneller en hopelijk minder afgetrapt.
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.