Sinds een paar dagen ben ik de (nog niet trotse) eigenaar van een Jiayu S1.
Op het toestel staat Android 4.1.2 (erg oud dus). Bovendien is was het niet ge-root.
Verscheidene apps, die beweren geschikt te zijn voor Android 2.2 en hoger, kan ik niet installeren op mijn Jiayu S1. Een voorbeeld hiervan is de NS reisplanner Xtra.
In een ander draadje heb ik al
om hulp gevraagd, en
wat tips gekregen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om toch die NS reisplanner Xtra (voorbeeld) te kunnen installeren, maar tot nu toe zonder resultaat. Vandaar dit nieuwe draadje. Ik leg hieronder precies uit wat ik tot nu toe heb gedaan (op Windows 8). Misschien kent iemand nog andere tweaks, die het proberen waard zijn.
In het ergste geval leidt dit allemaal tot niets; hopelijk is deze post dan een waarschuwing voor diegenen die overwegen een Jiayu S1 aan te schaffen (ik heb er overigens al spijt van; de paar centen die dit Chinese toestel me heeft bespaard, ben ik dubbel en dwars verloren in de vrije tijd die ik hier in heb moeten steken).
HOW TO ROOTHet rooten van de Jiayu S1 ging erg eenvoudig met
Framaroot. Downloaden deed ik
hierzo.
Als je Framaroot hebt opgestart, kies voor exploit "Gandalf". De andere exploit is niet aanwezig op de Jiayu S1. Het rooten was in een handomdraai gebeurd.
RobertNL gaf
hier nog de tip naar
Root many android te kijken. Ik heb verschillende device types uitgeprobeerd in Root many android.
• Bij device type (1) New Standard-Root, was het resultaat: "After reboot all is done! Have fun!". maar na een reboot had ik helemaal geen root access, en ook geen fun.
• Bij device type (3) Old bleef 'ie eindeloos in een "Running..." state hangen. Ook dit wierp geen vruchten af.
Vooraf heb ik overigens
deze drivers (voor Windows) moeten installeren. Of dit echt noodzakelijk is, weet ik niet.
HOW TO EDIT BUILD.PROPEen manier waarop je Google Play kunt laten denken dat je een ander device bent dan je in werkelijkheid bent, is door het bestand /system/build.prop aan te passen. Omdat het aanbrengen van wijzigingen in dat bestand op zich al genoeg ge-etter gaf, beschrijf ik dit even in een aparte stap.
De meeste sites (zoals
deze) raden aan de build.prop aan te passen met "ES File Explorer". De nieuwste versie (3.0.9.1) lijkt echter niet te kunnen schrijven in /system. Bovendien kan ik de settings "Root settings", "Root Explorer", "Mount File System" die nodig schijnen te zijn om schrijftechten op build.prop te verkrijgen, nergens vinden. Zodra ik build.prop probeerde te bewaren, kreeg ik een foutmelding. Waardeloos. Gebruik niet ES File Explorer, het bespaart je een hoop kopzorgen.
Wat wel gewoon goed werkte, was de app "BuildProp Editor" (versie 1.0). En pas dan niet een individuele property aan (ook dat werkt niet), maar open de editor (door rechtsonder op het pennetje te klikken) en bewaar wijzigingen m.b.v. het 'disk'-icoontje rechtsboven. Dat is de enige manier waarmee ik, ook na een reboot, wijzigingen in de build.prop heb kunnen bewaren.
WIJZIGEN MODEL EN MANUFACTURER IN BUILD.PROPDe manier om Google Play voor de gek te houden is door twee properties in build.prop te wijzigen. Er zijn honderden sites online te vinden, maar
ze zeggen allemaal hetzelfde.
Ik heb de volgende properties van de S1 vervangen door de properties van mijn Jiayu G5 (waarop wel gewoon alle apps van Google Play kunnen worden geinstalleerd).
Jiayu S1:
• ro.product.model=JY-S1
• ro.product.brand=jiayu
• ro.product.manufacturer=JIAYU
Jiayu G5:
• ro.product.model=JY-G5
• ro.product.brand=JIAYU
• ro.product.manufacturer=JYT
Nexus S:
• ro.product.model=Nexus S
• ro.product.brand=samsung
• ro.product.manufacturer=samsung
Zonder resultaat. De devicenaam in Google Play wijzigt wel netjes (hij denkt plotseling dat het bijv. een G5 betreft), maar m'n device blijft volgens Google incompatible.
ANDERE PROPERTIES WIJZIGEN?Ook nog gespeeld met de properties
S1:
• ro.build.version.sdk=16
• ro.build.version.release=4.1.2
Vervangen door
G5:
• ro.build.version.sdk=17
• ro.build.version.release=4.2.1
Echter, na deze wijzigingen start er bijna geen enkele app meer op. BuildProp Editor gelukkig nog wel, dus ik heb het kunnen terugdraaien. Verder sleutelen aan de build.prop waag ik me dus even niet meer aan. Tenzij iemand nog tips heeft.
MARKET HELPEROok
Market Helper schijnt een manier te zijn om Google Play voor de gek te houden (maar zal onder water wel gewoon de properties aanpassen?).
Hoe dan ook, ik heb m'n Jiayu S1 vermomd als Samsung Galaxy S3 en als Nexus. Allemaal als zodanig zichtbaar in Google Play, maar Google blijft zeggen dat m'n device incompatible is.
Om knettergek van te worden. Ik vind het zo'n mooi toestel die Jiayu S1, maar als ik er niet de meeste basic apps op kan installeren, beland 'ie waarschijnlijk toch gewoon in de prullenbak.