Ik snap jouw punt, en jij snapt mijn punt hopelijk ook. We kijken alleen met een andere blik naar een stellingquote:Op maandag 20 januari 2014 15:11 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja. Heel leuk. Doe je dat met opzet of wil je gewoon niet reageren op wat je stiekem zelf ook wel snapt dat mn punt is?
Als je een woning van 5 ton koopt en je hebt geen eigen spaargeld, en je raakt je baan kwijt, dan zit je dus in de situatie waar heel veel mensen in terecht zijn gekomen. Wil je dat risico verkleinen dan koop je dus een huis dat je, zelfs als je in de WW moet, nog steeds kunt betalen met die 70% die je dan krijgt.
Nee om eerlijk te zijn snap ik het punt dat je wil maken niet. Serieus niet, ik zit niet moeilijk te doen om 't moeilijk doen ofzo.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:46 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik snap jouw punt, en jij snapt mijn punt hopelijk ook. We kijken alleen met een andere blik naar een stelling. Niks meer, niks minder.
Antfukker bedoelt dat je bij hogere salarissen helemaal geen 70% WW krijgt, omdat de WW gelimiteerd is op (ongeveer) 3000 euro per maand.quote:Op maandag 20 januari 2014 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
Mijn punt is dat je je huis moet kunnen betalen met de 70% die je in geval van baan kwijt krijgt
Als je een huis van 5 ton hebt en je maakt je salaris van 10k per maand op, dan doe je iets niet goed. Maar, ik vraag me dan af waarom in dit topic de niet-kopers zo'n issue maken van dit punt, want die schermen met dat je de hypotheek niet meer rond krijgt omdat iedereen tot zn oogballen gefinancierd zit, en je dus diep in de shit zit als je je baan kwijt raakt.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Antfukker bedoelt dat je bij hogere salarissen helemaal geen 70% WW krijgt, omdat de WW gelimiteerd is op (ongeveer) 3000 euro per maand.
Koop je dus een huis van 5 ton met je salaris van 10k per maand, zal je het bij werkloosheid met 30% (bruto) moeten doen. Netto wordt het percentage iets hoger.
De WW is gemaximeerd op een bedrag, 3000 euro bruto per maand. Als je dus in geval van jouw stelling, rekening houdt met het feit dat je in de WW terecht komt zul je dus aan een maximum hypotheek zitten van 222k. Dus als je dan toch een goede baan, bijv je bent tandarts en verdient 8500 euro per maand, dan zou je met jouw stelling toch maar 222k mogen lenen terwijl je als je daar geen rekening mee houdt een hypotheek van de bank zou kunnen krijgen van 500k. Dat doe je dus nietquote:Op maandag 20 januari 2014 15:50 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee om eerlijk te zijn snap ik het punt dat je wil maken niet. Serieus niet, ik zit niet moeilijk te doen om 't moeilijk doen ofzo.
Mijn punt is dat je je huis moet kunnen betalen met de 70% die je in geval van baan kwijt krijgt, en jij reageert daarop door te stellen dat je bij een huis van 5 ton al ik weet niet hoeveel eigen geld moet hebben... ja...dat klopt, vandaar dat dat huis van 5 ton ook geen strak plan is.
Ik snap je echt niet
Nee je mag wat mij betreft alles lenen wat je wil, I really don't care. Maar dan moet je achteraf niet huilen als je t niet meer kunt bolwerken zodra je in de WW komt. Ik snap dat je dan een hypotheek kunt krijgen van 500k, maar MOET je dat ook doen als je het kunt?quote:Op maandag 20 januari 2014 16:13 schreef antfukker het volgende:
[..]
De WW is gemaximeerd op een bedrag, 3000 euro bruto per maand. Als je dus in geval van jouw stelling, rekening houdt met het feit dat je in de WW terecht komt zul je dus aan een maximum hypotheek zitten van 222k. Dus als je dan toch een goede baan, bijv je bent tandarts en verdient 8500 euro per maand, dan zou je met jouw stelling toch maar 222k mogen lenen terwijl je als je daar geen rekening mee houdt een hypotheek van de bank zou kunnen krijgen van 500k. Dat doe je dus niet. Of je hebt 280k eigen geld.
Ook hou jij geen rekening met bijstand, en met het feit dat als iedereen maar 222k zou kunnen lenen er helemaal een stop op de huizenverkoop zou zitten van huizen boven de 300k.
Ik ben het met je eens, is ook verstandiger. Maar niet iedereen is zo. Ik wilde alleen even de andere kant belichtenquote:Op maandag 20 januari 2014 16:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee je mag wat mij betreft alles lenen wat je wil, I really don't care. Maar dan moet je achteraf niet huilen als je t niet meer kunt bolwerken zodra je in de WW komt. Ik snap dat je dan een hypotheek kunt krijgen van 500k, maar MOET je dat ook doen als je het kunt?
Ik had ook veel meer hypotheek kunnen krijgen dan ik uiteindelijk gebruikt heb. Waarom? Omdat ik dus wel met die 70% uit wilde komen, plus, dat zolang ik niet in de WW zit, ik ook riant wil kunnen leven en sparen, en niet al mn geld in de hypotheek steken.
Nee over 't algemeen is t wel zo dat hoe duurder het segment, hoe mooier de huizen zijn (niet per definitie, maar toch).quote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, is ook verstandiger. Maar niet iedereen is zo. Ik wilde alleen even de andere kant belichten.
Daarnaast vind ik wel dat je voor 250k niet echt in het "mooie huizensegment" kan kijken. Maar misschien ben ik wel verwend
Iedereen kan toch kopen? Behalve natuurlijk iemand die in Amsterdam zit.quote:Op zondag 19 januari 2014 14:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Particulier huren als gezin is financiele zelfmoord, tenzij je een hoog genoeg salaris hebt om ook te kunnen kopen.
Daarom kan ik niet verhuizen.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar ik vraag me wel af waar het geld vandaan halen wanneer ze 5 ton uitgeven aan een huis. Ik zou dan ook een significant deel mee willen nemen om me in te dekken bij inkomensverlies. Misschien geen 250K (je hebt ook een partner die werkt) maar toch zeker 150K zou uit eigen portemonnee komen.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, is ook verstandiger. Maar niet iedereen is zo. Ik wilde alleen even de andere kant belichten.
Daarnaast vind ik wel dat je voor 250k niet echt in het "mooie huizensegment" kan kijken. Maar misschien ben ik wel verwend
Dat is een mooi salaris voor 'n 24-jarige, goed bezig! Wat doe je voor werk?quote:Op maandag 20 januari 2014 16:01 schreef eriksd het volgende:
Ik heb zelf netto maandlasten van 600 euro (nog wel water en licht erbij) op een netto inkomen van rond de 2750 per maand. Relatief veel eigen geld ingebracht waardoor ik - zelfs in het geval van verlies van werk - het een tijd zorgeloos uitzing. Alhoewel ik met mijn leeftijd - 24 - dat eigenlijk niet bewust een rol heb laten spelen.
Neen, niet iedereen kan kopen.quote:Op maandag 20 januari 2014 17:53 schreef pfaf het volgende:
[..]
Iedereen kan toch kopen? Behalve natuurlijk iemand die in Amsterdam zit.
Je weet gewoon wat je wiltquote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
Enorm verwend.quote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef antfukker het volgende:
[..]
En de mensen met 'n uitkeringquote:Op maandag 20 januari 2014 21:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik zie inderdaad de groep zonder vaste contracten over het hoofd.
Hangt van de hoogte van hun WW af.quote:Op maandag 20 januari 2014 22:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Die zitten in het segment van de sociale huur.
Topquote:Op maandag 20 januari 2014 21:45 schreef Donnie-Brasco het volgende:
[..]
Je weet gewoon wat je wilt
Ik denk er trouwens exact hetzelfde over.
Tsjaquote:
Ik ben wel benieuwd wat je dan in een huis zoekt. Voor 250k heb je 120+ m2, een tuin, een woning die van de laatste 15 jaar is en buiten de randstad ook nog vrijstaand. Hoe kun je zo verwend zijn dat je dat niet als zeer leefbaar beschouwd?quote:
Denk je nu echt dat een hypotheek verstrekker een aanbieding maakt op basis van een aflopende ww.quote:Op maandag 20 januari 2014 22:37 schreef FrankElst het volgende:
[..]
Hangt van de hoogte van hun WW af.
Neen, betrof dan ook een voorbeeld voor sociale huur en géén koopwoning.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 07:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat een hypotheek verstrekker een aanbieding maakt op basis van een aflopende ww.
Ik wil niet in een Vinex wijk wonen. De gedachte van jou dat alles buiten de randstad vrijstaand maar 250k kost klopt niet. En ik bedoelde alleen dat je als je budget 300-350k is, je wat meer keuze hebt. 250k is zeg maar een beetje de ondergrens voor een huis wat echt leuk is.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 07:26 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd wat je dan in een huis zoekt. Voor 250k heb je 120+ m2, een tuin, een woning die van de laatste 15 jaar is en buiten de randstad ook nog vrijstaand. Hoe kun je zo verwend zijn dat je dat niet als zeer leefbaar beschouwd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |