Realforze | maandag 7 oktober 2002 @ 11:46 |
Er zijn al veel topics over rijbewijzen, maar een topic met allemaal rijbewijstips ontbrak nog. En aangezien er hier 17, 18, 19, 20 (en 21+) jarigen rondsurfen die bezig zijn of van plan zijn hun rijbewijs te halen, hier de wijze raad van een ervaren bestuurder. Ik maak alvast een klein beginnetje: Voorbereiding -Vraag vrienden/familie/bekenden naar hun ervaringen met rijlessen en bepaalde rijscholen. De lessen -Zorg ervoor dat je regelmatig lest, het liefst ongeveer 2x per week. Als je minder vaak lest, moet je er steeds weer even 'inkomen', bij 2x per week blijf je het gevoel houden. De instructeur -Probeer een leuke instructeur te krijgen die op één lijn met je zit. (Informeer hiervoor bij familie/vrienden/bekenden) De bediening -De koppeling zit links, rem in het midden en gaspedaal rechts. Het theorie-examen -Gewoon de regeltjes leren, wat oefenvragen maken en logisch nadenken. Het praktijkexamen -Drink 2 blikjes Red Bull vlak voordat je moet afrijden. Werkte bij mij perfect!(Als je geen Red Bull gewend bent, test eerst ff hoe je op 2 blikjes reageert) Als je geslaagd bent -Hou het autorijden een beetje bij, dan verleer je het niet.
Als je deze tips opvolgt scheelt dat toch al gauw zo'n 10 lessen, dus 10 x 35 euro= 350 euro. | |
ChrisJX | maandag 7 oktober 2002 @ 11:51 |
Tegen de tijd dat iemand klaar is met lezen, heeftie z'n rijbewijs al gehaald volgens mij... ![]() | |
Clayton1 | maandag 7 oktober 2002 @ 11:56 |
Eet voor je examen twee bananen wedde dat het werkt.:Y | |
The_Comeback-kid | maandag 7 oktober 2002 @ 11:58 |
* The_Comeback-kid komt nog met 2 kleine tipjes voor het Praktijk-examen: 2 Banaantjes eten !! Er zit een kalmerende stof in (damn.... net te laat met de bananen-tip) | |
Jordy-B | maandag 7 oktober 2002 @ 12:00 |
Doe, indien mogelijk, via je rijschool een dagje verkeersoefenterrein... Dan leer je in één dag je auto onder controle krijgen, optrekken, remmen, schakelen, heuvelproef, slalommen, etc... Dus dan kan je je tijdens je rijlessen bezighouden met belangrijkere zaken. | |
firstwollie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:00 |
ik het helemaal gelezen! ik word in januari 18 en weet nog niet precies wanneer ik met rijden wil beginnen | |
Jordy-B | maandag 7 oktober 2002 @ 12:02 |
zet bij je examen je binnenspiegel net verkeerd, dan moet je iets meer moeite doen om erin te kijken, en dan kan je examinator beter zien dat je ook werkelijk in je spiegel kijkt. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:02 |
Ga gewoon een gesprekje aan met de examinator. Dus een gesprekje waar je nog wel volledig kunt concentreren, maar wel je zenuwen wegpraat. (met een beetje mazzel gaat de goede man naast je, je een beetje aardig vinden). En idd, als een instructeur je niet ligt, gelijk overstappen (het heeft mij veeeeeeeeels te veel leseen gekost.) | |
BobRooney | maandag 7 oktober 2002 @ 12:04 |
ik had 2 examinatrices....en ik heb een verhaal verteld dat het uit was met vriendin en ik net me baan kwijt was geraakt....ik slaagde | |
Kreator | maandag 7 oktober 2002 @ 12:06 |
quote:En op de motor dan? | |
Kreator | maandag 7 oktober 2002 @ 12:07 |
sgopje rtichting pta trouwens. | |
The_Comeback-kid | maandag 7 oktober 2002 @ 12:08 |
Ik heb 3 instructeurs gehad. 1. Was net aangenomen, bleek te slecht en werd ontslagen En verder vroeg ik bij mijn afrijden of de radio aankon, zodat je een rustig achtergrond-muziekje hebt en een beetje praten over je hobbies enzo. Fileparkeren ging de 1e x zelfs fout, maar dat mocht ik daarna gewoon overdoen. Verder ging het lekker en ik was superblij. p.s. het ergste is nog de 10 minuten voordat je mag beginnen met afrijden. Echt vreselijk die klok enz. | |
flat_erik | maandag 7 oktober 2002 @ 12:09 |
![]() Zal deze/volgende week ook maar eens beginnen met autorijles Iemand goede ervaringen met een rijschool in Leeuwarden | |
biancie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:13 |
Ik ben 4 keer gezakt.... De 5e keer wel geslaagd bij het BNOR... Maar elke keer op super lullige dingen gezakt. bv: Knipperlicht te vroeg aan op de snelweg ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:15 |
quote:Telt natuurlijk niet ![]() | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 12:22 |
Drie keer zakken is pech vind ik. Ze moeten mensen niet eindeloos de kans geven hun rijbewijs te halen. Men moet inzien dat sommige mensen gewoonweg het niet in zich hebben een auto te besturen. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:23 |
quote:Zal ik hier die mening ook maar even ontkrachten?? ![]() | |
Henk-Wim | maandag 7 oktober 2002 @ 12:25 |
Een gesprek beginnen/op gang houden scheelt ook. Komt 'ervaren' over doordat je blijkbaar aandacht over hebt om dat er ook nog bij te doen. Moetje natuurlijk wel al redelijk voldoende rijden (maar anders doe je toch ook nog geen examen, lijkt me). Dus voldoende goed rijden en dan, door erbij te praten, de indruk geven dat je het gemakkelijk vind om de auto te beheersen. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 12:27 |
quote:Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken. | |
Threepio | maandag 7 oktober 2002 @ 12:30 |
quote:Al eens uitgeprobeerd? ![]() | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 12:30 |
quote:Mwoh hebk geen zin in (val dit maal ook niet binnen je gemikte doelgroep ![]() | |
Threepio | maandag 7 oktober 2002 @ 12:32 |
quote:Mijn broer is na 6x geslaagd, kan nu prima autorijden. In ieder geval beter dan ik (1x) maar dat heeft met ervaring te maken, ik ben 12 jaar jonger ![]() | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 12:33 |
quote:Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor.... Iemand die prima kan autorijden slaagt wel in 3 pogingen. | |
Threepio | maandag 7 oktober 2002 @ 13:58 |
quote:Welles van zenuwen gehoord? Sommige mensen zijn daar nogal gevoelig voor en dat hoeft echt niet minder te worden elke keer die je meer examen doet ![]() | |
kroegtijger | maandag 7 oktober 2002 @ 14:03 |
quote:helemaal mee eens. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n dwarrel een keertje zn rijbewijs heeft omdat die arme sukkelaar van een examinator toevallig onderweg in slaap is gevallen en dus niets heeft gezien? en zo'n kneus mag dan wel gewoon de weg op ![]() | |
kroegtijger | maandag 7 oktober 2002 @ 14:11 |
quote:In het gewone verkeer sta je soms toch ook onder druk? en dan moet je het ook kunnen.....dus met je examen ook. Je moet gewoon ten alle tijden kunnen autorijden. Wat er ook gebeurt | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 15:49 |
quote:En in het verkeer sta je nooit onder druk wil je zeggen? Als je drie keer zo zenuwachtig bent tijdens het examen dat je het verknald ben je niet capabel om een auto te besturen. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 18:43 |
quote:In mijn woordenboek is onder druk staan (stress) iets anders dan overmatig gevoelig zijn voor zenuwachtigheid. Als je een blackout krijgt omdat je zenuwachtig bent, heb je toch niet per defenitie niet geleerd | |
Cheiron | maandag 7 oktober 2002 @ 18:46 |
Bedankt! morgen eerste rijles .. | |
Threepio | maandag 7 oktober 2002 @ 19:04 |
quote:Examenvrees heeft verder niets te maken met het gewone verkeer.. | |
-roys- | maandag 7 oktober 2002 @ 19:10 |
Wat ook een aanrader is: Een dag op zo'n afgesloten circuit, de ANWB en VVC hebben er iig 1. Dit is echt een koopje en scheelt je zo 5 uur lessen. | |
Threepio | maandag 7 oktober 2002 @ 19:20 |
quote:Ik heb het 2 dagen gedaan, was wel relaxed. 2e dag had ik zelfs een auto met een radio erin ![]() | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 19:28 |
quote: ![]() Onder druk autorijden, is onder druk autorijden! Daarnaast zijn er genoeg cursussen tegen examenvrees. | |
-roys- | maandag 7 oktober 2002 @ 19:33 |
quote:alleen denk ik dat in de meeste gevallen (vrouwen uitgezondert ![]() | |
Jordy-B | maandag 7 oktober 2002 @ 19:56 |
quote:dat bedoelde ik dus met m'n post over het verkeersoefenterrein... | |
spectrumanalyser | maandag 7 oktober 2002 @ 20:04 |
grootste tip is echt: houd het examen lekker voor jezelf. Er is niemand die het eigenlijk hoeft te weten behalve jij. Zo heerlijk als je de laatste avond voor het examen er tienduizend keer aan herinnerd word door iedereen -ookal is het zo goed bedoeld- zo gaat dat hier in de hele buurt. niemand weet het van elkaar, en dat blijkt ook goed te werken. zeker omdat er totaal geen spanning is dan, dat is nog het mooiste. [Dit bericht is gewijzigd door spectrumanalyser op 07-10-2002 20:17] | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 21:11 |
Wat moet ik me voorstellen bij onder druk autorijden? Een vrachtwagen die zit te duwen? Big deal. Natuurlijk is examenvrees van een hele andere orde dan onder druk autorijden. De conclusie dat afrijders die aan de zenuwen tenonder gaan -dus- niet kunnen autorijden is dus wat al te voorbarig. Dat gezegd hebbende is in 1 of 2 keer slagen ook bepaald geen garantie voor een fatsoenlijk of zelfs kwalitatief goed rijgedrag. Elk examen is een moment-opname, dus elk examen kan net zo fout gaan als de vorige. Vandaar de zenuwen kan ik me zo voorstellen. | |
Curare | maandag 7 oktober 2002 @ 21:14 |
Neem les | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 21:15 |
quote:Er is altijd druk in het verkeer. In de file, een auto die zowat in je kofferbak zit, in de spits midden in de stad, op een lastig kruispunt, je auto met parkeren in een klein gaatje proppen, etc... | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 21:24 |
En de 'druk' van het voorkomen van schade is dus de druk die het normale verkeer met zich meebrengt. Geen druk dus. De druk van het wel of niet slagen zoals dat afhangt van dat half uurtje rijden, is natuurlijk van een geheel andere orde. Bovendien is de afrijder in kwestie per definitie niet ervaren, want je begint pas met ervaring opbouwen nadat je je rijbewijs gehaald hebt. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 21:31 |
quote:Alsof je dan niet onder druk staat. Net je rijbewijs, en voor het eerst in de ochtendspits zonder iemand naast je die kan corrigeren. Allemaal haastige en kleverige mensen om je heen! Verkeer = druk. Examenvrees heb je cursussen voor. "Ik had examenvrees", is dus niet echt een legitieme smoes, want je kunt er wat aan doen. Meeste doen dat echter niet. Dan heb je ook nog een hoop mensen die helemaal geen examenvrees hebben, maar gewoon de mist in gaan tijdens hun examen door hun eigen schuld. Die gooien het maar al te graag op examenvrees om het niet slagen nog wat verkoopbaar te maken bij hun omgeving. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 21:48 |
quote:Nogmaals: DRUK IS IETS ANDERS DAN ZENUWACHTIG!!!! En je hebt er idd cursussen voor, maar dan kan je alsnog zenuwachtig zijn, je dacht toch niet dat iemand met een vliegangst cursus zo maar ff nooit meer angstig wordt in een vliegtuig? Ik was ook stik-zenuwachtig voor mijn rijexamen. Dat is gezond, maar bij andere mensen slaat dat om in ongezonde zenuwachtigheid. En de druk dat je iets moet halen is iets anders dan de gewone stress in het verkeer. Met mijn examen was ik zenuwachtig, in het verkeer ben ik echt niet zenuwachtig hoor DUS WAT LUL JE MET JE DRUK! het is zenuwachtig -punt- | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 21:48 |
Het is niet aan jou om zij die lijden aan examenvrees op te dragen er iets tegen te doen. Bovendien is het nog maar de vraag of het allemaal helpt, maar dat terzijde. Dat anderen examenvrees als een excuus zouden gebruiken zal me een gezegende rotzorg zijn, het doet immers niets af aan de legitimiteit van examenvrees. Een succesvol examen zal waarschijnlijk het beste half uurtje autorijden zijn wat je ooit zult presteren. Ik geloof tenminste niet dat er ook maar iemand is die na het behalen van zijn rijbewijs nog het kijkgedrag vertoont zoals examinatoren dat graag zien. Daarnaast zie ik nog steeds geen reden om allerlei vormen van externe druk over 1 kam te scheren. In het ene geval is het gevolg het niet halen van je rijbewijs en de hele exercitie van een examen nog minimaal 1 keer te moeten overdoen, terwijl er sowieso al veel op het spel staat, namelijk je rijbewijs, in het andere geval is daar het risico van schade, en als je normaal oplet in het verkeer is die kans behoorlijk wat kleiner dan zakken tijdens het examen. Dat gezegd hebbende kunnen we wel concluderen dat zij die de druk in het normale verkeer zondermeer gelijk stellen aan de druk van het rij-examen zelf, niet geschikt zijn voor de dagelijkse praktijk. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 21:49 |
Zucht. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 21:51 |
quote:Nou jij je zin dan, zenuwachtigheid. Hoewel ik het daar niet mee eens ben, maar goed, anders loopt de discussie ook snel op z'n einde. Mensen die bij een eenvoudig examen al zenuwachtig zijn, zouden die ook niet dichtklappen van de zenuwen in een moeilijke verkeerssituatie. Daarnaast vind ik dat iedereen 3 keer mag zakken. 4e zakken is wat mij betreft definitief. Ook al ben je zenuwachtig of gespannen, bij drie pogingen lukt er altijd wel eentje. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 21:53 |
quote:Je zakt echt niet zomaar hoor tijdens een examen. Het aantal mensen dat zakt omdat de examinator de avond ervoor slechte seks heeft gehad is op de vingers van 1 hand te tellen. Meestal maak je gewoon wat fouten, en dan is het terecht dat je zakt. Ieder foutje in het verkeer kan immers levens kosten. Verkeer is geen spelletje! | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:00 |
quote: ![]() Uit spontane zenuwen maak je geen fouten. Dat is weer druk ![]() En mensen met zenuwen hoeven niet per denifitie niet om te kunnen gaan met druk. Nogmaals zenuwen en druk is iets anders | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:01 |
Het kan goed voorkomen dat je niet zakt op een concrete fout. Doorgaans geeft de examinator een algemeen verhaaltje over onvoldoende kijken of dat het allemaal wat zelfverzekerder kan. En dan rij je ns vlot en dan is het weer te zelfverzekerd. Er is geen formule om te slagen. Het kan vriezen en het kan dooien. Je kunt er niet op studeren, je kunt er hooguit op oefenen, maar dan nog heb je nimmer de garantie dat je slaagt. Die wetenschap doet bij velen nervositeit ontstaan, en bij sommigen van hen is die nervositeit van dien aard dat het hen in de weg staat van het etaleren van de rij-capaciteiten die ze bij de gemiddelde rijles wel laten zien. Het is dus absoluut onjuist om deze groep ervan te betichten in het geheel niet te kunnen rijden. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:04 |
quote:Zenuwen lijdt tot fouten hoor. Ik ken wel wat voorbeelden van mensen die erg zenuwachtig rijden, en die hebben toch al een behoorlijke lijst van ongelukken opgebouwd. Als je een beetje kunt auto-rijden dan haal je dat examen wel in drie pogingen hoor. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:06 |
quote:Maar de zenuwen die je met examen hebt is iets anders dan de druk waar je mee dealt in het normale verkeer. En inderdaad, de zenuwen van het examen lijdt tot kleine foutjes waardoor je afgerekend wordt op rijvaardigheid | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:07 |
quote:En terecht.Ook een klein foutje kan een ongeluk veroorzaken! Als je examenvrees hebt ben je echt wel in staat in drie pogingen je rijbewijs te halen. Een half uurtje autorijden is nou niet bepaald moeilijk. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:09 |
quote:Ik ken een meisje, die goed kan (en kon) rijden maar na 6 keer haar rijbewijs nog niet had, de 7de keer echter wel. En dat alleen maar omdat ze op haar examen helemaal zenuwachtig werd dat ze in dat half uurtje haar beste rijden moest tonen. En dat zijn alleen de gedachtes eraan. En het ligt niet aan het autorijden van de mensen dat ze zenuwachtig worden. En ik erger me er kapot aan dat jij op details leest. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:10 |
quote:Blijkbaar niet dus. | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:10 |
Is er ooit soms onderzocht en daaruit geconcludeerd dat mensen die meer dan 3 keer over hun rijexamen hebben gedaan, ontvankelijker zijn voor fouten als ze zich uiteindelijk in het verkeer begeven, dan hun medeweggebruikers die in 3 keer of minder het roze papiertje hadden? | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:13 |
quote:Nee, maar dat onderzoek mag van mij vandaag nog uitgevoerd worden. | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:15 |
Aangezien dat onderzoek nog geen plaats heeft gehad, moeten we je conclusie dus inderdaad maar als voorbarig terzijde schuiven. We komen er wel op terug zodra de onderzoeksresultaten binnen zijn. Tot die tijd is er geen limiet aan het aantal pogingen. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:19 |
Wat vinden jullie van het geval van de schuinoverbuurman. De beste man heeft na 17 pogingen eindelijk zijn rijbewijs gehaald, na een tijdje in een 40 km/h de straten onveilig gemaakt te hebben. Als hij zijn Opel Carso start zoekt dus echt wel iedereen dekking hier in de straat. | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:27 |
Die had de 17e keer ook moeten zakken. Maar wat zegt dat over mensen die met faalangst te kampen hebben? Er zullen best mensen zijn die het echt nooit zullen leren, faalangst of niet, maar daaruit kun je toch echt niet met goed fatsoen de conclusie trekken dat mensen die er binnen 3 keer niet in slagen niet tot het verkeer mogen worden toegelaten. Dat criterium klopt gewoon niet, temeer daar het zou betekenen dat zij die er minder dan 3 keer overdoen per definitie wel geschikt zouden zijn, maar aan je schuinoverbuurman te zien zijn er ook die helemaal niet zouden mogen slagen, maar er toch doorheen komen. Kan je ook bij de eerste, tweede of derde keer gebeuren. Kwestie van mazzel, maar of de verkeersveiligheid daar dan mee gediend is. Tja.... | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:28 |
Precies, daarom moet je ergens de grens zien te trekken. Heikel punt is alleen waar je die gaat trekken! | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:34 |
Die grens is er al. Namelijk het vereiste van een rijbewijs. Niemand komt 'zomaar' zelfstandig de openbare weg op. Daar is nu juist dat hele examen voor bedoeld. Zodra de examinator vindt dat het kan, dan mag je. Die bijzondere bevoegdheid heeft die man/vrouw nu eenmaal. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat iemand die er meer dan drie keer voor nodig heeft, dus in het geheel de geschiktheid mist om zelfstandig aan het verkeer deel te nemen. Daarvoor zijn er teveel factoren die een dergelijk examen kunnen beinvloeden. Ik zie dus ook niet in waarom we en het criterium van het rijbewijs moeten hebben en daar ook nog ns een maximaal aantal pogingen aan moeten verbinden. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:35 |
Ik vind dat de Examinatoren capabel genoeg moeten zijn om te kiezen wie kan rijden en wie niet. Soms zit er een misser in....... Sjah, missers zullen der altijd zijn. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:38 |
Ik vind gewoon dat er teveel kneuzen op de weg rond rijden. Teveel mensen die al meerdere ongelukken hebben veroorzaakt, simpelweg omdat ze incapabel zijn om een auto te kunnen besturen zonder ongelukken. | |
Argento | maandag 7 oktober 2002 @ 22:40 |
Maar wie zegt jou dat die kneuzen hun rijbewijs niet gewoon in 1 of 2 keer gehaald hebben? Veel van die kneuzen zijn aan de stand van hun petje te zien niet ouder dan 18 of 19. Kans is groot dat die er dan minder dan 4 keer over gedaan hebben. | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:43 |
quote:Er moet toch een bepaalde regel te bedenken zijn waardoor je dat soort lui kunt weren. Er moet wat zijn waarmee je die lui uit het verkeer kunt weren toch? Het zijn overigens niet alleen de petjes die rechtstreeks vanuit hun scooter in de auto belandt zijn. Ook bejaarden kunnen er wat van. Verplicht herexamen voor 65-plussers zou dus geen overbodige luxe zijn. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:44 |
quote: ![]() | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:45 |
quote:alleen mensen van 21+ mogen autorijden, en dan beginnen in een opgevoerd brommerautootje en pas na 4 jaar is er de mogelijkheid om (MET examen) je rijbewijs te upgraden naar een grotere auto en snelweg ![]() | |
polsje | maandag 7 oktober 2002 @ 22:45 |
Zeg nooit dat je nog maar een paar lessen hebt gehad. ik had een rijles intruct teur die vond dat ik een natuur tallent was en liet mij al na 13 lessen afrijden. Ik natuurlijk lekker rijden niets aan de hand goed gesprek enzo, vervolgens file parkeren heuvelproef en bochtje achteruit. Ik heb ze zelfs nu ik mijn rijbewijs al heb nog nooit zo perfect uitgevoerd als toen. Maar nu komt het, hij vroeg op het laatst hoeveel lessen ik al had gehad. Ik natuurlijk pronken en ja hoor bij het nagesprek zei hij heel koel dat ik heerlijk reed, hij had een goed gevoel en vond dat ik eigenlijk alles wel naar teveredenheid had gedaan. Maar hij was niet zekere ervan of het gewoon geluk was omdat ik nog maar zoweinig lessen heb gehad. Dus GEZAKT ben de tweede keer wel meteen goed geslaagt | |
CherrymoonTraxx | maandag 7 oktober 2002 @ 22:47 |
quote:21 vind ik wel een betere grens als 18. Veel mannetjes van 18 kunnen de luxe van het autorijden niet aan. | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:49 |
quote:d8 ik al ![]() | |
blieblie | maandag 7 oktober 2002 @ 22:50 |
Tis dat je geboortedatum er niet staat maar ik zou zweren dat je uit 1980 bent ![]() | |
renkie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 03:19 |
Ik heb 20 september m'n rijbewijs gehaald, in 1x gewoon zonder stress ofzo. Gewoon normaal rijden. Maar ik heb ff een vraag mbt de openingspostquote:Ik heb altijd geleerd om EERST de koppeling helemaal omhoog te laten komen en DAN pas gas te geven, zal wel de n00b modus zijn ofzo:) Maar anyway, morgen maar es proberen dan he ![]() Vraag: -Wat gebeurd er als je al gas geeft wanneer je net begint met het laten opkomen vd koppeling. Sloop je hiermee je auto of hoe zit dat? | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2002 @ 05:43 |
'k vind dat je met 18 gewoon moet kunnen afrijden... Maak het puntenrijbewijs maar strenger ofzo, zodat je gedwongen wordt om extreem verantwoordelijk te rijden als je je papiertje wil houden. (en 't puntenrijbewijs moet gewoon alom worden ingevoerd... Dus ook voor de "ouwe zakken" (zodat hunnie die last hebben van 'n nogal zware rechtervoet óók de lul zijn)) maar de minimumleeftijd opschroeven naar 21 vind ik echt complete BS... [Dit bericht is gewijzigd door Jordy-B op 08-10-2002 05:48] | |
vicz | dinsdag 8 oktober 2002 @ 06:08 |
Mijn auto heeft geen koppelingspedaal.... wat nu? ![]() | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2002 @ 06:20 |
quote:in de 1e versnelling, of in de D (met 't rondje d'rom) en gassen maar (niet vergeten om 'm van de handrem af te halen) | |
vicz | dinsdag 8 oktober 2002 @ 06:25 |
quote:Handrem.... die gebruik ik bijna nooit.... | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2002 @ 06:33 |
ik ook niet, maar stel dat jij 'm toevallig wel gebruikte... dan zou je toch behoorlijk voor paal staan als je probeerde weg te rijden zonder 'm eraf te halen, hè? ![]() | |
vicz | dinsdag 8 oktober 2002 @ 06:43 |
quote:uhhmmm nee... want dat ding schiet automatisch los als je hem in z'n D R 1 of 2 zet ![]() | |
Jordy-B | dinsdag 8 oktober 2002 @ 07:59 |
quote:ah... dat doet de handrem hier niet, voor zover ik weet... maar zoals gezegd gebruiken we 'm nooit, want 't is 'n onhandig onding... aanspannen met 'n pedaal, en lostrekken met 'n hendel En 't is eigenlijk nooit zo stijl in Nederland dat de parkeerstand onvoldoende is. | |
Splackavellie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 13:57 |
onzin dat als je zegt na 3 x zakken kun je niet rijden... ik moet morgen voor de eerste x op en ik barst nu al van de zenuwen en hoofdpijn... pff... ik reed perfect alleen bij file-parkeren (wat voor de rest ook perfect ging) deed ik geen na controle links naast me! ahhhh IRRI daar wordt ik nou nog papa-der van! | |
blieblie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 15:58 |
quote:1. In diesel gaat dat goed, een benzine auto heeft er moeite mee ![]() 2. Ligt er aan hoeveel gas je geeft, als je vol gas geeft draaitie te veel toeren en zegt de motor: Poeffff, en komt er veel rook onderuit ![]() ![]() 3. Gewoon lessen, krijg je alles te horen ![]() ![]() | |
renkie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 18:31 |
quote:Heb idd gelest in een diesel en heb zonder enig probleem mn examen gehaald destijds. Beetje raar dat die rijschool geen 'tips voor gevorderden' geeft ofzo maarja ![]() K, teveel toeren = boem lijkt me duidelijk, ben niet helemaal noob ![]() Verder denk ik dat je door dit te doen dus ook een stuk 'vlotter' optrekt ? | |
blieblie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 19:11 |
quote:Als je op een hoog toerental de koppeling op laat komen, ramtie met een noodvaart in op de aandrijving en "schiet" je weg jaah ![]() Kost op ten duur wel enkele onderdelen in de overbrenging | |
blieblie | dinsdag 8 oktober 2002 @ 19:12 |
quote:Alleen bij een erg hoog toerental met koppeling in gaat er iets niet goed, voor de rest maakt het geen hond uit | |
PietF | donderdag 10 oktober 2002 @ 20:45 |
*subtiel schopje* handige tips, bij mijn tussentijdse toets heb ik trouwens gemerkt dat ik ongeveer hetzelfde reed (lees: dezelfde fouten maakte) als bij gewoon lessen. gewoon redelijk relaxed gereden, niets aan het handje.. nu het examen halen!!! De auto heb ik al, alleen het roze papier nog! | |
r8ality | vrijdag 11 oktober 2002 @ 03:10 |
vreemd dat ik deze "tip" nog niet ben tegengekomen.. Als je weg wil rijden (dus vanuit stilstand) kun je beter de koppeling lekker laten opkomen tot ongeveer 50% (al of niet met gas erbij) daarna even blijven hangen totdat de auto goed rolt, en daarna pas tot 100% laten opkomen.. In 1 keer laten opkomen gaat alleen maar goed met heeeeel weinig gas of juist gruwelijk veel ![]() Verder: Mensen die auto's zien als vervoersmiddel van A naar B doen meestal langer over hun rijbewijs dan mensen die er tenminste een _beetje_ interesse in hebben. Even cru gezegd: Als je niet weet waar de peilstok zit kun je beter je leven lang de trein nemen Nog een ding over je eerste auto: neem em mee naar een verlaten terrein waar je flink de ruimte hebt en doe alles wat niet mag. Leer je auto kennen, scheelt een hoop stress in situaties in het normaal verkeer. O ja, en ik heb m'n rijbewijs voorlopig nog niet... | |
blieblie | vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:34 |
quote:Ben ik weer uitzondering ![]() | |
BarBaar | vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:40 |
quote:Das nog best een goeie tip voor iemand die nog niet weet dat links je gaspedaal zit... | |
blieblie | vrijdag 11 oktober 2002 @ 11:42 |
quote: ![]() | |
r8ality | zaterdag 12 oktober 2002 @ 03:00 |
quote:...zinloze discussie... | |
r8ality | zaterdag 12 oktober 2002 @ 03:00 |
quote:Uitzonderingen bevestigen de regel ![]() | |
Dr_Evil | donderdag 24 oktober 2002 @ 18:01 |
quote:*schop* Tilstra is goed, verder kan je voor de slagingspercentages van de rijscholen bij jou in de buurt terecht op; Rijschoolgegevens.nl | |
Dr_Evil | woensdag 15 januari 2003 @ 14:34 |
Morgen weer examen. Voor de 2e keer ![]() Eerste keer ging waardeloos. Ik maakte fouten die ik anders nooit maak, waren denk ik de zenuwen..... | |
the_contract_killer | woensdag 15 januari 2003 @ 14:57 |
toen ik de straat uit reed bij het cbr (we begonnen net met examen) toen reden er voor mij nog zo'n 3 leswagens die ook aan het examen bezig waren maar ze reden nogal traag. dus ik mopperde wat :rij nog wat langzamer,dan kan je gelijk parkeren. maar toen ik mn ID bewijs liet zien(moet voordat je begint) zei ze al dat ik schattig eruit zag op de foto(hij was nog een jaar geldig dus was al aan de oude kant) en dat ik er nu al zo volwassen en knap uitzag,maar de manier waarop ze dat zei was een beetje van ik wil best eens met jouw "sporten" dus of ik nu echt op mn rijgedrag ben geslaagt of op iets anders weet ik niet maar kan me eerlijk gezegt niet zoveel schelen want ik heb mn roze papiertje in mn platvink(portomonee) zitten. 2 bananen eten voordat je naar het cbr gaat is een goede tip,van bananen word je wat rustiger,en ga er met de instelling heen van fuck you wat maakt het ook allemaal uit,dan ben je minder zenuwachtig en slaag je sneller(bij mij dan) | |
Dr_Evil | woensdag 15 januari 2003 @ 15:39 |
quote:Ik heb me voorgenomen van te voren niks speciaals te doen, heb ik vorige keer ook gedaan (1 banaan gehad) maar dat werkt niet (bij mij tenminste). Maar ff uit nieuwsgierigheid... Hoe oud was je examinator? | |
the_contract_killer | woensdag 15 januari 2003 @ 16:00 |
quote:hoe oud ze was? toch wel bijna aan de 30. | |
FlipDwerg | woensdag 15 januari 2003 @ 16:56 |
Ik heb eindelijk mijn rijbewijs! ![]() ![]() | |
Dr_Evil | woensdag 15 januari 2003 @ 18:24 |
Wat voor kalmeringspil? | |
the_contract_killer | woensdag 15 januari 2003 @ 21:23 |
quote:pas maar op dat je niet uit gewoonte die "andere" pil neemt die je normaal in de disco neemt ![]() | |
Dr_Evil | donderdag 16 januari 2003 @ 12:43 |
En ja hoor, ik heb m'n rijbewijs vanochtend gehaald! Ik ben erg blij.... | |
glossy | donderdag 16 januari 2003 @ 13:35 |
quote: ![]() ik moet zo om half 3 weer lessen,30 januari heb ik theorie examen en hoop daarna wel snel te slagen voor dat roze papiertje | |
Dr_Evil | donderdag 16 januari 2003 @ 15:01 |
Bedankt ![]() Net ff een stukje snelweg gedaan..... echt leuk | |
zwahiel | dinsdag 21 januari 2003 @ 01:29 |
* zwahiel is nu aan de tweede week begonnen met lessen ![]() Morgen toe aan les nummer 5 en 6, volgende week 7,8,9 die week erna nummer 10,11,12 en daarna maar 2 lessen in de week (anders vind mijn bankrekening 't helemaal niet meer leuk!) Vind die mini rotondes toch wel raar hoor! En voor alle mensen uit Noord Limburg: dé enige echte rotondes van Nederland! Die in Venlo! Met name bij 't Centraal station! :| | |
glossy | donderdag 30 januari 2003 @ 17:33 |
ik heb net vandaag mijn theorie gehaald ,hoop dat ik snel mag afrijden | |
XMN8R | zaterdag 1 februari 2003 @ 22:40 |
quote:Al eens gehoord van Het Nieuwe Rijden? Kan een hoop brandstof besparen en dat is goed voor je portemonee én het milieu ! * snel (sportief) opschakelen (bij 50 in de kom al in z'n 5 ! Kan natuurlijk niet met een oude auto) quote:hmm, tikkie kort door de bocht hoor, voor de meesten! Mijn beste tips: * gebruik GEEN CD-rommetje ! | |
glossy | maandag 3 februari 2003 @ 18:32 |
quote:ben ik niet met je eens ik heb geen theorie cursus gedaan,geen tijd voor gehad. heb WEL een cd rom gebruikt en ook de vragen op de site van de cbr geoefend . heb geen oefen vragen gemaakt van uit het boek,2x gedaan of zo had ze steeds fout. heb gewoon het boek een beetje door genoemen. en ben op deze manier voor mijn theorie geslaagd. | |
toxi | maandag 3 februari 2003 @ 18:39 |
Weet iemand hoe hoog ongeveer het gemiddelde in Nederland ligt om rijbewijs te halen? | |
glossy | maandag 3 februari 2003 @ 18:59 |
quote:je kan de persentages van slagen per autorijschool ook terug vinden op de site van de cbr.ik weet van mijn autorijschool waar ik bij les dat 60 tot 70% in 1x slaagd | |
XMN8R | maandag 3 februari 2003 @ 19:18 |
quote:En nu dus nog "effe" je praktijk-examen... ben benieuwd... ![]() | |
XMN8R | maandag 3 februari 2003 @ 19:25 |
quote:Landelijk gezien slaagt gemiddeld net iets minder dan de helft de eerste keer voor het praktijk-examen. quote:Kijk eens op slagingspercentages per rijschool, maar bedenk: de kans om te slagen hangt ook af van de grootte van de rijschool, het aantal lessen, de instructeurs en de lesmethodes. En let op: ook de diversiteit in kandidaten en de lesauto's (automaat of schakelen) zijn van invloed op het slagingspercentage. | |
_VoiD_ | maandag 3 februari 2003 @ 19:36 |
quote: | |
XMN8R | maandag 3 februari 2003 @ 19:49 |
@ Void: Een CD-rommetje en enkel een oefenboek met 800 vragen blijken in de praktijk toch echt niet genoeg te zijn! Zeker niet nu er steeds meer ABC en open vragen gaan komen! En als je dan toch slaagt, dan hebben de meesten toch geluk gehad en een probleem bij het praktijk-examen! Want je examinator zal tijdens de rit niks meer over de theorie vragen, maar heeft het wel zo door als je de regels niet beheerst. Een theorieboek (met de borden en de regeltjes) is het beste, en een cursus het allerbeste! | |
glossy | maandag 3 februari 2003 @ 20:20 |
quote:ja ik ben ook benieuwd we zien wel tegen die tijd,word binnen kort aangevraagd | |
_VoiD_ | maandag 3 februari 2003 @ 21:25 |
quote:Een cursus vind ik persoonlijk onzin. Ze herhalen gewoon LETTERLIJK wat er in het theorieboek staat. En natuurlijk WEL het theorieboek lezen/leren. Maar zo moeilijk vind ik de regels op de weg niet hoor... behalve dan die over max laadvermogen etc, en uitsteken (hoeveel). Maar voorrangsregels zitten er echt wel ingebakken bij mij. Trouwens, het is wel zo slim om METEEN je theorie te halen. Dan kun je namelijk die regeltjes in praktijk gaan brengen. | |
glossy | maandag 3 februari 2003 @ 21:32 |
quote:lijkt mij niet zo slim want theorie is maar 1 jaar geldig en stel dat je zakt,ja je weet ut niet. mij is het in ieder geval afgeraden om gelijk mijn theorie te halen. | |
Partygurl | maandag 3 februari 2003 @ 21:33 |
Het loopt hoe het loopt zeg ik altijd maar...Daar kunnen die regels van jou niks aan helpen denk ik | |
XMN8R | maandag 3 februari 2003 @ 23:01 |
quote:Gefeliciteerd! ![]() Tuurlijk wordt op zo'n cursus hetzelfde verteld als in de boeken, maar het is voor velen een betere manier om de stof te onthouden. quote:Het zijn niet mijn regels... ik geef alleen maar een paar praktische tips ![]() | |
MK9 | dinsdag 4 februari 2003 @ 14:38 |
Nou mensen, ik heb vanochtend mijn rijbewijs gehaald! ![]() ![]() | |
glossy | dinsdag 4 februari 2003 @ 16:50 |
quote:gefeliciteerd | |
DaFrenk | vrijdag 7 februari 2003 @ 22:28 |
Hey dudes! Ik heb vanmiddag me rijbewijs gehaald!!!!! 1e keer!!!!!! Ik heb niks bijzonders gedaan...gewoon mezelf gebleven...gewoon denken dat je met je pa ff stukkie gaat rijden...was btw in 20/25 minuutjes alweer terug..relaxed! Maandag rijbewijs ophalen en ff stukkie toeren om aan me autotje te wennen! Top!!! ![]() ![]() ![]() | |
j22flyingdownwind | vrijdag 7 februari 2003 @ 22:36 |
quote:Wel jammer dat je maandag pas je rijbewijs kan ophalen, anders had je mooi in het weekend kunnen touren ![]() | |
thetruth | zaterdag 8 februari 2003 @ 00:40 |
Ik vraag me af of een spoedcursus net zo goed is als gewone rijlessen :S Ik overweeg namelijk om een spoedcursus te gaan volgend :d | |
DaFrenk | zaterdag 8 februari 2003 @ 10:51 |
quote:Dat is idd mega irri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
j22flyingdownwind | zaterdag 8 februari 2003 @ 11:53 |
quote:Ik weet het niet, ik moest om 08:00 afrijden dus ik kon hem gelijk gaan halen ![]() | |
Jofunu-kun | zondag 9 februari 2003 @ 02:21 |
Maak van die schakelmomenten geen gewoonte... Je komt er vanzelf achter wat jij lekker vindt rijden (als je slaagt natuurlijk..) | |
flat_erik | donderdag 20 maart 2003 @ 15:29 |
OOeeeeh ik moet morgen ![]() | |
Bier-Broeder-R | donderdag 20 maart 2003 @ 15:32 |
Ik had het theorie toch geleerd via een CDROM en in 1x gehaald... Leert een stuk makkelijker dan uit een boek en is ook wat leuker om te doen dan ![]() | |
CreativeMind | donderdag 20 maart 2003 @ 15:58 |
Ik zou wel eens willen weten of ik nu, na een half jaar m'n rijbewijs te hebben, weer zou slagen. Ik was toen in een keer geslaagd. Volgens mij zak ik. En niet al te voorzichtig. Anderen trouwens ook hoor. Enzovoort.... | |
CreativeMind | donderdag 20 maart 2003 @ 16:01 |
quote: ![]() Verschilt ook nogal per auto..... Als jij nog een keer in een VW Caddy diesel (ik noem maar iets) rijdt hoef je echt niet bij de 35 naar z'n 3 te gaan, want dan ben je morgen nog niet thuis. | |
WeirdMicky | dinsdag 13 mei 2003 @ 01:13 |
blergh, ik heb 23 mei rijexamen, maar ben ook erg gestressed ![]() normaal kan ik echt goed met stress omgaan en dus omzetten naar positieve stress, maar met rijden heb ik telkens die druk erachter van mijn strenge instructeur --> negatieve stress maar goed, iemand methodes om deze examenstress te verminderen? ik las iets over bananen, al vind ik die ranzig iemand? | |
Wolve000 | dinsdag 13 mei 2003 @ 01:55 |
Jezelf volgooien met caffeine lijkt me ook niet zo verstandig. Ik denk dat je daarvan alleen maar hyper zal worden en je niet meer rustig kan concentreren. Maar dat zal wel per persoon verschillen ![]() En wat niet vaak genoeg gezegd kan worden: het maakt niet uit of je een foutje maakt. Het is veel belangrijker hoe je vervolgens jezelf hersteld. Ikzelf had bijna een afslag gemist op het examen, maar door vervolgens eerst in m'n achteruitkijkspiegel te kijken en vervolgens wat forser te remmen kon ik er alsnog afslaan. Als zoiets niet meer kan moet je maar gewoon doorrijden, want de meeste foutjes zijn niet erg, zeker zulke niet | |
WeirdMicky | dinsdag 13 mei 2003 @ 02:03 |
quote:lol, ik snap dat je foutjes blijft maken, maar dat doen ervaren mensen ook...niemand rijdt perfect pas na 7 jaar kan je echt goed rijden is uit onderzoek gebleken maar ik raak door mn stress het overzicht kwijt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling, en als ik eenmaal in de stress schiet, maak ik fout na fout dus hoe kan ik me echt het beste voorbereiden? teveel cafeine is slecht ja, maar je moet wel ff genoeg energie hebben om goed te kunnen rijden (heb ook nog een les vooraf) iemand? | |
Jaymza | dinsdag 13 mei 2003 @ 09:28 |
Er zijn geen echte tips. Het is puur een loterij of je wel of niet slaagt. De een slaagt terwijl hij door rood rijdt en de ander zakt en krijgt te horen: je rijdt goed alleen jammer van dat schoonheidsfoutje ( niet precies midden door een voorsorteervak rijden). De rijleraar heeft een veel betere indruk hoe je rijdt. Zijn mening zou ook mee moeten tellen. | |
Tjabbo | dinsdag 13 mei 2003 @ 09:31 |
quote:is dat niet zo dan? Was bij mij wel zo. Ik was eigenlijk al geslaagd voordat ik aan het examen begon. Achteraf vertelde de instructeur me dat hij de examinator had gesproken. Die had gevraagd of ik het een beetje kon. Toen heeft de instructeur zijn eerlijke mening gegeven ![]() Tuurlijk moet je niets ergs overkomen tijdens de rit, maar als je netjes rijd en het geluk hebt dat er geen achterlijke medeweggebruikers je het leven zuur maken.... dan moet het lukken. Ik weet dus niet of meer examinatoren dat doen, maar bij mij iig wel | |
WAT | woensdag 14 mei 2003 @ 10:22 |
blegh ... ik heb geen zin ![]() | |
superbossy | vrijdag 16 mei 2003 @ 10:30 |
En niet onbelangrijk...zie het als iets leuks! Wat ik altijd deed was dingen waarover ik twijfelde gewoon in praktijk brengen...als het dan niet o.k. was dan ging mijn instructeur wel over de pis en dan vertelde ie altijd zoveel mogelijk Communicatie met de docent...hij/zij niet alleen naar jou toe...jij ook zo veel mogelijk naar hem/haar toe. Het kost tenslotte genoeg | |
Farao | zaterdag 17 mei 2003 @ 14:35 |
tips ? oke: Als er een hulpsverleningsvoertuig nadert met toeters en bellen : - geen paniek, rustig kijken waar je plaats kan maken. Een hulpsverleningsvoertuig met spoed geeft meestal al heel vroeg richting aan, hiermee maakt ie duidelijke welke rijbaan hij vrij wil hebben. | |
flat_erik | zaterdag 17 mei 2003 @ 14:39 |
quote:Een oude reactie van mij ![]() Wel in 1 x geslaagd die 21 maart | |
superbossy | zaterdag 17 mei 2003 @ 23:22 |
quote:Weer een sponsor voor "fryske diken" erbij ![]() Congratz eej | |
SurfDude | zondag 18 mei 2003 @ 01:08 |
Aardig stukje, maar...quote:Een twintigjarige ervaren bestuurder? Sure... quote:Iets meer kennis lijkt me niet verkeerd... Als het goed is hebben de meeste kindertjes al wel eens een verkeersexamen gedaan. quote:Daar let de instructeur ook wel op. Maar is idd heel belangrijk, dit doe je niet voor de instructeur, maar voor jezelf. ![]() ![]() quote:Tijdens lessen rijd je toch sowieso nooit hard? quote:Oneens. Ten eerste: wanneer je moet schakelen ga je toch zeker niet van de snelheidsmeter aflezen? Dat hoor je toch gewoon aan de motor? Ten tweede (ok, dit verschilt per auto): op lange rechte weggen in de bebouwde kom moet je in zijn 4 rijden, dat is zuiniger, en op 80 km wegen in zijn 5. En met een zesbaks op de snelweg in zijn 6. Kortom: dat schakelverhaal verschilt per auto. quote:Sorry hoor, maar examens (wat voor dan ook) zijn ook prima zonder red bull, extran of andere troep te halen. Eet gewoon een paar boterhammen en een banaan, en drink een glas melk, en klaar ben je. quote:En hoe kom je daarbij? Ik denk dat het eerder andersom is. quote:Oneens... Toevoeging: ga ook niet zomaar ineens hele lange stukken in je eentje rijden. Eerst wat korte stukjes met mensen erbij, en bouw dat langzaam uit. Belangrijk: laat je niet te veel afleiden door anderen, radio, enz. Wanneer je goed in je eentje lange stukken kunt rijden, probeer dan op de een of andere manier in verschillende auto's te rijden: groot en klein, nieuw en oud, diesel en benzine, enz. Wanneer je dan een jaar of zo je rijbewijs hebt, al in aardig wat verschillende auto's hebt gereden, en de nodige kilometers hebt gemaakt, dan kun je je een gemiddelde bestuurder noemen. Een ervaren bestuurder ben je pas veel later... Niet dat die heilig zijn: die denken vaak dat ze alles kunnen, en bij hen zijn er vaak allerlei slechte gewoontes en automatismen ingeslopen. quote:Gelukkig heb je geen naam en plaats genoemd, dus er valt weinig te storten... | |
SurfDude | zondag 18 mei 2003 @ 01:15 |
quote:Totaal oneens: fix een theorieboek (met veel oefenvragen) en laat die zeikerds (zoals bij mijn rijschool) optyfen ![]() | |
SurfDude | zondag 18 mei 2003 @ 01:18 |
quote:Breng je je medeweggebruikers daarmee niet in verwarring? Weten die veel wat jij bedoelt...? Waarschijnlijk denken ze dat er een flitser staat. ![]() | |
Danielson | zondag 18 mei 2003 @ 11:29 |
Ik moet dinsdag afrijden om 8:00 uur ben benieuwd hoe het gaat ![]() ![]() | |
Marco_B_GBB | zondag 18 mei 2003 @ 12:07 |
quote:Ik mis de 6 ![]() | |
SurfDude | zondag 18 mei 2003 @ 17:43 |
quote:Dat had ik ook al opgemerkt. Maar ik vind dat hele schakelmomentenverhaal sowieso onzin... | |
_VoiD_ | zondag 18 mei 2003 @ 18:41 |
quote:Op de snelweg willen ze toch ook vaak door het midden (bij tweebaans dus). Dus ik ga nu in een file altijd al aan de rand staan... ook handig voor motorrijders. | |
Farao | maandag 19 mei 2003 @ 01:09 |
quote:Als jij paar keer groot licht geeft, je alarmlichten aanzet, en langzaam de berm opzoekt zullen ze niet direct een flitser verwachten denk ik ![]() En ookal snappen ze niet wat je bedoeld, dit gaat ook nog wel eens op : | |
Farao | maandag 19 mei 2003 @ 01:11 |
quote:Ligt een beetje aan de provincie en de snelweg zelf waar 't voertuig zich bevind. Hier (Zuid Limburg) heb je niet zo heel veel 3 of 4 baans autowegen, dus wij hebben meestal gewoon de linkerbaan. | |
Realforze | maandag 19 mei 2003 @ 11:12 |
quote:Dat was niet serieus bedoeld, denk er maar een ![]() quote:Meestal niet, maar ik bedoel dat je in het begin beter 45 km/u kan rijden i.p.v. 55 km/u, gewoon rustig beginnen dus. quote:Dat verschilt inderdaad per auto, de schakelmomenten waren meer een kleine indicatie voor de echte n00bs. quote:Het is niet noodzakelijk, maar het helpt je wel beter te concentreren. En volgens mij moet je nooit iets heel erg kouds drinken, dan heb je minder energie omdat je maag op temperatuur moet worden gehouden ofzo. quote:Mijn rij-instructeur vertelde me dat en ik hoor het van veel mensen om me heen. De 2e keer laten ze je niet zo snel op een heel lullig iets zakken, de 1e keer kan dat wel gebeuren. Mijn rij-instructeur vertelde ook dat ze meisjes eerder laten slagen, omdat zij minder brokken maken. Die durven ze eerder de weg op te sturen. P.S. Je zag denk ik wel dat sommige punten niet helemaal serieus waren Bv. Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts. en Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips". | |
SurfDude | maandag 19 mei 2003 @ 16:31 |
Dan zijn we het dus eens. ![]() | |
Damusic2me | maandag 19 mei 2003 @ 17:17 |
Nog eentje: rij rustig, kalm, en zelfverzekerd, ga geen oops roepen en zo, want dan denkt zo'n examinator ook dat je t niet onder controle hebt oh en rem af bij elke straat van rechts.. niet gas los, maar echt afremmen. daar zakken de meeste mensen op | |
Realforze | vrijdag 23 mei 2003 @ 00:38 |
quote:Gelukkig maar, ik had al bijna een kogelbrief op de post gedaan. | |
Realforze | vrijdag 23 mei 2003 @ 00:41 |
Nieuwe pagina, nieuwe ronde, nieuwe kansen: een mooie gelegenheid om de ondergesneeuwde openingspost even te quoten. ![]() quote: | |
www.olafonline.nl | vrijdag 23 mei 2003 @ 13:42 |
Voor de mensen die alles in 1 lange pagina zien hoeft dat niet ![]() | |
Deva | woensdag 9 juli 2003 @ 13:33 |
`*ril* * Deva moet volgende week maandag (14 juli) 8.55 uur afrijden in Zwolle mwah, 8.55 uur is wel een lekkere tijd opzich, voor het examen heb ik nog 1 rijlesje. Dan heb ik er in totaal 25 gehad en me instructeur zij dat wel gaat lukken I hope so, denk dat wel 2 bananen ga wegkanen voor het examen Iemand nog tips over het rijden in Zwolle thnx | |
Xilantof | woensdag 9 juli 2003 @ 17:28 |
heb afgelopen zaterdag mijn eerste les gehad (5 juli) als alles volgens planning gaat heb ik 26 aug. mijn rijbewijs (geen 10daagse curcus, rij veel in 1 week)
| |
thetruth | maandag 21 juli 2003 @ 17:53 |
Vandaag de tussentijdse toets gehad; Mijn kijkgedrag is structureel fout volgens de examinatrice en mijn instructeur ![]() ![]() ![]() | |
Nicket | zondag 3 augustus 2003 @ 23:38 |
bweehhhhh...... Ik moet morgen voor de 2e keer op... 07:45 1u les en 08:55 moettik op... En ik ben zunuwappig.... nie normaal... Vorige keer gezakt.. omdat ik door de zenuwen veelste veel keek :S | |
dougie | maandag 4 augustus 2003 @ 00:01 |
Ach ja, we moeten allemaal wel eens meerdere examens doen, ik ook 5 keer, gelukkig wel ABCDE, Of je kan rijden of je kan het niet. Als je het binnen 3 keer niet haalt ben je niet alleen zenuwachtig, maar ook een kneus. Daar hebben ze openbaar vervoer voor uitgevonden. ![]() | |
scollon | maandag 4 augustus 2003 @ 08:22 |
quote:vriend van mij is in 5x geslaagd maar die rijdt het best van alle mensen die ik ken die net hun rijbewijs hebben. Dus wat dat betreft heeft ie gewoon een aantal keer pech gehad | |
MikeyMo | maandag 4 augustus 2003 @ 08:24 |
dat 434342 zich nog niet heeft gemeld hier om te spammen... | |
Alkaline | maandag 4 augustus 2003 @ 09:35 |
quote:het slaat idd helemaal nergens op. mijn instructeur zei gewoon opschakelen waneer het jou het prettigst lijkt (bij mij net voordat ie begon te brommen bij 3000 toeren). Toen ik praktijkexamen ging doen voor m'n rijbewijs was ik ook stik zenuwachtig en dacht dat ik ging zakken. Eenmaal bij het cbr aangekomen heb ik kennis gemaakt met mijn examinator, een mevrouw van bijna over de 60 die zeer rustig praatte. Toen ik eenmaal in de auto zat ging het eigenlijk als vanzelf. zij zegt gewoon waar je naar toe moet en doet infeite niks anders dan je rij-instructeur. Als je rit is afgelopen krijg je samen met je rij-instructeur je beoordeling te horen. In mijn geval:"Het is geen 10 maar je weet waar het om gaat in het verkeer, je bent geslaagd. Gefeliciteerd" | |
thetruth | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:04 |
Hmm 20 augustus is het zo ver: De eerste keer op voor het rijbewijs B. Iemand nog tips voor me? (en dan doel ik niet op 2 bananen maar meer tips betreffende het rijden an sich) | |
Roellio | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:12 |
quote:Kijken, kijken, kijken. Let goed op 30 km. zones. | |
BalderX | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:15 |
quote:zolang je je zenuwen onder controle houdt moet het goed gaan.. mijn zenuwen hielden op door gewoon een gesprekje aan te gaan met de examinator.. en dan semi-geinteresseerd vragen gaan stellen (ik had een invaller -> kent u hier de weg wel blaat blaat enz ).. op een gegeven moment vond ie alles wel prima volgens mij, want hij zat gewoon naar buiten te kijken terwijl ik binnespiegel-buitenspiegel-dooiehoek aan het uitvoeren was. Vergeet niet: je instructeur laat je afrijden, dus hij (/zij) denkt dat je het kunt.. en bovendien: van de instructeur moet alles 100 % goed zijn.. een examinator laat je met een 6je al slagen. Verder: als je eenmaal je rijbewijs hebt dan leer je pas autorijden.. Ik heb inmiddels 4 maandjes mijn rijbewijs (in 1 keer jeej), en zo'n 8 duizend km rijervaring (met mn eigen autootje).. ik merk nog steeds dat ik elke week wat beter rijd dan de week ervoor | |
WattaFakka | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:22 |
*terugvindpost ![]() | |
Catwoman1986 | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:25 |
quote:niet als ze je om hele lullige kleine foutjes laten zakken... | |
Conflict | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:33 |
quote:Tot 5 keer toe ![]() | |
thetruth | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:53 |
Nog meer mensen tips voor me? ![]() ![]() | |
Slurf | zaterdag 9 augustus 2003 @ 18:54 |
in wat voor brakke trage auto's rij jij dat je tussen de 15!!!!!! en de 40 al naar de 3 schakelt :S
[Dit bericht is gewijzigd door Slurf op 09-08-2003 22:56] | |
sloapert | maandag 11 augustus 2003 @ 21:19 |
Ik moet morgen om 9 uur afrijden in almelo, heb voor die tijd nog 2 uur les, en ben best wel beetje zenuwachtig. Hopen dat ik het haal want pa heeft de orion helemaal afgetankt voor me, ik mocht nog niet direct de cosworth mee ![]() btw: heb geen vrijstelling gekregen tijdens de tussentijdse toets omdat ik te vaak de linker dode hoek vergat en te hard op kruisingen aan kwam. | |
thetruth | dinsdag 12 augustus 2003 @ 00:27 |
quote:Ehm vrijstelling krijg je voor bijzondere verrichtingen hoor. Anyway succes en laat weten of je het gehaald hebt ![]() | |
PsychoDude_666 | dinsdag 12 augustus 2003 @ 00:34 |
Wooho net 33 min 18 ![]() | |
thetruth | dinsdag 12 augustus 2003 @ 04:29 |
quote:welkom bij de grotemensenwereld ![]() | |
sloapert | dinsdag 12 augustus 2003 @ 06:23 |
quote:Ja vertel mij wat, k snapte het ook al niet, rechtachteruit ging helemaal recht, bochtje achteruit ook, en keren op de weg ook, de rest heb ik niet gedaan. Maar hij vond het blijkbaar niet nodig om mij vrijstelling te geven omdat ik niet goed keek. Ik ga nu ff lekker die 2 banaantjes eten, wordt zo om 7 uur opgehaald. | |
xelzix | vrijdag 12 september 2003 @ 23:41 |
verantwoord je handelingen en/of leg ze uit. voorbeeldje; zit er een vrachtwagen voor je aan het begin van een oprit, mag je 80 en rij je 60 om later meer invoeg ruimte en overzicht te hebben; leg uit waarom je 60 rijdt en geen 80. de voor de hand liggende dingen natuurlijk niet. Ik maakte op mijn examen twee gigantische blunders; eerste 5 minuten zag ik een stoplicht niet; examinator boven op de rem... " wel stoppen voor het streepje hoor" laatste 5 minuten, weer hetzelfde kruispunt (met stoplichten!) ik linksaf, andere auto tegenover mij rechtsaf. Ik stoppen om voorrang te geven. stond het stoplicht voor die andere auto op rood... "hij staat op rood hoor, voor die andere auto". stressen terwijl hij nog in zijn drie stond. ik heb uigelegd waarom ik stopte: stoplicht met bolletje betekend dat ik verkeer van de andere kant mogelijk voorrang moet geven en een rechtsafslaande auto heeft voorrang als jijzelf linksaf wil. En het was een leswagen dus ik dacht dat die leerling het gewoon niet door had... ..........maar.......... ik heb mijn rijbewijs wel gehaald! (o ja, en het was mijn eerste keer afrijden verdere tips Mogelijk onstaat er een gesprek tussen je rij-instructeur en de examinator. hoef jij niet met die man of vrouw te praten (wat altijd afleid) en jij hebt minder het idee dat hij of zij op je zit te letten. Good luck! | |
Viper_74 | donderdag 18 december 2003 @ 13:04 |
quote:Dat had ik nou ook. Eerst keer gezakt, had een man (invaller) die zei dat ik te rustig reed ![]() Tweede keer, tja fock this man, lekker overal doormeppen Hele weg lopen miepen die muts, ook nog een beetje over Frankrijk meegeleuterd Geslaagd | |
glossy | donderdag 18 december 2003 @ 14:22 |
quote:had ik ook een invaller ,ik zou een vrouw krijgen maar ze was ziek en kreeg een mannelijke invaller en in 1x geslaagt (misschien ook wel omdat die man nooit examens aflegde in denhelder,en eigenlijk niet wist waar hij mij heen moest laten rijden) | |
Belboz | donderdag 18 december 2003 @ 22:12 |
1. Kijken, kijken en nog eens kijken !!! niet met je ogen maar met je hoofd zodat men kan zien dat je kijkt. 2. Meerijden, meerijden en nog eens meerijden. Dus niet met 80 invoegen op een snelweg. 3. Afstand houden, afstand houden en nog eens afstand houden. Niet letten op 1 of andere bumperklever achter je, mocht ie op je klappen, het is maar een lesauto | |
glossy | dinsdag 23 december 2003 @ 11:24 |
quote:2. Meerijden, meerijden en nog eens meerijden. Dus niet met 80 invoegen op een snelweg. dit geld niet over al,want ik woon in denhelder dus je gaat niet de snelweg op,dat hele kleine stukkie 80 km weg duurd net aan 5 minuten dus dat doe je al haast nooit(die keren dat ik daar op moest kan je op 1 hand tellen),en er valt ook niet in te voegen (geen invoegstrook),tis oversteken en dan maar gassen | |
Mr_Wimpenny | zaterdag 27 december 2003 @ 01:49 |
De beste tip die ik ooit heb gehad erover: Je moet dat figuur naast je alleen maar laten zien dat jij alle situaties ziet, heb je de tijd moet je het gewoon zeggen. En niet de fout maken die ik de laatste keer maakte, dat was bij een krappe (krap maar nog ruimte over aan beide kanten) gewoon doorrijden omdat het kon... Die man op de rem, en zeggen dat het niet paste (terwijl we er naast stonden). Toen ik 'm erop wees dat we er naast stonden begon ie een lulverhaal op te hangen dattie al zoveel jaar z'n rijbewijs had en het beter wist... | |
kreischer2000 | zaterdag 27 december 2003 @ 16:50 |
Ik heb nu een al de hele vakantie iedere dag(op de feestdagen na) een aantal uur les(ook voor de vakantie had ik al een aantal lessen) en ik mag 20 januari op voor mijn examen. In het begin ging het rijden echt bagger maar gelukkig merk je zelf wel duidelijk vooruitgang. Wat ik zelf belangrijk vind is dat je er plezier in moet hebben, de eerste paar lessen werd er nog veel commentaar geleverd(wat demotiveert) en dan gaat het ook minder. Maar de laatste paar lessen kreeg ik haast geen commentaar meer en dan ga je gewoon beter rijden( t kan natuurlijk ook andersom zijn | |
B_BOY | zaterdag 27 december 2003 @ 17:51 |
ey mensen hier ff een vraag die jullie vast wel kunnen beantwoorden. ik ben 15 jaar en rijd vaak met auto's voor mijn werk (op eigen terrein) en dergelijke. ik kan nu gewoon rustig rijden met schakelen (kan ook hard rijden maar dat is niet verplicht bij je examen). nu is mijn vraag als ik gewoon op de weg rijd is het dan zoveel moeilijker met dat opletten? ps. op me werk moet ik ook spiegelen en dergelijke ivm. andere rondrijdende voertuigen. | |
Amun-Ra | zondag 28 december 2003 @ 11:53 |
Ik moet eind januari op... Die tip van die Red Bull neem ik serieus. Die van de bananen niet. In ieder geval sociaal dat men hier een topic over opent, wat logische simpele aandachtspunten en tips bevat. | |
Mr_Wimpenny | dinsdag 30 december 2003 @ 15:16 |
quote:Je hebt last van irritante mensen op de weg, vooral bejaarden en kinderen kan ik altijd wel schieten omdat ze totaal onvoorspelbaar zijn. Ook het vooruit kijken en anticiperen zal wel anders zijn maar mag niet echt een probleem zijn. |