quote:
Op vrijdag 17 januari 2014 17:38 schreef volvo480es het volgende:Dus eigenlijk hoef ik alleen maar de cv leiding en de waterleiding te vereffenen naar de aarde in de meterkast (naar de officiele huidige normen).
Misschien dacht mijn vorige eigenar(en) dat in de jaren 80 de waterleiding standaard geaard was (dat mocht toen nog zeker volgens de normen van toendertijd?). Ik zie wel eens in huizen van die blanke vereffeningsdraadjes in wc en badkamer lopen naar de waterleiding. Kan ik voor de tot die tijd dan even een draad koppelen van cv naar water? Ik heb iig overal metalen waterleidingen. Iets is beter dan nu zoals helemaal niks. Moet deze tijdelijk vereffenings draad dan perse in de badkamer lopen of kan ik ook een draad bij de cv aansluiten omdat daar de cv en water vlak naast elkaar lopen en in de badkamer moet ik langs de deur

Ik ga zeker aan de slag via de officiele manier en ga een electricien aan laten sluiten naar meterkast.
Is een volledige metalen waterleiding eigenlijk altijd geaard via hoofdleiding? En wanneer hebben kunststof waterleidingen z'n intrede gedaan? En nog een gekke vraag: vroeger toen men veel via de waterleidingen aardden kon een buurman dan geen schokken krijgen via zijn waterleiding omdat alles aan elkaar gekoppeld is?
Je hoort een eigen aarde-electrode te hebben. Laat dat controleren door een vakman/electricien!!! Met een dikke draad wordt die aardelectrode met de hoofd-aarde rail verbonden.
Via die hoofd-aarde rail (een blokje metaal in je meterkast) sluit je aan:
1. De aarderail in je groepenkast; t.b.v. de aardedraden in je groepen naar de stopcontacten,
2. De aardedraad nar je waterleiding,
3. De aardedraad naar de gasleiding.
4. De aardedraad naar de CV-buizen.
N.B. je gebruikt dus niet de gas/waterbuizen als aarding, maar legt ze wel aan aarde.
In de badkamer verbindt je metalen buizen van waterleiding, CV (evt. metalen bad/douchebak/aardenet in de betonvloer) met elkaar en met een blokje genaamd Centraal Aarding Punt (CAP). Vanaf het CAP gaat er een draad naar de aardedraad in de centraaldoos en wordt daar aan aarde geknoopt.
Doe dit alles t.b.v. je veiligheid en bij voorkeur dor een electricien!!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.