abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135549884
Is het werkelijk goed voor je om een potje multivitamine bij de drogist of supermarkt te halen? Ik vraag dit mij af omdat ik een tekort aan vit B en D heb soms, en er werden mij vit pillen aangeraden waarmee ik 100 of zelfs 200% van de adh binnen zou krijgen. Maar kan dit wel? En is er ook een groot verschil in de potjes van 3 euro en die van 15? En daarnaast, zou het niet beter zijn om aparte vitamine te slikken, en dan alleen die je nodig hebt (omdat je die op een andere manier niet binnenkrijgt) ipv alle vitamines (multivitamine dus)?
pi_135549938
Heb je ergens klachten van dan?
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
pi_135549961
Er is geen bewijs dat het gebruik van multivitamines in de algemene populatie ziektes voorkomt of gezondheid bevordert. Ze lijken ook niet goed te werken als 'verzekering': de effecten van een ongezond dieet met weinig vitamines worden niet teniet gedaan door inname van multivitamines.

Er is wel bewijs dat specifieke vitamines in bepaalde groepen (kleine kinderen, ouderen, zwangeren, mensen met restrictief dieet, mensen met na bariatrische chirurgie) zinvol zijn.
pi_135550312
Nee, je pist ze namelijk gewoon weer uit.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_135550596
Je krijgt er dure plas van hoor ik weleens zeggen.

Slik zelf ook wel regelmatig multivitamines, gewoon huismerk dan, enige verschil met bijvoorbeeld davitamon is dat de tabletten van het huismerk groter zijn.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_135550639
De meeste vitamines die je te veel neemt pis je inderdaad gewoon weer uit. Ik weet echter wel van een vitamine waar je inderdaad niet te veel van wilt krijgen, vitamine K.
Er kunnen wel redenen zijn om extra vitamine te nemen, maar ik zou dit zeker als je al andere medicijnen neemt de eerste keer altijd via de apotheek doen, en als dit er veel zij zou ik ook eerst even contact op nemen met je huisarts. Zij kunnen je vertellen of er eventueel redenen zijn om bepaalde vitamine niet te nemen. Er kunnen soms wisselwerkingen zijn vandaar.
De volgende keer kan je dan gewoon bij de plaatselijke drogist iets halen.
  donderdag 16 januari 2014 @ 10:33:50 #7
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_135552598
Allereerst is mijn vraag hoe kom je erbij dat je een tekort hebt aan vitamine's B en D? Heb je dit laten testen?
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_135553869
Hoe weet je dat je een tekort hebt aan die vitamines? Je zou ook kunnen overwegen je eetpatroon iets aan te passen en wat meer producten te eten die rijk zijn aan vitamine b en/of d. Overigens kun je vitamine D ook aanmaken door regelmatig even in de zon te gaan zitten. Misschien zijn met een paar kleine aanpassingen die vitaminepillen helemaal niet nodig.
pi_135595217
quote:
7s.gif Op donderdag 16 januari 2014 08:23 schreef Rezania het volgende:
Nee, je pist ze namelijk gewoon weer uit.
Dat behoeft nuancering! :)

En wel deze; in sommige gevallen, bij een overschot en alleen bij de in water oplosbare vitamines... ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 08:49 schreef aguardian76 het volgende:
De meeste vitamines die je te veel neemt pis je inderdaad gewoon weer uit. Ik weet echter wel van een vitamine waar je inderdaad niet te veel van wilt krijgen, vitamine K.
Er kunnen wel redenen zijn om extra vitamine te nemen, maar ik zou dit zeker als je al andere medicijnen neemt de eerste keer altijd via de apotheek doen, en als dit er veel zij zou ik ook eerst even contact op nemen met je huisarts. Zij kunnen je vertellen of er eventueel redenen zijn om bepaalde vitamine niet te nemen. Er kunnen soms wisselwerkingen zijn vandaar.
De volgende keer kan je dan gewoon bij de plaatselijke drogist iets halen.
De vitamines die je niet weer uit zou kunnen urineren zijn vitamine K A D en E. Deze zijn in vet oplosbaar en derhalve opgeslagen in vet in het lichaam. De rest gaat er vaak wel weer uit bij toiletgang idd. Helemaal mee eens dat je het beter in overleg kunt doen met de huisarts TS, zeker ook vanwege eventuele wisselwerkingen. Zeker bij hoge doses kunnen bepaalde vitaminen wel degelijk nare bijwerkingen hebben.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sangha op 17-01-2014 10:55:50 ]
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_135595456
Maar inderdaad; probeer zoveel mogelijk een gevarieerd eetpatroon aan te houden en de kans is groot dat je alles binnen krijgt. Maar de oorzaak is wel belangrijk (van je vitaminegebrek), als je namelijk bv de intrinsieke factor niet aanmaakt in je maagwand, dan kan je geen b12 opnemen, dan kan je eten wat je wil, maar dat gaat je niet lukken te compenseren, ook niet met pillen. Injecties is dan het devies.

Heeft je arts dit onderzocht, zijn het eigen bevindingen?

quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 11:17 schreef Scissor het volgende:
Hoe weet je dat je een tekort hebt aan die vitamines? Je zou ook kunnen overwegen je eetpatroon iets aan te passen en wat meer producten te eten die rijk zijn aan vitamine b en/of d. Overigens kun je vitamine D ook aanmaken door regelmatig even in de zon te gaan zitten. Misschien zijn met een paar kleine aanpassingen die vitaminepillen helemaal niet nodig.
Op zich is dat wel zo, maar vitamine d maken we in het Noordelijk halfrond niet genoeg aan via de zon, daar is deze simpelweg niet krachtig genoeg voor rond deze tijd, suppletie is derhalve gewenst idd (indien een daadwerkelijk tekort is aangetoond).
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
  vrijdag 17 januari 2014 @ 11:00:00 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135595598
Gewoon goede voeding er op nahouden. Duurt wel enige tijd voordat de tekorten zijn bijgewerkt. Van belang is wel dat de oorzaak van het gebrek niet fysiek is want dan helpt goede voeding niet. Vitamine B zou je extra bij kunnen nemen als je veel drinkt. Voor vitamine D gewoon genoeg in de zon verblijven. Aangezien je waarschijnlijk in Nederland woont gaat dit in de winter niet gebeuren dus zal je het uit voeding moeten halen. Dat wordt dus veel vis eten :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 17 januari 2014 @ 11:27:25 #12
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_135596365
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 11:00 schreef Dven het volgende:
Gewoon goede voeding er op nahouden. Duurt wel enige tijd voordat de tekorten zijn bijgewerkt. Van belang is wel dat de oorzaak van het gebrek niet fysiek is want dan helpt goede voeding niet. Vitamine B zou je extra bij kunnen nemen als je veel drinkt. Voor vitamine D gewoon genoeg in de zon verblijven. Aangezien je waarschijnlijk in Nederland woont gaat dit in de winter niet gebeuren dus zal je het uit voeding moeten halen. Dat wordt dus veel vis eten :)
Voeding gevarieerd is het belangrijkst. Aanvullen van vitamines, mineralen, vetzuren, etc kun je doen door middel van suppletie. Voor sommige vitamines is dat essentieel, zoals vitamine D.

10% van onze vitamine D behoefte krijgen we binnen via voeding. Wat jij aankaart is onjuist om gewoon even in de zon te zitten of extra veel "vette" vis te eten.

Voor de beeldvorming, wil je elke dag aan je vitamine D komen via voeding moet je 80 glazen melk drinken elke dag. Men moet het dus hebben van de zon. De UVB straling om precies te zijn. De problemen voor opname via de zon zijn groot:
1. Men brengt tegenwoordig veel binnenshuis door, kantoor e.d. glas blokkeert de toelating van UVB straling.
2. Men draagt veel bedekkende kleding doorgaans, alleen je handen en gezicht zijn bloot (5% van je lichaam).
3. Men (met name vrouwen) dragen dagelijks een dagcreme of in de zomer een zonnebrand, SPF 15 blokt al gehele UVB straling.
4. In Nederland is het vaak bewolkt, waardoor de UVB straling de huid niet reikt.
5. In de wintermaanden staat de zon op een hoek van 45graden, waardoor de UVB straling wordt geabsorbeerd in de atmosfeer en de huid niet reikt.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  vrijdag 17 januari 2014 @ 11:47:50 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_135596978
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 januari 2014 11:27 schreef Killaht het volgende:

[..]

Voeding gevarieerd is het belangrijkst. Aanvullen van vitamines, mineralen, vetzuren, etc kun je doen door middel van suppletie. Voor sommige vitamines is dat essentieel, zoals vitamine D.

10% van onze vitamine D behoefte krijgen we binnen via voeding. Wat jij aankaart is onjuist om gewoon even in de zon te zitten of extra veel "vette" vis te eten.

Voor de beeldvorming, wil je elke dag aan je vitamine D komen via voeding moet je 80 glazen melk drinken elke dag. Men moet het dus hebben van de zon. De UVB straling om precies te zijn. De problemen voor opname via de zon zijn groot:
1. Men brengt tegenwoordig veel binnenshuis door, kantoor e.d. glas blokkeert de toelating van UVB straling.
2. Men draagt veel bedekkende kleding doorgaans, alleen je handen en gezicht zijn bloot (5% van je lichaam).
3. Men (met name vrouwen) dragen dagelijks een dagcreme of in de zomer een zonnebrand, SPF 15 blokt al gehele UVB straling.
4. In Nederland is het vaak bewolkt, waardoor de UVB straling de huid niet reikt.
5. In de wintermaanden staat de zon op een hoek van 45graden, waardoor de UVB straling wordt geabsorbeerd in de atmosfeer en de huid niet reikt.
Bij een al aanwezig gebrek is het inderdaad niet ofdoende, maar dat heb ik ook niet gezegd.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')