abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135520217
Bonjour;

ik heb sinds vanmorgen een raar probleem met mijn Remeha Avanta CW6.

ik zat rustig in bad, en ineens ijskoud water. ik naar de ketel en daar is hij dan, E13..

nu heb ik een beetje gezocht op internet, en het is waarschijnlijk de warmtewisselaar. de ketel is een jaar of 4 oud, naja prima, als dat het is, vervangen.
ik zag echter de druk van de verwarming op 1 bar staan, dus heb die naar 2 bar gebracht, en ik denk, stekker eruit en erin.
niks, nog steeds E13, en als het inderdaad de warmtewisselaar is, niet te resetten.

maar: ik duw op reset, en hij reset netjes. start helemaal op ketel blij. ik jakker de thermostaat naar 24 graden, warm water wordt netjes heet, ketel springt helemaal netjes aan, verwarming loeiheet.
keurig. ik terug naar beneden, ding terug naar 20, uurtje later naar boven, en bam, e13 terug..

nu lijkt het me, stuk is stuk... iemand enig idee wat te doen of wat het kan zijn?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Forum Admin woensdag 15 januari 2014 @ 14:58:07 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_135520560
Vier jaar lijkt me nogal kort voor een warmtewisselaar. Is een duur onderdeel. Heb je geen onderhoud op je ketel?
  woensdag 15 januari 2014 @ 15:01:35 #3
409503 awiebo
bûter, brea en griene tsiis...
pi_135520718
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:47 schreef freak1 het volgende:
ik zag echter de druk van de verwarming op 1 bar staan, dus heb die naar 2 bar gebracht, en ik denk, stekker eruit en erin.
Ontlucht? wil ook nog wel eens het geval zijn dat er lucht in is gekomen. Vullen met vulslang of direct met kraan?
den Rijn neder quam ... inder wilder Neder Sassen lant ... ende om dattet soo couden lant is, soo dedent die Romeynen Vrieslant hieten
pi_135524523
hij zou automagisch moeten ontluchten.. maar dat heb ik ook gedaan, druk is ook stabiel nu..
onderhoud heb ik op de ketel, wordt netjes ieder jaar gedaan, laatste keer half jaar geleden..
en dank u meneer Dood,
pi_135525263
Het kan een doorstromingsprobleem zijn (radiatoren dicht, teveel lucht, pomp slaat vast, druk te laag), Wat vaker voorkomt is het onterecht inschakelen van de smeltbeveiliging.

Gewoon even je installateur inschakelen.
pi_135527399
Uit de handleiding:
storing E 13: Smeltbeveiliging van de warmtewisselaar is aangesproken

- Warmte wisselaar defect --> controleer stekker en bedrading vd smeltveiligheid, vervang warmtewisselaar pas na verhelpen vd oorzaak.
- Te weinig water --> controleer minimale waterdruk
- Geen doorstroming --> controleer de werking vd pomp
- Te veel lucht in de installatie --> ontlucht de installatie en ketel

De grap van een E13 storing zit in het feit dat deze niet te resetten valt, oftewel je komt niet het storings menu in voordat je de oorzaak weggenomen hebt (de smeltbeveiliging)

1) optische controle vd warmtewisselaar
- afsluiten gas toevoer
- verwijderen van de plaat vh branderhuis
- zolang de warmtewisselaar niet verwrongen en vervormt is, maar netjes rond dan is deze waarschijnlijk niet te warm geweest.

2) na het kortsluiten vd smeltzekering moet de ketel weer opstarten, dit proces duurt drie minuten waarbij de ketel ontlucht wordt (ontluchtingsdop opdraaien), hierna kan je naar het storings menu gaan (zie handleiding):
- C88
- laatste storing (hoogste nummer)
- E 13
- t 1
- xx
- t 2
- xx
xx staat in dit geval voor een temperatuur, zijn deze niet te hoog (>90) dan is de
warmtewisselaar niet te warm geweest

[ Bericht 50% gewijzigd door cvboer op 15-01-2014 18:34:47 ]
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135566522
en omdat ik altijd een grafhekel heb aan het feit dat een TS wel een vraag stelt maar nooit meer reageerd;

ik heb t zelf maar opgegeven. pompen nagegeken (draaien), water nagekeken (genoeg druk) , ontluchting nagekeken (volledig ontlucht) warmtewisselaar nagekeken (niet vervrongen, ook was de gemeten weerstand 0,5 ohm zoals aangegeven door Remeha).
monteur langsgeweest, snapte t ook niet, en Remeha gebeld. t lijkt erop dat de elektronica stuk is.
nieuwe elektronica is besteld en wordt morgen geplaatst..

keeping you informed..
en dank u meneer Dood,
pi_135567607
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 16:59 schreef freak1 het volgende:
en omdat ik altijd een grafhekel heb aan het feit dat een TS wel een vraag stelt maar nooit meer reageerd;

ik heb t zelf maar opgegeven. pompen nagegeken (draaien), water nagekeken (genoeg druk) , ontluchting nagekeken (volledig ontlucht) warmtewisselaar nagekeken (niet vervrongen, ook was de gemeten weerstand 0,5 ohm zoals aangegeven door Remeha).
monteur langsgeweest, snapte t ook niet, en Remeha gebeld. t lijkt erop dat de elektronica stuk is.
nieuwe elektronica is besteld en wordt morgen geplaatst..

keeping you informed..
Soms lijkt het wel een periode voor iets, momenteel lijken de branderautomaten van verschillende ketels niet aan te slepen.
pi_135572189
Kan de print zijn, maar ik vermoed eigenlijk de smeltbeveiliging.

Hou ons op de hoogte.
  donderdag 16 januari 2014 @ 19:38:37 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135573563
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:12 schreef Glad_Janus het volgende:
Kan de print zijn, maar ik vermoed eigenlijk de smeltbeveiliging.

Hou ons op de hoogte.
Op basis van wat vermoed je dat?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_135573870
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:38 schreef cvboer het volgende:

[..]

Op basis van wat vermoed je dat?
Op basis van wat ene cvboer schreef daarboven.
Laat die handjes wapperen!
pi_135574502
Nee, in mijn ervaring is het vaker de smeltbeveiliging. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval geweest zijn.
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:48:11 #13
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135577480
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 19:54 schreef Glad_Janus het volgende:
Nee, in mijn ervaring is het vaker de smeltbeveiliging. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon toeval geweest zijn.
Als het de smeltbeveiliging zou zijn, zou het een definitieve E13 zijn. Een echte E13 is onomkeerbaar, TS heeft een vage E13, dus het is ofwel de bedrading naar de smeltbeveiliging of het zit in de branderautomaat. Een slecht werkende smeltbeveiliging heb ik nog nooit meegemaakt.
pi_135577870
Ik moet zeggen dat ik het al 2 maal heb meegemaakt. T1 en T2 waren normaal, de bedrading was prima, de E13 was gewoon te resetten, maar kwam telkens na een tijdje branden weer terug.

Print vervangen gaf beide keren geen oplossing. Remeha is zelf langs geweest dus wat er uiteindelijk gedaan is weet ik niet, maar ik vermoed dat het niet in de bedrading zat.
pi_135577888
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:48 schreef cvboer het volgende:

[..]

Als het de smeltbeveiliging zou zijn, zou het een definitieve E13 zijn. Een echte E13 is onomkeerbaar, TS heeft een vage E13, dus het is ofwel de bedrading naar de smeltbeveiliging of het zit in de branderautomaat. Een slecht werkende smeltbeveiliging heb ik nog nooit meegemaakt.
En branderautomaten met vreemd gedrag helaas wel.
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:05:21 #16
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135578396
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:55 schreef klipper het volgende:

[..]

En branderautomaten met vreemd gedrag helaas wel.
Dat klopt.
pi_135578758
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:05 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat klopt.
Er is echter wel een kleine serie smeltveiligheden geweest welke onterecht aanspraken, deze werden door remeha gewoon vervangen, dus het kan wel maar dan wel bij toestellen van bepaalde series.
En minimaal 4 jaar oud als het niet ouder is, is ook alweer zo'n tijd geleden.
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:49:36 #18
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_135581137
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:11 schreef klipper het volgende:

[..]

Er is echter wel een kleine serie smeltveiligheden geweest welke onterecht aanspraken, deze werden door remeha gewoon vervangen, dus het kan wel maar dan wel bij toestellen van bepaalde series.
En minimaal 4 jaar oud als het niet ouder is, is ook alweer zo'n tijd geleden.
Dat zal dan de eerste generatie Avanta's zijn geweest. (voor 2006)
pi_135581583
bam! succestopic dus.

naja, morgen komt nieuwe bordje, we gaan het zien..
en dank u meneer Dood,
pi_135583737
quote:
10s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:49 schreef cvboer het volgende:

[..]

Dat zal dan de eerste generatie Avanta's zijn geweest. (voor 2006)
Ik weet niet meer welke serie, maar ik hoorde het van een remeha servicemonteur.
Maar is wel flink wat jaren geleden, werd toen ook gezegd dat het vrij snel moest optreden, dus denk niet dat er nu nog toestellen zijn met die problemen en geloof ook eerder in de automaat dan de sensor.
De sensor moet in principe gewoon wel of niet werken, dan wel dan niet hoort nu niet meer voor te komen.
pi_135614478
en de update...

nieuwe elektronica is geplaatst, jammer maar helaas. de ketel springt onmiddelijk op E13.
oude elektronica terug, ketel springt op standby en warmt de boiler gewoon op.

remeha maar weer eens gebeld, tja, het is niet de elektronica, niet de pomp, niet de andere pomp, niet de warmtewisselaar..
ok, zit er meer in?
nee niet echt.
ok, dus niks is stuk
uhm ja nee niet echt.

cnclusie:
Remeha gaat een monteur sturen.
en dank u meneer Dood,
pi_135633976
Dat is dus precies waar ik op doelde, dit heb ik recent in de praktijk dus ook meegemaakt. Ben benieuwd naar de volgende update.
pi_135642029
Het voordeel van een Remeha monteur is dat de meesten gewoon beginnen met vervangen totdat ze het probleem gevonden hebben.
Dus met een beetje mazzel is deze weer als nieuw :7
pi_135670124
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 januari 2014 15:21 schreef klipper het volgende:
Het voordeel van een Remeha monteur is dat de meesten gewoon beginnen met vervangen totdat ze het probleem gevonden hebben.
Dus met een beetje mazzel is deze weer als nieuw :7
naja, ben ik even wat minder enthousiast over.. gezien het feit dat ik dan moet betalen voor de onderdelen.. in financieer liever niet iemand anders zijn of haar experimenteerdrift..
en dank u meneer Dood,
pi_135673011
Zo erg is het nu ook weer niet.
pi_135717927
akkoord, monteur van Remeha is nu bezig;

het is toch de warmtewisselaar. wordt onder garantie vervangen. wanneer de temp boven de 75 graden kwam sloeg de beveiliging vast..

hopelijk nu opgelost :)
en dank u meneer Dood,
pi_135722699
Ik had Remeha nog even gebeld vanmiddag en ze vervangen gewoon de warmtewisselaar inderdaad. Het is garantie als er geen doorstroomproblemen aanwezig zijn.
pi_135724102
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 14:24 schreef freak1 het volgende:
akkoord, monteur van Remeha is nu bezig;

het is toch de warmtewisselaar. wordt onder garantie vervangen. wanneer de temp boven de 75 graden kwam sloeg de beveiliging vast..

hopelijk nu opgelost :)
Heeft hij de warmtewisselaar vervangen of alleen de veiligheid?
pi_135800500
de complete warmtewisselaar is vervangen omdat er geen directe oorzaak wordt gevonden voor de fout van de warmtewisselaar..
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')