abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135515115
Beste mensen,

Omdat ik nog geen meterstandenkaart had ontvangen voor de elektra en gas, heb ik eens een email gestuurd naar mijn leverancier. Vandaag kreeg ik de volgende info terug:

quote:
Via deze e-mail kunnen wij u bevestigen dat u in juli 2014 de volgende jaarafrekening van ons kunt verwachten. Er heeft zich een wetswijziging voorgedaan waardoor onze afrekenmaanden zijn gewijzigd. Alle particuliere klanten worden sinds 1 augustus 2013 in de maand juli afgerekend. Dit betekent voor u dat wij de actuele meterstanden in de maand juni bij u zullen opvragen.
Is dit normaal? Want dat zou betekenen dat deze jaarafrekening over 1,5 jaar word berekend, omdat de vorige afrekening in januari was.
We are young but getting old before our time
We'll leave the T.V. and the radio behind
Don't you wonder what we'll find
Steppin out tonight
  woensdag 15 januari 2014 @ 12:30:58 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_135515259
Wij hebben ze laatst gewoon nog door moeten geven en ook een afrekening gekregen.
pi_135515448
Ik stap elk jaar over en soms een paar maanden later en de rekeningen komen bij mij altijd na 12 maanden en is onafhankelijk van de maand waarin ik ben overgestapt. Stap ik in maart over, dan krijg ik het jaar later in maart de rekening.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135515593
Bijzonder, maar geen probleem toch?
pi_135515643
Dat gaat hierover, denk ik dan (dat zal de wetswijziging zijn waar men op doelt): http://www.consuwijzer.nl(...)anaf-1-augustus-2013 (wetswijziging volgt hieruit: http://www.antwoordvoorbe(...)el-elektriciteit-gas )
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_135515841
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat gaat hierover, denk ik dan (dat zal de wetswijziging zijn waar men op doelt): http://www.consuwijzer.nl(...)anaf-1-augustus-2013 (wetswijziging volgt hieruit: http://www.antwoordvoorbe(...)el-elektriciteit-gas )
Daar ging ik ook vanuit. Vreemde is dat dit bij niemand anders gebeurd.
Dan kom ik inderdaad op de volgende vraag: is het erg?
Ik weet niet als dit erg is. Als dit überhaupt wel mag omdat het een jaarafrekening dient te zijn en nu over 18 maanden zal gaan. Wat ik ook zie is dat dit betekend dat onze afrekening schrikwekkend hoog kan zijn door a) de slechte winter van 2013 b) veel klussen in het huis en c) de beginmaanden van 2014 die slecht zullen zijn (volgens de weervoorspellers). Ik wil dus liever dat ze het over 12 maanden doen. Kan ik dit eisen of is het vastgesteld dat alle meterstanden in juni worden gedaan door wet?
Steppin out tonight
pi_135515923
Waarom ga je dan niet nu al meer betalen? Dan zorg je ervoor dat die eindafrekening een stuk lager is. betalen moet je natuurlijk tóch.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:09:41 #8
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_135516627
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:26 schreef chansadres het volgende:
Beste mensen,

Omdat ik nog geen meterstandenkaart had ontvangen voor de elektra en gas, heb ik eens een email gestuurd naar mijn leverancier. Vandaag kreeg ik de volgende info terug:

[..]

Is dit normaal? Want dat zou betekenen dat deze jaarafrekening over 1,5 jaar word berekend, omdat de vorige afrekening in januari was.
Wat is het probleem? Ik neem aan dat je de termijnbedragen gewoon voldaan hebt?
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_135516720
Mijn afrekening vind straks eind januari plaats. Ik heb ook nog geen meterstanden kaart gekregen.

Van Eneco.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 13:18:20 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_135516953
@ TS, ja dat kan gewoon.

Algemeen genomen is het zo dat t moment van afrekening ontvangen (en dus ook wanneer je je standen moet doorgeven) afhankelijk is van je adres, en dan is 't weer afhankelijk welke portie en meteropnameeenheied bij dat adres hoort.

Maar als dat door de wetswijziging is verandert naar dat dit vanaf nu in juli is, dan is dat volledig legaal en is er niks aan de hand. Dat jij dat halve jaar niet kunt opvangen omdat je afrekening dan 'schrikbarend hoog' is niet het probleem van je energieleverancier.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_135517000
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:12 schreef Greyson het volgende:
Mijn afrekening vind straks eind januari plaats. Ik heb ook nog geen meterstanden kaart gekregen.

Van Eneco.
Ik krijg altijd een mail om het digitaal te doen.
Alleen de controle van de netwerkbeheerder gaat via een kaart en sporadisch komt er iemand langs (1x gehad in 4 jaar).
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_135517046
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
@ TS, ja dat kan gewoon.

Algemeen genomen is het zo dat t moment van afrekening ontvangen (en dus ook wanneer je je standen moet doorgeven) afhankelijk is van je adres, en dan is 't weer afhankelijk welke portie en meteropnameeenheied bij dat adres hoort.

Maar als dat door de wetswijziging is verandert naar dat dit vanaf nu in juli is, dan is dat volledig legaal en is er niks aan de hand. Dat jij dat halve jaar niet kunt opvangen omdat je afrekening dan 'schrikbarend hoog' is niet het probleem van je energieleverancier.
Dit is alleen zo als je jarenlang bij dezelfde leverancier blijft, want ik moet gewoon elk jaar mijn meterstanden doorgeven en moest dit in november doen omdat ik toen weer overstapte.
pi_135517223
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik krijg altijd een mail om het digitaal te doen.
Alleen de controle van de netwerkbeheerder gaat via een kaart en sporadisch komt er iemand langs (1x gehad in 4 jaar).
Is toch raar? Ik heb wel deze een een e-mail ontvangen met 'Wanneer komt uw jaarnota' maar ook hier geen meterstandkaart of iets dergelijks.

Ik hoop dat ik dit alsnog snel krijg.
Het verschil tussen de regering en de maffia is dat de maffia georganiseerd is.
- Wiet van Broeckhoven
  woensdag 15 januari 2014 @ 13:34:29 #14
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_135517518
quote:
14s.gif Op woensdag 15 januari 2014 12:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Waarom ga je dan niet nu al meer betalen? Dan zorg je ervoor dat die eindafrekening een stuk lager is. betalen moet je natuurlijk tóch.
Ik zie het probleem ook niet. Of gewoon wat meer sparen.
pi_135517534
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:09 schreef Beelzebufo het volgende:

[..]

Wat is het probleem? Ik neem aan dat je de termijnbedragen gewoon voldaan hebt?
Er is opzich geen probleem. Ik had echter nog nooit gehoord dat dit eerder is gebeurd. Op websites staat dat als iets gebeurd omtrent de jaarafrekening dat je op tijd aan de bel moet trekken. Omdat ik dit vreemd vond, wilde ik informatie vergaren maar op internet staat hier niks over. Dit omdat het komt door die wetswijziging. Ik heb gewoon een hekel aan verrassingen ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:18 schreef CoolGuy het volgende:
@ TS, ja dat kan gewoon.

Ik kan een half jaar wel opvangen. Het ging me in eerste instantie voornamelijk om als het mocht. Daarnaast weet ik niet wat de actuele kosten zijn van dit huis doordat ik hier pas een jaar in woon. Het kan tientjes werk zijn of enkele honderden euro's. Het gaat er niet om als ik het kan opvangen maar meer als ik voor een verrassing wil staan als de jaarafrekening wel komt.

Eindelijk informatie binnen gekregen door de energiemaatschappij. Omdat dit een uitzonderlijke situatie is, is het mogelijk om een tussentijdse afrekening te maken. In juli zal dan de jaarafrekening komen. Daarna zal het weer jaarlijks gebeuren. Zeer netjes opgelost dus ^O^
Steppin out tonight
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 13:39:40 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_135517731
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is alleen zo als je jarenlang bij dezelfde leverancier blijft, want ik moet gewoon elk jaar mijn meterstanden doorgeven en moest dit in november doen omdat ik toen weer overstapte.
Correct. Ik wil niet elk jaar moeten gaan kijken welke leverancier nu weer een paar tientjes goedkoper is. Lekker belangrijk.
pi_135517847
quote:
1s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:34 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik zie het probleem ook niet. Of gewoon wat meer sparen.
Op dit moment is "gewoon meer sparen" geen optie. Mijn vrouw en ik zijn onlangs beide onze banen kwijt geraakt. En zoals in mijn vorige bericht vermeld, is het bedrag op zich geen probleem. Maar doordat we in een nieuw huis wonen, weten we niet als de voorschotbedragen kostendekkend waren. Iets wat je na je eerste afrekening weet. Maar omdat deze afrekening een half jaar later is, wil ik zelf ook liever niet zolang wachten.

Maar zoals hierboven vermeld, het is keurig opgelost. Dus ook voor anderen die later dit topic zullen lezen, handig om te weten dat je om een tussentijdse afrekening kunt vragen.
Steppin out tonight
pi_135518417
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Correct. Ik wil niet elk jaar moeten gaan kijken welke leverancier nu weer een paar tientjes honderd euro goedkoper is. Lekker belangrijk.
even verbeterd
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 14:02:52 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_135518623
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

even verbeterd
Wow, 8,33 per maand goedkoper. Nou nou, score!
pi_135518689
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wow, 8,33 per maand goedkoper. Nou nou, score!
er staat paar honderd euro.

ongeveer 250 euro per jaar gratis krijgen sla ik nooit af. De beste tijden dat het 300 tot 350 euro was is helaas afgelopen.

Nou ja, gratis is het niet, je moet er een paar klikjes op je muis voor uitvoeren en je adres doorgeven. Alleen profvoetballers krijgen meer per uur.

In oktober kreeg ik 900 euro terug *O* *O*
200 euro aan teveel betaalde voorschotten, 250 euro bonus en ik was 3 maanden niet thuis in het jaar, maar goed, die 250 euro vond ik wel leuk.
  Moderator woensdag 15 januari 2014 @ 14:06:23 #21
16180 crew  CoolGuy
pi_135518755
quote:
0s.gif Op woensdag 15 januari 2014 14:04 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

er staat paar honderd euro.

ongeveer 250 euro per jaar gratis krijgen sla ik nooit af. De beste tijden dat het 300 tot 350 euro was is helaas afgelopen.

Nou ja, gratis is het niet, je moet er een paar klikjes op je muis voor uitvoeren en je adres doorgeven. Alleen profvoetballers krijgen meer per uur.
Ja, die moeite is 't mij niet waard.
pi_135536848
quote:
7s.gif Op woensdag 15 januari 2014 13:42 schreef chansadres het volgende:

[..]
Maar doordat we in een nieuw huis wonen, weten we niet als de voorschotbedragen kostendekkend waren. Iets wat je na je eerste afrekening weet.
Je kunt toch ook gewoon prima zelf maandelijks je meterstanden noteren?
Als je dat dan combineert met de tabellen onderaan dit topic, kun je aardig bijhouden hou je qua verbruik zit ten opzichte van het geschatte verbruik waar je voorschot op gebaseerd is. Je hebt dan geen jaarafrekening nodig om te kunnen zien aankomen of je moet bijbetalen of geld terug krijgt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')