abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 januari 2014 @ 21:05:45 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_135494850
Met ons zolder project (en straks ook de trappenhuis-overloop renovatie) heb ik de uitdaging om de overgang van de houten vloer op de trap goed te krijgen.

Ter verduidelijking: Op de vloer van de overloop die nu vloeiend aansluit op de hoogste traptrede komt een massief eikenhouten vloertje te liggen van ~15mm dik. Het gaat om de overgang van die houten vloer bovenop de draagvloer waar je nu op kijkt naar de bovenste traptrede.

We willen de trappen kaal maken, sleufje frezen voor antislipstrip en dan alles in de grond, witte lak en blanke botenlak er overheen.

Probleem is alleen de bovenste trede: Zie plaatje:

Gewoon even een drempeltje frezen is op zich het punt niet, maar ik zit een beetje met het hoogteverschil van de laatste trede met de treden ervoor.

De vraag is dus hoe ik dat het beste fiks om niet bovenaan dit soort ervaringen te krijgen:

Hier trouwens nog een ander filmpje dat van pas komt: Het fiksen van piepende houten trappen.
Ook leuk voor binnenkort:

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 14-01-2014 21:32:22 ]
pi_135496108
Plankjes vernieuwen en dan langer?
pi_135496360
Je hebt de keuze tussen een geheel nieuwe trap plaatsen of de gehele zolder (of op zijn minst de overloop) op te hogen.
Ik vraag me trouwens wel af of het zo storend is omdat het de laatste stap betreft. Halverwege de trap stap je in een automatisme maar als het goed is ben je je aan het eind van de trap al weer aan het orienteren en een nieuw zwaartepunt voor je lichaam aan t zoeken.Wellicht is die paar cm verschil minder storend.
Of ben je al een paar keer onderuit gegaan ?
-
  dinsdag 14 januari 2014 @ 21:34:02 #4
14320 TR08
pi_135496580
OP iets verduidelijkt gezien de reakties: Op de houten vloer waar je nu op kijkt komt een massief eiken vloertje. Die is inclusief ondervloer ~15mm dik.

Met een drempeltje op de bovenste trede wordt de bovenste trede dus 15mm hoger dan de overige.

Ik heb in sommige huizen wel problemen gehad met dat soort trappen, dus als het even kan denk ik hier heel goed over na voor ik dit ook in eigen huis bouw.

Met name met flink wat spullen in je hand ga je net wat eerder nog net niet op je bek bij de bovenste trede.
pi_135496839
quote:
99s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:34 schreef TR08 het volgende:
OP iets verduidelijkt gezien de reakties: Op de houten vloer waar je nu op kijkt komt een massief eiken vloertje. Die is inclusief ondervloer ~15mm dik.

Met een drempeltje op de bovenste trede wordt de bovenste trede dus 15mm hoger dan de overige.

Ik heb in sommige huizen wel problemen gehad met dat soort trappen, dus als het even kan denk ik hier heel goed over na voor ik dit ook in eigen huis bouw.

Met name met flink wat spullen in je hand ga je net wat eerder nog net niet op je bek bij de bovenste trede.
dan zou ik alle tredes 15 mm verhogen scheelt je ook een hoop schuur en plamuurwerk er zijn speciale trapspinnen te huur/koop zodat je de plank perpect op maat kunt maken
pi_135496939
Ik zou traplak gebruiken in plaats van blanke bootlak over witte lak. Mijn ervaring is dat witte lak een stuk geler wordt als er blanke bootlak overheen wordt gesmeerd.
pi_135503567
Ik heb een trap waarbij de bovenste tree precies 1 cm hoger is dan de rest en heb er echt nooit problemen mee. Wat quo_ inderdaad zegt : bij de laatste stap zit je niet meer in je automatisme. Of onbewust kijk je naar de vloer waar door je lichaam zich al aanpast. Hoe dan ook, ik vind het niet storend en zie gasten ook niet struikelen over mijn laatste traptree.

Natuurlijk durf ik niet zomaar te beweren dat 1,5 cm ook kan.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:38 schreef hoas het volgende:

[..]

dan zou ik alle tredes 15 mm verhogen scheelt je ook een hoop schuur en plamuurwerk er zijn speciale trapspinnen te huur/koop zodat je de plank perpect op maat kunt maken
En dan zit het probleem beneden in plaats van boven, toch? Ik weet niet of dat nu zo'n voordeel is.
pi_135508857
Als de trap toch dekkend wit wordt, zou je ook de tree onder de bovenste 10 mm kunnen ophogen, die er onder 6 mm en dan zal het verder wel loslopen.

Wat let je trouwens er een goedkoop stukje mdf tijdelijk op te spijkeren en te proberen hoe het voelt?
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
pi_135509019
Ik had het wel geweten met die mooie grenen planken... beetje opschuren en blanke lak eroverheen. Massief eiken is ook niet verkeerd hoor maar dan moet je 'm wel doorleggen tot over de laatste trede denk ik. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat die 1,5 cm opvalt bij de laatste trede, en anders wen je er vanzelf aan. ;)
  woensdag 15 januari 2014 @ 20:45:14 #10
14320 TR08
pi_135536434
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 21:40 schreef usernaamvergeten het volgende:
Ik zou traplak gebruiken in plaats van blanke bootlak over witte lak. Mijn ervaring is dat witte lak een stuk geler wordt als er blanke bootlak overheen wordt gesmeerd.
Goeie tip, die houden we erin :)

Traptreden zelf ophogen blijven we liever zo lang mogelijk van af.

Zijn er misschien ook een soort van schuine drempeltjes?

Als de ervaring echt is dat het met een langere bovenste trede wel losloopt (inderdaad eenvoudig zelf te proberen) is dat misschien wel de weg die ik ga kiezen.
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:08:43 #11
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_135575312
2 weken terug is er op het werk bij ons parket gelegd, over de bovenste tree heen. Juist omdat we dezelfde situatie als jou hadden. Deze tree is nu dus 2 (!) cm hoger, en je merkt er helemaal niets van. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')