Wij hebben in oktober de sleutels gekregen van ons aangekochte huis, YES alles verhuisd enzo alles mooi gerenoveerd en opgeknapt echter is er 1 ding waar ik niet uit kom. En dat is het volgende:
Belangrijk deel van t huis is natuurlijk de keuken, onze keuken is maar liefst 25m2, vierkant dus 5 bij 5m. Met slechts 1 raam die niet open kan (wel zit er een ventilatieroostertje boven t raam) 1 radiator onder dat raam en 3 deuren.
zie onderstaande schets:
![keuken.jpg]()
Nog steeds hebben we last van een eensteens muur die steeds natte plekken vertoond (rode kriebel in bovenstaand schema) vooral in het middenonder bij de gootsteen en linksbovenin. Zal hier ook nog even fotos van maken en ze plaatsen
De aanwezige keuken hebben we volledig verwijderd want die was echt niet meer bruikbaar, vooral bij de gootsteen enz was het behoorlijk vochtig. Ik dacht misschien dat lekkage de oorzaak was aangezien het gootsteen syfonnetje druppelde... niet dus. Toen de keuken er volledig uit was kwamen we er al snel achter dat er iets anders aan de hand was. De houten vloerplaten onder de keukenkastjes waren helemaal doorweekt, de balken die de vloer dragen waren verzakt en kletsnat, in de pvc stroomleidingen in de muur stond een plas water, stroom werkte dus ook niet. maar het zand van de kruipruimte was niet echt nat ofzo... wel troffen we een oude lege (septic?) tank onder de vloer waar de buitenmuur deels overheen ligt.
Onze kluspartner heeft toen in de kruipruimte ventilatiegaten geboord (4 stuks) met een diameter van ongveer 10cm, het verzakte deel van de balken opgekrikt en vastgetimmerd, afvoer en leidingen vervangen en vervolgens onze gescoorde 2e hands keuken gemonteerd.
Na ingebruikname van de keuken viel het ons op dat het na regen vaak natte plekken op de muur zitten, vooral linksbovenin en achter de onderste keukenkastjes, weer vooral bij gootsteen enz.
Nu is het zelfs zover dat er al schimmel in de achterplaten van onze keuken zit. De muur waar het om gaat is de buitenmuur (zonder ramen) aangegeven met de rode kriebel bovenstaand, dit is een eensteens muur, dus een grote koudebrug ?
Ik heb het volgende allemaal al geprobeerd maar zonder resultaat;
- nieuwe dakgoot geplaatst
- voorkomen dat slagregen op de muurplaat kan regenen door het houten stuk tussen de dakgoot en dakpan te bekleden met kunststof zijl speciaal daarvoor.
- ventilatieroosters geplaatst
- buitenmuur impregneren
- de eerste rij dakpannen losgehaalt om eventuele daklekkage op te sporen, ik kwam niets nats tegen...
wat zouden jullie doen? de buitenmuur isoleren en daar weer rabat ofz tegenaan? Extra ventilatie plaatsen of een extra radiator plaatsen?
heb ook een gat van 5cm in de muur geboord; boorstof is droog.