abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135436058
Hallo

Ik heb een kabel met tulpaansluiting voor het geluid van mijn tv door een buisje lopen samen met een HDMI kabel en een stroomkabel. Dit stoort als een malle. het geluid valt af en toe tijdelijk weg en als ik een lamp in huis aan of uit doe stoort het geluid even.
Nu vroeg ik me af of je ook zelf een kabel kan maken met aan beide kanten een tulpaansluiting. De aansluiting die achter in de tv zit, moet een haakse zijn anders past het niet.
Of zijn er zulke kabels die goed beschermd zijn tegen storingen?
  maandag 13 januari 2014 @ 14:34:01 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_135436118
Waarom gebruik je die HDMI kabel niet voor geluid?

edit: je kan zelf wel een kabel gaan maken, maar dat zal het probleem niet of nauwelijks verhelpen.
So we just called him Fred
pi_135436319
Een coax kabel is beschermd met een soort zilverfolie..
Kan zoiets niet met een tulpkabel?

HDMI gebruik ik niet voor beeld van de tv.. Daar heb ik een CI+module voor...
Daarom moet audio via een andere kabel...
  maandag 13 januari 2014 @ 14:40:49 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_135436406
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:39 schreef Ingstelo het volgende:
Een coax kabel is beschermd met een soort zilverfolie..
Kan zoiets niet met een tulpkabel?
Dat kan, maar gaat denk ik niet je probleem oplossen.
quote:
HDMI gebruik ik niet voor beeld van de tv.. Daar heb ik een CI+module voor...
Daarom moet audio via een andere kabel...
Wat is dan je complete setup?

Misschien kan je een optische kabel gebruiken voor het geluid.
pi_135436692
Ik gebruik een CI+module.. De tulpaansluiting gaat naar een versterker..
Optische kabel kan volgens mij niet want daar is geen aansluiting voor..
Zie alleen maar tulp uitgangen en 1 vierkante kleine waar SERV.U bij staat...
pi_135437808
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:47 schreef Ingstelo het volgende:
Ik gebruik een CI+module.. De tulpaansluiting gaat naar een versterker..
Optische kabel kan volgens mij niet want daar is geen aansluiting voor..
Zie alleen maar tulp uitgangen en 1 vierkante kleine waar SERV.U bij staat...
Je verhaal is erg onduidelijk, dus leg nu eerst eens beter uit hoe je setup is, inclusief typenummers van je apparatuur.

Je kijkt kennelijk digitale TV via de ingebouwde DVB-C tuner van de TV, want je zegt dat je een CI+ module gebruikt. Verder wil je kennelijk de analoge geluidsuitgang van de TV via een tulpkabel verbinden met een audioversterker. Tot zover is het verhaal prima te volgen.

Maar wat is de functie van die HDMI kabel? Eén uiteinde zit in je TV, maar waar is het andere uiteinde van die HDMI kabel dan op aangesloten?

Probeer in ieder geval eens hoe het geluid via je versterker is als je de HDMI kabel verwijdert, dit om de mogelijkheid van een aardlus uit te sluiten.
pi_135438737
Ik zal proberen het duidelijk te vertellen.. Ben niet zo'n held met audio etc..

Ik kijk inderdaad digitale tv via de DVB-C tuner..
vanuit de tv loopt een HDMI kabel naar de versterker.. voor de xbox en straks een dvd speler...
de andere kabel is dus de tulpkabel.. digital audio out....

Als ik de HDMI kabel eruit haal heb ik helemaal geen geluid meer.. Loopt dan het geluid via de HDMI? En heeft de digital audio out kabel helemaal geen zin??
  maandag 13 januari 2014 @ 15:44:00 #8
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_135438858
Als er al een HDMI kabel tussen je TV en versterker zit dan kan je daar geluid over laten lopen als zowel je versterker als TV ondersteuning hebben voor ARC (Audio Return Channel).
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_135439114
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:41 schreef Ingstelo het volgende:
Ik zal proberen het duidelijk te vertellen.. Ben niet zo'n held met audio etc..

Ik kijk inderdaad digitale tv via de DVB-C tuner..
vanuit de tv loopt een HDMI kabel naar de versterker.. voor de xbox en straks een dvd speler...
de andere kabel is dus de tulpkabel.. digital audio out....

Als ik de HDMI kabel eruit haal heb ik helemaal geen geluid meer.. Loopt dan het geluid via de HDMI? En heeft de digital audio out kabel helemaal geen zin??
Ok. Je gebruikt dus een enkelvoudige tulpkabel die je hebt aangesloten op de coaxiale digitale audio uitgang van je TV. Dat had je wel even meteen mogen zeggen, want als je praat over een tulpkabel voor audio denkt iedereen toch in eerste instantie aan een stereo tulpkabel voor analoge audio, maar dat is hier dus niet aan de orde.

En ja, je hebt zojuist het bestaan van ARC via HDMI ontdekt, gefeliciteerd. Lees jij wel eens de handleidingen van je eigen apparatuur?

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 13-01-2014 16:20:35 ]
pi_135439832
Zoals ik al zei heb ik niet zoveel verstand van zulke zaken..

Kan via HDMI ook wel DTS?
pi_135440463
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:06 schreef Ingstelo het volgende:
Zoals ik al zei heb ik niet zoveel verstand van zulke zaken..

Kan via HDMI ook wel DTS?
Jazeker, de HDMI kabel transporteert alleen maar bits en heeft geen flauw idee wat die bits betekenen. Het is aan de apparatuur aan het andere uiteinde om daar chocola van te maken. Maar: je TV levert via de digitale audio uitgang(en) echt geen DTS bij TV-uitzendingen, want TV-zenders gebruiken dat niet. En of je TV DTS van een externe bron correct doorgeeft weet ik niet, dat moet je in de handleiding van je TV nakijken. Maar probeer het gewoon eens uit.
pi_135441504
Okj, maar als ik een MultiMediaCenter aansluit en via dit een film wil kijken + ik download een goede versie(5.1 dts), werkt dit dan ook?
pi_135442612
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:40 schreef Ingstelo het volgende:
Okj, maar als ik een MultiMediaCenter aansluit en via dit een film wil kijken + ik download een goede versie(5.1 dts), werkt dit dan ook?
Die vraag is niet te beantwoorden zonder de handleidingen van je apparatuur te bestuderen. Dus geef nu eerst eens de typenummers van je TV en van je versterker. TV's zelf kunnen in ieder geval niets met DTS.

Bij moderne home cinema sets is het zo dat de set als HDMI schakelcentrum fungeert voor externe signaalbronnen (zoals een set top box of een PVR of een Blu-ray speler of een mediaspeler). Je sluit dan alle externe signaalbronnen via HDMI aan op de home cinema set, en vanaf de set loopt er dan één HDMI kabel naar de TV. De home cinema set vist dan het geluid uit het aangeleverde signaal van de externe bron en stuurt het beeld gewoon door naar de TV. Als de home cinema set (c.q. receiver) dan een DTS decoder aan boord heeft, dan kan DTS geluid van een externe bron uiteraard worden gedecodeerd en worden weergegeven over de speakers van de set. De TV heeft daar verder dan geen enkele bemoeienis mee, die geeft alleen het beeld weer. De ARC functie (audio return channel) die meestal slechts op één HDMI aansluiting van de TV aanwezig is dient dan uitsluitend om het geluid van een TV-zender bij ontvangst via een interne tuner van de TV door te sturen naar de home cinema set. Dit zal bij digitale TV-ontvangst meestal PCM stereogeluid zijn (2.0) maar DD (AC3) 5.1 geluid is ook mogelijk.
pi_135443441
teruggaand naar je originele vraag.

Waarschijnlijk stoort er nu vanalles op deze kabel omdat hij niet afgeschermd is. De tulp-kabel die jij gebruikt is waarschijnlijk alleen bedoeld voor analoge audio.

Je kunt een echte S/PDIF-kabel kopen op basis van een coax-kabel, 75 ohms met de RCA-connector. Als je die gebruikt, dan heb je minder last van storing. Als je handig bent, dan kun je deze misschien zelf maken, zorg er voor dat er geen knik in de kabel komt.
Nadeel is ook meteen dat deze kabel een stukje dikker is dan wat je nu hebt en stugger.

Google even verder op RCA S/PDIF, dan vind je veel info,
pi_135444427
Ik heb een Philips 40PFL4508H/12 3D LED tv
en een Onkyo TX−NR515B 7.2 x130 Watt 8xHDMI 4k zwart versterker...
  maandag 13 januari 2014 @ 18:14:53 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_135445150
Dan kan geluid gewoon via de hdmi kabel :)
pi_135445268
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:55 schreef Ingstelo het volgende:
Ik heb een Philips 40PFL4508H/12 3D LED tv
en een Onkyo TX−NR515B 7.2 x130 Watt 8xHDMI 4k zwart versterker...
Nou, dat is prachtig. De handleiding van je TV staat hier en die van je versterker hier. Daarin staat het antwoord op al je vragen. Je moet in ieder geval niet gaan knoeien met tulpkabels, alles is aan te sluiten met behulp van uitsluitend HDMI kabels. En ja, de versterker heeft een DTS decoder aan boord.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')